Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Martine

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:55

Fijn Moska! Ik weet nog dat ik dat geweldig vond toen mijn beugel er uit ging :j

Hebben jullie na de tijd allemaal van die bitjes? Of alleen spalkjes? Of beide natuurlijk :)

Hier heb ik de volgende week dinsdag eerste afspraak staan. Ik vind het doodeng, maar hoop echt dat ze wat kunnen zonder al te veel gekke dingen :=

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:08

Martine, je hebt dus al een beugel gehad?
Is het weer verschoven?
zolang je geen operatie hoeft valt het vast wel mee met de rare dingen die nodig zijn :D

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:13

Ja ik heb al een hele tijd een beugel gehad :j (plaatje boven, blokbeugel en slotjes).
Maar eigenlijk ben ik gewoon niet tevreden. Mijn tanden staan wel recht maar mijn bovenkaak/tanden staan erg naar voren. Wel recht en niet uitstekend ofzo maar als ik mijn kaken op elkaar doe zit er nog veel ruimte tussen onder en boven. En ik vind dat echt verschrikkelijk :o het is best opvallend als ik lach oid.
Zou graag zien dat ze daar nog wat aan kunnen doen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:16

Ja als je er zelf niet tevreden mee bent. Hopelijk kunnen ze daar nog wat aan doen :)
Bij mij gaan ze daar juist extra ruimte kreeren. Alleen dan dat mijn ondertanden stuk voor mijn boventanden staan.

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:55

Hier meld zich ook een 23 jarig beugelbekkie. ( slotjes )
In het verleden 2.5 jaar een beugel gehad, maar er is nooit een draadje achter gezet. dus alles was weer terug gegroeid. in april zit deze er al weer een jaar in geloof ik.
tussendoor 4 verstandskiezen getrokken en wegens lang herstel duurt het wat langer. maar och ik erger me er niet meer aan!

@martine, ik ben benieuwd of ze wat voor je kunnen doen. ik heb ook overbeet. maar bij mij kunnen ze daar vrij weinig mee. ik zal voor je duimen!!

@kosseh, die van jou gaat er deze week in las ik?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:52

Volgens mij is dat draadje achter je tanden pas sinds een tijdje. Ik ben nu 19 en vrienden(allemaal zelfde leeftijd) die vroeg een beugel hadden rond hun 10 hebben ook geen draadje gekregen terwijl de gene die het rond hun 14 een beugel hadden kregen wel zo een draadje.

Klavervier, weet je al hoelang je nog moet ongeveer?

Hij is maandag geplaats, maar nu al gewoon weer een normaal gevoel aan mijn tanden :)
Mijn verstandkiezen gaan er binnen kort ook uit, vind dat enger dan het idee van de operatie aan mijn kaken zelf. Omdat je bij bent tijdens het verwijderen, en alle geluiden hoort.

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:51

ik heb geen idee hoe lang ik nog moet. ben al dikke 2,5 maand niet geweest ivm herstel van mijn verstandskiezen trekken en een longontsteking. volgende week weer heen. zal wel weer even gevoelig worden na zo'n lange stop.

jij hebt ook blokjes gekregen? onder en boven?
fijn dat het al geen pijn meer doet.
ik zag ook enorm tegen het trekken op. maar het valt echt enorm mee! alleen de verdovingen zijn even naar. zingen tijdens het trekken helpt tegen het kraken haha. gewoon heel hard laalaaaalaaala. mijn kaakchirurg lag dubbel maar het hielp wel!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:15

Ik hoorde helemaal geen gekraak tijdens het verwijderen van mn 6 kiezen, waarvan er 2 nog niet door waren. Voelde alleen een beetje druk.. De prikken voor de verdovingen vond ik het meest vervelend. Heb er daarna ook nooit last van gehad. De eerste dag voor de zekerheid wel pijnstilling genomen, maar daarna niet meer terwijl ik voor 5 dagen had mee gekregen. :')

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:54

Ik heb alleen onder gekregen, boven komt over ongeveer een maand.

Hahaha, zingen is ook een opzie :P.
Gelukkig voel je er niet zo veel van. Zijn die prikken vervelender dan die bij de tandarts? Die van de tandarts voel ik nooit :)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:09

Die prikken zijn hetzelfde. Je wordt niet anders (plaatselijk) verdoofd dan bij de tandarts. Je krijgt er wel wat meer. Ik kreeg er bij iedere kies voor 1 en achter 2..

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:13

ik ook 3 per kies.
ik merkte wel verschil tussen de manieren van prikken van 2 chirurgen. je hebt altijd toppers en floppers!

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:27

Ik heb onder 3 spuiten per kies gehad en boven 2 per kies.

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:30

Mag ik me melden ? Ik ben helaas nog wel 17 , wordt dit jaar 18 en heb sinds 4 maanden ook een beugel. Alleen nog maar boven , maandag nog een keer controle en dan een afspraak maken voor onderbeugel haha !

Ik heb een blokjes en buitenboord voor in de nacht :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 03:09

Ik heb vier wijsheidstanden laten verwijderen onder algemene verdoving. Alle tanden waren er al Door maar eentje zat horizontaal en ik wou er niet bij zijn als ze die eruit gingen graven :D
Voordeel is dat je nog dik 24 u profiteert van de verdoving :D
Ik heb verder erg veel pijnstilling genomen maar ben dan ook super kleinzerig. Ben wel op woensdag weer gaan werken na maandag operatie.

Vandaag hebben ze de attachments gezet voor mijn invisalign. Het zit aan elke kant op 3 tanden. In totaal 16. Je ziet ze volgens mij niet. Moest ook gaan eten vanavond en uit en in doen ging ook goed.

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:10

heb net even gegoogled naar die invisalign. apart zeg!
hoe voelt het met de attachements er op? heb je nu ook al een beugel er bij? of moet je daar nog op wachten?

ik mag zo weer een afspraak maken. om eindelijk weer aan te draaien.
voelt ook wel vies. bijna 3 maand met de zelfde elastiekjes om de blokjes. valt me nog mee dat alles zo lang goed is blijven zitten. alleen dit weekeind 1 blokje los. ooeps!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:47

Hoe bedoel je met beugel erbij? :) Ik draag dus enkel de bitjes, zit nu aan mijn tweede set.

Uitdoen was even wennen met de attachments maar dat was ook omdat de eerste dagen met nieuwe bitjes het meer spant. Het is namelijk zo dat je bij nieuwe bitjes 2 dagen hebt waarbij je tanden verplaatst worden. Daarna passen ze aan het bitje en heb je 12 dagen om het te verankeren. Dus inmiddels gaat uit en in doen weer vlotter.

De eerste dagen nu had Ik wel gevoelige tanden. Kon duidelijk voelen welke verplaatst waren en die vonden aanraking niet fijn. Gelukkig enkel last van wanneer de bitjes uit zijn en inmiddels ook weer wat beter.

Wanneer de bitjes uit zijn, voelen de attachments een beetje zoals cement op je tanden := dus erg prettig vind ik dat niet. Ook is mijn beet zonder bitjes nu onwennig omdat je toch gewend bent om enkele millimeters extra te hebben.

Alles bijeen is het vooral prettiger om ze wel in te hebben dus dat is goed :D

Inderdaad wel lang dat je dezelfde rekkertjes had! Is er dan drie maand niets veranderd aan je beugel?

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:19

aaah bedankt voor de verhelderende uitleg! Dan moeten die bitjes dus alleen uit met eten en drinken?
ik heb vroeger wel een bitje gehad voor de nacht nadat mijn beugel er uit was. vond het rotdingen! had er op mm 16e ook te weinig discipline voor om het netjes te blijven doen.
eigen schuld dat ik nu dus weer aan de beugel zit.

hoelang zit er bij jou elke keer tussen een nieuw setje bitjes?

het klopt inderdaad dat er bij mij nu 3 maand niks aan gedaan is. normaal ga ik om de 4 weken, maar vind het niet erg. mijn kaak was behoorlijk aangetast door de kaakchirurg om mijn verstandskiezen er uit te halen dus dat heeft nu goed de tijd gehad om te herstellen.

Mag morgen ochtend weer gezellig op de stoel.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:43

Elastiekjes om je beugel heen?
Ik heb slotjes, maar er zitten geen elastiekjes om heen.

Poes, wel fijn dat het lekkerder voelt als de bitjes in zitten. Heb je genoeg motivatie om ze in te houden.

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:48

kosseh schreef:

hoe blijft jou draad dan in je blokjes zitten? daar doen ze voor zover ik weet altijd elastiekjes omheen. mag je zelfs een leuk kleurtje kiezen haha. ( voor mij gewoon grijs!)

_Ekenna

kosseh schreef:

Poes, wel fijn dat het lekkerder voelt als de bitjes in zitten. Heb je genoeg motivatie om ze in te houden.

De meeste beugels zijn met elastiekjes, dus een elastiekje om de bracket heen om de draad op z'n plek te houden. Tegenwoordig werken ze wel steeds vaker met klepjes.
Ik ben dinsdag ook weer bij de ortho geweest. Boven staat goed, hoeft niks meer aan gedaan te worden (behalve de operaties dan). *\o/* En onder hebben ze er een gebogen draad in gedaan zodat m'n ondertanden op gelijke hoogte worden getrokken en is er van m'n voorste kies naar de andere voorste kies kies een kettingelastiekje (Dus allemaal elastiekjes om de brackets die met elkaar verbonden zijn) gedaan zodat de spleetjes dicht getrokken worden van het trekken van m'n kiezen. Spleetjes waren op 3 plekken een mm of 2/3 en zijn nu al helemaal dicht. *\o/*
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 25-02-15 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ekenna

Klavervier schreef:
kosseh schreef:

hoe blijft jou draad dan in je blokjes zitten? daar doen ze voor zover ik weet altijd elastiekjes omheen. mag je zelfs een leuk kleurtje kiezen haha. ( voor mij gewoon grijs!)

Klepjes. :D

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:28

Citaat:
De meeste beugels zijn met elastiekjes, dus een elastiekje om de bracket heen om de draad op z'n plek te houden. Tegenwoordig werken ze wel steeds vaker met klepjes.
Ik ben dinsdag ook weer bij de ortho geweest. Boven staat goed, hoeft niks meer aan gedaan te worden (behalve de operaties dan). *\o/* En onder hebben ze er een gebogen draad in gedaan zodat m'n ondertanden op gelijke hoogte worden getrokken en is er van m'n voorste kies naar de andere voorste kies kies een kettingelastiekje (Dus allemaal elastiekjes om de brackets die met elkaar verbonden zijn) gedaan zodat de spleetjes dicht getrokken worden van het trekken van m'n kiezen. Spleetjes waren op 3 plekken een mm of 2/3 en zijn nu al helemaal dicht.

ah klepjes dus! weer wat geleerd!
gaat de goede kant op bij jou dus!! top! bij mij is de boel ook weer strak gezet vanochtend. niet veel bijzonders dit keer.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:57

Met klepjes blijft het zitten idd.

Mooi dat het de goede kant op gaat, Loes. Weet je al wanneer de operatie is? Kan zijn dat ik er overheen heb gelezen.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:00

Ja, ben er ook erg blij mee! Kan me ook niet voorstellen dat ik hier nog zo'n 1.5 jaar mee moet lopen, het staat al zo goed. *D
De datum van de operaties weet ik niet.. Eerst zou dat al eind 2014 zijn, toen halverwege 2015 en nu pas rond kerst dit jaar.. Er lopen op de orthodontistenpraktijk twee verschillende ortho's rond en de een zei wat anders dan de ander en de kaakchirurg zei wéér wat anders. Ik hou het maar op eind 2015. Kan het altijd mee vallen. Ik heb ze 't liefst namelijk morgen al. :)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:30

Apart dat je operatie niet vast staat. Kan je dat niet bij een ortho specifiek onder behandeling blijven? Lijkt mij niet handig om twee mensen te hebben die samen over je beugel gaan. Hoe langer je voor je operatie met de beugel loopt hoe minder lang je er na moet. Dus het uitstellen van de operatie heeft vast wel voordelen.
De maand van min operatie stond al vast voor de beugel er in kwam. Mei 2016 gaat het bij mij gebeuren, en dan nog halfjaar tot jaar beugel....