Yoga

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kehdra

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 16:05

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:18

ik heb een tijdje geleden mee gedaan aan een lesje power-yoga.
Viel allemaal nog niet mee, de volgende dag ook wel spierpijn.
Volgens mijn komt het neer op het rekken, strekken en balans, dus het zal best goed zijn voor je lichaam en je ontspanning, maar toch is het niet mijn ding.
Ik ga liever lekker knallen in een spinning-les op keiharde muziek en zweten maar....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:09

11AFotograaf schreef:
haha, niet zo moeilijk: Voor een foto-opdracht moest ik mensen van bovenaf fotograferen, dus was ik op een tafel gaan staan. Ik moest alleen iets verder naar achteren en toen hield opeens de tafel op. Ze riepen wel op tijd, dus ik kon mezelf redelijk opvangen en mijn spieren ontspannen. Omdat ik al in elkaar gedoken stond, ben ik dus echt op dat punt gevallen. Dankzij mijn yoga heb ik voor mijn gevoel wel een goed deel van mijn val opgevangen, maar dus wel mijn stuitje en omstreken flink gekneusd...

Oei, dat is wel naar ja! := Gelukkig dat het meevalt.
Ik heb ook veel aan judo gehad voor vallen, vooral bij vallen van paarden, uitrollen enzo. Maar cool dat yoga blijkbaar ook helpt :) (ik ben nogal een kluns namelijk, hihi)

Ik ga het linkje bekijken, dakjewel!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:32

Ik merk nu ik een eindje bezig ben, dat ik toch wel het meeste moeite heb met oefeningen waarbij je je hamstrings moet strekken. Het frustrerende is dat ik dat vroeger wel allemaal kon :+

Nog een vraagje: als jullie een eigen sessie doen, hoe bouw je dat dan op? Gewoon zoals het komt? Of de oefeningen waar je zin in hebt? Of zit er een gestructureerd plan achter sessie doorheen de dagen?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:48

Strakke hammies? Ja dat krijg je met een paardenhobby :+ .

Ik doe eigenlijk nooit eigen sessies. Merk dat ik de les en het correct uitvoeren van de houdingen toch echt nodig heb. Wel probeer ik overdag even de strakke hamstrings op te rekken. Gewoon een paar keer per dag even rekken. Dat werkt wel aardig.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:46

Pff, die hamstrings zijn bij mij ook echt vre-se-lijk. Ik moet ze sowieso 2x per dag proberen te rekken van de fysio, elk been 3x 15 seconden. Ik begon echt al snel verschil te merken, kan het echt aanraden! Ik doe het door 1 onderbeen/voet op de leuning van de bank te leggen en dan druk erop te zetten. Maar je kan ze ook rekken door gewoon vanuit stand naar beneden te zakken richting je tenen en dan tot je rek voelt en zo dan 15 sec. blijven staan.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:47

Dankje voor de tips :)

joyce2, bedoel je dan gewoon je hiel ergens op een bepaalde hoogt leggen en dan een beetje doorbuigen?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:52

Ik sta dan met 1 been gewoon recht (of dat probeer ik) en het andere been leg ik dan idd met mijn hiel op de leuning van de bank. Je zoekt dan een punt op waarbij je de rek begint te voelen en op dat punt hou je het 15 sec. vast. Je mag het ook best goed voelen hoor, de fysio rekt mijn hamstrings soms ook wel eens op (dan lig ik op mijn rug op de behandelbank en brengt hij mijn been omhoog) en dan lopen de tranen nog net niet over m'n gezicht van de pijn. Thuis ga ik niet zo ver, want ik hou niet van mezelf martelen, haha. Maar je mag dus flink rek erop zetten!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:40

Sorry voor het inbreken, maar rek jij dan gewoon helemaal koud en onopgewarmd je hamstrings? Krijg je daar geen last van? Ik zit met eigen sessies ook een beetje met de warming up overigens dus ben wel benieuwd hoe anderen dat doen. Ben een beetje bang dat ik iets verrek omdat ik nog niet opgewarmd ben nl.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:55

Ik heb ook superstrakke hammies (idd, op de verkeerde manier) en ik loop altijd even op de plaats voor ik ze oprek want zo koud lijkt me niet lekker voor je spieren, rek ze ook nogal eens op na het trappenlopen ed, en op die manier ben ik van rekken en maar tot halverwege mijn schenen komen, tot momenteel mijn handen half op de grond kunnen leggen met gestrekte benen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:25

@Dromenlies: In mijn wekelijkse yogales warmen we op via 5 zonnegroeten, waarbij de laatste soms zo'n Zonnegroet B is (ingewikkelder). Ik ben dan altijd wel goed opgewarmd.

@Breghje: Wow, dat is netjes!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 11:27

Ik warm op metzonnegroeten, en heb daarna een soort van vaste routine. In de ochtend vaak alleen wat zonnegroeten, en later op de dag een sessie van zo'n 45 minuten/uur.

Voor de hamstrings dames: http://www.doyouyoga.com/what-are-the-b ... amstrings/
Ik merk dat m'n hamstrings strekken makkelijk gaat met een aangespannen core ;)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:29

Dat artikel had ik ook al gezien ;) Ik zal die oefeningen dan alleszins proberen :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:37

11AFotograaf schreef:
@Dromenlies: In mijn wekelijkse yogales warmen we op via 5 zonnegroeten, waarbij de laatste soms zo'n Zonnegroet B is (ingewikkelder). Ik ben dan altijd wel goed opgewarmd.

*Vertelt er niet bij dat dat een jaar heeft geduurd....* _O-

Edit Kehdra, ik heb er ook al een paar keer mijn wekker voor gezet om de dag lekker fris te beginnen, maar mijn bedje wint t tot nu toe nog steeds....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:43

DromenLies schreef:
Sorry voor het inbreken, maar rek jij dan gewoon helemaal koud en onopgewarmd je hamstrings? Krijg je daar geen last van? Ik zit met eigen sessies ook een beetje met de warming up overigens dus ben wel benieuwd hoe anderen dat doen. Ben een beetje bang dat ik iets verrek omdat ik nog niet opgewarmd ben nl.

Ik heb geleerd om op 80% te rekken. Maak dus een voorover buiging (wel buik goed in voor je rug) en zet m'n handen voor me op de grond. Dan ga ik tot dat het zeer doet of onaangenaam wordt en dan gelijk een stukje terug. Zo rek je op ongeveer 80% van je kunnen. Dat hou ik ongeveer 5 diepe ademhalingen vast. En dat doe ik een paar keer per dag.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:48

Breghje schreef:
11AFotograaf schreef:

*Vertelt er niet bij dat dat een jaar heeft geduurd....* _O-

Edit Kehdra, ik heb er ook al een paar keer mijn wekker voor gezet om de dag lekker fris te beginnen, maar mijn bedje wint t tot nu toe nog steeds....

Oh, dan komt het met mij ook goed. Ben nu een half jaar bezig en ongeveer halverwege van waar ik vandaan kwam ;-) Helemaal warm begint de vloer in de buurt te komen.

Jennyj01 schreef:
Ik heb geleerd om op 80% te rekken. Maak dus een voorover buiging (wel buik goed in voor je rug) en zet m'n handen voor me op de grond. Dan ga ik tot dat het zeer doet of onaangenaam wordt en dan gelijk een stukje terug. Zo rek je op ongeveer 80% van je kunnen. Dat hou ik ongeveer 5 diepe ademhalingen vast. En dat doe ik een paar keer per dag.

Uh ja... Daar zit het probleem nog ;-)

Ik vond de sessie uit de challenge voor hamstrings wel erg fijn: http://www.doyouyoga.com/yoga-for-runne ... challenge/
Toen kwam ik aan het einde bijna bij de grond ;-)
En ik kwam gisteren deze tegen: https://www.youtube.com/watch?v=m54jND6Vo-g maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd. Is wel voor je hamstrings.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:51

Haha maar er zijn ook dagen dat ik m'n handen op m'n enkels zet hoor. Omdat ik dan weer een beetje stijf ben.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:55

Dat rekken mag ik van de fysio zo vaak doen als ik wil en het mag dus ook zonder warming-up. Ik doe het meestal als ik net wakker ben en voor ik ga slapen, want tussendoor denk ik er meestal niet aan.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:20

11AFotograaf schreef:
Jennyj01 schreef:

Uh ja... Daar zit het probleem nog ;-)

Ik vond de sessie uit de challenge voor hamstrings wel erg fijn: http://www.doyouyoga.com/yoga-for-runne ... challenge/
Toen kwam ik aan het einde bijna bij de grond ;-)
En ik kwam gisteren deze tegen: https://www.youtube.com/watch?v=m54jND6Vo-g maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd. Is wel voor je hamstrings.

Ja bij mij ook haha.. Zelfs als ik opgewarmd ben kan ik mn handen nog niet op de grond neerzetten. Hoezo krijg je van paardrijden stijve/korte hammies?

tx voor de tips dames, ik ga lekker zwaaien naar de zon 's ochtends :') :j

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:24

DromenLies schreef:
Ja bij mij ook haha.. Zelfs als ik opgewarmd ben kan ik mn handen nog niet op de grond neerzetten. Hoezo krijg je van paardrijden stijve/korte hammies?

Omdat je ze niet belast/hoeft te strekken met het paardrijden, denk ik! Mijn benen liggen nog altijd gebogen als ik aan het rijden ben, hoewel ik wel goed voel dat mijn neerkijkende hond eindelijk voor meer spanning in mijn kuiten begint te zorgen. Dat samen met een paard dat beter voor mijn benen begint te worden, maakt het rijden wel leuker!

Trouwens, korte hamstrings is ook iets van hardlopers en zo!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:48

Bij het paardrijden staat er altijd een spanning op de hamstrings want je hebt altijd je knie gebogen. Dus als je veel rijd staat er regelmatig een uurtje spanning op. Daar wordt ie sterk en strak van. Handig met rijden maar niet voor yoga.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:14

Met hardlopen heb ik inderdaad ook overal pijntjes. Ik heb gewoon een gammel en stijf lichaam vrees ik haha. Vriendinnetje waarmee ik loop heeft nooit ergens last van en ik altijd.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:25

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:02

Ik heb mijn zus aan de yoga challenge gekregen!!
Ze was een week bij mij (ze woont in Engeland) en ze zat te werken terwijl ik de challenge aan het doen was. Dat vond ze er toch wel interessant uitzien, soms ook lachwekkend wanneer ik bijna omval...En dat gebeurt nogal eens wanneer het om balans gaat :+
Nu is zij van het thrillseeking en bergbeklimmen, mountainbiken en hardlopen, dus ik ben erg trots dat haar aan de yoga krijg haha.
Het kostte me wel o.a. een zware abs sessie om haar te overtuigen dat het ook inspannend kan zijn, maar de stretches vindt ze ook heel nuttig. Dus meteen de link van Erin aan haar gestuurd :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:15

Ik doe momenteel he-le-maal niks. Heb een vieze griep te pakken dus bankhangen en films kijken is het momenteel wel zo ongeveer.