ADHD 'bestaat niet'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:40

Anoniem schreef:
volgens mij ben ik nu prive bezig en hoef ik me niet aan mijn opleiding en ervaring te houden. Ik neem niets terug gezien het feit wat de betreffende persoon tegen iedereen zegt. Als je wilt temmen doe het, het zijn dit soort mensen die mijn zoontje tot een psychose hebben gebracht, excuse me dat ik me door emoties laat leiden, ik geloof niet dat ik in mijn priveleven zakelijk hoef te blijven.

Ik vind dat je boven dit soort mensen moet staan als zorgverlener, zelfs privé. Ik ben het totaal met je eens, maar iemand dood wensen gaat mij te ver. :n
Laatst bijgewerkt door Lante op 07-11-13 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:40

Wel grappig dat bovenstaande artikel verschenen is op 6 november maar bijgewerkt op 25-10.. :+ Ga het zo eens lezen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:41

@tweebelgen
Alleen de link met een korte beschrijving erbij is voldoende hoor.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:42

Ik weet niet of de ziekte echt bestaat, ik heb toevallig ( ben nu 25 ) net te horen gekregen van mn pschychiater dat hun denken dat ik waarschijnlijk adhd heb, nja ze weten het bijna zeker.
Volgende week gaan ze verder onderzoek doen, en als het echt word vastgesteld krijg ik dus ook medicijnen, en moet ik sowieso in behandeling blijven. Ik had zelf nooit gedacht aan adhd maar toevallig valt het me op dat mensen steeds vaker tegen mij zeggen "heb je adhd ofzo ?"
En als ik dan naar de symptonen kijk en naar mezelf kijk zou het best wel is kunnen kloppen, zo kan ik bijv geen moment stil zitten, mn been moet altijd wiebelen, ben erg vergeetachtig, kan me niet concentreren, ik raak snel mijn intresse kwijt, doe veel impulsieve dingen, heb een kort lontje e.d.
Dit is altijd wel zo geweest, maar mijn ouders hebben mij zeer structueel opgevoed, met weinig veranderingen, dus dat zou het kunnen onderdrukt hebben zegt mijn psychiater.
Maar ik heb bijv alleen mijn basisschool afgemaakt, voor de rest heb ik geen ene school afgemaakt omdat ik niet genoeg inzet en conentratie kon opbrengen. Ben een extreme puber geweest en heb dingen gedaan waar mensen voor zouden passen.

Dus aan de ene kant hoop ik dat ik adhd heb, en dat de medicijnen en behandeling gaat helpen zodat ik nu een keer iets kan bereiken, zonder er weer vanaf te haken.
Maar aan de andere kant, voel ik me dan weer zo'n persoon die een labeltje krijgt opgeplakt omdat ik dus gewoon te lui ben ofzo om inzet te hebben en me te concentreren, en dat ik mij dus gewoon aanstel.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de uitslag.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:42

Lante schreef:
Ceriadwen schreef:
tja, wat moet ik hier nou op zeggen

En jij loopt echt over het randje met je provocerende opmerkingen. Je weet mensen diep te kwetsen, een dubieus talent waar ik niet te veel mee zou doen. Bovendien; alles wat je hier zegt staat op internet, en blijft voor altijd staan. Hoop niet dat je ooit ergens solliciteert en ze komen achter je Bokt account...
Ik zou niet iemand in mijn team willen hebben die zo provocerend en kwetsend is en geen zinvolle en respectvolle discussie kan voeren.

Ik geef mijn mening in het algemeen, en misschien kunnen mensen vinden dat mijn mening provocerend is. So be it.

Eerlijk gezegd interesseert het me helemaal niet of jij het goed of afkeurt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:44

xx_Horsiex schreef:
Quellian schreef:
Doe je zwembandjes vast om Ceriadwen!

Had je nog iets nuttigs toe te voegen? Dit topic is al behoorlijk tegen het randje aan het lopen.

Jawel hoor, maar ik houd het op lezen, aangezien ik geen zin heb om een lading over me heen te krijgen. Maar ik vond de opmerking van Corrie zeer ongepast, daar reageerde ik op.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:44

Brainless schreef:
@Ceriadwen
Ik snap dat als 1 van de weinige ervaringen een slechte is, dat dat over kan komen dat dat voor alle gevallen geldt.
Maar gelukkig zijn dat wel uitzonderingen.

Je ziet helaas vaak dat bepaalde ouders (zelf ook wat beperkt) een grote kans hebben op kinderen met een beperking.
Zij zullen ook (door hun beperking) veel meer moeite hebben om zulke kinderen te begrijpen/op te voeden.
Doordat ze dingen niet goed begrijpen en hun kind bv ADHD heeft begrijpen ze wel dat hun kind bv overdreven impulsief kan zijn, maar begrijpen ze niet dat bij hun wel de taak ligt hun kind daarin extra te begeleiden.
LET OP: Dit geldt zeker niet voor alle ouders, maar helaas wel vaak een probleem bij ouders die zelf wat beperkter begaafd zijn.

Even paarden als voorbeeld:
Als ik totaal 10 arabieren ben tegengekomen die alle 10 draken zijn, dan ben ik eerder geneigd dit te projecteren op alle arabieren. Dan kost het een arabierenliefhebber ook veel meer overredingskracht om mij te overtuigen. (als dat al lukt).

Precies Brainless.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:45

Ceriadwen schreef:
Lante schreef:

En jij loopt echt over het randje met je provocerende opmerkingen. Je weet mensen diep te kwetsen, een dubieus talent waar ik niet te veel mee zou doen. Bovendien; alles wat je hier zegt staat op internet, en blijft voor altijd staan. Hoop niet dat je ooit ergens solliciteert en ze komen achter je Bokt account...
Ik zou niet iemand in mijn team willen hebben die zo provocerend en kwetsend is en geen zinvolle en respectvolle discussie kan voeren.

Ik geef mijn mening in het algemeen, en misschien kunnen mensen vinden dat mijn mening provocerend is. So be it.

Eerlijk gezegd interesseert het me helemaal niet of jij het goed of afkeurt
.

Zal ik weer even een persoonlijke aanval doen in jouw ogen en zeggen dat ik jouw opmerkingen behoorlijk vind vallen onder de noemer onaangepast gedrag en onopgevoed, mijn ouders hebben mij namelijk geleerd respect te hebben voor andere, ook als dat betekent dat ik niet mijn mening moet rondgooien als ik andere daar mee kwets.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:45

Volgens mij hebben mensen jouw interesse sowieso niet Ceriadwen.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:46

@Brainless, 'k was een beetje te ijverig :o

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:47

Anoniem schreef:
goed zal het veranderen in slechts in de modder zakken, misschien ontging de doelstelling van deze zin hier, hoe voelt het als je op deze manier aangevallen wordt ! Het is al gequote dus zal er wel blijven staan.
Verder wil ik even duidelijk maken dat ik hier als moeder schrijf en niet als dienstverlener.

Dank u. ;)

Ik ga werken. :evaw:

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:50

xx_Horsiex schreef:
Ceriadwen schreef:

Eerlijk gezegd interesseert het me helemaal niet of jij het goed of afkeurt
.

Zal ik weer even een persoonlijke aanval doen in jouw ogen en zeggen dat ik jouw opmerkingen behoorlijk vind vallen onder de noemer onaangepast gedrag en onopgevoed, mijn ouders hebben mij namelijk geleerd respect te hebben voor andere, ook als dat betekent dat ik niet mijn mening moet rondgooien als ik andere daar mee kwets.

Door al kostend en schreeuwend je punt duidelijk te maken?

En nee ik hoef niet opgevoed te worden door iemand op een forum die meent dat ik in haar team zou willen werken of wat dan ook

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:51

Lante schreef:
Volgens mij hebben mensen jouw interesse sowieso niet Ceriadwen.

Dat is een aanname en noemen we NIVEA. Het is nooit handig om op basis van aannames conclusies te trekken, die kunnen namelijk wel eens fout zijn

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:52

Ceriadwen schreef:
xx_Horsiex schreef:

Door al kostend en schreeuwend je punt duidelijk te maken?

En nee ik hoef niet opgevoed te worden door iemand op een forum die meent dat ik in haar team zou willen werken of wat dan ook

Wel grappig dat je iets wat ik zeg zo persoonlijk neemt, ik heb het woord kotsen een keer gebruik in algemene zin en jij doet net alsof het over jou ging. Heb je een tekort aan aandacht?

Jammer dat je niet luistert naar wat mensen je proberen duidelijk te maken.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:09

Interessant! Ik dacht juist altijd van wel. Heb zelfs een keer een kind aan een halsband + riem zien lopen omdat hij zo druk was :oo[/quote]

Dat was ik.....zou kunnen in elk geval. Zoonlief kon niet lopen, alleen maar rennen, en na een poosje ben je uitgerend, met klassiek autisme en adhd was dat tuigje voor ons een welkome rust. Zoon was veilig , bij ons en we konden eens naar wat anders kijken dan 24/7 op hem. Je blik kon ook eens een andere kant op. Zelfs andere kant opkijken was funest.

veroordeel niet te snel. Achter zoiets zit vaak al een heel lang vaak verdrietig verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:48

Ceriadwen schreef:
ik zeg niet dat het aan de opvoeding ligt (alhoewel ik absoluut begrijp dat een echte ADHDer een andere opvoeding vergt dan een "normaal" Kind) Ik zeg slechts dat veel onopgevoede mormels de stempel ADHD krijgen omdat het de ouders wel makkelijk uitkomt.

Ik ken persoonlijk niet zo veel volwassenen met ADHD of die op latere leeftijd de diagnose krijgen. Ik ken er een en dat is een directeur van een redelijk groot bedrijf dat in heel Europa zaken doet. Door zijn medicijnen is hij wel nog beter in staat zijn bedrijf te draaien gewoonweg omdat hij zich beter kan concentreren.

Ik snap je enerzijds wel. Met de term ADHD wordt ook erg snel gesmeten en grote groepen verschuilen zich ook achter het label. Vandaar dat je ook al op het onbegrip van de omgeving gewezen wordt.
Ik denk dat er ook veel ouders roepen dat hun kind ADHD heeft, terwijl dit helemaal niet is gediagnosticeerd, maar zo kan men de opvoeding toch of gebrek er aan toch enigszins uitleggen. Dat ben ik helemaal met je eens. Veel kinderen worden ook niet meer opgevoed en is het nogal eens zo dat de weg van minste weerstand wordt gekozen.

Het probleem zit hem er in dat wanneer je een kind hebt, die zo enorm worstelt met ADHD, dit kind tegen deze ongelofelijke muur van onbegrip moet opboksen. Dat kindjes van 6 al depressief zijn, omdat hun niet lukt wat de rest wel lukt. Dat ze faalangst ontwikkelen hierdoor, want ze zijn immers dom, dat ze tijdens gymles hun werk maar moeten afmaken, omdat het in de klas niet lukt. Je ziet ze zo hun best doen, maar het gaat niet. Dat frustreert de kinderen, maar ook de ouder, het is verschrikkelijk je kind zo te zien, want laten we nou wel wezen, een kind van 6 dat al zo depressief is en zo'n laag zelfbeeld heeft is hartverscheurend.

Ik ben juist een van de strengste ouders op school, juist omdat ik altijd bang was dat ik het verkeerd deed, want het pakte immers niet zo uit als bij andere mildere ouders. Hier gaat de tv, wii of wat ook maximaal een uurtje per dag aan, in het wekkend iets langer. We ondernemen veel en passen ons eten aan. Hele rituelen om hem goed de dag door te loodsen. En dan sta je op het schoolplein en dan zie je dat je kind geen aansluiting heeft, vlindert tussen de groepjes door, dat doet zeer. Hij doet zo zijn best en is een lieverd (met gebruiksaanwijzing) en ook wij doen ons best en wat hebben we aan ons zelf en onze opvoeding getwijfeld. Mijn zoon weet niet wat ADHD inhoudt, wel dat ie het heeft, maar weet niet wat het is. Ik wil liever niet dat hij een label heeft, wie wel? Ik zie hem liever niet aan de medicatie hoor. Maar als het hem helpt? Hij is enorm slim, dat geluk hebben we wel.

Wat ik met je eens ben, is dat ADHD niet te pas en onpas als excuus voor onaangepast gedrag mag zijn. Ik probeer mijn kind ook gewoon normaal op te voeden, ik gebruik de adhd in zijn buurt ook niet. We gaan trouwens op cursus voor het opvoeden van een ADHD kind.

Maar weet je, het is wel enorm kwetsend, als ADHD zo gemakkelijk van de hand wordt gedaan, als ' het bestaat' niet. Ik durf bijna niet aan mensen te vertellen dat hij ADHD heeft, juist vanwege dat soort reacties. Men neemt de stoornis van mijn zoon niet serieus, dat vind ik erg.

Ceriadwen

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:00

Ik denk dat het grootste probleem van jonge kinderen is dat men niet meer autonoom mag zijn. Als je niet binnen de kaders past die de school/maatschappij/bvNederland/leerkrachten/psychologen/ennoemmaarop past dan ben je anders, en anders is bij voorbaat al niet goed.

DAT is volgens mij de kern van het grootste probleem. Mensen mogen niet meer anders zijn. Volgens mij is de druk op (zeker jonge) kinderen zo enorm groot. Als je kind om wat voor een reden dan ook niet mee kan komen met het moordende tempo op zelfs al de basisschool waar ze bizarre testen moeten doen dan is die vast niet ok, terwijl zo een kind alleen misschien een andere manier van uitleggen/tempo/regime/ nodig heeft om wel mee te kunnen komen, en dan wat is er erg aan als een kind eens wat niet mee kan komen, dat moet toch mogen? We kunnen niet overal goed in zijn, alleen mag dat tegenwoordig niet meer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:10

Sammy_xxs schreef:
Dus aan de ene kant hoop ik dat ik adhd heb, en dat de medicijnen en behandeling gaat helpen zodat ik nu een keer iets kan bereiken, zonder er weer vanaf te haken.
Maar aan de andere kant, voel ik me dan weer zo'n persoon die een labeltje krijgt opgeplakt omdat ik dus gewoon te lui ben ofzo om inzet te hebben en me te concentreren, en dat ik mij dus gewoon aanstel.

Hoi Sammy,
ik ben ook benieuwd...!!

MAAR: juist als je wel ADHD zou hebben, dan ben je GEEN persoon die lui is of zich aanstelt of te weinig inspant -
dan ben je iemand, die mogelijk zich zo gedraagt, omdat haar nekwervels scheef staan, waardoor al dat bewegen keihard nodig is;
die zich mogelijk moeilijk concenteert, omdat haar hersenen weigeren beta golven aan te maken;
die mogelijk gehinderd wordt door het Moro reflex;
...en al die aandoeningen zijn gewoon te verhelpen, als je weet, waar je zoeken moet.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:34

Anoniem schreef:
Ceriadwen schreef:
Ik denk dat het grootste probleem van jonge kinderen is dat men niet meer autonoom mag zijn. Als je niet binnen de kaders past die de school/maatschappij/bvNederland/leerkrachten/psychologen/ennoemmaarop past dan ben je anders, en anders is bij voorbaat al niet goed.

DAT is volgens mij de kern van het grootste probleem. Mensen mogen niet meer anders zijn. Volgens mij is de druk op (zeker jonge) kinderen zo enorm groot. Als je kind om wat voor een reden dan ook niet mee kan komen met het moordende tempo op zelfs al de basisschool waar ze bizarre testen moeten doen dan is die vast niet ok, terwijl zo een kind alleen misschien een andere manier van uitleggen/tempo/regime/ nodig heeft om wel mee te kunnen komen, en dan wat is er erg aan als een kind eens wat niet mee kan komen, dat moet toch mogen? We kunnen niet overal goed in zijn, alleen mag dat tegenwoordig niet meer.

En hierin kan ik meegaan, blijft het verwonderlijk waarom je eerst kwetsende opmerkingen moet plaatsen voordat je deze conclusie plaatst.

omdat ik nog steeds van mening ben dat er heel veel mensen/kinderen onterecht dat stempeltje hebben omdat het wat makkelijk uitkomt, en dat veel problemen die (vooral) kinderen hebben te wijten zijn aan een gebrekkige opvoeding of onaangepast gedrag.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:47

Anoniem schreef:
En dat is weer een aanname, wat jammer is omdat het je opmerking over het niet anders mogen zijn weer teniet doet. Mensen die ADHD of anders getest zijn hebben deze label niet voor niets. Daar zijn de tests voor. Mensen die geen label hebben kunnen wel degelijk ADHD hebben. Mijn dochtertje heeft bewust geen officieel label omdat ik het niet noodzakelijk acht voor haar, wat niet betekend dat ze geen hulp nodig heeft. Dat mensen niet zomaar mogen roepen dat hun kind ADHD heeft ben ik het mee eens. Maar zomaar roepen dat het aan de opvoeding ligt en geen ADHD is kun je ook niet doen.

Corrie, Ceriadwen doet geen aanname, ze roept ook niet zomaar, ze geeft haar mening, dat is wat anders.

Ik ben het overigens eens met Ceriadwen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:58

Laatst bijgewerkt door Ceriadwen op 07-11-13 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:02

Corrie, een mening is een mening, die behoeft geen argumenten, statistieken en ook geen aanname.

Als ik vind dat kinderen lelijk zijn, dan zijn ze voor mij lelijk. Daar hoeven geen statistieken of argumenten bij te komen. Let op, dit is hypothetisch, voor de moeders zich aangevallen voelen.

Dus ik denk dat je je beter eerst kunt verdiepen in wat een mening en wat een argument is, voor je zo op iemand blijft happen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:12

Janneke2 schreef:
Sammy_xxs schreef:

Hoi Sammy,
ik ben ook benieuwd...!!

MAAR: juist als je wel ADHD zou hebben, dan ben je GEEN persoon die lui is of zich aanstelt of te weinig inspant -
dan ben je iemand, die mogelijk zich zo gedraagt, omdat haar nekwervels scheef staan, waardoor al dat bewegen keihard nodig is;
die zich mogelijk moeilijk concenteert, omdat haar hersenen weigeren beta golven aan te maken;
die mogelijk gehinderd wordt door het Moro reflex;
...en al die aandoeningen zijn gewoon te verhelpen, als je weet, waar je zoeken moet.

Ja dat is zo, ik ben erg benieuwd naar de uislag :)

En voor de rest, ik vind dat mensen hier niet zo moeten generaliseren, want het ene kind is de ander niet.
En niet alle kinderen met adhd zijn onhandelbaar en niet alle kinderen met geen adhd zijn perfecte kindjes die luisteren.
Alle kinderen zijn anders, de een vergt meer structuur dan de ander. Veel zit ook in het karakter, sommige kinderen zijn heel sociaal,vrolijk en leergierig. Terwijl andere kinderen juist heel verlegen, terughouden zijn en alles op hun af laten komen.
Daar hoeft allemaal geen labeltje voor te zijn.
Maar de kinderen die wel extreem zijn, kunnen waarschijnlijk wel een ziekte hebben wat mensen niet van de buitenkant kunnen zien, ipv gelijk oordelen zou je ook eens een gesprek kunnen aangaan met de ouders als je zo geintresserd bent. Dan komt je er waarschijnlijk achter of het een ziekte is of dat de ouders gewoon niet functioneren.
Maar voor alles en iedereen gelijk een oordeel klaar hebben, vind ik dat je iemand bent met weinig inzicht.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:21

Anoniem schreef:
En een gefundeerde mening is gebaseerd op feiten

Een feit en een mening zijn twee héél verschillende dingen.

Een gefundeerde mening zou in mijn geval zijn dat kinderen lelijk zijn omdat ze een neus hebben. Dat ze een neus hebben is een feit, maar mijn mening blijft een mening en behoeft geen fundering. Als dát mijn reden is om kinderen lelijk te vinden, dan is dat mijn mening. En dan kun jij op je kop gaan staan, met statistieken en documenten aan komen zetten, ik blijf kinderen lelijk vinden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:33