Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:40

Mij is verteld dat ik, nu ik geen suiker meer eet, deze suikers moet vervangen door koolhydraten. Dus dat ik veel granen etc moet eten.
Klopt dit?

JonneN

Re: Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:31

Nee hoor. Suiker is een koolhydraat. Als je nog voldoende fruit e.d. (en wellicht rijst en pasta) eet krijg je echt nog wel genoeg koolhydraten binnen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:11

amber15 schreef:
Mij is verteld dat ik, nu ik geen suiker meer eet, deze suikers moet vervangen door koolhydraten. Dus dat ik veel granen etc moet eten.
Klopt dit?

Het is een zegen voor je lijf, als je geen geraffineerde suiker meer eet (en producten laat staan met "glucosefructosestroop" erin.

Dus "vervanging" is in de verste verte niet aan de orde.

"Veel granen eten" is momenteel niet heel erg populair. Voor veel mensen is het het basisvoedsel, maar de combi "graan plus vet plus eiwit" maakt vrij snel dik. Eet je weinig graan, maar wel eiwit en gezond vet, zoals roomboter, noten, etc. dan scheelt dat mbt. de lijn.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:49

Ik laat alles staan waarbij er in de ingrediënten suiker, glucose, fructose oid staat. Mij is dit verteld: je lichaam is gewend die suikers te gebruiken voor verbranding in je spieren. Omdat je geen suiker eet, moet je lichaam overstappen op vetverbranding. Om je lichaam een handje te helpen, is het goed om suikers te vervangen door koolhydraten.

Bedankt voor je antwoord!
Het is inderdaad niet de bedoeling om dik te worden ;)
Ik ga erop letten. Gelukkig vind ik noten erg lekker!
Met de granen moet ik dan wel gaan minderen. Al is een bordje havermout wel erg lekker 's morgens...mmm

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:09

Ik meld mij hier ook maar weer. In september ben ik begonnen met het vermijden van suiker en ik voelde mij daar echt goed bij. 20 kilo afgevallen in december, maar helaas ben ik weer in mijn oude comfort zone vervallen. Ik zit nu in het voortraject van de eetpoli, want het is bij mij meer dan alleen niet gezond bezig zijn met mijn voeding. Ik heb een eetstoornis. Op het moment dat ik gemotiveerd ben en relatief niet teveel negatieve stress in mijn dagelijks leven heb, kan ik heel gedisciplineerd mijn voeding kiezen en verantwoorden, maar op het moment dat ik een hoge stress belasting ervaar (Kamp met ernstige depressie en een burn out en het is een beetje het kip en het ei verhaal, word ik neerslachtig van mijn vreetbuien of krijg ik vreetbuien omdat ik mij neerslachtig voel) verval ik weer in oude gewoonten waardoor ik mezelf weer verlies en niet meer terug kan stappen op de nieuwe gewoontes. Maar ik ben mezelf nu dus weer aan het voorbereiden op een gezonde leefstijl. En hopelijk ga ik ook de juiste handvatten krijgen bij de eetpoli. Zodat ik niet zo jojo in mijn gedrag en daardoor in mijn gewicht. Het beïnvloed gewoon teveel factoren in mijn leven. Ik schaam mijzelf te veel en ga geen sociale contacten aan, ik vind mijzelf nergens goed genoeg voor en zal hierdoor ook nooit een stap op de carrière ladder durven te nemen en het is puur slecht voor mijn gezondheid. Het vermijden van suiker beviel mij op zich best goed en ik voelde mij er ook echt goed bij. Nou mezelf een flinke schop onder mijn kont geven en weer positief gaan redeneren. Hopelijk is dit de stap naar een juiste balans in mijn voeding.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:56

In ieder geval heel veel succes gewenst! Hoop dat je in dit topic wat tips en steun kunt vinden!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:13

Sterkte Yrsa, lijkt me moeilijk die vicieuze cirkel. Goed dat je hulp hebt ingeschakeld!

Ik ben zelf nieuw in dit topic, ben 2 weken geleden begonnen met het verminderen van geraffineerde suikers. Ik eet geen snoep, koek, graanrepen, chips en zoetgemaakte kwarkproducten meer.

Ik wil alleen NIET afvallen (ben al zo dun), het is puur voor mijn energiebalans.

Hebben jullie nog tips qua eten en drinken (drink nu thee of water)?
Volkorenpasta ipv witte pasta?
Welk soort brood?
Welk ontbijt (nu crackers met kaas)?
Etcetera.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:33

Ik heb een allergie voor gluten en melk, intolerant voor varken en soja.
Maar suiker gaat dus wél goed mits ik het maar flink beperk.
Teveel krijg ik pijn van en blaas ik op, maar geen suiker drinken en mijn normale dieet gaat wel goed.
Pakjes mag ik meestal toch niet dus de meeste suikers in die pakjes ontwijk ik toch al. :)
Wat trouwens misschien wel een aanradertje is, ik heb van Sodaclub flesjes met natuurlijke smaakjes gekocht. Heb een flesje met perensmaak, en daar moet je dan een halve tl van in water doen, ik heb een hele gedaan. Dan heb je water met een smaakje, breekt net lekker. :)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:40

Hier ook begonnen met het "proberen" te weren van suikers :=

Iemand nog recepten voor mij?
Wil ook proberen zelf soepen te maken.
Alles is welkom. :j

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:52

Kijk even naar paleorecepten Youngster, bij mij is het snoepen er weer een beetje ingeslopen, dus heb ik voor deze week allemaal paleo-tussendoortjes voorzien :9 Minstens even lekker én gezond.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:55

@Phormicola, dat is dus ongeveer zoals ik het ook doe. Ik ontbijt soms rustig met 400 gram groente erbij :)
Voel me dan net een paard, met genoeg ruwvoer in het lijf nergens geen honger en veel energie :))

@amber15, suikers vervangen door koolhydraten gaat om 2 redenen niet werken. Zoals al gezegd zijn suikers ook koolhydraten, maar het lichaam maakt zelf ook weer suikers van de andere koolhydraten (zetmelen). Ons lichaam is door moeder Natuur lui ontworpen en zal dus altijd de veel makkelijker te verbranden suikers kiezen in plaats van het moeilijk te verbranden vet. Dat vet wordt dan mooi op geslagen, en dat wil je niet :n
Dit is gewoon het natuurlijke proces om vet voor de winter op te slaan, en dat is ook de reden dat het meeste suikerrijke fruit er in zomer en herfst is 8-)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:33

Een stipje voor dit topic :) Helemaal stoppen met het eten van geraffineerde suikers is een wat te grote stap, maar ik wil wel graag kleine aanpassingen maken. Zelf mueslirepen als tussendoortje maken bijvoorbeeld, en wat bewustere belegkeuzes. Eerst eens even rustig dit topic doorlezen om te kijken welke tips ik kan gebruiken. Mijn energiepeil ligt momenteel onder het vriespunt, dus ik ben benieuwd wat het voor mij kan betekenen!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 08:38

Bhriseis schreef:
Kijk even naar paleorecepten Youngster, bij mij is het snoepen er weer een beetje ingeslopen, dus heb ik voor deze week allemaal paleo-tussendoortjes voorzien :9 Minstens even lekker én gezond.

Die had ik idd al gevonden op facebook. Zal eens kijken naar hun site :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:50

amber15 schreef:
Ik laat alles staan waarbij er in de ingrediënten suiker, glucose, fructose oid staat. Mij is dit verteld: je lichaam is gewend die suikers te gebruiken voor verbranding in je spieren. Omdat je geen suiker eet, moet je lichaam overstappen op vetverbranding. Om je lichaam een handje te helpen, is het goed om suikers te vervangen door koolhydraten.

Eh - niet helemaal.

Er bestaat idd "vetverbranding" - de beste vor;
en "koolhydraatverbranding", die handig is in noodsituaties.

(Wat Ysra meldde: wie stress ervaart, heeft helaas behoefte aan koolhydraat. Voedingtechnisch is koolhydraat bedoeld, om acuut te kunnen hollen. Doorgaans verdwijtn de stress daar ook het snelste van - krachtsport. Helaas weten veel psychologen daar niets van, zodat gestresste mensne allerlei onzin adviezen over ontspannen en nadenken krijgen. Reuze verstandig, NADAT je je lichaam uit de stress hebt gehaald.)

Vetverbranding is niet voor iedereen makkelijk: je lichaam kan het alleen, als je "volwaardig eet" en voldoende carnitine, vitamine B, zink, ijzer, magnesium binnenkrijgt.
En als je koolhydraten eeet, kiest je lichaam doorgaans voor de makkelijke route: kolhydraten verbranden.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:18

Bovendien moet je een flinke tijd intensief bewegen voordat je lichaam van koolhydraatverbranding overgaat op vetverbranding :( Je lichaam stapt dus echt niet zomaar over op het verbranden van vet als je geen suiker meer eet. Koolhydraatverbranding is de snelste manier voor het lichaam om aan energie te komen en het heeft allerlei handige trucjes om die koolhydraatverbranding in stand te houden :Y)

@ Laetitia
Thee of water drinken is prima. Groene thee kan nog helpen je spijsvertering een zetje te geven, maar dat is juist wat jij niet wilt lees ik. In het geval dat je niet wilt afvallen, kan het in mijn ogen ook niet zoveel kwaad om af en toe wat puur fruitsap (liefst versgeperst) te drinken, of maak eens een lekere smoothie! :D

Aan pasta gebruik ik zelf altijd volkoren speltpasta. Lekker en gezonder dan gewone tarwe, omdat bij het verwerkingsproces minder voedingsstoffen verloren gaan.

Qua brood; ik eet zelf geen brood, maar heb mijn brood vervangen door zilvervliesrijstwafels. Af en toe eet ik nog wel eens een plakje roggebrood of bak ik bananenpannenkoekjes of bananenbrood (stevig ontbijt!). Soms bak ik zelf speltbrood dat ik besmeer met bijv. appelstroop of zelfs helemaal niets; versgebakken brood vind ik vaak al heerlijk op zichzelf. Gebakken tomaat met roerei lust ik ook graag.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:57

Jonne, heb je een recept van die pannekoekjes? :D

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:00

Ja gewoon 1 banaan prakken, 2 eitjes erbij (even mixen met een handmixertje gaat het makkelijkst) en bakken maar! Eventueel een beetje kaneel erbij is ook lekker en je kan er naar smaak bijvoorbeeld jam (dan wel suikervrij, ik gebruik Zonnatura) of agavesiroop (wel iets hogere GI dacht ik) op doen...
Super simpel en erg lekker :D
Ik heb trouwens wel genoeg aan 1/2 banaan en 1 eitje. Zo krijg je ook niet teveel ei binnen, dat is weer niet zo goed voor je cholesterol...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:06

Laetitia: hier hetzelfde probleem als jij! Wat ik dus zoal eet:
- Brinta
- Yoghurt met muesli
- volkorenpasta met allerlei (suikervrije) saus
- Qua beleg: kaas (diverse soorten), pindakaas, hummus

Crackers vind ik zelf wat zinloos, die eet ik alleen als ik eigenlijk geen honger meer heb maar er toch wat bij moet _O-. Dan doe ik er kaas op.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:33

dank je :D
Idd vrij simpel, ga het eens proberen :j

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:43

Thanks Sheran, ik ga de yoghurt met muesli eens proberen :j

Sinds ik dit weekend begonnen ben met haast alle suikers te laten staan, heb ik continu dorst.
Ik drink veel meer dan voorheen (water en thee).
Hebben anderen dit ook (gehad)?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:54

Nog even een vraagje: zit er in zwarte thee & smaakjes thee ook suiker?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:17

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:46

laetitia schreef:
Thanks Sheran, ik ga de yoghurt met muesli eens proberen :j

Sinds ik dit weekend begonnen ben met haast alle suikers te laten staan, heb ik continu dorst.
Ik drink veel meer dan voorheen (water en thee).
Hebben anderen dit ook (gehad)?

Ja.
Je lichaam kan suikers splitsen in water plus kooldioxide.
Dus soms als ik dorst heb en suiker eet, "wil ik meer suiker".
En het ongekeerde kan dus ook: minder suiker -dan moet je het echt van echte dranken hebben.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:48

Interessant, ik drink veel te weinig en heb een constante behoefte aan suiker.. Dus andersom, als ik meer ga drinken zou ik hier minder last van moeten hebben? Dat zou het suikervrij eten namelijk stukken makkelijker maken :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:03

Probeer het uit!
Maak je dranken zelf klaar, dan weet je dat er geen suiker in zit.

En behoefte hebben aan suiker kan ook zoiets zijn als een "luie alvleesklier" -wat daar tegen helpt is "nuchter bewegen", dus telkens voor je iets gaat eten even bewegen. (Liefst krachtsport, maar bouw het langzaam op).
En het zou kunnen, dat je lichaam nog niet in staat is tot vetverbranden. Daar heb je geen zware beweging voor nodig, wandelen is uitstekend, maar je hebt er dus wel bijv. zink voor nodig en niet iedereen heeft dat in voldoende mate.