ik ben zo bang!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:03

gekvanfleur schreef:
Denken jullie dat het zin heeft om naar mijn huisarts te gaan voor een onderzoek naar mijn darmen?
Heb al tijden last van verstopping en ga soms maar een keer per week. Dan ga ik opeens weer dagelijks en heb ik diarree.
Ik wil niet omdat ik me al zo`n zeur voel...

Je kan het vragen, maar het past wel bij een stressbeeld en spanningen :(:)

pmarena

Re: ik ben zo bang!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:23

Misschien is het ook beter als je vraagt naar medicatie / voedingsadviezen die de scherpe rand van je angst / malende gedachten af kunnen halen :)

Vaak is in je voeding heel veel winst te behalen om de juiste stofjes binnen te krijgen om die grijze massa een beetje rationeel te houden :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:27

Voor de verstopping kun je ook kijken naar goede voedingsstoffen: lijnzaad werkt bv erg goed op de darmen :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:59

iedere dag een goede yoghurt eten doet ook al erg goed voor je darmen
ik heb dit namelijk ook maar zodra ik fruit of yoghurt eet is dat direkt weg

ik heb me hart kunnen luchten me gesprek ging goed
over 2 weken weer ze heeft nu namelijk vakantie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:20

pmarena schreef:
Janneke, met een beetje goede wil snap je best wel de strekking van mijn post denk ik :)
/
Ik wil graag geloven dat je het lief bedoelt, maar ik krijg er eerlijk gezegd de koude rillingen van. .....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:32

Tja sorry maar dat is dan puur jouw interpretatie.
Bovendien lees je dan echt verkeerd want niemand MOET iets van mij.

Ik geef puur aan welke gedachtes voor mij werkten toen ik zo bang was en zo zou het ook gelezen "moeten" worden :P

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:38

gekvanfleur schreef:
Denken jullie dat het zin heeft om naar mijn huisarts te gaan voor een onderzoek naar mijn darmen?
Heb al tijden last van verstopping en ga soms maar een keer per week. Dan ga ik opeens weer dagelijks en heb ik diarree.
Ik wil niet omdat ik me al zo`n zeur voel...

De meeste huisartsen vinden obstipatie geen groot probleem, dus dat je darmen compleet worden doorgelicht zit er denk ik niet in.
Soms heeft voedingsadvies zin, bijvoorbeeld biogarde yoghurt voldoende drinken en vers fruit. Wat ook kan helpen: bij een goede drogist van een serieus merk darmflora en L-glutamine kopen. (En misschien biergist voor de B-vitaminen, maar die kun je ook zelf maken met goede darmflora. )

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:01

pffff zo goed als het ging zo slecht ik me vandaag weer voel

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:04

:(:)
Rot voor je hoor!
Soms heb je van die dagen en het weer zat vandaag ook nog eens niet mee....!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:45

nee indd het weer is ook nog eens slecht erbij :(

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:10

ik voel me zo raar lichtvoelig duizelig iedere x verstar ik en ben aan het wachten??
waarop ik wacht ( tot ik dood omval) ik vind het niet fijn..
en ik voelde me o zo goed de laatste week. -O-
waarom juist ik? dat snap ik al helemaal -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:10

Heb je ook een verhoogde hartslag?

Op zich kan alles dat je zegt van chronische hyperventilatie komen, dat je gewoon door spanning te veel ademt te hoog in je borst.

Daarvoor hoef je niet als een dwaas in een plastic zakje te zitten puffen maar verkeerd (gespannen) ademhalen kun je vrij ongemerkt de hele dag doen, heel lang achter elkaar en daar krijg je de meest enge verschijnselen van:

http://hyperventilatiesymptomen.nl/klac ... tomen.html

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:13

ik heb dan het gevoel dat ik indd een verhoogde hartslag heb maar wat dan niet zo is
ook dat trillen van binnen echt frustrerend -O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:00

Hoi Onley,
dat je hart sneller klopt dan normaal is volstrekt gebruikelijk als je je niet lekker voelt, dwz.: je lichaam staat in de vecht/ vlucht stand. Daar hoort bij, dat je acuut hard moet kunnen hollen etc., "dus je hart is alvast begonnen". Ook betekent het, dat er minder bloed naar je spijsvertering gaat, dat kalm & rationeel & logisch naddenken lastig gaat en dat je zintuigen wagenwijd open staan.

En tegen het mogelijke hyperventileren zijn wel wat trucjes, waar je als het meezit ook iets kalmer van wordt. (Want van alleeen maar denken "...dat ik niet zo zou moeten stressen" raak je doorgaans maar gefrustreerd, zo is mijn ervaring.)

Denkbaar heb je een "hypertoon middenrif". Hypertoon is potjeslatijn voor te hoge spanning in de spieren. Daar kun je heel goed zonder therapeut iets aan doen.
Nou is je middenrif een peesplaat (staat in alle boekjes) maar die peesplaat beweeg je met behulp van je spieren. En die spieren zijn regelmatig (ook bij atleten en zangers, lui die normaliter veel van hun lichaam weten en er veel van vragen) hypertoon. Dus wellicht ook bij jou...

Stap 1: zet je 2 handen in je zij, ter hoogte van je onderste ribben, zodat je je adembeweging voelt. Voel gewoon of je handen bewegen. (Idealiter gaan ze ietsje naar buiten en naar binnen, bij zwangerschapsgym leer je allerlei varianten ademhaling, maar dat hoeft nu niet.)
Het kan zittend, het mag staand en je kunt het eventueel (als je er handig in bent) ook liggend.
In feite doe je nog niets, je voelt alleen, zodat je een benul hebt van je adembeweging.

Stap 2: tijdens het inademen,
als je handen uit elkaar gaan,
houd je je ribben een KLEIN beetje tegen.
Het gaat niet over kracht zetten.
Er zijn lui die deze oefening 'het wedstrijdje' noemen: je ribben winnen de wedstrijd!!! Je handen gaan ietsje uiteen. (Hoeveel precies is NIET belangrijk en het kan verschillen van wat je tijdens stap 1 voelde.)

Stap 3 is het moeilijkste: als je inademing stopt, stop je.
Dwz.: ga niet door met lucht innemen "Het is gewoon goed".
EN: je handen stoppen ook.

Stap 4: tijdens de uitademing doe je niets met je handen. (Nu ja, ze liggen gewoon op je ribben, net als in stap 1, maar er wordt niet geduwd of getrokken, "die wedstrijd" is alleen tijdens het inademen.)

...en als je uitademing klaar is, is de uitademing gewoon klaar, je doet niets en je WACHT (...dit is een moeilijk punt...) op de inademing.

Zodra je inademing VANZELF begint, ga je weer een heel klein beetje tegenhouden.

Doe in het begin zo 2 of 3 keer "in en uit". En daarna ga je iets anders doen en evt. een paar uur later doe je het nog weer eens, als je zin hebt.

(Yoga oefeningen werken het beste "als je zin hebt", spieren trainen werkt het beste als je het met regelmaat doet - probeer daar een tussenweg in te vinden...!)
Gaat het goed, dwz. voelt het prettig (en ALLEEN dan!!) dan kun je de oefening steeds langer achter elkaar doen en steeds vaker - maar de optimist zegt, dat je soms na twee keer al geen hypertoon middenrif meer hebt. (Dat geldt voor de boffers, voor wanboffers kan het iets langer duren.)

Denkbaar merk je, dat je dieper of langzamer gaat ademen - dat is prima.
Soms merk je in feite niets - ook niet erg. (= Soms werkt de oefening wel degelijk, maar merk je simpelweg geen resultaat.)

Gaat dit goed, is er een aanvullende oefening ;) nummer 2: koop ballonnen - en ga die opblazen. (Het belangrijkste is, ze net voorbij dat eerste punt te krijgen. Ben je niet in feeststemming, laat je het ding daarna weer leeg lopen. - En persoonlijk houd ik NIET van knappende ballonnen!!)
Waar oefening 1 dus vooral ontspant, is het in oefening 2 de bedoeling, om je ontspanne spierne vanuit ntspaning aan het werk te zetten.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 16:58

pff tintelingen in mijn rug..en meteen helemaal panisch.. :7
Ik wil dit niet meer..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:08

ik wil ook niet meer pff -O-
ben me ook steeds domme dingen aan het inbeelden
en mij is het super slecht erbij ( al sinds vannacht)
kan best zijn dat ik ziek aan het worden ben maar hoeft natuurlijk niet

maar ik sta niet ver van een potje kotsen af hoor ;(

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:33

Bah ik voel me vreselijk ik krijg vandaag me gedachten maar niet omgezet en die druk
Op me borst gewoon vreselijk

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 06:07

Als jullie nu eens even lekker een rondje gaan fietsen en bij de apotheek een Hyperfree cassette gaan halen :)

Dat ding is super handig, je zet hem aan je mond, ademt er een half uurtje doorheen terwijl je een rustig / leuk boek leest ofzo waardoor je even niet zo aan je problemen denkt....en als je je dan beter voelt dan is dat duidelijk een teken dat je niet goed ademhaalt en dat dat "alle" ellende veroorzaakt :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:19

Hoi Onley,
Omzetten en omzetten is twee. ...!
Soms heeft omzetten zin, en soms is er helaas een rotgevoel dat botweg erkend wil worden. ....
Sterkte!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:26

ik weet niet wat mijn lichaam mij vertellen wil en dat vind ik vervelend
die steken in me borst vind ik net zo vervelend ik link er gelijk hartproblemen aan en ook longkanker of borstkanker ik wil uit die vizuele spiraal wat ik wel super moeilijk vind... ik krijg het niet uit me gedachten, en weet niet wat te doen over 2 weken terug naar de psychiater ik zal haar dit ook vertellen dat ik weer zo terug ben gevallen..

maandag ga ik in ieder geval voor acupunctuur

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:11

[quote="onley"]ik weet niet wat mijn lichaam mij vertellen wil en dat vind ik vervelend
die steken in me borst vind ik net zo vervelend ik link er gelijk hartproblemen aan en ook longkanker of borstkanker ik wil uit die vizuele spiraal wat ik wel super moeilijk vind... ik krijg het niet uit me gedachten, en weet niet wat te doen over 2 weken terug naar de psychiater ik zal haar dit ook vertellen dat ik weer zo terug ben gevallen..

maandag ga ik in ieder geval voor acupunctuur

]Hoi Onley, wat een goed idee van die acupunctuur!
En helaas: een psychiater die je eens in de zoveel tijd spreekt, kan doorgaans weinig helpen als het gaat om het goed ombuigen van je gedachten.....
Een psycholoog heeft daar meer kaas van gegeten. Of meditatie leraar.

En even heel grof: het belangrijkste wat je lichaam jou wil zeggen is: "ik heb heel veel stress."

Daar kan je veel tegen doen maar ook dat is vaak niet iets waar de psychiater je mee/ tegen kan helpen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:53

ja ik ga er echt alles aan doen zodat ik weer beter word
en de reden dat ik nu 2 weken moet wachten is omdat ze helaas nu vakantie heeft 2 weken

vanaf volgende week ga ik ook sporten hopelijk helpt dat ook wat

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 20:16

onley schreef:
ja ik ga er echt alles aan doen zodat ik weer beter word
en de reden dat ik nu 2 weken moet wachten is omdat ze helaas nu vakantie heeft 2 weken

vanaf volgende week ga ik ook sporten hopelijk helpt dat ook wat

ik vind sportrn juist doodeng..dan gaan mijn spierrn trillen en dan ben ik bang.
ik heb wel nu af en toe een goede dag..dan voel ik me best aardig en afgeleid..maar dan is de dag erna extra erg

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 12:33

kan iemand me even gerust stellen..
heb al een paar dagen tintelingen hoog in de rug..en nu trillen de spieren in mijn rug heel erg.
Kan dat door stress komen dat de spieren nu ontspannen?
Heb wel erg last van een nek en stijve rug.
ook voel ik weer van die mieren onder de huid op mijn handen.
pff. voel me zo'n watje..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:14

Ik ben bang dat niemand je gerust kan stellen...je zal moeten leren om jezelf gerust te stellen, dat is de enige duurzame oplossing :)

Je voelt je nu al een poosje vrij klöte en je leeft nog steeds toch? Hoe simpel of erg het ook is wat je hebt...door je er zo extreem veel zorgen over te maken wordt je leven sowieso niet leuker maar veel slechter...

Je zit helemaal aan je plafond van de stress, waardoor je steeds gekkere verschijnselen krijgt.... stress kan de meest bizarre klachten geven :(:)

Mijn tip: ga òf naar de dokter en laat je helemaal doorlichten, òf laat het los en geef je over aan "het lot" :)

In een soort doodsangst af zitten wachten totdat je omvalt van de stress is de oplossing sowieso niet :(:)