"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:56

Ik vind eigenlijk dat er helemaal geen ''ideaalbeeld'' bestaat, want iedereen is toch mooi op z'n eigen manier? Maatje meer of minder maakt niet uit..

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:03

JunkDeLuxe schreef:
Ik hoop dat het hier goed staat.. Zoniet mag het natuurlijk altijd verplaatst worden.

De laatste jaren zit ik zowat op hetzelfde gewicht: 48 à 51 kg.
Ik ben 1.58m, dus dat is een perfect gezond gewicht, en een gezond BMI (19,14; ideaal ligt tussen de 18,50 en 25,00). Qua vetpercentage zit ik wel onder het gemiddelde voor mijn leeftijd (maar qua lengte ook, dus volgens mij ligt het daar aan?): 11,4% (en dat zou volgens mijn leeftijd 25% moeten zijn).

Conclusie: ik heb een perfect normaal en vooral gezond gewicht. En ik heb géén ondergewicht.

Maar als ik de posts van mede-facebookers moet geloven, is dat niet zo.
Er worden héél veel foto's gepost van mollige tot gewoonweg dikke vrouwen gepost (en dat bedoel ik niet gemeen ofzo, ik noem een kat gewoon een kat), met als boodschap dat dit het ideale model is, dat een 'echte' vrouw een kont en een buik en een rolletje heeft, dat mannen graag die extra houvast hebben, en dat die "magere anorexia-tr*tten" maar een eind moeten oprotten.

Met "mager" en "anorexia" bedoelen ze dan meisjes en vrouwen die gewoon maatje 36 hebben. Die een Small dragen, of God verhoede het: een Extra Small!

Ik heb niks tegen een maatje meer. Vrouwen die mollig (of dik) zijn en zich daar goed bij voelen: goed voor jou!
Maar ondertussen worden de 'normale' meisjes, de meisjes die géén buik hebben (of zelfs wel een six-pack!), de grond in geboord. Wat gewoon een gezond gewicht is, is ondertussen bijna abnormaal. Alsof je iets mankeert, als je geen 'cushion for the pushin' hebt, alsof je niet volledig bent; zoals een auto zonder pinkers.

Nogmaals: ik heb niks tegen een maatje meer. Maar ik vind het knap fout dat meisjes die perfect op hun gewicht zijn verweten worden dat ze anorexia hebben en niet mooi zouden zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar een zandloperfiguur, en dat streef ik ook na. En zolang ik geen ondergewicht heb, en mijn BMI e.d. in orde zijn, ben ik toch gewoon normaal?

De vrouwen die ik op die propaganda-foto's zie daarentegen, ik vraag me af hoe het met hun gezondheid gesteld is. Of hun BMI en vetpercentage niet te hoog liggen. Hoe het met hun conditie zit, en of zij met hun 'extraatjes' nu daadwerkelijk gezonder zijn dan 'die magere scharminkels'.

Zo, dat is er uit :D And again: ik bedoel het niet verkeerd. Iedereen doet wat hij/zij wil doen. Ik wil gezond zijn, en ik wil vooral géén overgewicht. En dat lijkt mij ook maar heel normaal. Ik vind het gewoon jammer dat maatje 36 tegenwoordig aanzien wordt als maatje anorexia.

Respect! Hihih wij zijn even oud, en ik zou ook graag een maatje minder hebben. Ik vind het knap dat als je 24 bent en je op het goede gewicht zit. Nu zal ik met mijn boezem nooit onder de L komen, ookal val ik veel af, maar dat terzijde. Ik zou graag ook 12 kilo kwijt willen! Dus ik vindt het knap van je.

Mensen die dat zeggen wat hierboven staat zijn bevooroordeeld of jalours. Ik ben stiekem ook een beejte jalours op jou. Al vindt ik het wel zo, te dun is ook niet gezond. Soms zie je echt meiden lopen en dat is gewoon eng. Dat maatjes meer gezonder zijn, is over komen waaien vanuit Amerika.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:23

Horse_xx schreef:
Ik vind eigenlijk dat er helemaal geen ''ideaalbeeld'' bestaat, want iedereen is toch mooi op z'n eigen manier? Maatje meer of minder maakt niet uit..

Ben ik helemaal met je eens.. iedereen is mooi om z'n eigen manier.
Ik ben 1.70 en woog altijd 52 kilo.. iedereen vond me mager en vroeg ik of wel at.
Nu heb ik een zittend beroep en eet ik het zelde en weeg ik 57 kilo en zeggen sommige mensen veel beter nu je wat dikker bent. Maar er kan nog wel wat bij.

Het gaat er toch om of je jezelf er goed bij voelt?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:25

Horse_xx schreef:

Dat vind ik eigenlijk een beetje een rare uitspraak, mooi heeft geen waarde als lelijk niet zou bestaan. Als iedereen mooi was hadden we het woord mooi niet meer nodig want dan sprak dat vanzelf.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:26

liedje89 schreef:
Horse_xx schreef:

Dat vind ik eigenlijk een beetje een rare uitspraak, mooi heeft geen waarde als lelijk niet zou bestaan. Als iedereen mooi was hadden we het woord mooi niet meer nodig want dan sprak dat vanzelf.

Is het niet meer zo dat je zelf je goed moet voelen bij het lichaam wat je hebt?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:28

Volgens mij is de discussie heel makkelijk plat te slaan:

vet% tussen de:

10-15 ongezond en gevaarlijk; sommige sporters hebben dat en zijn niet meer ongesteld
15-20 afgetraind of mager
20-25 slank
25-30 normaal
30-35 mollig
35-40 dik
40% obesed

Dat is de norm :+ (let op, heb het over vet% en niet BMI!)

Dat mollig nu "een nieuwe standaard" is heeft te maken met de crisis. Het is aangetoond dat hoe welvaarder (is dat een woord?) een land is, hoe meer slank of hoe slanker het ideaal is. Beetje jammer dat ik het wetenschappelijke artikel ervan niet meer kan vinden..

Daarbij denk ik ook dat mensen het meer gewend zijn; sociale acceptatie gaat omhoog. Volgens mij worden wij tegenwoordig dikker omdat 1. er meer geld voor eten is en we daarom ook meer eten dan 60 jaar geleden. 2. overal kleur, geur en smaakstoffen inzitten als suikers enz. wat vroeger ook minder was 3. manier van vervoeren en bewegen is anders; de auto, scooter, ov ed worden meer gebruikt dan de fiets, vroeger fietste men gewoon..

Wat betreft die " dikkere modellen" , daar gaat ook heel veel photoshop aan vooraf voordat het geplaatst word. Dus verkijk je er niet op! Ik sport heel veel en ben heel erg gericht op mn lichaam (uitgeballanceerde voeding, maatgemaakt trainingsschema ed.) en weet dus heel goed wat eten met je lichaam doet. Mijn doel is terug naar de 17/18% vet, dat doe ik onder goede begeleiding omdat ik niet mager wil worden! Toch zijn veel mensen die zeggen dat ik al heel dun ben, terwijl ik vrij grote been- en armspieren heb. Als ze dat zien nemen ze het gelijk terug, het allemaal projectie idd!

Over die kledingmaten;
http://www.nu.nl/man/2783475/kledingmat ... roter.html

Laat je verbazen!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:34

Oeeh ik wordt ook helemaal geiiriteerd van al die 'botten zijn voor honden' plaatjes op FB. En dan zou je verwachten dat ik dan gewoon slank zou zijn, nee hoor, ik ben een plussize 48/50 met een lengte van ongeveer 1.85 :D :+

Iedereen is mooi op zijn of haar eigen manier, en als je je niet aangetrokken voelt tot het een of ander is dat gewoon een potje/dekseltje verhaal imo. Ik snap het nut van die propaganda ook echt niet, denk dat het verzonnen is door wat dames die zichzelf wel zo enorm schamen en gewoon een zondebok zoeken :n

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:39

Ben met met je eens TS, ze zeggen ook wel dat maat 42/44 de gangbare maat is onder de dames in Nederland?
Om ons voor te schamen eigenlijk -O-
Erge is dat iedereen er in mee gaat, de mannen vinden het ineens interessant, maar ook ketens zoals H&M komen met de ''volle'' modellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:44

Dioxide schreef:
Oeeh ik wordt ook helemaal geiiriteerd van al die 'botten zijn voor honden' plaatjes op FB. En dan zou je verwachten dat ik dan gewoon slank zou zijn, nee hoor, ik ben een plussize 48/50 met een lengte van ongeveer 1.85 :D :+

Iedereen is mooi op zijn of haar eigen manier, en als je je niet aangetrokken voelt tot het een of ander is dat gewoon een potje/dekseltje verhaal imo. Ik snap het nut van die propaganda ook echt niet, denk dat het verzonnen is door wat dames die zichzelf wel zo enorm schamen en gewoon een zondebok zoeken :n

Ik maatje 44/46 en 1.72 :j En ik vind het erg lastig om mezelf te accepteren zoals ik ben, ik weeg iets van 94,4 geloof ik en er mag zeker nog wel 10 kilo er van af. Ik ben idd onzeker over mezelf en dat komt nu ook denk ik door de receptionistenwereld.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:50

michellee73 schreef:
Ben met met je eens TS, ze zeggen ook wel dat maat 42/44 de gangbare maat is onder de dames in Nederland?
Erge is dat iedereen er in mee gaat, de mannen vinden het ineens interessant, maar ook ketens zoals H&M komen met de ''volle'' modellen.

Dit vind ik een hele nare uitspraak. Als je maat 42/44 hebt, moet je je dus schamen?? _-:( Ligt toch absoluut aan het feit hoe je bouw is? Ken genoeg vrouwen met maat 44 die 1.80 en dan zijn ze absoluut niet obese hoor. Bovendien, wat dan nog als je wel maat 42/44 hebt? Mag je je dan gelijk niet meer vertonen buiten als je een maatje meer hebt? Als we het nu hebben over zwaar overgewicht wat de norm is...
Laatst bijgewerkt door N0a op 27-05-13 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Winged schreef:
liedje89 schreef:

Is het niet meer zo dat je zelf je goed moet voelen bij het lichaam wat je hebt?

Het is wel goed denk ik om je fijn te voelen in je eigen lijf maar moet je daarvoor perce vinden dat je mooi bent. Ik vind dat ik niet lelijk ben, ik heb wel wat schoonheidsfoutjes, maar zolang dat zelfbeeld je niet belemmert in je dagelijks leven is dat toch helemaal niet erg.

Ik denk gewoon dat mooi geen waarde heeft als lelijk niet zou bestaan. Ik bedoel als iedereen een Aston Martin reed en niemand een fiat multipla zou niemand waarderen hoe mooi een aston is of andersom misschien vind iemand anders de multipla wel geweldig. Als niks lelijk is is ook niks mooi. Overgens denk ik wel dat smaken verschillen en iedereen iets anders mooi vind en in die zin iedereen wel in iemands ogen mooi is. Maar ik denk echt dat alles mooi vinden gewoon niet kan :Y)

Romyv

Lasca_1987 schreef:
Ik maatje 44/46 en 1.72 :j En ik vind het erg lastig om mezelf te accepteren zoals ik ben, ik weeg iets van 94,4 geloof ik en er mag zeker nog wel 10 kilo er van af. Ik ben idd onzeker over mezelf en dat komt nu ook denk ik door de receptionistenwereld.

Kijk, en dat is niet goed! Als je mollig mooi vind, je er goed bij voelt en gezond bent; wie zijn wij (de rest van de mensen op deze wereld) dan om er iets van te vinden? Punt is, door de media en je omgeving word je eigen beeld beinvloed en vaak op een negatieve manier... Dat is schandalig! En daarvoor is het positief dat mollig nu wel mag :)

Kennen jullie dat programma nog ' de naakte waarheid' ? Dat die vrouwen aan de hand van een rijtje modellen moest aangeven waar ze in de rij thuis hoort en je jezelf altijd een maatje of 2 groter ziet dan je werkelijk bent? Bizar!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:52

michellee73 schreef:

Waarom moeten we ons schamen? Met een gezond vetpercentage zit ik toch echt aan de maat 42 van broek omdat ik hem anders niet over m'n heupen krijg. Vervolgens moet ik een riem aan omdat hij bij mijn billen openstaat. Maar ik moet mij hiervoor schamen?

Nee hoor, ben trots op mijn rondingen :) Net zoals ik begrijp dat iemand die mooi slank is daarop trots is en dat iemand met maat 52 trots is op haar lach of waanzinnig mooie kuiten.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:53

N0a schreef:
michellee73 schreef:

Dit vind ik een hele nare uitspraak. Als je maat 42/44 hebt, moet je je dus schamen?? _-:( Ligt toch absoluut aan het feit hoe je bouw is? Ken genoeg vrouwen met maat 44 die 1.80 en dan zijn ze absoluut niet obese hoor.

maten, gewicht en BMI zegt ook helemaal neits!! ken een vrouwelijke bodybuilder die heeft ook jeansmaat 34 met 1.70 en weegt 85kg, die heeft een vet% van 15% wat heel goed afgetraind is. We moeten af van die scheve vergelijkingen hoor

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:54

Selka schreef:
michellee73 schreef:

Waarom moeten we ons schamen? Met een gezond vetpercentage zit ik toch echt aan de maat 42 van broek omdat ik hem anders niet over m'n heupen krijg. Vervolgens moet ik een riem aan omdat hij bij mijn billen openstaat. Maar ik moet mij hiervoor schamen?

Nee hoor, ben trots op mijn rondingen :) Net zoals ik begrijp dat iemand die mooi slank is daarop trots is en dat iemand met maat 52 trots is op haar lach of waanzinnig mooie kuiten.

Wat is een gezond vet%? En hoelang ben je? maatje 42 bij 190 toont anders dan bij 170 :+

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:54

Ik ben het hier ook mee eens merk dit ook op school dat heel snel mensen zeggen dat je ontzettend dun bent etc.
Ik vind het wel mooi ik zelf ben ook 'mollig' en ben nu aan het afvallen om toch van mijn rolletjes af te komen...
De jongens hebben wel wat om te grijpen zeg maar maar als je er zelf niet fijn bij voelt ?
Het gaat toch om jezelf en niet om andere.. als jij tevreden bent met je lichaam ben je niet te dun/te dik..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:57

@Romy, volgens mijn weegschaal 26,8% en ik ben 1,70. Maar ik heb de 42 ook niet nodig voor mijn taille maar voor mijn heupen :)

N0a

Romyv schreef:
Selka schreef:

Wat is een gezond vet%? En hoelang ben je? maatje 42 bij 190 toont anders dan bij 170 :+

Maakt dat wat uit, hoe lang of iemand is of hoeveel vet percentage die persoon heeft ? :\

Huertecilla

MamaJella schreef:
Stiekem moet ik hier wel even over lachen dames. Je voelt je aangevallen omdat je slank bent? Ga weg zeg.

Dat mogen alleen de boven BMI zeker?!

BMI heeft al een behoorlijkbrede groene zône als indicatie voor gezond gewicht.
Dat hoort de norm te zijn.
Als een groot deel van de mensen in een bepaalde samenleving buiten deze behoorlijk ruime zône valt, dan is er een gezondheidsprobleem.
Smaak en ´vinden´ staat hier los van.

Op een ruiterforum komt daar nog wat bij:
Een ruiter gaat op een paard zitten. Het is de verantwoordelijkheid van de ruier om het paard daarbij zo min mogelijk te schaden. dat houdt in: zo min mogelijk te wegen. Minder is in deze meer.
Kortom; onderin het BMI is voor een ruiter het optimum als richtlijn.
Optimum want nog gezond voor de ruiter en zo weinig mogelijk voor het paard.

Wanneer je meer weegt dan BMI mag je daar van vinden wat je wil. Je kan het ook mooi vinden; zelfs een fetish met vetrollen hebben. Het geeft echter geen pas om dat als gezond of goed te presenteren. Het geeft helemáál geen pas om er een paardenrug onnodig mee te belasten.

Goed gewicht = BMI.
Goed ruitergewicht = onderin BMI.

De rest is subjectief.

horses_m

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:59

@Huertecilla
Dus mensen die niet onderin het BMI zitten mogen eigenlijk niet paardrijden ? Belachelijk hoe jij dat stelt..
En licht persoon kan het paard vele malen erger in de weg zitten dan een wat zwaarder persoon... Ligt er aan hoe goed je mee kan gaan met het paard..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:01

@N0a, vroeger toen ik te dik was zou ik dit erg hebben gevonden. Maar nu ben ik trots op mijn lijf ookal is het nog steeds geen maat 36. En topics zoals deze hebben mij zeker geholpen in het motiveren om af te vallen.
Zo is het ook. Het is niet leuk om te horen, maar soms weleens nodig.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:02

Ayasha schreef:
Kijk eens in dat meiske haar profiel.... Als dat mollig is weet ik het ook niet meer...
34 is eigenlijk een veredelde kindermaat... (vermoedelijk om ukken als ik van 1.52 het gevoel te geven dat ze toch bij de grote mensen wereld horen _O- )

Hahha maar met kleren aan zie je dat inderdaad niet (een beetje) Maar zonder wel. Echt zo'n babyvet buikje :')
Maar inderdaad, ik ben niet echt heel mollig of iets. En ik pas wel in vrouwen kleren. Dus ik snap niet iedereens opmerkingen maarja _O-

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:07

N0a schreef:
Maakt dat wat uit, hoe lang of iemand is of hoeveel vet percentage die persoon heeft ? :\

ja, vet% zegt meer dan gewicht!!! Lengte zegt iets over de verdeling, het is heel eenvoudig; als je 100gram boter uitsmeert op 1 boterham is die dikke ingesmeerd dan als je het over 20 doet :+

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:07

Selka schreef:
@Romy, volgens mijn weegschaal 26,8% en ik ben 1,70. Maar ik heb de 42 ook niet nodig voor mijn taille maar voor mijn heupen :)

netjes!! dus echt een zandlopersfiguur?? mooi hoor :j

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:08

Ik vind juist dat er veel meer respect is voor slanke mensen dan mollige mensen.. :o