Leven met Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milou123

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:43

Slaap lekker!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 02:06

Wat betreft ziekte vs stoornis. Ik vind ziekte enorm frustrerend en daar kan ik ook echt kwaad van woorden. Omdat het de pretentie wekt dat het iets tijdelijks is en dat je er van kunt genezen, ipv dat het gewoon altijd in je zit en dat er wei in tot niks aan te doen valt. Dat valt onder een stukje acceptatie. Stoornis klinkt dan ook wel weer heftig, maar handicap uiteindelijk ook. Maar ziekte valt bij mij echt verkeerd, ik ben namelijk kern gezond!

Wat betreft de diagnose kan ik voor vrouwen echt echt echt het boek "niet ongevoelig: vrouwen met autisme" van Henny struik aanraden. Heb het hier al vaker genoemd, maar serieus het maakt veel duidelijk. Toen ik oorspronkelijk de kernmerken van autisme las kon ik mezelf lang niet bij alles plaatsen, pas toen ik hoorde over de verschillen van autisme bij vrouwen, viel er echt een hele hoop op zijn plek.

Enkele voorbeelden zijn dat vrouwen veel meer dan mannen in staat zijn de sociale druk te voelen van "je doet raar en je hoort je aan te passen" waardoor vrouwen over het algemeen beter zijn in het oppikkende sociaal wenselijk gedrag dat gaan kopiëren en zichzelf daarmee aanpassen, maar ondertussen totaal zichzelf niet meer zijn en een groot deel van de dag bewust bezig zijn met "het goed willen doen".

Wat betreft een beperkte interesse gebied, komt het vaker dan bij mannen voor dat zon interesse heel kort en intens op 1 gebied kan zijn en dan weer hele aal omslaan naar iets anders. Dat was bij mij heel erg zo. Zo wilde ik een tijdje alles weten over het heelal, en een jaar later was het ineens alles over honden en weer een jaar later was het alles over dinosauriërs. Ook zijn dat soort interesses bij vrouwen vaak niet zo 'vreemd' als bij mannen. Zo zijn dergelijke intense hobbies bij meisjes vaak hele normale dingen als paardrijden of lezen. Daardoor valt het niet op, maar zijn meisjes met autisme er toch veel intensiever mee bezig dan meisjes zonder autisme.

Zo zijn er nog tal van voorbeelden wat autisme bij vrouwen anders en daarom ook minder er/herkend is.

Emoties is er trouwens net zo een. Tuurlijk hebben wij wel emoties en uiten we die ook. Het boek heet niet voor niets "niet ongevoelig".

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 02:12

Waar ik trouwens momenteel tegenaan loop is solliciteren. (Kan me even niet herinneren of ik hier nu al over begonnen ben of niet).

Ik weet niet goed of en zo ja hoe ik wil vertellen over mijn autisme. Ik verberg het liever niet omdat ik soms voorkeur heb voor kleine simpele aanpassingen die het werk echt duizend keer sneller en efficiënter kunnen maken.

Waar ik nu vooral mee bezig wil is dat ik een uitleg ga voorbereiden die snel en goed uitlegt wat autisme is, waar ik in mijn werk tegenaan kan lopen, hoe ik heb geleerd dat op te lossen en waar ook zeker mijn kwaliteiten liggen.

Ik kwam trouwens via Google bij een PDF uit over autisme en solliciteren. Nou de makers van die folder hadden het dus duidelijk NIET begrepen. Dit is voor een autist toch niet fatsoenlijk te lezen? http://www.kcco.nl/doc/WN_autisme.pdf

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 02:14

Iedere mens heeft in bepaalde mate autistische eigenschappen, resultaat van ongereguleerd fokken.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:54

Zoooo gooi jij er even een ongenuanceerd statement in? Als je vragen hebt of ergens wat van vindt dan kan dat ook op een wat meer gefundeerde manier.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:03

shagya schreef:
Iedere mens heeft in bepaalde mate autistische eigenschappen, resultaat van ongereguleerd fokken.

Ja, want autisme is een gebrek wat eruit gefokt zou moeten worden 8)7 |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:04

shagya schreef:

Wat wil je hiermee zeggen ?
Dat we maar een fokprogramma op moeten zetten om een soort übermensch te creëren?
In dat geval moet je ook niet klagen als jij ineens een grote blonde Duitser voor je krijgt mocht je ooit kinderen willen ;) .
Het is sowieso een utopie ( god zij dank )want wat wil je dan doen met alle ongediagnosticeerde autisten?

Ik hoop dat ik je verkeerd begrepen heb :)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:09

Urielle schreef:
shagya schreef:

Ja, want autisme is een gebrek wat eruit gefokt zou moeten worden 8)7 |o

Als Shagya het zo bedoeld, dan kan Shagya in de rij bij een kennis van mij. Die vertelde mij doodleuk dat ik ook een autist was (ik had toen geen diagnose) en dat ik dus nooit kinderen zou mogen krijgen, want ik ben een autist en dan mag je gewoon niet aan kinderen beginnen, zo bannen we het de wereld uit.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:13

Crisis, mensen, aan zo'n kortzichtige opmerking gaan we toch geen aandacht schenken. Gewoon negeren die handel.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:14

Ik neem kinderen wanneer ik dat verantwoord vind (financieel gezien) en niet of ikmijn handcap door kan geven lol

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:14

Shiloh, dat boek lijkt mij erg interessant.
Is het meer gericht op het 'klassieke' autisme of is het voor mij als aspie ook leerzaam/interessant?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:20

Voor Aspergers is het zeker heel interessant en leerzaam! Heb zelf ook Asperger, ik denk eigenlijk dat het juist niet echt op klassiek autisme is gericht.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:21

Mooi!
Dan ga ik 'm bestellen.
Beetje jammer, een vriendin van mij heeft echt tientallen boeken over autisme, maar ze doet al een half jaar debiel waardoor er geen contact is, dus daar kan ik niets van lenen. Baalbaalbaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:24

milou, heb je een e-reader? Anders kunnen we mss het ebook bestellen en de kosten delen O:) ......

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:59

Hebben jullie probleem met oogcontact met klanten achter de kassa?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:16

hadden het gister toevallig met mijn wiskunde leraar of autisme en toen maakte hij de volgende opmerking: Iedereen is autistisch, elk mens. Sommige alleen erger dan andere en die mensen krijgen dan de stempel autistisch.

Wat vinden jullie ervan?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:26

Ik heb absoluut geen problemen met het maken van oogcontact.

Littlesannie, ik denk wel dat ieder mens bepaalde trekken heeft, alleen in veel mindere maten.
Maar ze denken anders dan autisten doen, en dat maakt het verschil in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:44

Iedereen heeft ook wel autistische trekken :j . De ene meer dan de ander, maar het is de combinatie die de stoornis maakt.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 21:37

shagya schreef:

My God.. over kwetsen gesproken... Wat wil je hier nou mee zeggen dan.. doe even beetje normaal zeg? :oo |o _-:(

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 01:05

Ladybird schreef:
shagya schreef:

My God.. over kwetsen gesproken... Wat wil je hier nou mee zeggen dan.. doe even beetje normaal zeg? :oo |o _-:(

Hoezo kwets ik iemand daarmee? Autisme hoort bij mensen zoals nog veel andere variaties in de hersenen.
Mag ik het vreemd vinden dat wanneer mensen zich gaan bezig houden met het fokken van dieren er strenge regels zijn, alhoewel er ook autistische paarden zijn. O:)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 01:07

Dus autisten moeten geen kinderen krijgen?
Mensen met dwerggroei ook niet? En ga zo maar door?
Of pak ik het nu verkeerd op?

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 01:15

Zo kun je het uitleggen en een kerel met klein snorretje probeerde dat op zijn manier.
Ik zet wat vraagtekens bij de immer groeiende wereldbevolking en stel de vraag: Is oneindige groei mogelijk of moet er ooit een fokprogramma voor mensen komen?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 01:20

Al snap ik je punt van overbevolking.
Ik vind het nogal wat, wat je zegt. Dus ik en alle dames in dit topic, zouden geen kinderen mogen krijgen?
Omdat wij niet goed genoeg zijn?

T'is maar goed dat ik weet wat ik waard ben en hoeveel ik te bieden heb.
Je zou er bijna een minderwaardigheidscomplex van krijgen al dan niet maar meteen van de flat afspringen omdat je toch niet goed genoeg bent voor deze wereld. #)

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 01:31

Ik heb wat last van wat borderline, ken je dat?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 01:32

Ja, ik weet wat het is en inhoud.
Maar ik snap je punt niet?