Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
heb niet de hele review gelezen, omdat ik daar de tijd niet voor heb, maar ik mag hopen dat er een goed alternatief komt voor de ECT. Wel vraag ik me af hoe zij de onderzoeken verklaren die de werkzaamheid van ECT wel keer op keer hebben aangetoond....het basisgegeven achter ECT is, dat mensen met epilepsie zelden tot nooit depressief zijn - en dat een kunstmatige epilepsie aanval dus wellicht depressie zou genezen. (En soms werkt het idd zo.)Citaat:Wel vraag ik me af hoe zij de onderzoeken verklaren die de werkzaamheid van ECT wel keer op keer hebben aangetoond.
Dat denk ik ook niet. Maar het is wel een systeem met een serie "perverse prikkels". Zo is er niet tot nauwelijks geld voor onafhankelijk onderzoek, vrijwel alle onderzoek is gefinancieerd door de farmaceuten.Citaat:'De psychiatrie' en 'de wetenschap' zijn niet kwaadwillend of enkel bedoeld om geld te verdienen
Ja, dat is op zich wel waar.Citaat:Maar de keerzijde is dat er ook geld nodig is om wetenschappelijk onderzoek te doen. Doordat de fabrikanten geld verdienen met hun pillen, kunnen ze ook onderzoek doen om deze pillen te verbeteren.
Citaat:(...)geldt er tegenwoordig een publicatieverplichting. Om onderzoek te mogen doen, moet je dit aanvragen bij een bepaalde commissie. Hierdoor is meteen bekend dat het onderzoek gedaan wordt. Álle resultaten dienen vervolgens gepubliceerd te worden, ook al zijn die in het nadeel van de fabrikant. Een fabrikant kan de resultaten niet verzwijgen, vanwege de strenge controle door die commissie.
Maar graag dus wel door onafhankelijek peers, die niet in dienst zijn van een collega farmaceut, maar mensen die enkel en alleen bij een universiteit/ de overheid in dienst zijn - daar ontbreekt het helaas nog steeds aan. (Ook proffen hebben de farmaceuten nodig, omdat ze anders geen onderzoek kunnen doen.)Citaat:Dan kan je het nog hebben over de kwaliteit van het onderzoek, want dat verschilt ook nogal. Daarom worden onderzoeken altijd nagekeken door andere, onafhankelijke onderzoekers (peer-reviewed heet zo'n onderzoek dan). Dit om kwaliteit te waarborgen.
?????Citaat:En daarnaast is het haast onmogelijk om de perfecte studie uit te voeren, omdat er zo ontzettend veel factoren zijn waar rekening mee gehouden moet worden. Dus op iedere studie is uiteindelijk wel iets aan te merken helaas.
Dit is helaas de trieste realiteit - maar ik steun iedereen die stel, dat het anders zou moeten.Citaat:Dus of de farmaceutische industrie een slechte zaak is... Dat ligt niet zo simpel. Het brengt tegelijk het geld op dat benodigd is voor verder onderzoek. We kunnen wederom niet zonder.
Dat mag, j emag geloven wat je wilt - een vrijheid, waar hard voor is gevochten!!Citaat:Ik persoonlijk vind klassieke homeopathie helemaal niks.
...maar wat je hier zegt, is vooral jouw mening.Citaat:Dit vanuit het idee dat als je een druppel werkzame stof hebt, dit 1000 keer verdunt en dan vervolgens nog verdeelt over bijv. 10 liter water (cru gesteld he), dit logischerwijs niet kan werken.
Waarom zou je dat niet ddenken...? Er zijn trouwens nog bewijzen voor ook.Citaat:waarom denk je dan in godsnaam wel dat dit werkt?
Ik heb zoals ik al schreef enkel onderzoeken gevonden waarin homeopathie niet boven het placebo uitkwam (wat ik ook niet gek vind gezien wat homeopathie eigenlijk is, een substantie maar dan bijna oneindig veel keer verdund).
)Janneke2 schreef:Ik vind het een zijspoor. Het gaat mij er om, dat homeopathie in jouw manier van denken "onlogisch" is. Dat mag hoor, daar gaat het niet om. ("Verdund? Dat kan nooit wat zijn!)
(Maar dat is een manier van denken en in de verste verte geen bewijs. Het is zelfs iets heel anders, dat "bewijzen" fiks in de weg kan zitten. Wetenschap gaat over eerst open staan en je eigen ideeën een tijd in de koelkast zetten, ipv studies lezen die je manier van denken bevestigt.)
Janneke2 schreef:Ik vind het zelf veel belangrijker dat er grote verschillen zijn tussen goede wetenschappelijke onderzoeken en perfecte onderzoeken.
Een goed wetenschappelijk onderzoek kan op drie personen zijn uitgevoerd. Dat levert uiteraard geen hard bewijs op en "N=3" (nummers/aantal deelnemers) moet er met koeieletters opstaan, maar sommige rotziekten zijn nu eenmaal zeldzaam "en dan moet je wat"; waaronder: als prof op plek 1 je collega's informatie geven: "voor deze drie mensen geldt dit wel, dat niet, zus is onderzocht en dat leverde zo en zo op".
VogeltjeM schreef:want: wetenschap sucks in de ogen van veel alternatieve genezers, tot het moment dat het in hun voordeel uitpakt).
Anoniem schreef:... dan denk ik... ja, van alle pillen en zalfjes die ik ooit heb gehad werkte meer dan 80% sowieso niet.
Janneke2 schreef:Mbt homeopathie vind ik vaak schijndiscussies en schijnonderzoeken.
Verder kost onderzoek veel geld en heeft de methode zich de afgelopen tweehonderd jaar ruimschoots bewezen.
En om een onderzoeksopzet gevalideerd te krijgen die recht doet aan klassieke homeopathie is al giga moeilijk - dus dan ben je al jaren verder en tonnen armer, zonder dat er nou echt iemand beter van is geworden.
(Ik spreek hier over protocollen: dubbelblind placebo gecontroleerd is nu eenmaal niet mogelijk bij klassieke homeopathie. De vraag wordt dan: hoe dan wel...?)
Janneke2 schreef:Bewijzen mbt de werkzaamheid moet je dus vooral uit de sociologie halen.
Dat de methode 200 jaar terug werd vertrouwd kun je op armoede gooien- er was geen alternatief. Dat is nu ruim voorhanden en een kwakzalverij zou zachtjes van het toneel verdwijnen, maar zo is het niet gegaan.
Janneke2 schreef:En het citaat "wetenschap sucks, totdat het in je voordeel is" maakt een zinnige discussie wat mij betreft onmogelijk.
Anoniem schreef:Ik wou dat er een alternatieve wijze was om diabetes te behandelen, want de manier waarop het nu gaat sucks gedeeltelijk idd.
Je kunt het lichaam wel ondersteunen met omega3, vitamine D enz... maar feit blijft dat mijn kind toch ook echt extra insuline nodig heeft.
delvira schreef:als homepatie destijds voor mij goed had gewerkt, had ik dat zeker gedaan, helaas was dit niet het geval. De reguliere medicatie werkt heel goed voor mij, daarom zal ik dit ook niet veranderen...
al krijg ik bij ritalin een associatie met homeopathie: het is een opwekkend middel dat aan drukke mensen wordt gegeven - en het effect is, dat iemand rustiger wordt.Janneke2 schreef:al krijg ik bij ritalin een associatie met homeopathie: het is een opwekkend middel dat aan drukke mensen wordt gegeven - en het effect is, dat iemand rustiger wordt.
Nou - als dat zo werkt, is dat toch prachtig...?