Ja ik ben te dik, so what?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:44

Cayenne schreef:
Gaan rokers trouwens standaard snoepen tijdens het stoppen?
Ik lees dat heel vaak. Wat is daar dan de reden voor en waarom niet een wortel oid nemen?

Nee.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:49

Cayenne schreef:
Ik lees dat heel vaak. Wat is daar dan de reden voor en waarom niet een wortel oid nemen?

Nee je komt gewoon aan -O- mss niet iedereen maar ik wel, 5 kg, pas m'n laarzen niet meer, :')
Je stofwisseling veranderd ofwel wordt trager

Maar goed heb nu meer lucht dus kan meer sporten :Y)

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:30

ik was vroeger (tot ik 12 was, waarna ik afviel door het groeien en het roeien) ook heel dik voor me leeftijd.
En ik weet nog wel dat als wij op vakantie waren en we zaten in de auto en ik begon honger te krijgen (rond half 1) en ik zei het dan zeiden ze altijd niet zo zeuren steph je kan best even zonder eten, maar als mijn zusje een 10 minuten later hetzelfde zei dan gingen we altijd wel opeens eten.
ze hebben dit eigenlijk altijd volgehouden. en ik heb pas een paar jaar terug gezegd hoeveel pijn me dat eigenlijk altij deed. het kwam nl nog veel erger terug toen ik ouder werd en ik blessure kreeg waardoor ik niet meer kon sporten aka 30 kg in 3 jaar tijd aankwam.

Me ouders hebben het zelfs nooit geaccepteerd niet toen ik klein was en nu ook niet ik krijg altijd de blikken en wordt weleens uitgelachen door mijn moeder als ik binnenkom (dat doet ze als ik aangekomen ben)
ik vind dat eigenlijk het ergste van alle opmerking van iedereen die ik gehad heb

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:51

pandour4evuh schreef:
ik was vroeger (tot ik 12 was, waarna ik afviel door het groeien en het roeien) ook heel dik voor me leeftijd.
En ik weet nog wel dat als wij op vakantie waren en we zaten in de auto en ik begon honger te krijgen (rond half 1) en ik zei het dan zeiden ze altijd niet zo zeuren steph je kan best even zonder eten, maar als mijn zusje een 10 minuten later hetzelfde zei dan gingen we altijd wel opeens eten.
ze hebben dit eigenlijk altijd volgehouden. en ik heb pas een paar jaar terug gezegd hoeveel pijn me dat eigenlijk altij deed. het kwam nl nog veel erger terug toen ik ouder werd en ik blessure kreeg waardoor ik niet meer kon sporten aka 30 kg in 3 jaar tijd aankwam.

Me ouders hebben het zelfs nooit geaccepteerd niet toen ik klein was en nu ook niet ik krijg altijd de blikken en wordt weleens uitgelachen door mijn moeder als ik binnenkom (dat doet ze als ik aangekomen ben)
ik vind dat eigenlijk het ergste van alle opmerking van iedereen die ik gehad heb

jeetje,,,, een heel dikke knuffel van mij... Bij mij thuis ging het ook zo. Ik mocht na 8 uur niets meer eten maar mijn broertje mocht om 12 uur nog wel een kilo pasta opwarmen en eten... waarom? omdat hij slank is en ik niet

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:55

Nog een hele leuke... als ik naar paard ga moet ik in totaal 25 km fietsen, best vermoeiend. vaak ook dikke tegenwind natuurlijk :') Ik kom alleen nooit langs een plek waar ik een hapje kan halen, en ik vergeet altijd iets te eten mee te nemen. Ik vertrek meestal rond 11 uur, dus nog niet geluncht etc. Ik kom natuurlijk thuis met een enorme suikerdip. Mijn ouders zeggen dan altijd "GOED dat je niks gegeten hebt",,, er is helemaal niks goeds aan, als je wil afvallen moet je niet stoppen met eten maar moet je een balans hebben... |o maar nee, zij weten het beter. Het gezondste zou zijn 5 kleine maaltijden per dag, is wat ik in elk geval heb meegekregen zodat je maag enzo bezig blijft. Als je sport, dus calorieën verbrand etc, moet je wel eten is mij altijd uitgelegd. Zij zien me het liefste helemaal niet eten }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:58

lifaya schreef:
Nog een hele leuke... als ik naar paard ga moet ik in totaal 25 km fietsen, best vermoeiend. vaak ook dikke tegenwind natuurlijk :') Ik kom alleen nooit langs een plek waar ik een hapje kan halen, en ik vergeet altijd iets te eten mee te nemen. Ik vertrek meestal rond 11 uur, dus nog niet geluncht etc. Ik kom natuurlijk thuis met een enorme suikerdip. Mijn ouders zeggen dan altijd "GOED dat je niks gegeten hebt",,, er is helemaal niks goeds aan, als je wil afvallen moet je niet stoppen met eten maar moet je een balans hebben... |o maar nee, zij weten het beter. Het gezondste zou zijn 5 kleine maaltijden per dag, is wat ik in elk geval heb meegekregen zodat je maag enzo bezig blijft. Als je sport, dus calorieën verbrand etc, moet je wel eten is mij altijd uitgelegd. Zij zien me het liefste helemaal niet eten }:0

Dan kun je misschien een lunch eten voor je vertrekt?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:00

Mindim schreef:
lifaya schreef:

Ik ontbijt meestal zo laat dat ik dat écht niet lekker vind := ik wil wel dat er een paar uur tussen zit. dat is het nadeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:11

lifaya schreef:

Ik ontbijt meestal zo laat dat ik dat écht niet lekker vind := ik wil wel dat er een paar uur tussen zit. dat is het nadeel.[/quote]
Dan ontbijt je niet, maar brunch je. Dat zijn toch dingen waar je rima zelf iets op kunt bedenken, zodat je geen suikerdip krijgt. Kwestie van de boel omgooien. Of je ontbijt iets lichter en vroeger en luncht met iets meer. En anders gewoon niet iets vergeten mee te nemen. Je kunt daar toch prima zelf iets aan doen?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:12

lifaya schreef:

Pff dat klinkt ook echt totaal niet bemoedigend :(:)

Gelukkig doen mijn ouders dat nooit, die zeggen niets als ik iets eet wat niet goed voor me is. Wel eens een plagende opmerking over het een of ander maar die komen nooit kwetsend over. Ik ben nu een paar kilo afgevallen, 5 in ongeveer 4 weken en daar zijn ze wel heel complimenteus over, dat is natuurlijk altijd fijn. Maar iets kwetsend hebben zij nooit gezegd, wel eerlijk als ik om advies of tips vraag.

Overigens was er nog iemand die iets zei over slechter bewegen door overgewicht. Ik ondervind bij gewone beweging eigenlijk geen hinder van mijn extra kilo's, ook al heb ik een buik(je) ik kan wel gewoon mijn tenen aanraken hoor :P Zelfde geld voor fietsen en wandelen e.d. dat doe ik dagelijks veel en ik durf te beweren dat ik een best goed conditie heb als het op die dingen aan komt, maar echt sporten dat doe ik te weinig en dat ben ik dan ook aan het aanpakken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:14

Mindim schreef:
lifaya schreef:

Ik ontbijt meestal zo laat dat ik dat écht niet lekker vind := ik wil wel dat er een paar uur tussen zit. dat is het nadeel.

Dan ontbijt je niet, maar brunch je. Dat zijn toch dingen waar je rima zelf iets op kunt bedenken, zodat je geen suikerdip krijgt. Kwestie van de boel omgooien. Of je ontbijt iets lichter en vroeger en luncht met iets meer. En anders gewoon niet iets vergeten mee te nemen. Je kunt daar toch prima zelf iets aan doen?[/quote]
Ik vergeet het ook echt niet elke keer hoor :') komop zeg. Snap ook wel dat IK daar iets aan moet doen. Het gaat nu op het feit dat mijn ouders alleen maar aanmoedigen om helemaal NIET te eten, dat is mijn punt. En ontbijt is naar mijn weten het belangrijkste maal van de dag :)

Anoniem

Re: Ja ik ben te dik, so what?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:20

Niets van aantrekken, daarom zeg ik ook, ontbijt minder. Maar van een groot ontbijt, 2 kleinere maaltijden. Voorkom je je suikerdip, houd je je een beetje aan je 5 kleine maaltijden per dag en hebben je ouders niets om over te zeuren.

Ik snap wel dat ouders voorzichtiger zijn met een te zwaar kindje en als ik dat had, zou ik zekers zorgen dat mijn kind weer een normaal postuur zou krijgen. Te zware kinderen zijn vaak een mikpunt van spot en kunnen sociaal daardoor in een isolement geraken. Dat wil je niet voor je kind. Maar op de manier dat jouw ouders dat doen, is niet goed, die doen het spotten zelf, dat kan echt niet imo.

Rennie89

Re: Ja ik ben te dik, so what?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:26

Ik ben een loner, kan prima alleen zijn, helemaal geen probleem mee. Was altijd een hyperactief druk kind waar niemand mee wou spelen (want ik was tot mijn 18e gewoon een slanke meid, tot mijn 12e zelfs te mager :) ) en toen ik 2 weken naar Aruba was gegaan sloeg opeens alles om, alsof mijn stofwisseling was omgeslagen ofzo. Ik kwam in die 2 weken 8 kilo aan en ze bleven maar bijkomen. Ik at niet anders dan anders. Ik heb nooit meer dan 76 kilo gewogen, ben ook niet "modder vet" ofzo, maar stevig. Maar ik wil het liefst natuurlijk afvallen. helaas helpen mijn ouders er niet mee door zo te pushen, dat werkt juist averechts. Ik ben sinds ik weer in NL ben 6 kilo aangekomen (26 juli aangekomen in NL van 3 maanden Amerika, was daar zelfs 2 kilo afgevallen ondanks dat ik altijd toch flink at ) puur alleen al door alle stress die er weer bij kwam en ik dus ook niet meer goed in mijn vel zit. Ik had die "druk" niet in Amerika

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:50

Oh ik ben 1.81 en weeg zo'n 80 kg :+ .. Ook niet bepaalde de lichtste en ja ik zou er echt wat aan moeten doen.. Maar het komt er gewoon niet van!! Maar het hangt in mijn achterhoofd.. Het is me niet verschrikkelijk aan te zien, maar ik heb er wel last van; sneller buiten adem, broeken die wat strakker zijn gaan zitten.. Ik fietste tot september vorig jaar twee keer per dag 8 km heen en terug, naar stal. Dat is weggevallen en eigenlijk heb ik er niks voor in de plaats gedaan, dus ik voel het gewoon aan me en ik baal ervan. Minder eten en meer bewegen is het devies :Y) ..
Ik vind het ook absoluut niet leuk als mensen er wat over zeggen. Dat weet ik zelf ook wel namelijk. Mijn moeder maakte ook laatst een k*t opmerking: "Nou die broek flatteert je allerminst.. Die is niet voor jou geschikt.." Met een afkeurende blik. En ik had haar nog niet eens wat gevraagd! Keek enkel in de spiegel en kwam tot dezelfde conclusie.. Wil niet zeggen dat zij ook haar mond open hoeft te trekken. Opmerkingen zijn niet leuk. Punt.

Daarbij wil ik wel een kanttekening plaatsen: Tuurlijk is het jouw/ons lijf en bepalen we zelf of we genieten van die lekkere zak Buggles ( :D ) of die lekkere reep Cote d' Or.. maar ik wil wel aangeven dat overgewicht een serieus groot probleem is. Ik werk als verpleegkundige op de Cardiologie en om en nabij 70% van alle patienten is gewoon veel en veel te zwaar! Ze hebben een te hoog cholesterol waardoor kransslagaders dik slibben, ze hebben diabetes, wat voor allerlei zaken in je lichaam funest is. Het is gewoon rete-ongezond!!! En zolang je nog geen klachten hebt, zal het je een worst wezen, tot je een hartinfarct, diabetes, gewrichtsklachten, smetplekken etc krijgt. Het kost de zorg klauwen met geld om te zorgen voor mensen die overgewicht hebben en daarbij allerlei lichamelijke kwalen krijgen, en dan heb ik het niet over mensen met schildklierfunctie-stoornissen of anderzijds aandoeningen waarbij meer bewegen en minder eten zou kunnen helpen, dat staat buiten kijf.
Eveneens geld dat ook voor roken.. 'Ik rook, omdat ik dat wil'.. Ik heb mijn ouders, die ware ketters voor het leven zijn, er ook mee geconfronteerd: 'Wat nu als je een hartinfarct krijgt'.. wat zeg je dan? 'Oh wat heb ik toch stom gedaan, nou nu maar stoppen he..' Terwijl je het van te voren wist.
Wil niet zeggen dat alle mensen met overgewicht sch*jt hebben aan de cijfers op de weegschaal, ik ga echt niet iedereen over een kam scheren, maar het is zo'n groeiend probleem (letterlijk en figuurlijk :D ) dat er bewuster mee bezig zijn, voor je eigen gezondheid, absoluut geen kwaad kan!
Leef gewoon wat bewuster, is iedereen blij mee, maar vooral jezelf en jouw lijf! ;)

@TS: Ik zie de foto's in je profiel en wat een onzin zeg, ik vind je helemaal niet te dik :(:) .. Wat een rare zeg die buurman van jou, lik op stuk beleid inderdaad. Onbeschoftheid schijnt ook een groeiende kwaal te zijn :Y) .

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:52

Ik ken dat..
vooral mijn moeder werkt niet altijd even goed mee.
Als ik dan na een dag hard werken en op stal bezig ben geweest iets lekkers pak is het altijd.. zal je dat nu wel doen.. je bent al zo dik :\

Of ik kleed me aan in de ochtend en dan hoor ik.. jeetje, ben je aangekomen?
Als ik vervolgends terug gooi.. ma kijk in de spiegel! Zegt ze, jaa maar ik ben al over de 50 en ben getrouwd.

Ja dus?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:57

Ik worstel al mijn hele leven met overgewicht en ben ondertussen 20kg te zwaar. Mensen zien het zogezegd niet aan me, maar ik voel het wel. Élke dag, met bijna alles dat ik doe. Want ja, ik ben een jojo'er en weet hoe het is om ook een gezond gewicht te hebben (mijn BMI is dan net 25, lager krijg in mezelf niet, er schiet dan nog amper iets over van mijn bovenlichaam). Dan voel ik me inderdaad veel fitter. En heb ik inderdaad ook áltijd honger.

Wat ik zo frappant vind is dat mensen een réden zouden moeten hebben waarom ze niet afvallen, alsof ze daar verantwoording aan de samenleving voor moeten afleggen. Je hebt als te zwaar (of te slank) persoon imo niet meer verantwoording af te leggen dan een ander.
Ik weet dat er op dit moment belangrijkere, psychologische dingen zijn waar ik aan moet werken en ik zet daarom mijn focus op een écht gezonde levensstijl even opzij, net als zoveel mensen. Mijn keuze, hun keuze, niemand die hierover kan oordelen. Totdat je exact hetzelfde voelt als een bepaalde persoon, kan je niet oprecht oordelen over deze persoon. Er gaat zoveel om in mensen, dingen die veel complexer zijn dan "gewoon even je leven omgooien". Als je zelf er niet complexer over kan nadenken dan dat, ga ik bijna een oordeel over jou vellen...

Ik kom er wel, de andere mensen komen er wel. Iedereen neemt zijn pad naar geluk en soms zitten daar slankere en zwaardere periodes bij

Edit: de opmerkingen die ik in mijn leven al gekregen heb waren echt niet omdat mensen zich oprecht zorgen maakten over mij, maar om zichzelf een beetje beter te voelen. Dat die snerende "zou je dat wel eten?"-opmerkingen zouden worden gemaakt omdat mensen zich zorgen maken over de samenleving is een illusie.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:00

Tja ik denk dat dat hetzelfde is als tegen iemand zeggen die rookt, of veel alcohol drinkt dat hij dat beter kan laten. Waar bemoeien die mensen zich mee? Als jij lekker van een peukie geniet, of van een vette hap of van bankhangen en te weinig bewegen? Ja je kunt er ziektes van krijgen en het is slecht voor je gezondheid. Mensen bemoeien zich graag met andermans zaken. Goedbedoeld of niet, dat zit blijkbaar in onze natuur...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:02

Piloetje schreef:
Tja ik denk dat dat hetzelfde is als tegen iemand zeggen die rookt, of veel alcohol drinkt dat hij dat beter kan laten. Waar bemoeien die mensen zich mee? Als jij lekker van een peukie geniet, of van een vette hap of van bankhangen en te weinig bewegen? Ja je kunt er ziektes van krijgen en het is slecht voor je gezondheid. Mensen bemoeien zich graag met andermans zaken. Goedbedoeld of niet, dat zit blijkbaar in onze natuur...

vind dat er wel een verschil in zit. Als jij binnen in huis bij iemand een peukie opsteekt trek je andere mensen mee met je slechte gewoonte. Als jij aan de alcohol zit kun je andere mensen er ook mee lastigvallen. Als jij aan je whopper zit met kingsize twister val je eigenlijk niemand lastig :')

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:14

pandour4evuh schreef:

Dat is nog het ergste, tenminste vind ik, als mijn ouders iets zeggen over mijn gewicht. Dan vind ik dat meer confronterend dan als dat een vreemde het zegt. Mijn moeder geeft ook altijd van die onbedoelde adviezen, bedoelt het allemaal goed natuurlijk. Maar wat jou ouders en die van lifaya doen is natuurlijk super kwetsend en totaal niet eerlijk. Als ik eens een glas sinaasappelsap pak oid dan geeft mijn moeder al gelijk de opmerking dat ik beter thee kan drinken, want daar zitten geen calorieën in. Maar als mijn broer dan vervolgens met drinken loopt zegt ze er niks van. Bovendien ben ik volwassen, dus ik maak zelf wel uit wat ik eet of drink.

Hopelijk is er gewoon een dag dat ik al die mensen die mij ooit gekwetst hebben, leuke blikken kan werpen. Als ik op mijn 40e nog niet uitgezakt ben :Y) :+ en zij dan hopelijk wel }:0

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:19

Over bet algemeen heeft mijn omgeving meer last van mijn dikke billen dan ikzelf. Laat iedereen in zijn waarde alsjeblieft. Als ik al onzeker wordt, dan komt dat vooral door de omgeving en al dat geklets er over...Wel jammer dat we hier niet de normen en waardes hebben van suriname, dan zou ik me hier een stuk lekkerder voelen.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:41

Cayenne schreef:

Ik wel :j

Kilo's heb ik er aan gevroten (en nog) :j

Nog iedere dag snak ik naar die rot sigaretten (afgelopen 15 dec was ik 1 jaar gestopt)
Maar heb mezelf beloofd nooit meer te gaan roken :n

dus die kilo's moet ik maar even voor lief nemen nu... ik eet ze er immers zelf aan :j

Ben nu op mijn "break" point denk ik...
wil niet meer aankomen :n
dus nu gaan we het "afvallen" traject in ga ik met mezelf afspreken :))

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:46

WolinLotte schreef:
Oh ik ben 1.81 en weeg zo'n 80 kg :+ .. Ook niet bepaalde de lichtste en ja ik zou er echt wat aan moeten doen..

Maar dat is gewoon een goed gewicht toch? BMI van 24, geen overgewicht. :)

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:43

lifaya schreef:

ja en als je dan op een dieet zit (vanaf mijn 10e gestuurd door mijn ouders) en je komt dan thuis met een dieetplan. nee steph je eet gewoon met de pot mee. ze wouden dat ik naar de dietiste ging maar vooral dan niet meedoen in het koken (toen kon ik nog niet zelf koken)
{:)-:
en mijn vafder ook altijd nej je hoeft geen tussendoortjes (in dieetplan maarjah :7 )

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:45

Samiyah schreef:
WolinLotte schreef:
Oh ik ben 1.81 en weeg zo'n 80 kg :+ .. Ook niet bepaalde de lichtste en ja ik zou er echt wat aan moeten doen..

Maar dat is gewoon een goed gewicht toch? BMI van 24, geen overgewicht. :)

Haha 'weeg zo'n 80 kg'.. Moet denk ik 84/85 kg zijn :o ... stiekem, hahaha... :P

zelma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 04:26

:x :(:)

als die mensen met gezonde dingen bezig willen zijn en een lichaam moeten ze dat lekker met zichzelf doen,
jou buurman staat vast niet 7 dagen per week in de sportschool voor een sixpack lichaam
omdat dat zogenaamd het 'idealisme' is ,

ik zou zeggen zolang jij je prettig voelt , moet je er lekker niks van aantrekken,
die mensen houd je toch altijd wel , :O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 05:47

Mindim schreef:
Niets van aantrekken, daarom zeg ik ook, ontbijt minder. Maar van een groot ontbijt, 2 kleinere maaltijden. Voorkom je je suikerdip, houd je je een beetje aan je 5 kleine maaltijden per dag en hebben je ouders niets om over te zeuren.

Ik snap wel dat ouders voorzichtiger zijn met een te zwaar kindje en als ik dat had, zou ik zekers zorgen dat mijn kind weer een normaal postuur zou krijgen. Te zware kinderen zijn vaak een mikpunt van spot en kunnen sociaal daardoor in een isolement geraken. Dat wil je niet voor je kind. Maar op de manier dat jouw ouders dat doen, is niet goed, die doen het spotten zelf, dat kan echt niet imo.

mja dat is lastiger dan je denkt hoor. Ik had voor school een project over overgewicht bij kinderen, en toen een onderzoek gelezen waarin stond dat JUIST als ouders hun kind heel veel beperkingen gaven, die kinderen niet meer in staat waren om op een normale gehoor te geven aan hun hongevoel. Het honger- en verzadigingsgevoel was gewoon verstoord bij deze kids omdat juist altijd de keuzes vóór hen gemaakt werden.

dat heeft me wel aan het denken gezet, want dat is precies (!) hoe het bij mij gegaan is. Bij mijn ouders kreeg ik nooit zoveel snoep - of uberhaupt eten - met als gevolg dat ik, zodra mijn ouders er niet waren, zoveel mogelijk ging eten, met uiteindelijk zieke snaai-buien als gevolg. Vooral toen ik mijn eerste zakgeld kreeg ging ik helemaal los :+ Ik bedoel dit niet persoonlijk hoor, maar er wordt altijd met beschuldigende vingertjes naar ouders gewezen... Terwijl die vaak ook handelen met de beste bedoelingen. Ik zou geen idee hebben hoe ik mij kind gegarandeerd een gezond gewicht zou laten hebben, iig.

en Renee, ik snap echt precies hoe je je voelt.. Hier was iedereen er ook zielsgelukkig mee, toen ik randje-anorexia was of hoe je het noemen wil. Ik maakte er gewoon een sport van om te kijken hoe ver ik mezelf uit kon hongeren voordat mensen zagen dat het NIET goed ging. Puur omdat ik wilde dat mensen aandacht schonken aan mijn gevoel (!) en niet aan mijn uiterlijk. Ik werd er alleen maar schijtziek van dat ik de hele dag complimentjes kreeg, terwijl ik amper op mijn benen kon staan ...