Waarom lopen mensen dat risico met hun kind? discussie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:39

Mwah, ik ben anti geweld. Maar ik vind niet dat je je in elkaar hoeft laten slaan.
Welke kinderen zijn de gepeste bokjes op school, de kinderen die over zich heen laten lopen. En vaak is het niet een tegen een, maar een groepje tegen 1.

Ik zeg altijd, nooit slaan, maar als men jou slaat zonder een enkele reden, dan mag je mij best eens terug tikken. Al zij het alleen om aan je klasgenoten te laten zien, dat je niet over je heen laat lopen. Je hoeft niet het kaas van je brood laten eten.
Ik denk echter niet dat ik daar een agressief kind van krijg hoor.

Anoniem

Re: Waarom lopen mensen dat risico met hun kind? discussie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:40

Kinderen van 13 maanden een tik over de vingers geven, vind ik echt een no go. Dat zijn nog van die kleine ukken, als je op die leeftijd al een tik over de vingers geeft, dan vraag ik me af waar je mee bezig bent.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:45

mindim dat probeer ik juist te zeggen,

die van ons mag ook echt niet zo maar een tik uit delen..
ik zeg en ben altijd al er van geweest eerst ''laten slaan , dan terug tikken''
wat is daar mis mee?

en voor die gene die denk dat hier zo een mishandeling gaande is zal k ze graag uit willen nodigen om een dagje mee te lopen want in de tijd dat hij is gaan ontdekken heb hij hier misschien 2 keer 1 tik op de vingers gekregen, en wat is een tik hier nog net geen aai over de bol....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:46

Lees je posts maar eens terug, je hebt zelf meermalen gezegd dat hij je slaat of terugslaat als je hem een tik geeft. Een kind van 13 maanden heeft die tik over de vingers echt nog niet nodig, die moet nog leren hoe de regels zijn. Een tik voor de broek komt pas als ze ouder zijn en écht heel stout zijn geweest en even door moeten hebben dat het menens is.

Mijn kinders krijgen ook weleens een tik voor de broek, maar de keren dat dat gebeurd in een jaar tijd zijn op één hand te tellen (ik heb 2 kids). Het is nml de bedoeling dat ze er ook echt nog van onder de indruk zijn en bij zichzelf denken 'nu ben ik wel echt heel stout geweest, dat ik mama zo boos heb gemaakt'.
Als ze een tik voor de broek krijgen en je lachend staan aan te kijken moet je je echt eens afvragen waar je mee bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:48

anneliesdj schreef:
Lees je posts maar eens terug, je hebt zelf meermalen gezegd dat hij je slaat of terugslaat als je hem een tik geeft. Een kind van 13 maanden heeft die tik over de vingers echt nog niet nodig, die moet nog leren hoe de regels zijn. Een tik voor de broek komt pas als ze ouder zijn en écht heel stout zijn geweest en even door moeten hebben dat het menens is.

Mijn kinders krijgen ook weleens een tik voor de broek, maar de keren dat dat gebeurd in een jaar tijd zijn op één hand te tellen (ik heb 2 kids). Het is nml de bedoeling dat ze er ook echt nog van onder de indruk zijn en bij zichzelf denken 'nu ben ik wel echt heel stout geweest, dat ik mama zo boos heb gemaakt'.
Als ze een tik voor de broek krijgen en je lachend staan aan te kijken moet je je echt eens afvragen waar je mee bezig bent.

Maar een pak voor de broek dat bedoel ik met een corrigerende tik hoor.
Wat versta jij onder een corrigerende tik dan? Even omdat we dan even duidelijk hebben wat onder een corrigerende tik wordt verstaan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:49

Mindim schreef:
Mwah, ik ben anti geweld. Maar ik vind niet dat je je in elkaar hoeft laten slaan.
Welke kinderen zijn de gepeste bokjes op school, de kinderen die over zich heen laten lopen. En vaak is het niet een tegen een, maar een groepje tegen 1.

Ik zeg altijd, nooit slaan, maar als men jou slaat zonder een enkele reden, dan mag je mij best eens terug tikken. Al zij het alleen om aan je klasgenoten te laten zien, dat je niet over je heen laat lopen. Je hoeft niet het kaas van je brood laten eten.

Dat kan ook heel verkeerd uitpakken, want juist bij een groepje tegen één zal het dan dan betekenen dat de gepestte in elkaar getimmerd wordt.
Dan beter die paar tikken in ontvangst nemen, of nog beter; mondeling sterker zijn, pesters zijn over het algemeen niet zo slim dus dat kan niet moeilijk zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:50

Mindim schreef:
Wat versta jij onder een corrigerende tik dan? Even omdat we dan even duidelijk hebben wat onder een corrigerende tik wordt verstaan?

Is een tik aan het hoofd dan ook een corrigerende tik?

Het gaat me bij caboclo niet om het feit dat ze eens een tik uitdeelt, wel dat ze dat doet bij een baby en de hele manier waarop ze erover praat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:53

anneliesdj schreef:
Mindim schreef:

Is een tik aan het hoofd dan ook een corrigerende tik?

Het gaat me bij caboclo niet om het feit dat ze eens een tik uitdeelt, wel dat ze dat doet bij een baby en de hele manier waarop ze erover praat.

Nee, tegen het hoofd kan niet, vind ik. Ik grijp weleens stevig de arm.

Wat ik zeg, bij zo'n uk, dat vind ik veel te vroeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:56

anneliesdj schreef:
Mindim schreef:

Dat kan ook heel verkeerd uitpakken, want juist bij een groepje tegen één zal het dan dan betekenen dat de gepestte in elkaar getimmerd wordt.
Dan beter die paar tikken in ontvangst nemen, of nog beter; mondeling sterker zijn, pesters zijn over het algemeen niet zo slim dus dat kan niet moeilijk zijn.

Vaak valt het verbaal bij de basisschool niet echt op te lossen. Ik vind dat een kind moet leren voor zich zelf op te komen.
In de straat hier woont een meiske, die wordt verschrikkelijk gepest, door een groep van 4 meisjes. Het meisje doet niets terug, duikt ineen. Ze kan beter een een keertje terug meppen, dan houdt het misschien op, laat maar zien dat je er bent. Nu is ze telkens weer het haasje, juist omdat ze niets terug doet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:59

Mindim schreef:
Kinderen van 13 maanden een tik over de vingers geven, vind ik echt een no go. Dat zijn nog van die kleine ukken, als je op die leeftijd al een tik over de vingers geeft, dan vraag ik me af waar je mee bezig bent.

Precies :j
Ik gaf de kids van mijn zus pas een tik op het moment dat ze een goed besef hadden van oorzaak -> gevolg. Tafel verboden terrein, tengels aan de tafel? Tik op de vingers als ik je betrap :D
Op hele jonge leeftijd alleen stevig bij de arm gepakt om mee te nemen (als een kind onverwacht wil oversteken grijp ik stevig in en pak ik wat ik pakken kan. Is altijd minder pijnlijk dan worden overreden -O- )

Mijn moeder heeft mij als kind een keer toegeschreeuwd toen een klasgenoot mij heel hard trapte en aan de haren trok; pak haar terug!!! Sla haar, trek nog harder! En dat deed dat ook :j
Absoluut niet pedagogisch verantwoord, maar werkte als een trein, meisje heeft mij nooit meer in de haren gehangen en wij werden zelfs vriendinnen (tja, op die leeftijd is alles snel weer goed :') )
Tja, je moet iets als een kind niet assertief genoeg is.
Overigens ben ik nooit gepest, mondelinge plagerijen deden mij bar weinig :+ en ik riep 9/10 keer de meester direct bij gevechten :') (was niet zo dapper haha dus ging direct voor de versterking!)

Maar in sommige gevallen is het juist geweldig dat een kind een klap terug durft te geven aan een ander kind. Had wel zo'n dappere vriendin :D
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-01-13 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:04

Ja dat denk je soms, maar terugdoen kan ook resulteren in een in elkaar geslagen kind of dat er de volgende dag een grotere groep klaar staat om erop los te slaan.
Soms werkt het wel hoor, maar je kunt het ook veel erger maken.
Verbaal is juist wel makkelijk, vaak maken ze woordgrapjes van de namen, liedjes, rijmpjes.
Als je daar als gepeste opin gaat en scherp bent staan ze snel genoeg met de mond vol tanden.

En als je dat ziet gebeuren, kun je dr niet even helpen dan?

vuurneon schreef:
Mijn moeder heeft mij als kind een keer toegeschreeuwd toen een klasgenoot mij heel hard trapte en aan de haren trok; pak haar terug!!! Sla haar, trek nog harder! En dat deed dat ook :j
Absoluut niet pedagogisch verantwoord, maar werkte als een trein, meisje heeft mij nooit meer geplaagd en wij werden zelfs vriendinnen (tja, op die leeftijd is alles snel weer goed :') )
Tja, je moet iets als een kind niet assertief genoeg is.

:')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:09

Ik was verbaal juist sterk, maar daar had die trut geen boodschap aan :')
Die wou gewoon heeeeel hard aan mijn haren trekken omdat ze haar zin niet kreeg :')
Nou, daar kun je tegen l*llen als brugman maar t werkte niet haha :D

Mijn moeder had de situatie ook erg goed ingeschat natuurlijk, zij kende dat meisje ook langer dan vandaag.
Wat een typetje was dat zeg :')

Meid heeft ook niet ver gebracht nu, had zo'n pittig karakter dat ze ook later nog met elke docent in de cliché lag :')
(Kwam wel uit een heel leuk en fijn gezin hoor, maar ja... Ouders konden er weinig aan doen dat zij een uiterst dominant exemplaar kregen haha. Die hebben heel wat rollen behang nodig gehad! )

Ach, jong zijn was wel een mooie tijd <3 stuk eenvoudiger!

Situatie specifiek is makkelijker aan te pakken dan persoons gerichte pesterijen wat dat betreft. Het het puur de situatie dan is het vaak geen probleem om een mep terug te geven, maar is het gericht tegen de persoon dan ligt het anders. Dan helpt dat inderdaad vaak niet omdat het probleem dieper ligt dan 'de zin niet krijgen'.

Mijn neefje was trouwens van het type; ik deel de eerste tik alvast uit. Tja, sorry jongen dan moet je niet thuis komen snikken dat een andere jongen je een tik terug gaf :+ Eigen schuld!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:24

misschien is het wat vroeg voor de leeftijd maar hij heb het echt nodig om nu al die ''corecties'' te krijgen
hij is echt een top kind ken niet beter wensen maar hij is zo pienter en loopt schijnbaar zoveel voor op een ''normaal'' kind , het in niet alleen ''op lopen en doen'' maar ook zijn hoofdje kwa brabbelen (zegt nu al wat woordjes) mits hij zin heb. als k nee zeg schud hij zelf al , als ik zeg pak dat of dat is doet hij als er gezegt word au is hij al weg we doen aan lezen , tellen en hij lijkt het zowat allemaal al te snappen paard legt hij bij het hink geluid olifant bij olifant en ga zo maar door..

van het cb heb ik dus gevraag hoe ik het beste kan corigeren en werd dit aan geraden maar de ''tik'' mag pas als uiterst gebruikt worden..

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:30

edit ik had er naar gevraag bij cb aangezien ik zelf onzeker er overwas en ik dus bang ben om iets fout te doen..

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:31

Aaah wat irritant in de openingspost zeg!

Ja hoor mevrouw, neem dan die kindjes maar mee de achtbaan in, dan flikkeren ze toch lekker 100m naar beneden! :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:36

O maar daar valt niemand over hoor, opvoeden begint vanaf de geboorte immers. Een baby van 2 maanden corrigeer ik ook als die met de handjes mij haren stevig vastgrijpt en trekt. 'Nee' of 'au' en handje losmaken. De intonatie is al genoeg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:37

NeverGiveUp schreef:
Aaah wat irritant in de openingspost zeg!

Ja hoor mevrouw, neem dan die kindjes maar mee de achtbaan in, dan flikkeren ze toch lekker 100m naar beneden! :j

Ben wel benieuwd hoe de ouders daarop zouden reageren :D
Misschien wel beter dan een braaf Veiligheids babbeltje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:42

caboclo schreef:
misschien is het wat vroeg voor de leeftijd maar hij heb het echt nodig om nu al die ''corecties'' te krijgen
hij is echt een top kind ken niet beter wensen maar hij is zo pienter en loopt schijnbaar zoveel voor op een ''normaal'' kind , het in niet alleen ''op lopen en doen'' maar ook zijn hoofdje kwa brabbelen (zegt nu al wat woordjes) mits hij zin heb. als k nee zeg schud hij zelf al , als ik zeg pak dat of dat is doet hij als er gezegt word au is hij al weg we doen aan lezen , tellen en hij lijkt het zowat allemaal al te snappen paard legt hij bij het hink geluid olifant bij olifant en ga zo maar door..

van het cb heb ik dus gevraag hoe ik het beste kan corigeren en werd dit aan geraden maar de ''tik'' mag pas als uiterst gebruikt worden..

Dan nog, tikken uitdelen met 13 maanden, dan ben je niet goed bezig.
Lezen en tellen is helemaal nog niet aan de orde, laat hem lekker dreumes wezen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:12

Het is vrij normaal dat een kind van 13 maanden al hele eenvoudige opdrachten begrijpt :j kindje loopt dan niet voor, maar ontwikkeld zich keurig.

Kind heeft overigens totaal geen besef van eenheden nog op die leeftijd; dat komt echt een stuk later. Dus tellen kan geen kwaad, maar cognitief kan een kind het concept van tellen zo jong nog niet begrijpen.
De echte mini Einsteins zijn erg schaars wat dat betreft, kinderen die écht ver voorlopen op hun ontwikkeling omdat hun hersens de informatie net even beter en efficiënter verwerken (zie je vaak bij echt erg hoogbegaafde kinderen, maar die hebben vaak ook hoog intelligente of hoogbegaafde ouders dus genen doen wel veel natuurlijk).
Lijkt mij ook wel een hele kluif overigens als je een kind hebt die erg veel voorloopt en die je continu ook intellectueel moet uitdagen :=

Zou wat zijn als je in een pretpark een kind hebt die tegen zijn vader zegt; nee vader, ik mag hier niet in; gezien de constructie van de veiligheidsbeugels is het uiterst onverantwoord dat ik plaats ga nemen in de attractie. Dus bij deze vader, heb ik je gewezen om je ouderlijke verantwoordelijkheid!
:')

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 19:32

vuurneon schreef:
De echte mini Einsteins zijn erg schaars wat dat betreft, kinderen die écht ver voorlopen op hun ontwikkeling omdat hun hersens de informatie net even beter en efficiënter verwerken (zie je vaak bij echt erg hoogbegaafde kinderen, maar die hebben vaak ook hoog intelligente of hoogbegaafde ouders dus genen doen wel veel natuurlijk).
Lijkt mij ook wel een hele kluif overigens als je een kind hebt die erg veel voorloopt en die je continu ook intellectueel moet uitdagen :=

Hoogbegaafden ontwikkelen zich juist meestal trager; Einstein zelf ging pas praten toen hij zeven was :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:36

Hmm mijn persoonlijke ervaring is dat ze juist wel sneller kunnen rekenen (voorlopen op cognitief gebied dus), maar motorisch of social juist achterlopen.

Wie weet wat Einstein dacht tot zijn 7e haha, al die tijd zat hij al te broeden op zijn relativiteitstheorie en durfde pas te praten toen het concept helder was :')

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 19:53

Saskia9 schreef:
Dus,kind slaat je,en dat mag natuurlijk niet. Wat doe je om het af te leren? terug slaan 8)7
Juist,zo leer je je kind vooral hoe het moet...

Ik ben het met je eens, die logica slaat nergens op.

Een corrigerende tik is natuurlijk ook subjectief; ouders die hun kinderen wel degelijk hard slaan gebruiken die term ook. Zelfs bij mentaal gehandicapte kinderen vind ik corrigerend tikken alleen geoorloofd bij acuut gevaar (paperclip in stopcontact willen steken of zo).

Redenen te over om geen straf toe te passen, een greep uit het aanbod op internet:

http://psychcentral.com/blog/archives/2012/08/16/why-shouldnt-you-spank-your-kids-heres-9-reasons/
http://www.naturalchild.org/jan_hunt/tenreasons.html
http://hystericalmarissa.blogspot.nl/2011/02/9-reasons-not-to-spank-your-kids.html

er zijn ook seksuele redenen om je kind niet (op de billen) te slaan:
http://nospank.net/sexdngrs.htm

De mensen die niet slaan of nooit geslagen zijn geven in dit topic aan makkelijk te zijn geweest als kind. Zelf was ik ook een gemakkelijk kind; toeval? Dat denk ik niet.

Natuurlijk moet iedereen doen wat hem goed dunkt, what goes around comes around... niet alleen veel kinderen worden door hun ouder geslagen; ook veel ouderen worden door hun kinderen geslagen, vooral als ze dementeren en niet meer zo makkelijk voor reden vatbaar zijn (net als kleine kinderen dus eigenlijk).

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 20:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:04

Hoe laat je dat testen eigenlijk en wordt dat vergoed?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:05

Ach, ik geef nog gerust een tik op de vingers hoor als ze met de tengels ergens aanzitten waar ze af moeten blijven :D
Ze snappen dondersgoed waarom ze die tik dan krijgen en vinden het ook totaal niet erg :')
Enige wat ze denken is: betrapt! :+
(Stiekem hebben ze er lol om enne ik ook... Maar dat zeggen wij lekker niet haha)