Haar wassen zonder shampoo!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Haar wassen zonder shampoo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 01:06

Wauw, ziet er ontzettend gaaf uit.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:31

Elan_GV schreef:
deedee19 schreef:
Om je haar te ontvetten kun je ook baking soda gebruiken. Dan gaat het vuil er dus wel uit.

Wat een gedoe om geen shampoo te gebruiken]

Nounou wat een gedoe. Poeder in een shampoo fles water erbij en schudden maar. Of er nou shampoo uit komt of bakingsoda ik zie het verschil niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:39

Nee inderdaad, want baking soda ontvet ook en niet op de meest vriendelijke manier... persoonlijk gebruik ik dan net zo lief (of zelfs liever) shampoo.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:49

Ben nu ook bezig met 't stoppen met wassen met shampoo. Onder de douche alleen een beetje je hoofd 'masseren' om het vettige een beetje te verdelen en goed borstelen, haar in een staart en tadah, je dacht dat ik vet haar had? De dag nadat ik mijn haar een beetje had uitgespoeld zegmaar zat m'n haar helemaal niet meer vastgeplakt aan mijn hoofdhuid, maar het veerde gewoon omhoog, dat was echt heel raar haha. Straks weer even doorborstelen :).
Lijkt me zo onwijs relaxed om op een gegeven moment geen shampoo meer te hoeven gebruiken, alles droogt maar uit en conditioner zit vaak alleen maar vol met prut siliconen waardoor je haar alleen maar mooi lijkt, maar dat is het niet :').

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:25

Hoe gaat het nu Lollieloes?

Ik ben nog steeds aan het volhouden, maar het voelt niet als volhouden, want ik heb eigenlijk nergens last van, behalve dat ik mijn kruin goed moet uitborstelen. Verder is mijn haar mooi en makkelijk in model te brengen. Zelfs mijn pony wordt niet vet. En dat terwijl ik mijn haar hiervoor wel echt elke dag waste. Misschien had ik een goede shampoo?

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:03

ik ben nu bezig met af te bouwen, dus van een keer elke twee dagen, nu een keer elke drie dagen wassen. Zijn er nog mensen die het zo gedaan hebben(aangezien ik geen zin heb om 6 weken met vettig haar rond te lopen), en hoe ging dat?
mijn moeder heeft me al voor gek verklaard *D

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:10

Ik was mijn haar (op advies van de kapper) maar 1x per week met shampoo.
Ik denk dat je prima zonder shampoo kan wennen. Maar wat nou als je haar echt stinkt naar rook na een feestje? of je valt in de modder of t ruikt echt naar paard ofzo.... of je zweet lekker in de sportschool.. Ik zou persoonlijk nooit zonder kunnen hoor. Ook niet zonder douchegel/olie overigens

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:12

Mijn moeder heeft het doorgebrieft aan mijn kapper en die was enthousiast! Hij zei dat een van zijn leermeesters in London dat ook deed, maar dat die uiteindelijk was gestopt omdat hij alle viezigheid van de drukke stad moeilijk uit zijn haar kreeg. Het duurde in elk geval elke dag te lang om het eruit te wassen.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:14

badeendje schreef:
Ben nu ook bezig met 't stoppen met wassen met shampoo. Onder de douche alleen een beetje je hoofd 'masseren' om het vettige een beetje te verdelen en goed borstelen, haar in een staart en tadah, je dacht dat ik vet haar had? De dag nadat ik mijn haar een beetje had uitgespoeld zegmaar zat m'n haar helemaal niet meer vastgeplakt aan mijn hoofdhuid, maar het veerde gewoon omhoog, dat was echt heel raar haha. Straks weer even doorborstelen :).
Lijkt me zo onwijs relaxed om op een gegeven moment geen shampoo meer te hoeven gebruiken, alles droogt maar uit en conditioner zit vaak alleen maar vol met prut siliconen waardoor je haar alleen maar mooi lijkt, maar dat is het niet :').

Hoezo is het dan niet mooi? "mooi" beschrijft toch hoe iets eruit ziet..
Maar ik snap sowieso het nut niet echt. Gaat het om geld te besparen op shampoo?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 02:12

Ik zit er ook over te denken om over te stappen :D Maar hoe zijn jullie begonnen? Gewoon plotsklaps stoppen met shampoo gebruiken?

Ik denk wel dat ik conditioner blijf gebruiken, want anders krijg ik echt niet alle klitten eruit. Was nu 1 keer per week/10 dagen, eigenlijk totdat mijn hoofdhuid gaat jeuken/irriteren. Maar wassen met shampoo wordt mijn hoofdhuid ook erg gevoelig en gewoonweg pijnlijk van. Kan conditioner ook als emulgator werken?

Mag ook via PB :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 02:14

Als er SLS in zit wel. Zoek trouwens wel naar een conditioner zonder siliconen, want siliconen krijg je er alleen goed uit met shampoo en als je ze er niet uithaalt wordt je haar vies en zwaar.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:19

merrylegs schreef:
ik ben nu bezig met af te bouwen, dus van een keer elke twee dagen, nu een keer elke drie dagen wassen. Zijn er nog mensen die het zo gedaan hebben(aangezien ik geen zin heb om 6 weken met vettig haar rond te lopen), en hoe ging dat?
mijn moeder heeft me al voor gek verklaard *D

ik ben ook aan het afbouwen. ik doe nu ong 1x per week, per 6 dagen.
en ja.. mijn moeder verklaart me ook als gek..

dan zegt ze: jaa, maar in de prehistorie hadden ze vast ook geen shampoo, en dat zullen niet echt beauty's zijn geweest.. :')

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:12

Laura_Zodine schreef:
badeendje schreef:

Hoezo is het dan niet mooi? "mooi" beschrijft toch hoe iets eruit ziet..
Maar ik snap sowieso het nut niet echt. Gaat het om geld te besparen op shampoo?

Omdat het eigenlijk een laagje om je haar legt, waardoor het oog zegt: Wauw, ziet er goed uit! Maar eigenlijk is het niet het haar dat zo gezond is en er goed uitziet, maar de siliconen.

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 09:37

Ik was het nu 1 keer in de 2 weken of zo, ben ook gewoon gaan afbouwen.
Ik kan wel merken dat ik veel minder haaruitval heb en mijn haar zit ondanks de krullen nooit in de klit, kan het zo uitborstelen. Bevalt mij prima om zonder shampoo te wassen en ook douche ik niet elke dag wel als ik naar mijn werk ga maar als ik gewoon thuis ben douche ik niet elke dag.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 09:49

Leuk om te lezen allemaal!

@ Hosante, ik heb inderdaad ook krullen en ze zijn echt opgeknapt. Laatst dikke complimenten van de kapper dat m'n haar erg gezond was. ik was het dus wel af en toe, soms 1 keer per week, andere keer 10 dagen. maar dat is vooral omdat ik soms (met uitgaan bijvoorbeeld) wax/vet gebruik en dat was ik er dan niet meer uit met water

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:37

Val ik weer binnen met mijn vragen :)

Ik had mijn haar ongeveer 2 weken geleden gekleurd met zwarte hennapoeder, ik heb het voor de eerste keer maar 1u30 laten zitten, was bang voor een blauwe of groene kleur :Y)

Als ik mijn haar spoel kom er niets meer uit, maar als ik door mijn haar ga met mijn handen worden ze nog steeds grijs (veel minder als vorige week, maar toch).
Op mijn pulls en mijn nek komt er ook nog steeds een grijze gloed, als ik mijn haar gewassen heb :(
Omdat ik vandaag geen zin had om alles nog eens af te wassen, maar een kolt-shirt aangedaan ...

Maar weet er iemand hoe dit komt, is dit door de henna te kort op mijn haar te laten vertoeven of komt dit omdat mijn haar niet goed kleuring pakt (chemische kleuring bleef de eerste 2 weken steeds overvloedig uit mijn haar komen en je zag er nog mijn natuurlijk haarkleur door...).

Daarnaast vroeg ik mij ook af, stel dat ik wil gaan zwemmen. Tot hoeveel weken na een kleuring heb je kans op een speciale kleur door aanraking met chloor ? Houdt een badmuts dit goed tegen ?

oh en daarnaast vroeg ik mij af, ik heb haar tot aan mijn onderrug, maar als ik dit borstel met zo'n 'echte haren borstel' dan kom ik toch echt niet door sommige knobbels heen, jullie wel ?

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:30

Mijn biologie docente zegt dat als je je haar een maand met niks wast het zichzelf uiteindelijk zelf reinigt, dus een maandje wachten!

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:43

Ik lees dit nu pas, maar ik meld me ook.
Was mijn haar nu 2x in de week en eerder elke dag.
Wel gebruik ik 2x in de week een haarmasker en als ik het niet was soms conditioner.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 11:11

Zo, heb al een tijdje niets van me laten horen hier maar heb wel al die tijd meegelezen :-) Leuk dat er een aantal mensen zo enthousiast zijn!
De laatste keer dat ik wat liet horen zei ik dat mijn haar al een stuk minder vet was dan in het begin. Dit was echter heel even, en hierna is het weer behoorlijk vet gebleven. Ik kon er ook maar niet achter komen wat ik anders had gedaan: heb gedurende dik 2 maanden alleen met water gewassen (dagelijks/om de dag) en er verder helemaal niets in gedaan. Als ik een staart in had leek het nog wel mooi maar los was het niet te dragen.

Heb dus besloten om gisteren mijn haar weer te wassen met een biologisch verantwoord goedje dat mijn moeder meegenomen had en wat een opluchting zeg :-) mijn haar voelt weer luchtig en zacht en als ik het los heb valt het mooi :-)

Ik vind het echt heel jammer want ik ben nog steeds van mening dat het moet kunnen zonder shampoo maar mijn haar was dus na dik 2 maand bikkelen nog vettig. Ik ben wel van plan om het zoveel mogelijk te blijven wassen zonder shampoo. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat het weer vettig wordt, dan weet ik hoe vaak ik het weer met dat goedje moet wassen...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:22

Wat jammer dat het weet vet bleef/vet werd, Maeve! Misschien had je meer tijd nodig, maar ik kan me niet voorstellen dat het leuk is om zo lang met vet haar te lopen. Wat deed je in de tussentijd eigenlijk met je haar? Deed je er nog producten in/borstelde je het goed/kwam je op vieze plekken misschien?

Mijn haar is nog steeds wel ok (nu ruim 3,5 week bezig) maar mijn haar is wel erg droog. Als ik goed borstel gaat dat enigszins weg, maar dit is ook een probleem van de winter. Ik wacht nog wel even af.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:31

Wat ziet jouw haar er mooi uit Sheran :) Beetje zoals het mijne, alleen heb ik heel ander haar. Elke haar is zeg maar dik (in doorsnede) maar ze staan niet zo dicht op elkaar. Dus het tegenovergestelde als bij jou.

Ik ben zo blij met dit topic *\o/* Het is nu (eergisteren) 4 weken geleden dat ik voor het laatst mijn haar met shampoo heb gewassen, naar aanleiding van dit topic, en het bevalt ontzettend goed! Mijn hoofdhuid voelt zo veel beter aan, minder droog en jeukerig. En mijn haar is niet meer vet, heeft iets meer dan 3 weken geduurd en het gaat eigenlijk heel goed nu. Het zit beter, is makkelijker in model te brengen.

Voor degene die bang is dat het erg gaat klitten zonder conditioner: dat had ik ook. En ik ben er nog steeds verbaasd over maar het gaat echt goed zonder conditioner, ik heb lang, steil haar. Met om de dag uitspoelen met azijnoplossing en naspoelen met koud water gaat 't bij mij heel goed, en zonder te klitten :) Mijn haar ziet er zelfs beter uit dan een maand geleden: geen gespleten haarpunten meer *\o/* Ben benieuwd wanneer je duidelijk zal kunnen gaan zien dat ik ook veel minder haar verlies nu :) Qua douche schoonmaken scheelt het in elk geval al een pak :D

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 16:34

Sheran schreef:
Wat jammer dat het weet vet bleef/vet werd, Maeve! Misschien had je meer tijd nodig, maar ik kan me niet voorstellen dat het leuk is om zo lang met vet haar te lopen. Wat deed je in de tussentijd eigenlijk met je haar? Deed je er nog producten in/borstelde je het goed/kwam je op vieze plekken misschien?

Tsjah ik kan me niet voorstellen dat het nut heeft om nog langer te wachten, het lijkt mij dat 2,5 maand ruim voldoende is...

In de tussentijd heb ik mijn haar eigenlijk zoveel mogelijk in een staart/knot gedragen, zodat het niet zichtbaar was. Mijn haar leek/voelde dan ook prima, maar zodra ik het los deed werd het slierterig.
Ik borstelde het 1 a 2 keer per dag en gebruikte verder geen enkel haarproduct.
Ook heb ik de afgelopen maanden nauwelijks tijd gehad voor de paarden... dus daar werd het ook niet vies van!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:52

Haaruitval is bij mij ook sterk verminderd inderdaad.

Jammer dat het niet gelukt is maeve, maar je hebt nu een mooie tussen oplossing toch? Gewoon pas wassen als het echt nodig is en met een biologisch goedje. Dat is al 10872278 keer beter dan dagelijks wassen met shampoo

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 16:55

Inderdaad Colway en daar ben ik ook best tevreden mee!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:03

Over je bericht heen gelezen Maeve. Wat jammer dat 't niet goed wil met jouw haar - maar ik ben je erg dankbaar dat je dit topic geopend hebt.

En Colway en Sheran ook, voor de discussie/argumenten hier :j