Een bevalling.. en de zwangerschap

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: Een bevalling.. en de zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:13

en pijnbestrijding heb ik het over dat is niet alleen maar een ruggenprik hoor. je hebt nog meer.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:38

StalNollie schreef:
je zou oefeningen kunnen doen en therapie. pijnstilling. goed leren in en uitademen.
maar zoals ik eerder in het topic aan aangaf je kan ook met goede reden in overleg met de verlosk bij voorbaat al pijnstilling krijgen.

Welke oefeningen, dat gaat namelijk allemaal vanzelf

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:59

MSQuincyTE schreef:
StalNollie schreef:
je zou oefeningen kunnen doen en therapie. pijnstilling. goed leren in en uitademen.
maar zoals ik eerder in het topic aan aangaf je kan ook met goede reden in overleg met de verlosk bij voorbaat al pijnstilling krijgen.

Welke oefeningen, dat gaat namelijk allemaal vanzelf

Vanzelf..? Lang niet bij iedereen :)

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:01

StalNollie schreef:
@lisa: waar ik dat vandaan haal ik ben zelf kraamverzorgende en werk veel bij verlosk. en ja in overleg met verlosk en met gyn. kan men vooraf al bespreken om als de bevalling begint en doorzet pijnbestrijding te krijgen.
dit kan en mag ook hier in nederland gewoon hoor.

Dat bedoel ik, als de bevalling doorzet en dat is pas bij twee a drie cm ontsluiting, wel eens gehoord van wel weeen en geen ontsluiting?

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:04

Rinske schreef:
Ik denk dat StalNollie bedoelt dat je van te voren in je bevalplan kunt schrijven (en dus kunt overleggen met je VK) dat je pijnstilling toegediend wil krijgen.
Dat kun je gewoon overleggen namelijk.

Een goede voorbereiding doet wel heel veel hoor. Ik heb door Mensendieck geleerd naar mijn pijn toe te gaan en juist niet tegen te werken. En dat scheelt echt. Ik ben nog niet bevallen, maar ik hoop er zeker wat aan te hebben.
Het boek "Duik in je weeën" is trouwens een echte aanrader :) .

Hoe weet je dan dat het werkt als je niet bevallen bent?
Ik duik liever niet in mijn weeen, heb het twee keer puur natuur gedaan, twee keer met medisch ingrijpen en twee keer met een keizersnede en nu ben ik klaar :D

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:25

Sorry Lisa, ik zal het nooit meer doen...

Blijkbaar mag je alleen tips geven als je meerdere keren bevallen bent? Zelfs een verloskundige/kraamverzorgster mag geen tips geven?

Ik lees en leer mezelf inderdaad liever in dan dat ik er tijdens de bevalling totaal door overvallen word en ik verkramp, waardoor ik het juist tegenwerk.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:28

@lisa: sorry natuurlijk weet ik wat het inhoud weeen ontsluiting en weet ik het allemaal leer het in mijn vak en zie het wekelijks in papieren en real live bij bevallingen. dus vertel me niet hoe het werkt.

wil aan ts meegeven dat het een optie zou kunnen zijn. maar eerste kan ze eens een verlosk opzoeken en deze punten bespreken ook al is ze nog niet zwanger

en ja voor de ene werkt therapie uitstekend en de andere niet. en iedereen heeft een eigen pijngrens en een gewone bevalling kan voor iemand net zo pittig zijn als een bevalling voor iemand met een vacuum of wat dan ook??

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:41

chanicha schreef:
Nou mandymonica, zo'n eerste bevalling heb ik dus ook gehad en toen was er nog geen ruggenprik!
36 uur over gedaan maar ó zo trots erna!

Ik heb ook geen ruggenprik gehad hoor! Alles is "puur natuur" gegaan, tot die stomme pomp -O- Maar dat kan ik niet bepaald pijnbestrijding noemen :+ Alleen voor het hechten is de boel zo'n beetje plaatselijk verdoofd, dat is ook wel gebruikelijk denk ik. Ik vraag me alleen tot de dag van vandaag af of er wel voldoende werkende stof in die spuit zat, want óf ik dat hechten gevoeld heb! Brrrr, daar zie ik eigenlijk nog het meest tegenop, dat ze dat misschien nog een keer moeten doen. Ze moesten m'n dochter echt even weghalen op dat moment, anders had ik haar fijngeknepen denk ik :P Die kreeg ik na afloop fris gewassen en in de kleertjes terug. (Ze had natuurlijk al wel een half uurtje heerlijk bij me gelegen!! Wat een verwondering om zo'n wurmpje op je neergelegd te krijgen <3 )

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:52

Nou ik duik ook liever in mijn weeen.
Voor mijn was de bevallingspijn niet te vergelijken met een of andere pijn.
Ja het doet zeer, maar je bent aan het samenwerken.
Je baby, lichaam en jezelf werken samen naar de bevalling, dat doet pijn, maar niet te vergelijken met een gebroken been of zoiets :+ .

Maar je moet het echt ervaren anders kan je er geen voorstelling van maken.

Ik had een thuis bevalling volgens het boekje, kan mij ook niet voorstellen dat ik enige pijnbestrijding zou krijgen, omdat ik dan in paniek zou raken juist omdat ik niet kan voelen wat mij lichaam wil.

Maarja ik heb makkelijk praten met zo'n "makkelijke" bevalling. Maar de tweede is op komst en wie weet hoe ik het straks ervaar.

Maar ik heb yoga gedaan en de oefeningen hebben heel erg geholpen tijdens mijn bevalling.
'Daardoor had ik echt een hoop rust, als je goed door de pijn leert heen ademen kom je het verst, is mijn ervaring.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:45

Toverbal schreef:
Je baby, lichaam en jezelf werken samen naar de bevalling, dat doet pijn, maar niet te vergelijken met een gebroken been of zoiets :+ .

Ik had een thuis bevalling volgens het boekje, kan mij ook niet voorstellen dat ik enige pijnbestrijding zou krijgen, omdat ik dan in paniek zou raken juist omdat ik niet kan voelen wat mij lichaam wil.

Maarja ik heb makkelijk praten met zo'n "makkelijke" bevalling. Maar de tweede is op komst en wie weet hoe ik het straks ervaar.

Maar ik heb yoga gedaan en de oefeningen hebben heel erg geholpen tijdens mijn bevalling.
'Daardoor had ik echt een hoop rust, als je goed door de pijn leert heen ademen kom je het verst, is mijn ervaring.

Hier kan ik me dus alleen maar bij aansluiten, je verwoordt het goed Toverbal. Het doet pijn, zonder twijfel, maar het is onvergelijkbaar met andere vormen van "pijn" en als je erin mee durft te gaan dan helpt het je om je kind goed op de wereld te zetten. Het is functioneel en daardoor dragelijk.

Overigens bestaat er ook nog zoiets als "orgastisch bevallen" :oo Geen idee hoe vrouwen dát voor elkaar krijgen, dat is me toch een iets te positieve voorstelling van zaken := Zijn er nog boktmama's die hun bevalling op díe manier ervaren hebben? En hoe heb je dat voor elkaar gekregen??

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:54

Toverbal schreef:

Helemaal mee eens, zo heb ik mijn bevallingen ook ervaren. De eerste ging heel prettig en makkelijk, was er tijdens de bevalling verbaasd over, zat er ook helemaal in.. Bij de tweede verwachte ik dat die nooit zo makkelijk als de eerste kon gaan, want volgens de vk was het een nog betere bevalling dan 'volgens de boekjes'. Maar niks is minder waar, en de tweede werd zelfs gelanceerd. Derde hoopte ik toch wel wat rustiger te gaan, en ik vermoed dat ik daardoor mijn persweëen hebt tegengehouden: alles ging goed, maar die persweëen waren helemaal niet zo krachtig dat mijn lichaam het zelf deed. Tot de vk dus zei dat ik zelf moest proberen wat harder mee te persen, en toen was ie er ook zo. Hoorde dus ook achteraf dat ik geen persweëen had, dus dat was ook best raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:19

Ik had maar hele korte persweeen, snap eigenlijk niet waarom ontsluiting ging redelijk vlot. Heb een infuus gehad om wat sterkere persweeen te krijgen, was anders helemaal hard werken geweest denk ik

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:26

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 06:41

Lindy1982 schreef:
Misschien weet iemand het hier :o
[MW] Zwanger en redbull

Nee dit is zeker niet verstandig.
Omdat deze blikjes vol zitten met caffeine.

Ik ben een fanatiek koffie-drinker, maar met de zwangerschap wordt toch geadviseerd om het bij 3 koppen per dag te houden, dit dus door de caffeine.

http://www.babybytes.nl/encyclopedie/K/Koffie

Even een wijziging: inmiddels gelezen in je eigen topic dat er nog meer "troep" inzit en dus niet hoofdzakelijk de caffeine, gewoon niet doen dus, geen aanrader ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:46

Nou, ik ben ondertussen bevallen <3 <3 <3 <3

Ik zal eerlijk zeggen; Leuk vond ik het niet :') Maarrr, ik beval liever elke week, dan dat ik de kraamweek nog een keer moet doen..
Onzekerheden, ik een ontsteking (behoorlijk koorts :brr: ) en een mannetje wat niet wou groeien etc. Nu zijn we weer 2 weken verder (hij wordt morgen 3 weken) en ik ben helemaal in love. Ook die eerste week heb ik er voor over.
De bevalling opzich ben je inderdaad zomaar weer vergeten..

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:51

Gefeliciteerd!!!
Enne bevallingsverhaal?? (Ben niet nieuwschierig hoor)
Fijn dat het nu goed gaat, zal niet makkelijk zijn geweest zo, die eerste week.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:52

van harte ;)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:15

Ik ben inmiddels ook bevallen! Gisteren, van een dochter! Met weeënstorm, zwangerschapsvergiftiging, knip, vacuüm en nu een beebje dat niet goed kan drinken en mijn bloeddruk die nog veeeel te hoog is. Maar ik ben verliefd!!!! Oooh wat is ze mooi en lief en en en <3 . Ik zou het er zo nog een keer voor over hebben!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:56

Ik ben inmiddels ook bevallen, op 41+6, net voordat ik naar het ziekenhuis zou moeten voor inleiden.
Maar ik mocht heerlijk thuis blijven dus. VK was er om 13.15uur en mijn zoontje was er om 13.49uur.
Lekker snel dus, nergens last van.
Maar die eerste week met z'n slapeloze nachten.... brrr dat was ik even vergeten hoor! Dan denk je weer echt even 'menn, waar ben ik aan begonnen!!'. Maar goed, ook die week is weer voorbij en nu genieten we volop van ons kleine boefje.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:18

Gefeliciteerd alle nieuwe mama's. Ook wij hebben onze tweede spruit in onze armen mogen sluiten. Geplande keizersnede stond voor 31 oktober 2012, maar onze kleine meid besloot dat ze geen helloween kindje wilde worden en is met 37 weken en 1 dag ter wereld gekomen met een spoedkeizersnede.

Het is mij allemaal weer 100% meegevallen. Dinsdag middag keizersnede gehad, vrijdagochtend naar huis en zaterdagmiddag ging de kraamhulp weg en toen ben maar even naar de stad gegaan met mijn moeder want ik had nog niet alles in huis. :+

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:24

woooww gefeliciteerd allemaal wat zijn er veel bevallen..

Ik begin met aftellen nu .. Nog 18 weken en dan kan ik mijn meisie in mijn armen sluiten :D

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:04

Iedereen die bevallen is van harte gefeliciteerd!!!

Ik tel mee met Lindy hier nog 19 weken tot de uitgetelde datum :):)

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 08:13

De bevallen vrouwen, van harte gefeliciteerd!

Hier kan ik het dan ook wel melden ondanks dat ik het niet groot groot op internet wil hebben.
Hier komt nr 3 erbij. hoeveel weken al sla je me dood dat hou ik nooit zo bij.
word waarschijnlijk een geplande keizersnede, maar als ik het echt een op een "normale" manier wou proberen konden we tegen die tijd kijken of het ging lukken.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:19

Andere mama's ook allemaal gefeliciteerd!
En bedankt voor de felicitaties!

Bevallings verhaal hoeft van mij niet open en bloot op internet.. We zijn in elk geval ingeleid en Ferre was er binnen een uur en een kwartier.. 4 minuten persen. Makje dus :P

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:24

Rinske,samantha5, en Wiesje van harte gefeliciteerd. *\o/* Foto's??
Rinske, wow wel heftig, hoop dat je bloeddruk snel zakt en je kleine goed kan drinken!!!