Heino schreef:Ok dan heb ik geen ADHD volgens de psychologen van Bokt
Ha, je weet toch, Bokt weet alles!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Ha, je weet toch, Bokt weet alles!!
Heino schreef:Shadow0 schreef:Ha, je weet toch, Bokt weet alles!!
Precies, voortaan sla ik de huisarts, tandarts en psychiater gewoon over. Gewoon ff langs bokt.nl
Geen wachtlijsten, sterker nog, er staan er genoeg te springen om je even gratis te diagnosticeren
Ik begrijp nu helemaal niet meer hoe de zorgkosten toch oplopen in Nederland, zeker niet in de GGZ.
Shadow0 schreef:Lautje138 schreef:Dus het is wel degelijk zo dat als je een normaal dopamine afgifte patroon hebt, (geen ADHD) je dus niet het effect hebt wat Ritalin op een ADHDer heeft.
Hoewel bij adhd'ers als groep zeker afwijkingen in de dopaminehuishouding gezien worden, en ze ook als groep duidelijk een heel andere reactie vertonen op ritalin dan een groep mensen zonder adhd, is een individuele reactie op ritalin simpelweg geen aanvaarde methode om adhd vast te stellen. Er is een groot verschil tussen statistische verbanden en individuele situaties. En elke psych, elke arts die dat niet weet, heeft toch een paar essentiele zaken gemist in z'n opleiding.Citaat:En het heeft dus niet te maken met buiten het boekje gaan, het is gewoon de farmacologie van het middel toepassen.
Farmacologie is zelden een kwestie van absolute waarheden, er zijn vrijwel altijd grote individuele verschillen. (Het is 1 van de redenen dat er naast ritalin nog andere middelen zijn die voorgeschreven kunnen worden bij adhd: niet iedereen reageert goed op ritalin.)
EskeGirl schreef:Tja, ik heb Asperger en reageer goed op Concerta, maar een vriendin van mij met ADHD reageert er nauwelijks op, terwijl zij toch een veel hoge dosis heeft dan ik...
Lautje138 schreef:Sorry als ik t een beetje door elkaar haal, maar ik krijg het idee dat mensen denken dat als ze geen reactie krijgen op het medicijn dat dar dan zou moeten betekenen dat ze dan ineens geen ADHD hebben.
EllaBellaah schreef:.
@Lautje138: Voor zover ik weet werkt concerta/ritalin/etc juist dopamine opwekkend. Aangezien er een tekort of zelfs een gebrek is aan dopamine zal het in mijn ogen heel onlogisch zijn om de dopamine afgifte te onderdrukken.
Shadow0 schreef:Lautje138 schreef:Sorry als ik t een beetje door elkaar haal, maar ik krijg het idee dat mensen denken dat als ze geen reactie krijgen op het medicijn dat dar dan zou moeten betekenen dat ze dan ineens geen ADHD hebben.
Sterker nog: dat was de exacte uitspraak van de psych die max66 aanhaalde - en waarvan ik dus zei dat het onzin is en dat psychen die dat beweren buiten hun boekje gaan.
Heino schreef:Ok dan heb ik geen ADHD volgens de psychologen van Bokt
Gelukkig denkt de wetenschap er heel anders over en klopt jouw verhaal dus ook niet LautjeHet is nog helemaal niet duidelijk hoe ADHD er precies in de hersenen uitziet. Men heeft alleen vermoedens. Daarbij reageert iets van 30% van de ADHD-ers niet of onvoldoende op methylfenidaat (ritalin dus). Tot zover het simpelweg toepassen van farmacologie...
Anyway, ik ga dit topic verlaten, nare bijsmaak krijgt dit, met allemaal zelfbenoemde psychologen die de vooroordelen over ADHD maar weer eens extra de wereld in schoppen.
Shadow0 schreef:Lautje138 schreef:Sorry als ik t een beetje door elkaar haal, maar ik krijg het idee dat mensen denken dat als ze geen reactie krijgen op het medicijn dat dar dan zou moeten betekenen dat ze dan ineens geen ADHD hebben.
Sterker nog: dat was de exacte uitspraak van de psych die max66 aanhaalde - en waarvan ik dus zei dat het onzin is en dat psychen die dat beweren buiten hun boekje gaan.
EllaBellaah schreef:Lautje138: Wat mij toen werd verteld is dat bij mensen met ADHD er te weinig of zelfs geen dopamine is bij het doorgeven van informatie. Hierdoor komt informatie van cel A vaak niet aan bij cel B, het zogenaamde 'filter' dat niet werkt. De pychiater zei dus dat medicatie er juist voor zorgt dat er méér dopamine vrijkomt bij het doorgeven van informatie, zodat het filter beter zijn werk kan doen.
gummie schreef:Lautje138 schreef:Sorry als ik t een beetje door elkaar haal, maar ik krijg het idee dat mensen denken dat als ze geen reactie krijgen op het medicijn dat dar dan zou moeten betekenen dat ze dan ineens geen ADHD
Maar als deskundigen het al niet eens zijn en ze hebben er wel allemaal voor gestudeerd EN de onderzoeken geven geen eenduidig bewijs, hoe weet je dan wat wel en wat geen onzin is? Dat jij visie A aannemelijker vindt dan visie B, of er meer voor voelt, wil niet zeggen dat visie B niet plausibel is.
gummie schreef:Maar als deskundigen het al niet eens zijn en ze hebben er wel allemaal voor gestudeerd EN de onderzoeken geven geen eenduidig bewijs, hoe weet je dan wat wel en wat geen onzin is? Dat jij visie A aannemelijker vindt dan visie B, of er meer voor voelt, wil niet zeggen dat visie B niet plausibel is.
gummie schreef:Maar Shadow, die definitie is op dit moment gebaseerd op uiterlijke verschijningsvorm.
Citaat:Dat maakt toch dat het interpretabel is en dat verschillende deskundigen er verschillend over kunnen denken?
Citaat:Het Radboudziekenhuis daarentegen meent dat voor alle bovenstaande genoemde mogelijkheden geen sluitend bewijs is, en dat je dus op basis van symptomen en uitsluiting moet diagnostiseren en je geen medicatie kunt toepassen omdat je immers niet 100% hebt vastgesteld dat de oorzaak te vinden is in datgene dat door de medicatie wordt bestreden.
gummie schreef:Je begint zelf, je stelt allerlei vragen - en als ik dan reageer dan ga je daar ineens niet meer op in? Wel een manier om jezelf in de passief-agressieve hoek te plaatsen, maar niet echt een basis voor constructieve discussie. Vind je het bovendien niet opvallend dat je steeds weer (en niet alleen bij mij) verkeerd overkomt?Dit blijft een kip-ei-verhaal. Ik ga daar niet meer op in, want ik meen dat de essentie van wat ik geschreven had duidelijk was, maar dat is het kennelijk niet.
Citaat:Het heeft volgens jou niets met visie, maar alles met definitie te maken.
Citaat:Is zo'n definitie volgens jou onderhevig aan ontwikkelingen en kan een definitie dus veranderen? Of is het een vaststaand iets.
Shadow0 schreef:Je begint zelf, je stelt allerlei vragen - en als ik dan reageer dan ga je daar ineens niet meer op in? Wel een manier om jezelf in de passief-agressieve hoek te plaatsen, maar niet echt een basis voor constructieve discussie. Vind je het bovendien niet opvallend dat je steeds weer (en niet alleen bij mij) verkeerd overkomt?
Citaat:Dat schreef ik niet.
Citaat:Definities kunnen veranderen, en dat gaat ook straks gebeuren met de DSM-V bijvoorbeeld - maar individuele artsen kunnen niet eenzijdig de definitie veranderen als zij daar zin in hebben.
Citaat:Het lijkt me bovendien altijd noodzakelijk om te zorgen dat duidelijk is welke definitie gebruikt wordt (dus zodra de DSM-V in gebruik komt, vermelden als het een diagnose uit de DSM-IV betreft). In wetenschappelijk onderzoek gebeurt dat ook: er wordt altijd vermeld op welke manier geselecteerd wordt en volgens welke criteria.