Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:41

Oh wat balen zeker nu je nog op wintersport gaat, hopen dat het dan iig een stuk beter gaat!

Ja ik heb een individueel hardloopprogramma buiten dus dat is 1 op 1. Daarnaast heb ik BGT beweging georienteerde therapie waarin je dus vooral leert tot hoe ver je kunt gaan. En dat je overdenkt welke beslissing je neemt dus je kunt wel voluit gaan qua sport/spel maar als het gevolg daarvan is dat je de rest van de dag uitgeteld bent moet je goed overwegen of dat het waard is. Ze werken met een stoplicht methode maar het is dus vooral heel goed luisteren naar lichaamssignalen. Daarnaast krijg je cardio fitness, lichaamsbewustewording, gesprekken met een psycholoog, bezoek aan de dietiste en eventueel fysiotherapie. Ik sport niet meer met hartslagmeter, voorheen deed ik dat wel maar ik word er alleen maar onrustig van terwijl je zelf (of ik inmiddels wel) heel goed kunt voelen of je hartslag verhoogd is of niet. Op de sportschool controleren ze het wel regelmatig als ik bezig ben maar ik merk dat het toch een bepaalde onrust met zich mee brengt. Voor hun waarschijnlijk een geruststellend gevoel maar bij mij op het moment niet. Waar ik nu wel tegen aan loop is dat ik niet alleen op pad durf. Tijdens de revalidatie durf ik goed in te spannen, in de sportschool ook. Daar zijn ze op de hoogte van mijn "probleem" en grijpen ze in, ze hebben een AED enz maar alleen hardlopen vind ik wel moeilijk hoewel ik al heel wat jaren ritmestoornissen heb kon ik mij voorheen wel wijsmaken dat het onschuldig was. Nu weet ik dat de ritmestoornissen die ik heb niet ongevaarlijk zijn. Dat maakt dat als mij buiten op straat iets zou gebeuren je maar moet hopen dat iemand je ziet en ook daadwerkelijk helpt. Nu klinkt het wel heel dramatisch allemaal :')

Loop jij wel met een hartslagmeter?

monica08

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:33

Zo, dat is een hele reeks aan hulpverleners! Kan me goed inbeelden dat je onrustig wordt van een hartslagmeter waardoor je kans hebt op nog hogere waarden. En natuurlijk is het logisch dat je niet alleen op pad durft te gaan! Niet iedereen weet wat ie moet doen bij hartproblemen en er is lang niet overal een AED, kan je niet een trainingsmaatje vinden? :)

Ik ben vanochtend vroeg naar de zorgboulevard bij ons ziekenhuis geweest en heb een extra stijve enkelbandage om nu. Voelt erg fijn, geeft veel steun en de zwelling is zo goed als weg! Vanmiddag eens kijken hoe het traplopen en normale lopen gaat.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:57

Ik kom ook weer eens even binnenvallen. :D

Met nieuwjaarswens natuurlijk: een gezond, gelukkig, sportief en blessurevrij nieuwjaar voor jullie allemaal! :D

Ik heb maar één goed voornemen: meer dan 600 kilometer hardlopen dit jaar. :D

Vannacht ging de inschrijving voor de kustmarathon open en daarmee dus ook die voor de Ladies Run.
En we waren op tijd! *\o/*
Nu is er dus no way back. :D

Ik las hier over een dikke enkel, vervelend zeg! Hopelijk kun je snel weer lekker gaan lopen. :(:)

En hartklachten, jeetje... Daarmee zou ik ook oppassen, het klinkt erg vervelend... -O- :(:)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:45

Wel heftig Mistral, veel sterkte er mee.

Ik ga straks maar aan m'n eerste rondje van 2013 beginnen. :)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:16

Ook hier een sportief 2013 toegewenst!

Lady's run hoeveel km loop je dan? En wanneer is dat?

KarinvdM dank je, hoeveel loop je per keer?

Ik heb gisterochtend al heel vroeg gelopen, morgen een fittest op de sportschool en dan donderdag weer naar de revalidatie toe.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:26

5 km of 10 km, wij gaan voor de 10. :)
4 oktober is 'ie pas, dus nog tijd genoeg om te trainen. :P

Wat houdt een fittest in?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:37

Dat wisselt een beetje Mistral, maar tegenwoordig eigenlijk altijd minimaal 12 km en afhankelijk van hoe of het gaat soms ook wat verder. Vandaag had ik ruim 14.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:42

Konstantine schreef:
5 km of 10 km, wij gaan voor de 10. :)
4 oktober is 'ie pas, dus nog tijd genoeg om te trainen. :P

Wat houdt een fittest in?

Je loopt nu al regelmatig? Dan moet het zeker goed komen, op zich ook niet verkeerd een stok achter de deur!

Karin: Dat hoop ik ooit ook te lopen, maar het gaat nu allemaal erg moeizaam en vanuit de revalidatie ben ik al heel lang bezig met opbouwen maar goed dat is ook niet zo raar natuurlijk :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:58

Ik hoop dat ze de ritmestoornissen kunnen oplossen, het lijkt me wel erg vervelend.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:00

Ik loop regelmatig ja, zeker nu ik drie maatjes heb, er kan er altijd wel eentje, dus ik heb nooit een smoes om niet te gaan. :P

Ik vind het echt knap dat je doorzet met opbouwen, respect!
En net als Karin hoop ik voor je dat er een oplossing voor je ritmestoornissen is, het liefst een wat minder heftige dan die twee die je noemde...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:17

Dat scheelt een stuk als je een loopmaatje hebt, dan moet je idd wel! Maar buiten dat is het ook een stuk gezelliger om met z'n 2en of meer te lopen.

Dank je wel konstantine

Ik heb geen idee of dit op te lossen is, ik heb het idee dat de artsen zelf niet goed weten wat ze ermee moeten. Ze weten dat ik de ritmestoornissen heb maar ze weten niet waar het weg komt en volgens mij maakt dat het behandelen juist weer moeilijker, maar goed eind van de maand zal ik hopelijk wat meer horen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:37

Karin doe jij ook mee aan wedstrijden? Of loop je puur voor jezelf?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:41

Nou ja, iets oplossen is natuurlijk ook lastig als ze geen oorzaak weten. Hopelijk komen ze daar nog achter.

Ik heb nog geen wedstrijden gelopen, maar dat lijkt me op zich best leuk om eens te doen. Een keer een halve marathon lijkt me ook een mooie uitdaging. Laatst heb ik al eens 21,9 km gelopen, dus dat moet mogelijk zijn.
Lopen doe ik trouwens altijd alleen, in m'n eigen tempo met lekkere muziek m'n zinnen verzetten en m'n hoofd leeg maken. :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:00

Ik vind het alleen met muziek ook fijn, maar als het slecht weer of zo is, is een stok achter de deur heel handig, anders blijf ik net zo makkelijk thuis. :P
Maar op zich hoef ik niet per se echt samen te lopen met een maatje daarvoor, als één van hen mij appt dat 'ie geweest is moet en zal ik ook, om niet achter te blijven. :')

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:49

Goh Karin dan moet die halve Marathon zeker wel lukken, wat super dat je dat vol kunt houden! Loop je al lang hard?

Konstantine daar kan ik mij wat bij voorstellen dat je dan niet achter kunt blijven :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:37

Ik heb veel zelfdiscipline en loop bij minder weer gewoon door, tenzij het echt heel slecht is, dan schuif ik het gewoon een keer een dag door. Normaal loop ik om de dag, een keer uitstellen kan dus ook best. :)

Eind november 2011 ben ik begonnen met STR, Mistral en toen ik in maart net goed en wel met gemak de 5 km liep ben ik plotseling gestopt omdat het een keer helemaal niet ging. In juni ben ik toen weer begonnen, de 5 km liep ik toen weer vrij makkelijk en het uitbouwen naar de 10 ging ook best snel en daarna ging het ook makkelijk met af en toe nog een km verder.
Ik had ook nooit gedacht dat ik dit zou kunnen hoor, ik heb reuma en er zijn ook dingen die ik niet kan, bijv de oprit vegen of een stoepje sneeuwvrij maken. Maar het hardlopen gaat me om de een of andere reden vrij makkelijk af, hoewel ik wel vaak last van m'n spieren heb maar dat hoort ook bij mijn klachten van de reuma, ik heb altijd snel spierpijn. Mijn fysio is ook verbaasd, maar als ik er geen andere klachten van krijg dan vind ze het prima dat ik dit doe.
Ik ben er mee begonnen omdat ik het paardrijden conditioneel niet meer kon volhouden en dat gaat nu een stuk beter. :)
Eigenlijk zou ik ook nog graag wat krachttraining willen doen, maar aan de andere kant is het ook wel genoeg zo.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:28

Ik meld me ook! Ik loop 3x per week 5 km met een snelheid van ongeveer 10 km per uur. Ik kan helaas niet meer op straat lopen ivb met knie klachten, dus heb ik een electrische loopband. Ik ben sinds een operatie en allerlei andere klachten nu weer ongeveer 4 weken bezig, ik loop ook altijd en sla nooit over. Ik ben alleen wel 1,5 kilo aangekomen...snap er niks van maar ach voor mijn gewicht hoef ik ook niet te lopen het is natuurlijk wel mooi meegenomen als ik mijn steefgewicht van 58/60 kilo kan halen :o Gisteren ook buikspieroefeningen erbij gedaan, pff waardeloos heb echt geen buikspieren! Nu ontzettende spierpijn, maar ga dit wel blijven doen!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:18

Jeetje wat knap Karin dat je toch weer begonnen bent en dat je conditioneel zo verbeterd bent. Is natuurlijk alleen maar mooi dat je er zo goed voor staat met een chronische aandoening.

CK88 misschien door spieropbouw dat je aangekomen bent?

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:18

Ik wil me hier ook even melden.
Ik ben eind vorig jaar ook begonnen met hardlopen. Ik ben niet een van de lichtste dus ik ben rustig aan begonnen met een schema voor 30 minuten hardlopen over anderhalve maand. Ik zit nu op 4x2 minuten en 3x3. Ik voel me nu al fitter...

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:38

Wie gaan er nog meer de Cpc of Rotterdam loen dit jaar?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:56

Ik niet, daar ben ik de komende jaren nog niet aan toe geloof ik :')
Al heb ik vandaag redelijk pijnvrij gelopen, ik vind die compressiekousen dus wel ideaal dus wie weet gaat het opbouwen ook wat makkelijker nu.

Piecon goed bezig dus, ben je ook al gewicht kwijt nu je aan het hardlopen bent? Dat fitter voelen is bijzonder he? Hoef je helemaal niet zoveel voor te lopen om dat al voor elkaar te krijgen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:08

Even een korte update: gister even met m'n vader 15 min gewandeld en kleine stukjes gerend en weer helemaal mis.. dus meteen de fysio opgebeld en kon daar half 8 vanochtend terecht. Peesirritatie door overbelasting, moet op zn minst 3 weken rust :( , koelen en oefeningen..
Baal ontzettend, omdat het juist zo lekker ging maar helaas. Hele enkel weer vol oedeem dus heb geen keuze.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:13

Ah, wat ontzettend balen voor je... :(:)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:34

Goeiemorgen!

Weet iemand hier een alternatief voor RunKeeper? Ik word er niet goed van, die app pakt sommige straten niet, dus dan weet 'ie ook niet hoe snel ik ga en is mijn afgelegde afstand aan het eind van de rit niet goed en de gemiddelde snelheid ook niet. >;)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:18

Ach jeetje Monica wat ontzettend balen voor je!

Saskiaatje ik heb geen idee, ik heb net gister runkeeper op mijn telefoon gezet, ik had hardlooptijden erop staan maar dan blijft mijn telefoon zoeken naar gps signaal. Ik ga runkeeper uitproberen nu, zal mij benieuwen.