Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jannepauli schreef:Zo, dat was geen makkelijk dagje - veel meer gegeten dan dat ik normaal ( zonder dieet) doe en een honger dat ik tussendoor kreeg.. is dat normaal?
Negerzoen schreef:Heeft iemand misschien tips voor mij hoe ik mijn ijzer, zink en selenium inname kan verhogen? Ik werk zo nu en dan met caloriechecker en het valt me op dat ik het áls ik de juiste hoeveelheid een keer binnenkrijg, dat echt maar net red.. Ik woon nog thuis dus vaker spinazie eten voor de ijzerinname zit er niet in. Zelfs als ik me suf eet aan appelstroop red ik het niet met mijn ijzerinname.
Vandaag even een 'balansdagje'. En daarmee bedoel ik verzadigd vet & koolhydraat armer (niet arm, maar armer) Gisteren aan de appeltaart geweest en afgelopen dagen was het ook niet allemaal volgens de regels. Als lunch ga ik in plaats van brood een mix van paprika, tomaat, komkommer en worteltjes eten met wat op smaak gemaakte cottage cheese erdoor. Verder gewoon net als altijd
Citaat:In welke groenten zit het?
Volkorenbrood en vlees leveren relatief veel ijzer. Groenten vervullen hier slecht een geringe rol omdat ijzer uit vlees beter wordt opgenomen dan ijzer uit plantaardige bronnen. Vlees bevat namelijk heem-ijzer en daarvan wordt naar schatting vijfentwintig procent opgenomen, ongeacht wat er verder bij gegeten wordt. De opname van non-heem-ijzer (zoals aanwezig is in groenten) kan per product variëren tussen de één en tien procent.
Groenten (rauw) die relatief veel ijzer bevatten zijn veldsla, postelein, sterkers, spinazie, doperwten en venkel. Per portie van 150 gram bevatten ze 6-2,1 mg ijzer (50% - 17% ADH) (2).
Vitamine C bevordert de opname van non-heem-ijzer in het lichaam (1).
Amaris schreef:Hoe weet je uberhaubt dat je dat te weinig binnen krijgt joh?