In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:15

Gohya en Gummie, wat een fijne en interessante discussie.
Gohya wat ik momenteel leer is dat ik me niet aan moet trekken van de mens om mij heen, ik kan hen niet veranderen en aanpassen zou alleen maar een verkeerde invloed zijn. En kost je veel te veel energie. De mensen die echt dichtbij je staan zullen je wel begrijpen, no matter what. :)

Kelly je bent welkom hoor.
Forumster ook welkom :)

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:30

okey gezellig.. voor welke problemen zitten jullie in therapie? k heb dr wss overheen gelezen.. xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:46

Joolien schreef:
Zelf zit ik nu in groepstherapie, 2 dagen in de week. Ben net begonnen en het zal ong 6 tot 9 maanden duren, maar kan altijd langer of korter zijn. We zitten met 9 mensen in een groep die allen cognitieve gedragsproblemen hebben. Ik krijg meerdere soorten therapie:

Psychotherapie in groepsvorm; Hier besprek je van alles, maar stel je ook een motto op over wat je wilt gaan doen/worden en heb je 1 keer in de 6 weken een evaluatie over je gehele therapie.
Creatieve therapie; Allemaal non-verbale therapievormen, dus uiten doormiddel van doen.
Dans: is meer dans en bewegen, niet stapjes leren maar echt bewegen en doen, op deze manier wordt er gekeken naar hoe jij je uit.
Drama: Voornamelijk speltherapie, kan varieren van het spelen van hints tot improvisatie en alles wat je maar met spel kunt doen.
Beeldend: opdrachten maken doormiddel van beeldende kunstvorm. Het kunnen groepsopdrachten of individuele opdrachten zijn. Van kleien tot vingerverven, tot collages etc.
Sociotherapie: Daar moet ik nog achter komen :P

:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:28

Ik heb geen specifiek therapie, daar ik in groep volledig toe klap en alleen het gewoon niet werkt. Heb al creatieve therapie gedaan, ik heb al ontspanningstherapie gedaan etc, maar helpt gewoon niet. En nog altijd heb ik niemand mijn diepste gevoelens kunnen vertellen.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:56

gohya schreef:
Ik heb geen gevoel/emotie voor de mens,wel voor dieren,miss. zou dat onderdrukt kunnen worden.
Ik voel me er niet goed bij dat erge dingen die de mens overkomt, mij niets doet.

Dat heb ik ook, maar ervoor ook al...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:31

Welkom nieuwe mensen :) Succes met de therapiën en je hart hier uitstorten/discussiëren!

Gohya: Ik herken me ook wel in jouw verhaal hoor :j Ik denk alleen dat het niet zo is dat je dat gevoel niet hebt, maar meer dat je het kan voelen/toelaten. Dat je er niet bijkan. Dat maakt je geen slecht mens ;) Het feit dat je het voor dieren wel kan voelen bewijst dat het gevoel er wel zit, maar misschien hebben mensen je zo gekwetst of teleurgesteld dat je die gevoelens niet meer toelaat? Omdat je bang bent om weer de deksel op je neus te krijgen?

Ik kijk uit naar mijn eerste sessie beeldend, ze had tussen de kennismaking en de eerste echte sessie vakantie, maar het duurt nu zo lang dat ik de verbinding weer een beetje aan het verliezen ben. Ik kan me haar gezicht bv niet meer herinneren en dat vind ik dan niet prettig. Ik weet nog wel dat de kennismaking een fijne indruk achterliet en ik wil aan de slag met mezelf, ik wil vooruit! Ik merk namelijk dat ik weer aan het afglijden ben, dat ik af toe weer niet bereikbaar ben, mijn dwanghandelingen toenemen en m'n gedachten weer sneller gaan. Ik wil dat onder controle leren houden...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:41

@bromfiets
Het gevoel/emotie zit er idd. wel,maar is geblokkeerd.
Jaren terug had ik wel gevoel en zeker ook emotie's voor mensen.
Ik kan ook al vanaf 1993 niet meer huilen.Als ik dierenleed zie,doet me dat heel veel,ik voel tranen opkomen en plots zakken ze weer weg.Het zet niet door zeg maar.
Want toch help ik sommige mensen wel,maar dan meer financieel of gewoon door hulp te bieden.

In 1993 kreeg ik een zware depressie,ook toen kwam ik bij een psychologe terecht.
Zij heeft bevestigd wat ik altijd al dacht,sex. misbruik en ook door wie.
Het rare nu is,de psychologe's die ik nu gehad heb en nu heb,geloven het volgens mij niet.
Waarom? omdat ze zeiden dat de psychologe van toen het ook mis kon hebben.
Een psychologe gaat toch zeker niet iets zeggen als ze zelf zou twijfelen?
Hierdoor ben ik ook héél erg onzeker geworden.Zo erg dat ik geen readings meer durf te doen [af en toe wel voor een bokker] en ook met voetbal heb ik er last van,van die onzekerheid.

In ieder geval ben ik een heel complex geval voor de psychologen.
Ze gaan overleggen met de psychiater,wat voor therapie ik moet hebben,en óf die er wel is voor mij.

[sessie beeldend] wat is dat?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:49

Ik vind de reactie van je laatste psychologen wel heel raar hoor := Alsof je zo iets zou verzinnen :? Ik kan me goed voorstellen dat je op die manier jezelf niet bloot durft te geven en dat dus steeds erger wordt... Niet kunnen huilen is daar ook een voorbeeld van (ik heb dat ook ongeveer, er zijn wel tranen maar ik weet zelf niet waarom, ik kan er ook niet bij).

Is er geen mogelijkheid om een andere psych te nemen? Ik weet dat het niet altijd kan, maar in jouw geval lijkt het me niet verkeerd.

Beeldend is creatieve therapie, dus in de vorm van tekenen/schilderen/kleien/enz. De bedoeling bij mij is dat ik mijn gevoelens meer leer kennen en leer benoemen zodat ik ze er langzaam uit kan laten komen ipv alles in 1 keer kapotslaan :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:00

En dat is in groepsvorm die creatieve therapie?
De psychologe die ik nu heb weet niet wat ze kan doen en wil me daarom doorsturen naar de psychiater.
Dus dan krijg ik weer iemand anders.
Ik weet dat de eerste psychologe gelijk had,veel puzzelstukjes kwamen op de juiste plaats toen.
Ik begreep waarom ik sommige dingen had en waarom ik als kind in bed plaste.
Ik ben bang dat niets zal helpen en dat ik er mee moet leren omgaan/leven.Dat merkte ik ook al aan de uitspraken v.d. psychologe.Ze kunnen ook weinig doen,veel therapiën kúnnen ze niet doen,is te gevaarlijk.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:09

F_Orumster schreef:
Wat een goed topic.

Gohya, ik denk dat het wel goed is dat je je dat beseft.

Is er iemand in therapie (geweest) voor een eetstoornis?

Jep. Ik ben al een jaar in behandeling en nog steeds.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:20

Ik krijg dat individueel :) Omdat ik te instabiel ben in een groep. Voor mij is het een goede manier om dichter bij mezelf te komen, ik heb namelijk ook geen last van die prestatiedwang/faalangst die veel mensen hebben qua tekenen en kan mezelf daarin wel loslaten.

Psychiater is voor de pilletjes, meestal is het niet zo dat je daar ook diepe gesprekken mee gaat houden, tenminste, hier niet...

Forumster: Ik had over je vraag heengekeken :o Bij mij hadden ze wel de verdenking dat ik een eetstoornis had en die probeerden ze me min of meer aan te praten en ook dat ik er voor opgenomen moest worden... Volgens hun had ik anorexia. Het klopt dat ik toen ondergewicht had, dat heb ik heel mijn jeugd gehad maar ik was niet geobsedeerd door eten. Ik ben wel een emotieëter, maar ik ga dan juist heel veel eten en ben totaal niet bezig met mijn gewicht of afvallen. Ik heb die therapie toen ook afgewezen omdat ik het onzin vond en nu ben ik door medicijnen zeker 10 kilo te zwaar :+

glindaofoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:43

Hier is ook de psygiater voor de snoepwinkel ;) (zo noem ik mijn medicijnen en tja slik veel)

Een psygiatrisch verpleegkundige voor gesprekken 1op 1

Maatschappelijke hulpverlener voor praktische maatschappelijke zaken

Therapeuten voor de therapien (Vers in mijn geval en dgt op wachtlijst)

Wat ik zeer vervelend vind en ook al meerdere keren aangegeven is dat ik inmiddels al zoveel mensen heb gehad als hulpverlener. Echt waar hier is iedere keer weer een nieuwe die dan wel zogenaamd je dossier leest maar waar je iedere keer toch je verhaal moet oplepelen. Heb je eindelijk beetje vertrouwen hup komt er weer een nieuwe.Pfff hier wordt ik echt niet goed van (zwolle Dimence)

glindaofoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:44

BF jij ook al ik ben ook al heel wat aangekomen door medicatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:46

Idd BF, de psychiater is meer voor pilletjes. Ik heb bij hem nog nooit een zinnig gesprek gevoerd :')

Creatieve therapie is echt geweldig mooi. Hoe je aan het maken van iets zoveel af kunt lezen is bizar. Je leert zo elf ook bepaalde patronen herkennen en is een mooie uitlaatklep.

Gister had ik beeldend, ik had een collage over mezelf gemaakt maar die had ik een half jaar terug ook gemaakt in de observatie. Ik heb ze allebei laten zien en het verschil was zo bizar. Dat was echt heel apart. De eerste was donker, en boos en vol met verdriet en pijn en veel over het verleden. De nieuwe was luchtig, gekleurd, optimistisch en vrolijk. Een beetje een 'met mij is niks aan de hand' gevoel. Alsof ik het wel redde. Maar dat is dus niet zo... Gelukkig prikte iedereen daar wel door heen.

Zoveel verschillende therapeuten is ook vervelend zeg :\ Ik geloof dat ik heel veel geluk heb gehad met mijn traject, ook via Dimence Almelo. Ben door 1 hulpverlener daar geholpen, die heeft me doorgestuurd naar een psycholoog op het ziekenhuis, die heeft me doorverwezen naar een andere psycholoog, die hebben me doorgestuurd naar een andere locatie voor de groepstherapie en daar heb ik nog geen wisselingen gehad.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:50

Dat laatste is hier precies hetzelfde, glinda... En ik zit in het zuiden van het land :+ Heb er inmiddels al ruim 15 versleten... Dan worden ze wegbezuinigd of overgeplaatst, of ze stoppen er zelf mee omdat ze het te moeilijk vinden en me niet kunnen bereiken. Hier ook precies hetzelfde liedje dat je steeds hetzelfde verhaal moet vertellen, maar ik ben tegenwoordig wel zo dat ik in die gevallen naar mijn dossier verwijs, dat ze dat maar moeten lezen en dat we het dan later wel bespreken. Valt meestal niet zo in goede aarde, maar dan weet ik wel gelijk wat ik er aan heb :P

Zo heb ik bij 3 verschillende psychs achter informatie moeten zitten bij een bedrijf dat inmiddels weg is, maanden mee bezig geweest maar geen info meer te krijgen. en iedere keer over naar een nieuwe psych en weer dat verhaal vertellen. Komen ze achteraf dat alle info toch in mijn dossier zat.... Als ze nou even van te voren hadden gekeken :\

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:20

DeMolenhoek schreef:
Ik heb geen specifiek therapie, daar ik in groep volledig toe klap en alleen het gewoon niet werkt. Heb al creatieve therapie gedaan, ik heb al ontspanningstherapie gedaan etc, maar helpt gewoon niet. En nog altijd heb ik niemand mijn diepste gevoelens kunnen vertellen.

Weet je ook wat je weerhoudt om die te vertellen?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:48

Chernique schreef:
F_Orumster schreef:
*knip*
Is er iemand in therapie (geweest) voor een eetstoornis?

Jep. Ik ben al een jaar in behandeling en nog steeds.

Op wat voor manier gaat deze therapie, en heb je er wat aan?
Vertellen ze wat je zelf wel weet, of ga je echt in op het voorkomen van waar het fout gaat?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:57

Voor de mensen die het niet kennen en nog zoekende zijn: U-Center in Limburg is een aanrader... Is gericht op behandeling van burn-out, depressie, angststoornissen, verslavingen, etc, etc., etc.

Ik heb een hoop kritiek op de geestelijke gezondheidszorg in Nederland, maar de hulp die ik daar heb mogen ontvangen, was bijzonder goed. Er ging een wereld voor me open.

Hoe het met vergoeding zit, weet ik niet. Volgens mij is dat inmiddels veranderd, helaas...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:18

Is dat ook intern gummie? Ook gericht op borderline met bijkomende problematiek? Is er een site van?

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:21

Mag ik me hier ook melden?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:36

bromfiets schreef:
Is dat ook intern gummie? Ook gericht op borderline met bijkomende problematiek? Is er een site van?

http://www.u-center.nl/

Dat is intern inderdaad :-)

Ze doen aan diagnostiek, maar tegelijkertijd is diagnostiek geen vereiste om binnen te komen. Ze denken niet in hokjes, maar in wat feitelijk de problemen zijn waar je in het dagelijks leven tegen aan loopt en hoe die opgelost kunnen worden. Het is dus in feite gericht op concrete problemen, niet op een hokje.

Er wordt gewerkt vanuit een multidisciplinair team, bestaande uit o.a. psychiaters, psychotherapeuten, creatief therapeuten, fysiotherapeuten, verslavingsartsen, verpleegkundigen, etc.

Edit: op de site wordt specifiek gesproken over burn-out, depressie, angststoornis, trauma en verslaving. Dat wil niet zeggen dat je dus met borderline daar niet heen kunt! Je vult vooraf een hele grote lijst in, en laat die ook door een naaste invullen. daarin geef je aan waar je tegenaan loopt en waar je bij geholpen wilt worden.
Laatst bijgewerkt door gummie op 12-09-12 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:36

ShirleyM schreef:
Mag ik me hier ook melden?

Uiteraard :)

glindaofoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:50

Hier allemaal nieuwkomers (op zich niks mis mee iedereen moet het leren) Blijven paar maand en gaan dan weer. (vaak gewoon naar andere afdeling binnen dimence) Of interim. Ik heb tot nu toe nooit iemand lang genoeg gehad om aan tegeven dat het niet klikt. (In verleden nooit geen last gehad laatste opname voordat ik nu weer opgenomen ben ruim vijf jaar geleden en dan 2,5jaar achter elkaar had 1 psyg en aantal hulpverleners.) Nu ben ik vanaf vorig jaar juni weer in onderzoek en dan nu naar persoonlijkheidsstoornissen en dergelijke heb er in ruim een jaar 25 gehad (op alle vlakken van psyg tot verpleger).

Ik heb zelf aangedrongen op onderzoek omdat ik steeds weer in dezelfde put val (verleden PTSS en Depressie voor de niet volgers) En mijn dochter ADHD en PDDNOS heeft.En er bij die punten dezelfde symptonen en nog aantal andere die ik herkende in mijzelf. Wilde eindelijk structureel aan de weg timmeren.Al moet ik zeggen dat het tot nu toe me nog niet gegeven heeft wat ik hoopte. Heb alle onderzoeken voor allerlei stoornissen gehad en daar is uitgekomen : PTSS naweeen, Angstproblematiek,Depressief, ADD en dus Borderline.Echter vermoeden ze dat als ik borderline beteugeld heb mijn andere klachten ook een stuk minder zijn.Dus daar werken we eerst aan. Inmiddels gesprekstherapie,medicatie en Vers achter de rug.Wacht nog op DGT(Linehan) ook zo iets ik ben in oktober vorig jaar op wachtlijst gekomen en zit er nog steeds wellis waar op plek 6 maar goed van 7 naar 6 heb ik drie maand gedaan dus zegt ook niet veel.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:05

Maar wat hebben die onderzoeken naar allerlei stoornissen je tot nu toe opgeleverd, behalve dat je een etiketje of 6 achter je naam hebt nu?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:11

Hier hebben de etiketjes ervoor gezorgd dat ik serieus genomen word, het kan dus wel degelijk verschil maken. Het is ook maar net hoe je daar zelf tegenover staat, of je je laat leiden of lijden door het etiketje.

Ik heb er bijna letterlijk voor moeten vechten, voor mijn volledige diagnose, maar nu krijg ik hopelijk eindelijk de hulp die wél aansluit bij mijn problemen.