Schrik van mijn leven... Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nynke1

Re: Schrik van mijn leven... Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 16:12

Ben weer terug van het revalidatiecentrum en het was erg.... Confronterend. Ik ben 10 min in het water geweest en vond het loodzwaar. Vanaf volgende week ga ik 2 x in de week een kwartier. Heb nu heel veel pijn maar dat was de eerste paar keer normaal zei ze.. Dus lig nu lekker op bed bij te komen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:41

Sterkte meid, het zal niet meevallen allemaal :(:)

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:44

Klinkt erg vervelend en pijnlijk!

Hoop dat je je snel weer wat beter kan bewegen zonder pijn..

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 16:53

Dankjulliewel :* . Oh ik heb ook besloten mijn paard te verkopen... Met pijn in mijn hart overigens.. Maar ik wil het voorlopig niet meer. Vandaag bij het revalidatiecentrum te horen gekregen dat ik voor het revalideren minstens een half jaar uit moet trekken en dat ik heel veel kans heb om voor altijd pijn te blijven houden.. Ben nu echt weer verdrietig. Ik heb ook besloten mijn eindstage in Canada in februari niet meer door te laten gaan :(.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:05

:(:) dikke knuffel meid!

Ff voor jezelf kiezen nu, ook al voelt dat niet zo...

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:23

Sundral schreef:
Dankjulliewel :* . Oh ik heb ook besloten mijn paard te verkopen... Met pijn in mijn hart overigens.. Maar ik wil het voorlopig niet meer. Vandaag bij het revalidatiecentrum te horen gekregen dat ik voor het revalideren minstens een half jaar uit moet trekken en dat ik heel veel kans heb om voor altijd pijn te blijven houden.. Ben nu echt weer verdrietig. Ik heb ook besloten mijn eindstage in Canada in februari niet meer door te laten gaan :(.

heee maar het is nu pas september, wie weet hoe je er in januarie/februari voor staat!
Je hebt je al door zoveel moeilijke tijden weten heen te slepen, dat het toch niet meer minder
kan worden :(:) of moet je het op tijd door geven?

Maar geef niet te snel op, je kan het wel!! :(:)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 17:36

Robijntjah schreef:
:(:) dikke knuffel meid!

Ff voor jezelf kiezen nu, ook al voelt dat niet zo...

Jij ook een dikke knuff :(:)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 17:38

Kirsten.. Ja dat is wel zo alleen als ik dit niet zou hebben zou ik nu ongeveer zeg maar alles moeten aanvragen en huisvestiging enz regelen.. Ik moet dat via een bedrijf hier in NL laten doen en dat kost ongeveer 800 euro.. Dus straks lukt het me in februari niet om 40 uur in de week op kantoor te zitten? Pff ik weet het ook allemaal niet zo goed..

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:42

Sundral schreef:
Kirsten.. Ja dat is wel zo alleen als ik dit niet zou hebben zou ik nu ongeveer zeg maar alles moeten aanvragen en huisvestiging enz regelen.. Ik moet dat via een bedrijf hier in NL laten doen en dat kost ongeveer 800 euro.. Dus straks lukt het me in februari niet om 40 uur in de week op kantoor te zitten? Pff ik weet het ook allemaal niet zo goed..

hmm jaa dan is het inderdaad kat en muisspel..
Balen... maar indd verstandig van je!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 17:58

Ja daarom.. Vind het echt super poedersuiker maar het is gewoon niet verstandig denk ik en ik vind 800 euro teveel om nu te zeggen: oke ik regel alles gewoon en dan zie ik wel of ik ga of niet. En daar zou een bedrijf die op me rekent ook niet blij mee zijn. Al zou ik wel kunnen vragen of ik een annuleringsverzekering oid af kan sluiten.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:04

Joh neem wat je paard betreft geen overhaaste beslissingen... Eenmaal weg kun je hem niet meer terughalen. Ik weet helemaal niet hoe jij in het paardrijden staat, of je echt voor het wedstrijdelement gaat of voor ontspanning. Of hoe je financiële situatie is (none of my business ook hoor) maar dat zijn wel dingen die je sturen in je beslissing. Maar echt, over een half jaar kun je er heel anders tegenaan kijken.
Zo'n stage vind ik een ander verhaal, klote dat dat niet doorgaat, maar er komen wel weer andere gelegenheden.
Maar je paard is heel definitief, denk er goed over na :(:)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 18:33

Nee dat snap ik... Maar ik wilde met deze nog heel graag young riders en lichte tour rijden... Dus ja... Ik zit op een speciale college voor jonge tosporters. En ik weet ook niet of ik wel weer zonder pijn op het paard kom natuurlijk.. En hij staat nu in training, ben alleen met mijn moeder en ze kan het financieel wel doen maar het kost gewoon wel een berg geld iedere maand en ik heb gewoon daarvoor te weinig zekerheid. Want voor t zelfde geld blijf ik gewoon pijn houden op het paard en hebben we hem al die tijd voor 'niks' aangehouden snap je... En ik wil ook niet voorgoed stoppen met de paarden want zoals jullie ook wel zullen hebben kan ik me geen leven zonder paarden voorstellen... Alleen gewoon als ik er zelf helemaal 100 % achter sta weer en er weer naar uit kijk en plezier ga hebben en het geestelijk en lichamelijk weer aan kan..

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:47

Zo dat is wel zuur zeg... Ik rij puur recreatief dus sta daar denk ik wat anders in. Ik wil je absoluut niet tegen het hoofd stoten hè, misschien heel rare vraag maar waarom laat je je paard niet ff tralala rijden door een zachte ruiter (die hem niet vast rijdt bedoel ik, maar ook niet op hoog niveau) en kijk je straks of je het zelf weer op kunt pakken. Scheelt wel een bom duiten. Of heb je zoiets van: voor mij is het een wedstrijdonderdeel (geen verwijt hè :D ), nu is ie in goede conditie, nu kan ik er goed geld voor beuren en ik probeer het tzt wel met een andere.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:02

goh wat een moeilijke keuzes allemaal meid! Begrijpelijk dat je je stage afzegt. Het risico is te groot dat dat niet gaat lukken. Bedrijven zitten daar ook niet op te wachten, dat je uiteindelijk toch af moet zeggen. En 800 euro is ook niet niks! En dan je paard nog... Das nog een veel moeilijkere keuze! Wie weet voel je je over een paar maanden veel beter en genees je helemaal. Maar misschien ook niet. Ik weet niet zo goed wat ik zou doen. Ik denk dat ik het nog even zou uitstellen om te kijken hoe de revalidatie gaat. En dan bijv over een maand als je al wat meer gedaan hebt een beslissing nemen. Maar ik zou denk ik wel nu al een moment bepalen waarop ik de keuze zou maken. Moeilijk hoor.. Sterkte met je besluit! Wanneer moet je nu weer naar revalidatie?

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 19:03

Ja dat is echt geen optie.. Daarvoor is het een te duur paard en daarvoor sta ik 'te zakelijk' in de sport. Het was uiteindelijk ook de bedoeling deze duur te verkopen als hij subtop had gelopen met mij maar goed dat zit er, vanwege mijn blessure, voorlopig toch niet in.. En als ik hem nu een soort van vakantie geef moet ik straks weer helemaal opnieuw beginnen en dan is ie zo weer een jaar of 2/3 ouder voordat ie weer op z'n oude niveau loopt dus dat werkt helaas niet.. Als ik ook gewoon reacreatief had gereden was dat idd geen probleem geweest.. Maar daarvoor gaat het toch wel om te veel euries.

Edit: dit was reactie op Ellen

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 19:12

marleeentje schreef:
goh wat een moeilijke keuzes allemaal meid! Begrijpelijk dat je je stage afzegt. Het risico is te groot dat dat niet gaat lukken. Bedrijven zitten daar ook niet op te wachten, dat je uiteindelijk toch af moet zeggen. En 800 euro is ook niet niks! En dan je paard nog... Das nog een veel moeilijkere keuze! Wie weet voel je je over een paar maanden veel beter en genees je helemaal. Maar misschien ook niet. Ik weet niet zo goed wat ik zou doen. Ik denk dat ik het nog even zou uitstellen om te kijken hoe de revalidatie gaat. En dan bijv over een maand als je al wat meer gedaan hebt een beslissing nemen. Maar ik zou denk ik wel nu al een moment bepalen waarop ik de keuze zou maken. Moeilijk hoor.. Sterkte met je besluit! Wanneer moet je nu weer naar revalidatie?

Ja zijn ook moeilijke keuzes allemaal.. Maar ja om heel eerlijk te zijn heb ik nu ook geen behoefte aan extra zorgen om m'n paard.. Als je snapt wat ik bedoel.. Dus ik denk dat dit voor nu het beste is. De lol is er gewoon even helemaal vanaf voor mij... Woensdag moet ik naar het ziekenhuis en dan vrijdag weer naar revalidatie en daarna ga ik er 2 x in de week heen..

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:07

ik begrijp heel goed wat je bedoelt! Nu eerst voor jezelf zorgen.. Dat is nu het allerbelangrijkst.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:54

Pfoe jeetje zeg, je weet natuurlijk wel dat je rug breken niet niks is en dat daar een revalidatieproces bij hoort, maar zal toch wel weer een klap zijn geweest om te horen! :(:)
Heel naar ook dat je nu zoveel leuke uitzichten vaarwel moet zeggen. Trek je het mentaal nog een beetje? Houdt dat ook in de gaten hè. Je lichaam is nu niet in conditie, maar als je je mentaal echt slecht gaat voelen erbij zul je alle pijnen ook beter voelen.

Kun je het irl ook nog een beetje bij iemand kwijt?

Sterkte hoor Y;(

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:12

Maar meis, ga je nu geen overhaaste beslissingen nemen? Ik heb een paar jaar geleden een rugwervel gescheurd en een paar jaar daarna inwendige schade aan organen opgelopen na vallen van mijn paard. Beide keren werd gezegd dat ik misschien niet goed zou herstellen, dat paardrijden pijnlijk zou zijn e.d. En ja, ik heb nog elke dag pijn in mijn rug, maar ik kan wel paardrijden. Het is te houden. Pijnvrij ben ik niet meer, maar dat hoeft van mij ook niet omdat dat niet haalbaar is. Beslis niet te snel..

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:27

Broccoli schreef:
Maar meis, ga je nu geen overhaaste beslissingen nemen? Ik heb een paar jaar geleden een rugwervel gescheurd en een paar jaar daarna inwendige schade aan organen opgelopen na vallen van mijn paard. Beide keren werd gezegd dat ik misschien niet goed zou herstellen, dat paardrijden pijnlijk zou zijn e.d. En ja, ik heb nog elke dag pijn in mijn rug, maar ik kan wel paardrijden. Het is te houden. Pijnvrij ben ik niet meer, maar dat hoeft van mij ook niet omdat dat niet haalbaar is. Beslis niet te snel..

Jaa precies!

Je weet nooit hoe de revalidatie gaat verlopen. Is het niet een optie om een maandje even
af te wachten en dan nogmaals je besluit te evalueren en samen met je arts(en) te kijken hoe
het de komende tijd zal lopen?? Natuurlijk is je eigen herstel het belangrijkste, maar ik ben bang
dat je straks over een paar maandjes ontzettende spijt krijgt. Maar als je besluit hem toch te verkopen,
dan begrijp ik dat uiteraard, zeker weten!

Meis, heel veel sterkte toegewenst, beide keuzes lijken mij verdomd lastig!!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 18:07

Bedankt allemaal.

@ Sassol. Het was idd wel weer een flinke dreun om te horen dat het misschien altijd pijnlijk blijft en dat ik sowieso op 6 maand revalidatie moet rekenen. Ik had echt weer een dip daarna terwijl ik me net wat beter begon te voelen. Ik kan thuis met niemand praten, daarom ga ik ook naar een psycholoog als ik straks weer wat langer kan zitten. En ik heb uit het ziekenhuis een hele goede vriendin overgehouden die ik gelukkig altijd kan bellen. (elk nadeel heeft z'n voordeel haha).

@Broccoli. Wow elke dag pijn... Wat erg, echt geen woorden voor. Dat is ook mijn grootste angst om hier pijn aan over te houden en dat is echt het laatste wat ik wil :(.

@Kirsten. Een maand afwachten zal, althans voor mijn gevoel, weinig zin hebben.. Maar ik snap wel wat jij (jullie) bedoelen hoor.. Dit paard zou voor mij ook het perfecte paard zijn om mijn vertrouwen weer terug te winnen. Het is niet alleen een supertopper maar hij is ook mega braaf en ik vertrouw hem 1000%. Alleen de lol en het plezier van de paarden is er voor mij gewoon echt even helemaal af...

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:47

Sundral:moeilijk hoor. Ik kan me jou situatie wel wat voorstellen. Ik heb zelf begin jullie door een dom ongeluk met een paard mijn kuit en scheenbeen gebroken. Gevolg 6 schroeven en een pen rijker. De eerste arts die naast mijn bed stond had over 8 weken gips en voordat ik weer een beetje normaal kon lopen was ik 3/4 maand verder. Mijn eerste gedachte was toen ook, oliebol wanneer kan ik weer te paard en hoe moet dat met de paarden. Ik zit fulltime in de paarden. Gelukkig kreeg ik een andere chirurg. 1 week gips, 6 week onbelast, 6 week 50% belast. Daarna moest er eerst een schroef uit voor ik volledig mocht belasten. Afgelopen woensdag is de schroef eruit gegaan en vandaag heb ik mijn eerste stappen gezet zonder krukken. Over 2 week mag ik zelf het rijden weer oppakken.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de artsen de tijd altijd heel ruim nemen en het is hoe je jezelf instelt. Ik heb enorm hard aan mijn herstel gewerkt en netjes binnen mijn eigen grenzen gebleven. Voor mijn breuk staat ook een verloop van een jaar en kijk wat ik doe in 12 week.
Ik heb ook vaak genoeg een dip gehad, maar onthou elke dag dat die weer voorbij is ben je weer een stap verder in je herstel. Het gaat nu de goede kant op. En naarmate de tijd vordert kan je zelf steeds meer en worden de dagen ook weer leuker.
Ik zou ook zeggen, wacht nog even met deze beslissing nemen.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:37

Pijn houden hoeft niet altijd!
Vriendin van me heeft 2wervels in haar rug gebroken eind april dit jaar!
Ze heeft 5 wk plat gelegen maar rijd nu alweer wedstrijden!!
Ene dag wel pijn andere dag niet meer!!
Blijf positief meid!
Ik zou zo'n braaf paard niet zomaar weg doen!!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 21:40

@ Vajrami wat vervelend zeg! Maar fijn dat je een goede chirurg met andere opties had gevonden! Alleen is mij verteld dat een rug gewoon heel anders is dan andere breuken omdat je dat, heel simpel gezegd, niet in kan gipsen. Het is niet zo van 6 weken in het gips en daarna revalideren. Een rug gebruik en belast je altijd ook al is het alleen maar om uit bed te komen.. Maar goed dat is mij verteld in het revalidatiecentrum. En bij mij is het niet alleen lichamelijk, ook geestelijk heb ik een flinke klap gehad want 600 kilo bovenop je is er bij mij flink ingehakt en daar heb ik echt een trauma van opgelopen. En dat is voor mij eigenlijk de hoofdreden waarom ik een stop wil en eerst ook mentaal er weer helemaal klaar voor ben. Ik hoop voor je dat jij een goed herstel hebt! En ik mag 12 weken niet fietsen, tillen etc dus ik zal gewoon niet snel weer op het paard zitten..

@Trudel ik hoop natuurlijk ook niet dat ik altijd pijn houd!! Maar elk lichaam is en hersteld anders en dat moet de tijd gewoon uitwijzen.. Ik ga er in elk geval alles aan doen om er weer helemaal sterk en gezond bovenop te komen.

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Het is vandaag trouwens precies 6 weken geleden. Ik vind het fijn dat ik jullie een beetje als uitlaatklep heb.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:31

Sundral: ik ben zo bang dat je spijt gaat krijgen. En kom op je bent al over de helft, over 6 week mag je langzaam aan weer steeds meer gaan doen en let op, dan gaan je elke dag weer een beetje beter.