Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JamieShanin

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:59

Dank je elanor!! super vet!

omg ik heb bijna mijn boogtas af :D maak m nu van leer en ik werk hem af met een bokken vacht :)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:26

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:09

Leuk Ashley, veel plezier en succes met je lessen! :j

Leuk dat je er zo enthousiast mee bezig bent JamieShanin. Blijft hij ook 'open staan' als je boog er niet in zit, of is het leer daar te soepel voor? :)
Ik neem aan dat hij bij jou door het gewicht van het leer niet naar voren kantelt. Ik moest voor mijn stoffen versie de achterste riem wat anders zetten om te zorgen dat hij netjes diagonaal bleef hangen. Door de vacht vind ik hem wel erg groot, maar verder prachtig hoor!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:09

Dankje!!! ja hij blijft zo openstaan zo dat ik mijn boog er precies in kan doen, ik heb er een brede band aan de bovenkant in genaaid zodat hij altijd net iets meer dan nodig is openstaat. nee klopt hij kanteld niet naar voren maar de achterste riem is ook langer als de voorste. Ja er is iets meer vacht opgekomen dat geplant maar ik vond het wel gaaf zo deze robuust heid :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:49

Ik ben wel benieuwd of er van hier nog iemand naar het open NK 3D gaat? :)

Lekker getraind gisteren. Naast de buitenbaan wordt een nieuwe sporthal gebouwd, en er lag precies aan het begin van de baan een hoge berg zand/grind. Natuurlijk iedereen erop geklommen om te oefenen met hoogteverschillen, superleuk. :D

Nog een leuke foto van het laatste 3D-uitje: in de verte zie je de steenbok staan. Ik vond het superlastig de afstand te schatten door al die schaduwen.

Afbeelding

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:50

ik moest echt super goed kijken, maar ik zie hem :=
super cool!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:58

Zeg, hoe ging jouw eerste wedstrijd eigenlijk deviltjh? Was het leuk? Sindsdien nog een keer gedaan? :)

Nog eentje dan, spot de wolf (je ziet alleen het middelste stuk van z'n lijf):

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:17

Ik ben ook begonnen, arm is blauw van gisteren maar ik blijk er absoluut niet slecht in.
Mijn doel was van het begin al om met een ruiterboog te gaan schieten en omdat de vereniging die natuurlijk niet heeft liggen zal ik er zelf een aan moeten schaffen. Ik heb er al wel eens mee geschoten.
Nu ben ik eens gaan googlen maar ik vind erg veel fiberglass bogen en ik zou toch graag met hout schieten.
Heeft iemand tips voor mij wat dat betreft? Er zitten hier zo veel traditionele schutters als ik het zo zie :)

Ik vind het niet erg te reizen om wat te kunnen proberen bij een winkel bijv hoor maar ik woon in het zuiden dus echt Noordelijk gaat me wat ver ;)

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:24

Phoe, eerste wedstrijd,
heb er inmiddels al weer 2 gehad :+

De eerste wedstrijd hadden we iets van 12 deelnemers, een na laatste,
( het oudste lid stond laatste )

de tweede wedstrijd hadden we 13 deelnemers, ik was 11e
( jongste en oudste onderaan )

Ondertussen is er 1 lid weg gegaan en 3 nieuwe mensen erbij..
die aankomend jaar ook deelnemen aan de wedstrijd..
en 1 ervan heeft dus natuurtalent :\

Die wolf zie ik ja, na uitgebreid zoeken :')

Azmay, ik weet niet wat jij zuiden noemt,
maar in Echt ( limburg ) zit een hele grote winkel,
ze schieten zelf ook mee met competities ( olympisch niveau )
en ik heb daar wel mijn Recurve vandaan,
maar ze verkopen ook veel houten bogen.

eigenlijk bijna alle boogsoorten :)
ze heten van buggenum

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:27

Die had ik gevonden deviltjh maar hun bogen hebben of geen beschrijving of ze zijn gedeeltelijk van fiberglass. Ik heb ook maar een studentenbudget dus ik ben vrij beperkt in mijn keuze. Tweedehands is al helemaal dun gezaaid.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:28

Bedenk wel dat ze hun website niet compleet hebben,
mijn boog staat er namelijk ook niet op.

Misschien kun je ze een keer bellen? ;)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:01

Hoe hebben jullie die overgang gemaakt naartraditioneel schieten. Bij de vereniging waar ik ga schieten is het voornamelijk gericht op de moderne bogen, maar eigenlijk wil ik toch wel graag naar het traditionele gaan!

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:05

Ik kan je daar geen tips over geven, sorry
ik zit nog steeds met de Moderne versie :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:03

@Azmay: Iemand postte laatst iets van een advertentie over ruiterbogen die in de aanbieding waren o.i.d.

Ik heb een ruiterboog van Grozer, hout/pees/leer, misschien daar op zoeken op google of marktplaats?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:35

Azmay, leuk dat je ook traditioneel wilt gaan schieten! Gelet op je budget en in aanmerking genomen dat je nog maar net bent begonnen met schieten, zou ik aanraden om nu niet meteen een hisorische ruiterboog (wat jij eigenlijk lijkt te zoeken) aan te schaffen. Die zul je overigens ook niet goedkoop vinden, dat komt omdat het rustig een jaar kost om zo'n boog te maken en dat is allemaal handwerk.
Ook de biocomposiet bogen van Grozer zijn niet echt historisch, hij gebruikt geen echte hoorn maar vermalen hoorn wat dan met hars tot plakken wordt gemaakt en in latten wordt gesneden. Zie je wel weer terug in de prijs (hoewel die nog steeds flink duurder zijn dan zijn bogen met glasvezel kern). Julius, jij hebt neem ik aan net als ik een boog uit de 'base' serie? Die hebben dus glasvezel onder het leer, waar een historische boog hoorn/hout heeft. Het leer is bij jou en mij maar voor de sier, bij een historisch boog is het functioneel: het leer zorgt dan dat de huidenlijm niet oplost bij een regenbuitje. :)
Daarbij is 'ruiterboog' ook best een breed begrip, een stuk terug in dit topic had ik al eens wat geschreven over verschillende typen en kenmerken. Mijn tip is dus niet meteen alles met glasvezel aan de kant te zetten. Er zijn er die er zeer historisch uitzien en als je een beetje zoekt vindt je ze ook in prima prijs-kwaliteit verhouding. Ik had laatst die link gepost die Julius al noemde. ;)
Heb je je wat verder bekwaamd, dan weet je ook wat beter wat je precies wil dan kun je nog steeds een echt historische boog aanschaffen. :j Want dat dat hartstikke gaaf is, dat ben ik helemaal met je eens! Ik twijfel nog steeds over het type dat ik wil.... En zolang ik hem nog niet heb, kan ik daar nog lekker over twijfelen, heerlijk. :))

Ashley, kun je niet gewoon eens iemand van je vereniging vragen je wat op weg te helpen met techniek? :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:44

Elanor,
Ik zal zeker eens iemand op de vereniging gaan aanschieten daarover. Ik denk dat ik sowieso eerst maar even de cursus af ga maken. Daarin maken we kennis met een aantal verschillende bogen en leren we de techniek en onderhoud enzo. En dat is volgens mij altijd wel meegenomen! :)

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:45

aanschieten,
goeie opmerking hier :')

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:46

Haha! Flauw... :')

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:54

Ashley5 schreef:
Elanor,
Ik zal zeker eens iemand op de vereniging gaan aanschieten daarover. Ik denk dat ik sowieso eerst maar even de cursus af ga maken. Daarin maken we kennis met een aantal verschillende bogen en leren we de techniek en onderhoud enzo. En dat is volgens mij altijd wel meegenomen! :)

Klinkt als een mooie kennismakingscursus hoor! Inderdaad gewoon lekker afmaken en bedenken dat het ook leuk is om zo eerst eens alles te zien langskomen. Ik vond het tenminste ook best leuk om eens een keer met een moderne recurve en compound boog in m'n handen te staan. Niet mijn richting verder, maar best leuk voor een keertje om het verschil te ervaren. :j

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:46

Zo, ik heb de eerste les gehad.
Vandaag hebben we met een barebow geschoten en daarbij alleen maar op de houding gelet. De les was heerlijk ontspannen en de groep was geweldig! Volgende week gaan we kijken welke pijlen en boog het beste bij ons passen.
Ik heb mij in ieder geval enorm vermaakt en heb nu al zin in volgende week!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:44

Elanor schreef:
Azmay, leuk dat je ook traditioneel wilt gaan schieten! Gelet op je budget en in aanmerking genomen dat je nog maar net bent begonnen met schieten, zou ik aanraden om nu niet meteen een hisorische ruiterboog (wat jij eigenlijk lijkt te zoeken) aan te schaffen. Die zul je overigens ook niet goedkoop vinden, dat komt omdat het rustig een jaar kost om zo'n boog te maken en dat is allemaal handwerk.
Ook de biocomposiet bogen van Grozer zijn niet echt historisch, hij gebruikt geen echte hoorn maar vermalen hoorn wat dan met hars tot plakken wordt gemaakt en in latten wordt gesneden. Zie je wel weer terug in de prijs (hoewel die nog steeds flink duurder zijn dan zijn bogen met glasvezel kern). Julius, jij hebt neem ik aan net als ik een boog uit de 'base' serie? Die hebben dus glasvezel onder het leer, waar een historische boog hoorn/hout heeft. Het leer is bij jou en mij maar voor de sier, bij een historisch boog is het functioneel: het leer zorgt dan dat de huidenlijm niet oplost bij een regenbuitje. :)
Daarbij is 'ruiterboog' ook best een breed begrip, een stuk terug in dit topic had ik al eens wat geschreven over verschillende typen en kenmerken. Mijn tip is dus niet meteen alles met glasvezel aan de kant te zetten. Er zijn er die er zeer historisch uitzien en als je een beetje zoekt vindt je ze ook in prima prijs-kwaliteit verhouding. Ik had laatst die link gepost die Julius al noemde. ;)
Heb je je wat verder bekwaamd, dan weet je ook wat beter wat je precies wil dan kun je nog steeds een echt historische boog aanschaffen. :j Want dat dat hartstikke gaaf is, dat ben ik helemaal met je eens! Ik twijfel nog steeds over het type dat ik wil.... En zolang ik hem nog niet heb, kan ik daar nog lekker over twijfelen, heerlijk. :))

Ashley, kun je niet gewoon eens iemand van je vereniging vragen je wat op weg te helpen met techniek? :)

Ik ben rustig aan verder aan het kijken terwijl ik op de vereniging les krijg met het oog op het gaan schieten zonder vizier en dergelijke.
Nu bekijk ik eens de reglementen voor het schieten in de 'hout' klasse en dan zie ik dat er dus geen fiberglas in mag zitten..
Lees ik dit nu verkeerd of is het toch daadwerkelijk zo dat ik dan niet met de traditionele schutters mee mag doen?
Vrees dat het in dat geval toch echt door sparen word naar een echt houten boog.. :(

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:23

Voordat we langs elkaar heen praten: wat versta jij onder "traditionele schutters"? Een schutter met ruiterboog met glasvezel kern is volgens mij een traditionele schutter, maar het is geen historische boog want de boog is niet van het materiaal dat oorspronkelijk werd gebruikt.
Onder "houtschutter" wordt vaak verstaan: 'schietend met houten pijlen', maar dat zegt dus nog niets over de boog.
In de 3D bestaat niet iets 'traditionele' of 'hout' klasse. Wel is er historisch, longbow, ruiterboog, BHR, BBR, ect.
Met houtklasse bedoel je dus denk ik de historische klasse?
Ik ken overigens alleen de 3D klasses hoor, geen idee hoe dat bij andere wedstrijdvormen zit.
In de 3D mag je met een ruiterboog met glasvezel kern niet in de historische klasse schieten, maar wel gewoon in de ruiterboog klasse als die er is (wordt niet altijd apart gedaan). Als die er niet is ga je inderdaad vaak naar de Bowhunter recurve. Het enige 'nadeel' is dat je in dat geval veelal een stuk lager in het klassement staat omdat in die klasse ook 'modernere' bogen zitten, maakt mij dan weer geen worst uit. :P Bij 3D's loop je toch in gemengde groepen, dat gaat niet per klasse dus tijdens de wedstrijd merk je er niets van in welke klasse je schiet. Ook als je zelf in de historische klasse zit, kan er net zo goed ook een compound schutter of iemand met een jachtboog bij je groepje zitten. :j

Verenigingsgenoot is zelf een hoornen ruiterboog aan het bouwen en had de huidige stand van zaken meegenomen om te laten. Waanzinnig gaaf! Eiken kern, siyas van essen, al mooi in vorm gestoomd en geschaafd, prachtige V-verbindingen... Nu hoorn erop plakken, pezen plakken, drogen, pezen plakken, meer drogen, pezen plakken, nog langer drogen. En tilleren... Veelbelovend!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 08:02

Gaaf, ik zou alleen niet aan het tilleren van een boog durven beginnen, lijkt me toch echt lastig.
Mijn vereniging schiet normaal enkel op doel en heeft momenteel 2 houtschutters, een met ruiterboog en een met longbow. De wedstrijden hebben zo ver ik begreep dan ook indeling waarbij die 2 schutters apart schieten. Ik kan ook moeilijk met mijn ruiterboog tegen een compound gaan schieten. historische boog maakt me niet zo veel uit, maar wil wel in de klasse bij de houtschutters komen..

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:43

Als ik het zo lees bedoel jij onderlinge wedstrijden op jouw vereniging? Dan gewoon daar eens vragen of je met ruiterboog met glasvezel met die twee andere leden mee zou mogen schieten als je dat wilt. Ik vermoed dat dat prima kan als je met houten pijlen schiet. :)

Het tilleren is waar het uiteindelijk om draait. Wennen aan een beetje buigen, kijken naar het buigen, zien waar hij te stug is, beetje weghalen, weer wennen aan wat meer buigen, kijken, weghalen...

Ik zie dat er 24 november een 3D wordt gehouden bij het historisch open museum Eindhoven. Da's volgens mij superleuk, omdat het museum open is vragen ze schutters dan ook zoveel mogelijk in traditionele kleding te komen. Ik ga even in de gaten houden of ik mee kan doen, anders is kijken volgens mij ook heel leuk! Kunnen we niet eens meeten met wat mensen uit 't topic? :)

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 23:18

Ik meld me! Vandaag voor mn verjaardag(ik was woensdag jarig) een handboog gekregen van mn vader.. Een recurveboog. Alleen heb ik geen idee hoeveel lbs e.d.... Dat wist hij nl niet.. Is er een manier om dit uit te rekenen oid? Want daar heb ik me eerlijk gezegd nooit echt in verdiept :o Ben als kind heel fanatiek geweest met handboogschieten alleen had ik toen een recurveboog die mn opa zelf gemaakt had. Het is me altijd heel erg goed afgegaan, alleen.. de laatste keer dat ik écht geschoten heb is inmiddels alweer 6 jaar geleden :o Dit word wel weer even heel erg inkomen!