omg ik heb bijna mijn boogtas af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ashley5 schreef:Elanor,
Ik zal zeker eens iemand op de vereniging gaan aanschieten daarover. Ik denk dat ik sowieso eerst maar even de cursus af ga maken. Daarin maken we kennis met een aantal verschillende bogen en leren we de techniek en onderhoud enzo. En dat is volgens mij altijd wel meegenomen!
Elanor schreef:Azmay, leuk dat je ook traditioneel wilt gaan schieten! Gelet op je budget en in aanmerking genomen dat je nog maar net bent begonnen met schieten, zou ik aanraden om nu niet meteen een hisorische ruiterboog (wat jij eigenlijk lijkt te zoeken) aan te schaffen. Die zul je overigens ook niet goedkoop vinden, dat komt omdat het rustig een jaar kost om zo'n boog te maken en dat is allemaal handwerk.
Ook de biocomposiet bogen van Grozer zijn niet echt historisch, hij gebruikt geen echte hoorn maar vermalen hoorn wat dan met hars tot plakken wordt gemaakt en in latten wordt gesneden. Zie je wel weer terug in de prijs (hoewel die nog steeds flink duurder zijn dan zijn bogen met glasvezel kern). Julius, jij hebt neem ik aan net als ik een boog uit de 'base' serie? Die hebben dus glasvezel onder het leer, waar een historische boog hoorn/hout heeft. Het leer is bij jou en mij maar voor de sier, bij een historisch boog is het functioneel: het leer zorgt dan dat de huidenlijm niet oplost bij een regenbuitje.![]()
Daarbij is 'ruiterboog' ook best een breed begrip, een stuk terug in dit topic had ik al eens wat geschreven over verschillende typen en kenmerken. Mijn tip is dus niet meteen alles met glasvezel aan de kant te zetten. Er zijn er die er zeer historisch uitzien en als je een beetje zoekt vindt je ze ook in prima prijs-kwaliteit verhouding. Ik had laatst die link gepost die Julius al noemde.
Heb je je wat verder bekwaamd, dan weet je ook wat beter wat je precies wil dan kun je nog steeds een echt historische boog aanschaffen.Want dat dat hartstikke gaaf is, dat ben ik helemaal met je eens! Ik twijfel nog steeds over het type dat ik wil.... En zolang ik hem nog niet heb, kan ik daar nog lekker over twijfelen, heerlijk.
Ashley, kun je niet gewoon eens iemand van je vereniging vragen je wat op weg te helpen met techniek?