Zwanger, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:21

Sterkte de komende tijd, met je (eventuele) eigen gevoelens achteraf en met die van je vriend.
Wat ik me wel afvraag; ga je nu ook extra maatregelen nemen om toch een nieuwe zwangerschap te voorkomen?

Knuffeldier

Re: Zwanger, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:30

Dikke knuf Situation! Je hebt een weloverwogen keuze gemaakt. Ik vind het dapper dat je alle mogelijkheden zo naast elkaar hebt durven zetten, en -nog meer-, ons zo hebt mee laten leven en laten denken. Op deze manier deel je jouw ervaringen. Ik heb veel herkenning in dit topic gelezen (ben zelf flink HSP en ongepland maar zeer gewenst mama van inmiddels 3 kindjes) en daar ben ik dankbaar voor. Mama zijn is prachtig, maar ook zwaar. Het is fijn dat ook dat soms gezegd mag worden.

Voor jou TS, heel veel sterkte en zet 'm op de komende tijd. Met al die hormonen in je lijf zal het best af en toe zwaar zijn. Vergeet niet om hulp te zoeken als je denkt dat je die nodig hebt. En ik hoop dat je vriend snel bij zal draaien en er voor je is.

Situation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 14:32

Ja uiteraard, bij de nacontrole laat ik een spiraaltje zetten. Ik was sowieso al aan de pil natuurlijk, maarja zoals je kon lezen is dat mis gelopen.
Iedereen bedankt voor de sterkte wensen, ik denk dat het wel goed komt met mijn vriend, hij moet af en toe even "zijn hart luchten", dan kan ik hem beter tegen mij tekeer laten gaan dan dat hij zich afreageert op zijn collega's (hij is nu aan het werk). Wilde het hem ook eigenlijk pas vertellen als hij klaar was, maarja, dat wou hij dus weer niet.
Voor mijn gevoel heb ik alsnog de juiste keuze gemaakt.
Wie weet over een paar jaar, maar nu gewoon nog niet.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:37

Er wordt gezegd dat zelfs met de pil nog een kans van 0,5% is dat je zwanger raakt, ja...
Ben jij net die 0,5% natuurlijk.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:04

Wat ik wel weer mooi vind hier in dit topic te lezen is dat er vrouwen zijn die wel kinderen hebben maar haar toch steunen in haar beslissing...dat valt me echt op dat de moeders hier niet allemaal alleen maar pro kind denken en een ander zoals TS haar keus ook respecteren, daar heb ik weer respect voor! +:)+

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:14

Situation schreef:
Het is zeker niet laconiek. Ik ben en voel me heel opgelucht. Ik denk niet dat ik er later nog spijt van ga krijgen, het voelt goed zo.
Sja, mijn relatie. Hij zal wel ff chagrijnig zijn de eerste paar weken. We komen hier wel doorheen. Ik zal het vast in een ruzie nog wel eens naar mijn hoofd geslingert krijgen, ben er allemaal op voorbereid.

Ik hoop voor jullie dat jullie relatie hersteld zal worden.
Maar ik heb wel begrip voor je vriend.
Je hebt hem ook iets afgenomen, iets wat van jullie samen was.
Hopelijk heb je daar begrip voor?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:17

Nemurin schreef:
Er wordt gezegd dat zelfs met de pil nog een kans van 0,5% is dat je zwanger raakt, ja...

Niet als je er te laat mee start of er onzorgvuldig mee bent.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:20

Rinske schreef:
Nemurin schreef:

Niet als je er te laat mee start of er onzorgvuldig mee bent.

Ja en bepaald medicijngebruik of ziekte (bv als je moet overgeven) maakt die kans ook veel groter natuurlijk. Maar uitgaand van juist gebruik is het 0,5% leerde ik altijd op school.

Edit: Ik heb inmiddels de reden ook even gelezen - jammer dat door een fout van de huisarts de pil niet beschikbaar was... en tja dan wordt het gevaarlijk!
Laatst bijgewerkt door Nummus op 13-04-12 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:22

fijn dat je nu toch naar je eigen gevoel en verstand hebt kunnen luisteren en daar gehoor aan hebt kunnen geven. Het is een pittige beslissing maar wel de juiste zoals ik eerder uit je verhalen opmaakte.
Hopelijk valt de bloeding en alles enigzins mee en laat je niet gek maken door andere meningen van mensen. Iedereen mag zijn eigen mening hebben maar ik vind dat je de juiste keuze hebt gemaakt als het nu al als een opluchting voelt; en je was pas 5,5 week dus het was nog geen kindje; het was in vruchtje in ontwikkeling.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:33

Toch interessant om te zien dat mensen een abortus proberen ‘goed’ te praten of te rechtvaardigen met opmerkingen als het is geen kindje het was nog in ontwikkeling het heeft geen gevoel, het is een klompje cellen etc. etc. Feitelijk gezien weten wij dat helemaal niet. Er zijn een paar grenzen/lijnen in de wet opgesteld, maar wanneer een gevoel of bewustzijn er daadwerkelijk is weten wij niet.

Abortus mag in Nederland, waar komt die ‘goedmaak’ praterij vandaan?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:36

Mensen willen nu eenmaal graag voor zichzelf verantwoorden waarom iets de juiste keuze is. En een klompje cellen, sja dat is het de eerste paar dagen tot weken nu eenmaal. Hetzelfde geldt voor een statement als 'het kindje heeft nog geen gevoel'. Zolang een embryo geen ontwikkelde hersenen of zenuwcellen heeft, dan kan het ook geen gevoel hebben lijkt mij...

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:37

Sammie schreef:
Toch interessant om te zien dat mensen een abortus proberen ‘goed’ te praten of te rechtvaardigen met opmerkingen als het is geen kindje het was nog in ontwikkeling het heeft geen gevoel, het is een klompje cellen etc. etc. Feitelijk gezien weten wij dat helemaal niet. Er zijn een paar grenzen/lijnen in de wet opgesteld, maar wanneer een gevoel of bewustzijn er daadwerkelijk is weten wij niet.

Abortus mag in Nederland, waar komt die ‘goedmaak’ praterij vandaan?

Omdat het denk ik eerlijker en humaner is deze keuze te maken ipv een kind op de wereld te zetten die feitelijk niet gewenst is/was.
Denk dat je daar meer schade mee brengt dan een vroege zwangerschap af te breken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:40

Yessy schreef:
Mensen willen nu eenmaal graag voor zichzelf verantwoorden waarom iets de juiste keuze is. En een klompje cellen, sja dat is het de eerste paar dagen tot weken nu eenmaal. Hetzelfde geldt voor een statement als 'het kindje heeft nog geen gevoel'. Zolang een embryo geen ontwikkelde hersenen of zenuwcellen heeft, dan kan het ook geen gevoel hebben lijkt mij...

Precies! Geen zenuwbanen, geen hersenen = geen gevoel.

En Sammy, waarom denk je dat mensen het proberen goed te praten?
Ik ben voor de keuze van abortus of het houden van de vrucht. Dus in mijn geval probeer ik het niet goed te praten, ik vind het goed dat de keuze bestaat.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:50

Wat verschrikkelijk zeg..
Het is idd jou keus, maar dat er zoveel mensen zijn die het goed keuren.. heel vreemd.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:53

Sammie, vanuit jouw standpunt (in ieder geval maak ik eruit op dat je pertinent tegen abortus bent) is het logisch dat het "goedpraten" lijkt. Maar probeer je eens in te denken wat er zou gebeuren als jouw standpunt iemand opgedrongen werd die geen kind wil.

Het kind wordt geboren en is zijn/haar hele leven lang ongewenst. Leuk leven lijkt me dat. Het kan zelfs zo ver gaan dat zorg ontbreekt, het kind ergens achtergelaten wordt, of dat het kind mishandeld wordt. Hoe dan ook zijn kinderen gevoelig genoeg om aan te voelen of ze gewenst zijn of niet (mijn moeder was ook liever blijven werken dan met haar kinderen thuis zitten, maar dat deed men niet in haar tijd).

Bovendien is het die persoon haar eventuele kind en haar leven, en dus de keuze van die persoon zelf. Ga jij jouw standpunt aan iemand opdringen die vervolgens de rest van haar leven ongelukkig zou zijn omdat ze bezweken is aan de groepsdruk van mensen die het moord noemen?

Vanuit de mensen die abortus wel vinden kunnen is het geen goedpraten, maar een argument om hun mening te onderbouwen. Net zoals dat jij jouw mening ook weer met andere argumenten onderbouwt.

Er is per definitie niets "goed" of "slecht" en er bestaat dus ook geen goedpraten. (Of slechtpraten, wat dat betreft.)

Ik ben vooral voor vrije keuze.
En daarom keur ik dit goed, om op DeniseM haar opmerking in te gaan. Dit topic is niet gestart om elke bokker voor moraalridders te kunnen laten spelen, en ook niet om wel of geen goedkeuring te krijgen. Alleen hulp bij het maken van de keuze, en de keuze is gemaakt.
Dat dient iedereen te respecteren, of ze nu een andere mening hebben of niet.

Edit: Ik had de verkeerde naam aan het begin van mijn post gezet. Mijn oprechte excuses aan bokker Yessy die zo vriendelijk was mij hierover aan te spreken.
Laatst bijgewerkt door Nummus op 13-04-12 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:54

Ik respecteer haar keuze, niets goed of fouts aan. Maar gewoon respect hebben voor de keuze en ik ben ook blij dat er een keuze mogelijk was :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:01

vuurneon schreef:
Ik respecteer haar keuze, niets goed of fouts aan. Maar gewoon respect hebben voor de keuze en ik ben ook blij dat er een keuze mogelijk was :)

Als iedereen die houding aannam zou een groot aantal mensen een stuk prettiger leven hebben. Er zijn ook mensen die bang zijn met de nek aangekeken te worden en dus het kind maar zouden houden ook al willen ze het niet.

Geldt ook voor beslissingen buiten abortussen om.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:05

Ik denk ook; iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar keuzes en ook de consequenties daarvan.
Wie ben ik?

Ik hoop ook van harte dat als ik ooit voor dit dilemma kom te staan dat mijn naasten ook zullen zeggen; welke keuze je ook maakt, wij staan achter je. Tuurlijk adviezen en meningen zijn normaal, maar respect vind ik belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:17

Nemurin schreef:
Ja en bepaald medicijngebruik of ziekte (bv als je moet overgeven) maakt die kans ook veel groter natuurlijk. Maar uitgaand van juist gebruik is het 0,5% leerde ik altijd op school.

Edit: Ik heb inmiddels de reden ook even gelezen - jammer dat door een fout van de huisarts de pil niet beschikbaar was... en tja dan wordt het gevaarlijk!

Ehm dan heb je nog steeds niet goed gelezen. De dokter heeft de pil dan misschien wel niet op voorraad maar de ts maakt toch echt de beslissing onbeschermde seks te hebben. Want zonder de pil kan je nog altijd gebruik maken van condooms. En tja als die op zijn, dan heb je gewoon een keer geen seks.
Abortus is een recht dat je hebt, natuurlijk. Maar ik vind de ts zeer onverantwoordelijk omgaan met het hebben van seks. Iets wat je niet van een 20 jarige zou verwachten. En tja wie de billen brandt moet nu eenmaal op de blaren zitten.

Ik wens je veel sterkte en wijsheid in de toekomst. Hopelijk heb je van deze domme fout geleerd en heeft het geen (lichamelijke en geestelijke) invloed op je toekomst.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:18

Dat heb ik ook gelezen, Rowdine, maar iedereen maakt fouten en ik denk wel dat TS dit nooit meer doet. :=
Maar het is voor TS al lastig genoeg geweest, denk ik zo. Je kunt iemand wel op zijn fouten blijven afrekenen, maar 1x zeggen en de les is ook al geleerd puur doordat deze situatie zich aandiende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:27

Nemurin schreef:
Dat heb ik ook gelezen, Rowdine, maar iedereen maakt fouten en ik denk wel dat TS dit nooit meer doet. :=
Maar het is voor TS al lastig genoeg geweest, denk ik zo. Je kunt iemand wel op zijn fouten blijven afrekenen, maar 1x zeggen en de les is ook al geleerd puur doordat deze situatie zich aandiende.

Dat is niet uit je reacties op te maken nu je zegt; als de dokter de pil niet op voorraad heeft wordt het wel heel gevaarlijk. Dat is de situatie niet: nu de ts onbeschermde seks heeft wordt het gevaarlijk. Jij geeft imo de dokter de schuld terwijl dit verre van aan hem te wijten is.

Prima dat de ts het nu wel zal weten en al genoeg geleerd heeft; maar het is nogal schrijnend dat dit soort te voorkomen fouten nog steeds gemaakt worden door vrouwen/meiden. Er zijn legio dames die wel een kinderwens hebben.
Ik weet zeker dat als abortus geen legale te ondernemen stap zou zijn meiden en vrouwen wel 2 keer achter hun oren zouden krabben voordat ze dit soort onbeschermde seks zouden hebben. Abortus is geen vrijbrief voor onbeschermde seks. Dit is overigens niet naar de ts gericht maar meer in het algemeen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:30

Goed, dat is dan een foutje van mij geweest, en bij deze geef ik toe dat het misschien niet zo slim is geweest van TS. Maar ik blijf erbij dat niet iedereen alles in één keer perfect kan doen en dat TS hier heus wel van geleerd zal hebben en het niet meer doet.

In landen waar abortus niet mogelijk is, zijn overigens veel meer tienermoeders. Neem bv. de VS: daar zijn ze vooralsnog te preuts om seksuele voorlichting op scholen te geven (of op andere manieren) en zijn ze tegen dingen als abortus en euthanasie. Gevolg: hordes zwangere tienermeisjes, en dan kom je nog op tv ook.

Verder vind ik niet dat je TS verantwoordelijk mag stellen voor andermans kinderwensen, zoals ik al eerder heb gezegd. Willen de mensen die geen kinderen kunnen krijgen in hun pijn een ander ongelukkig maken door te zeggen dat abortus verboden moet worden? Willen die mensen dat echt op hun geweten hebben?

Ik zou dat niet kunnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:31

Overigens is er voor de volgende keer ook de MAP, dus mocht het weer verkeerd gaan is er nog 'plan b'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:36

Nemurin schreef:
Goed, dat is dan een foutje van mij geweest, en bij deze geef ik toe dat het misschien niet zo slim is geweest van TS. Maar ik blijf erbij dat niet iedereen alles in één keer perfect kan doen en dat TS hier heus wel van geleerd zal hebben en het niet meer doet.

In landen waar abortus niet mogelijk is, zijn overigens veel meer tienermoeders. Neem bv. de VS: daar zijn ze vooralsnog te preuts om seksuele voorlichting op scholen te geven (of op andere manieren) en zijn ze tegen dingen als abortus en euthanasie. Gevolg: hordes zwangere tienermeisjes, en dan kom je nog op tv ook.

Verder vind ik niet dat je TS verantwoordelijk mag stellen voor andermans kinderwensen, zoals ik al eerder heb gezegd. Willen de mensen die geen kinderen kunnen krijgen in hun pijn een ander ongelukkig maken door te zeggen dat abortus verboden moet worden? Willen die mensen dat echt op hun geweten hebben?

Ik zou dat niet kunnen.

Niet iedereen alles in een keer goed kan doen? Hallo, we praten hier niet over een sollicitatiegesprek. De ts heeft de mogelijkheid bewust aanvaard dat zij zwanger zou kunnen worden.

Over 10ers hoeven we het niet te hebben, die denken sowieso minder na over gevolgen van hun dadn omdat hun hersenen nog niet dermate zijn ontwikkeld dat zij alle gevolgen kunnen overzien. We praten hier specifiek over ts en zij is geen tiener. Zij is naar ik aanneem een verstandige jonge dame. Zij had beter moeten weten.

Ik houd de ts totaal niet verantwoordelijk voor andermans kinderwens. Ik houd haar alleen verantwoordelijk voor het onbezonnen gedrag en de onnodige behandeling.
En ja er zijn legio dames die wel een kinderwens hebben. De ts heeft onverantwoordelijk verdrag getoond, en ik kan me zo voorstellen dat dit onvruchtbare dames pijn kan doen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:42

"Niet iedereen kan alles in één keer goed doen" is de wet van de natuur, van het leren. Die maakt geen onderscheid tussen een sollicitatiegesprek of zwanger raken, of zelfs dingen met veel ergere gevolgen.

De pijn van de onvruchtbare vrouwen is niet weg te denken, maar zou ook geen dwangmethode moeten zijn om vrouwen die geen kinderen willen dan maar het kind te laten houden. Net zoals de vrouwen die niet zwanger kunnen raken daar niet voor gekozen hebben, hebben de wel vruchtbare vrouwen ook niet van te voren gezegd dat ze vruchtbaar wilden zijn ondanks dat ze geen kinderen willen. Ik kan me zo voorstellen dat als die de keuze hadden, zij juist onvruchtbaar zouden willen zijn.

Maar om iemand vanuit die pijn dan maar haatdragende opmerkingen naar het hoofd te slingeren, nee, daar kan ik met mijn gevoel dan weer niet bij. Dat vind ik respectloos en vernederend. Net als dat iemand die wel zwanger is het niet in het gezicht van de onvruchtbare vrouwen moet gaan gooien dat zij wél zwanger zijn - iets dat TS hier absoluut niet doet.
Laatst bijgewerkt door Nummus op 13-04-12 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt