[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:36

Misschien een gekke vraag, maar is de microgynon 20 net zo safe als de 30 variant? Want ik merk dat ik toch wat meer last heb van hoofdpijn sinds ik de pil slik.

Anoniem

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:36

2 pillen kan geen kwaad hoor.. bijsluiter zegt het ook, neem alsnog de gemiste pil in, zelfs al betekent dat dat je er 2 tegelijk moet nemen.

En er wordt ook wel eens gezegd dat 2 tegelijk nemen helpt tegen een doorbraakbloeding. Heb ik ook wel eens geprobeerd, werkt prima en ik voel me er gewoon goed bij..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:37

Ik kom even binnenvallen met een spiraalvraag, het koperspiraaltje om precies te zijn.

Deze heb ik 9 maanden geleden laten plaatsen...
Veel, erg veel pijn gehad ih begin... zoveel zelfs dat ik toch maar heb laten checken of hij wel goed zat (ih ziekenhuis).
Ook langdurig en zwaar ongesteld.
Het leek na 4 maanden ietsiepietsie beter te gaan (hoopvol, hoera!)... maar de pijn neemt toch weer toe.
Ik heb erg veel pijn in mijn onderrug, en dat is misschien nog wel het rotste... dit geeft problemen bij het paardrijden.

Tot slot heb ik het idee dat ik sinds de plaatsing buitensporig vermoeid ben....

Het heeft me ertoe doen besluiten het ding er maar uit te laten halen... ik heb de afspraak al gemaakt.
Wel balen... want dan begint het gedoe met condooms weer. Maar dit is ook niks....

Is er iemand die ook een koperspiraaltje heeft gehad en deze klachten herkent?

Optiwolk

Jans: heb je bewijs, voor dat laatste?

Lidewijke

Ja, in principe zijn alle pillen veilig. (als je ze juist neemt) De 20 bevat wat minder hormonen dan de 30, dus sommigen zullen bv met de 20 wel doorbraakbloedingen krijgen waar dat met de 30 niet zo is.

Ik neem zelf ook de microgynon 20 en heb helemaal geen problemen. :) Als ik ze 2 maand doorslik krijg ik wel een bloeding maar verder absoluut geen klachten, ben blij dat een lichte pil werkt bij mij want ben toch niet zo voor al dat hormonenspul enzo..

edit: was antwoord op de vraag van vuurneon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:39

Optiwolk schreef:
[***]: heb je bewijs, voor dat laatste?

Heeft mn huisarts ooit eens tegen mij gezegd.. :) al werkt het lang niet voor iedereen..

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:43

Maar dan -stel dat je dan ooit eens een stopweek inlast- vervroeg je alles?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:43

Ah dank je lidewijke! :)
Toch maar even met de HA overleggen :) Want ik heb het idee dat mijn lichaam niet zo dol is op de 30 variant :P

Ninx: mijn schoonzus had het ook en heeft haar spiraal ook laten verwijderen :j De erge ongesteldheid bleef aanhouden, de pijn werd overigens wel iets minder na ruim een jaar. Maar nu ie er uitmoest en vervangen moest worden, had ze zoiets: laat er maar uit... Pielen met condooms was een peuleschil vergeleken met elke keer weer die heftige bloedingen en ongemakken.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:44

Ruby1995 schreef:
SuperSuup schreef:
Ik heb nooit ergens last van gehad met de pil, nooit overgegeven. Maar mijn zus slikte een tijd microgynon 30 en die hing daardoor dus wel sochtends kotsend boven de pot, die is toen naar de microgynon 20 gegaan en had toen nergens last meer van. Ik slik zelf de Minulet :)
die heb ik dus ook , nou ben ik echt bang...

Bij primolut staat er als bijwerking in de bijsluiter "vaak: misselijkheid en braken", bij microgynon staat dit bij soms (1 - 10 op 1000). Dat is maximum 1% kans dus! Echt niet veel! Maar als je er zo bang voor bent, waarom ga je dan aan de pil en kies je niet voor een andere oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:44

Optiwolk schreef:
Maar dan -stel dat je dan ooit eens een stopweek inlast- vervroeg je alles?

Neehoor, daar heb ik een reserve strip voor. Ik neem er dan eentje uit mn gewone, en eentje uit mn reservestrip,. Ik doe het overigens ook alleen als er voor mijn stopweek een kleine bloeding optreedt. Ik maak netjes 3 weken vol, ik stop niet eerder als ik bloeding heb, omdat ik dan zeker weten niet veilig ben.. je moet wel die 3 weken aaneengesloten minimaal slikken voor een stopweek..

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:46

Hmmm oké
Omdat ik toch nog steeds last heb van die vitamines, de doorbraakbloeding gaat maar niet weg.
Moet morgen normaalgezien mijn laatste pil pakken en dan is het stopweek - iets waar ik echt geen zin in heb.
Ik zal het maar eens moeten verdragen, vrees ik :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:00

\Wat zou een andere oplossing zijn ? Ik doe het alleen om minder ongesteld te zijn en niet zo ziek zijn... en zo lang!
het heeft verder ''nog'' geen andere bedoelingen ;)
Maar ik denk dus niet dat ik moet overgeven ik kan wel wat hebben maar toch het idee , ik heb overgeefangst.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:02

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:06

nee , want ik durf ook geen tampon dus dat al helemaal niet ... qq

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:10

Ja dan moet je niet zeuren en gewoon proberen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:12

vuurneon schreef:
Ninx: mijn schoonzus had het ook en heeft haar spiraal ook laten verwijderen :j De erge ongesteldheid bleef aanhouden, de pijn werd overigens wel iets minder na ruim een jaar. Maar nu ie er uitmoest en vervangen moest worden, had ze zoiets: laat er maar uit... Pielen met condooms was een peuleschil vergeleken met elke keer weer die heftige bloedingen en ongemakken.

Ja... liever een beetje fit met condooms klooien, dan te moe, pijnlijk en futloos zijn om uberhaupt iets te doen door dat stomme spiraal.....
Ik kom veel horrorverhalen tegen... maar dan toch voornamelijk over de mirena... er zijn betrekkelijk weinig mensen met een koperspiraal heb ik het idee...

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:13

nou sorry hoor , maar ik weet zelf t beste wat wel en niet kan , dus ik zeur niet , ik stel alleen hier een vraag en dan zeur ik?!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:17

Tja, het is kiezen of delen! En als het alleen de angst is, en je er meestal niet van over hoeft te geven (wat je zelf eigenlijk al aangeeft) zet je er overheen en probeer het! En als het niet gaat kan je altijd nog voor andere manieren kijken!

Voor de nuvaring dames: ik ben momenteel aan het doorringen ivm mijn vakantie in italie.. Maar nu is er een heel vervelend probleempje! Ik heb sinds deze ring (nu mijn 3e ring, 1e 2 gewoon gebruikt en de 3e ring ik dus door) dat hij er constant (lees: 10x per dag) "uitfloept". De ring komt er dan dus voelbaar uit en zit dan zeer onprettig, ik moet hem echt terugduwen dan, maar het gebeurd bijvoorbeeld ook tijdens een ritje in de auto, of tijdens een wandeling, en dan is het natuurlijk nogal lastig en vooral genant om dat ding even terug te duwen.

Maar.. Zou dit komen omdat ik nu doorring, of zou het kunnen dat het van de hitte is? Vorige week was het hier namlijk de hele week zo rond de 38/39/40 graden. Deze week varierend van 28 tot 37 graden.. Ik heb hem nu maar even uitgehaald (timer op 3 uurtjes gezet, wat hij er max uit mag dus) want ik word he-le-maal gestoooooord van dat ding. Iemand tips/ervaringen hiermee?

In nederland heb ik dus geen last gehad dat ie dr uitfloept (dus weet hoe ik hem goed in moet brengen). Maar hier in italie lukt het gewoonweg niet. Hij wil niet op t "klik" momentje komen waar die vast blijft zitten. En zelfs als ik m daar krijg, wipt ie er na een uurtje weer uit..

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:17

Ja ik ga het ook gewoon proberen ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:19

Neem de pil dan 's ochtends in bij het ontbijt, dan is de kans dat je moet overgeven nog kleiner en bijna niet aanwezig.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:36

Jolienn schreef:
Voor de nuvaring dames: ik ben momenteel aan het doorringen ivm mijn vakantie in italie.. Maar nu is er een heel vervelend probleempje! Ik heb sinds deze ring (nu mijn 3e ring, 1e 2 gewoon gebruikt en de 3e ring ik dus door) dat hij er constant (lees: 10x per dag) "uitfloept". De ring komt er dan dus voelbaar uit en zit dan zeer onprettig, ik moet hem echt terugduwen dan, maar het gebeurd bijvoorbeeld ook tijdens een ritje in de auto, of tijdens een wandeling, en dan is het natuurlijk nogal lastig en vooral genant om dat ding even terug te duwen.

Maar.. Zou dit komen omdat ik nu doorring, of zou het kunnen dat het van de hitte is? Vorige week was het hier namlijk de hele week zo rond de 38/39/40 graden. Deze week varierend van 28 tot 37 graden.. Ik heb hem nu maar even uitgehaald (timer op 3 uurtjes gezet, wat hij er max uit mag dus) want ik word he-le-maal gestoooooord van dat ding. Iemand tips/ervaringen hiermee?

In nederland heb ik dus geen last gehad dat ie dr uitfloept (dus weet hoe ik hem goed in moet brengen). Maar hier in italie lukt het gewoonweg niet. Hij wil niet op t "klik" momentje komen waar die vast blijft zitten. En zelfs als ik m daar krijg, wipt ie er na een uurtje weer uit..

Vreemd ik heb het nog nooit gehad maar de temperatuur zou niks uit moeten maken, ik snap wat je bedoelt met het klik moment dan zit hij bij mij achter de ingang van de baarmoeder en zit hij vrij goed klem.
Je zou dan bijna zeggen dat door de temperatuur daar je van "binnen" veranderd bent waardoor het niet meer zit zoals normaal.
Het is sinds deze ring zeg je heb je ring 2 ook nog gedragen in Italie of deze in Nederland en had je het probleem toen ook?

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:45

Ring 2 heb ik nog eventjes ingehad in italie. Maar ik kan me zo gauw niet herinneren of ik toen ook al last had.. Ik ben zaterdags in italie gekomen en die maandag is ring 3 er in gegaan. Dus ik denk dat ik er toen nog geen last van had.

Ik zat er zelf inderdaad ook aan te denken, dat het van binnen door de warmte misschien wat opgezet is ofzo, aangezien ik mn ringen ook niet meer om heb omdat mn vingers dikker worden door de warmte.

Want ik kan m dus gewoon niet ver genoeg meer duwen totdat ie klik doet. Anders zou die wel blijven zitten.

In nederland heb ik nooit ergens last van gehad

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:58

Je zou eens kunnen kijken of je hem met een tampon erbij klem kan zetten dan zakt hij er niet elke keer uit.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:57

Ohja, dat is misschien wel een idee! Even zoeken of ik die mee heb genomen, haha. Gebruik eigenlijk altijd normaal, en heb alleen nog maar mini's geconstateerd. Maar misschien lukt het daar ook wel mee.

Als dat niet lukt, weet ik even niet wat ik moet gaan doen. Als ik m er helemaal uit laat, dan word ik ongesteld, en das nou niet echt handig als je nog 14 uur moet reizen terug naar Nederland.. Plus de dagen die ik nog hier ben.. Maar er in laten zitten is ook geen optie.

Wat heb ik hiervan geleerd: altijd de pillen die ik nog heb liggen meenemen! :P

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:03

Hallo dames sorry dat ik zomaar kom binnen vallen maar ik heb even een vraagje.

Ik ben nu inmiddels al 4 maanden niet meer ongesteld geweest. In februari ben ik voor 3 maanden in België geweest voor buitenland stage en toen was het ook 2 maanden weg. Ik dacht gewoon omdat je dan toch wel stres hebt omdat alles nieuw was en zo. Gelukkig kwam het in april weer terug. Helaas was de stage periode toen ook voorbij en ging ik weer naar huis waar een stres volle examentijd op me stond te wachten. Weer een paar maanden niet ongesteld maar ik dacht na mijn examen tijd moet het vast wel weer terug komen maar helaas is het dus vanaf de laatste keer in april nooit meer terug gekomen.

Nu zit ik dus te twijfelen of ik voor de zekerheid langs de huisarts zal gaan of gewoon nog een maandje zal wachten. Ik heb onwijs veel gewerkt deze vakantie ( in totaal 6 weken 6 dagen werken) en vanaf volgende week begint school weer dus zal het weer wat rustiger worden misschien komt het dan weer terug dacht ik!

Heeft iemand dit wel eens gehad of wat zouden jullie doen?