Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:11

Nou ja, ik kan me niet voorstellen dat als je op je eten let, en extra calorieen gaat verbranden door te sporten (cq hardlopen) dat je dan niet afvalt? .. Vast wel :j (gewoon omdat ik dat wil :D )

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:13

Smudges schreef:
@mambobeach het is inderdaad wat je in je vorige antwoord schrijft. Wat strakker in je vel komen.

Hardlopen dan! :D

Cer schreef:
Oh maar strakker worden is ook helemaal het plan.. :j

Het zou alleen wel leuk zijn als er ook nog wat spek verbrand wordt :D Want anders moet ik gaan bedenken wat ik erbij kan gaan doen, en dan kom ik wel heel krap in mn tijd te zitten :\

Er wordt ook wel spek verbrand hoor :D je moet er alleen niet vanuit gaan dat je 5 kilo per week kwijt raakt, als voorbeeld genomen! :D

Maris89 schreef:
Strakker worden is ook mijn doel haha. Maar denk dat ik dan nog wel even mag door rennen. Na hoelang ga je dat eigenlijk merken?

Heb wel zin om les 7 te doen vanavond. Maar dan is dat al mijn 3e dag dat ik achtermekaar ren. Niet echt goed denk ik? Al heb ik geen last van mijn spieren.

Als je met regelmaat loopt en je loopt bijvoorbeeld 8 a 10 kilometer, dan merk je het goed! Althans, bij mij wel. Maar met het opbouwen van de conditie merkte ik ook wel verandering hoor!

Smudges schreef:
Wat ik zo overal lees moet je na elke dag dat je rent 1 dag rust houden, tenzij je al lange tijd traint. Maar 3 dagen achter elkaar lijkt me echt niet goed hoor.

Je lichaam moet inderdaad herstellen, zeker als je aan het opbouwen bent.
Je schoenen moeten ook herstellen, klinkt een beetje raar, maar als je aan het hardlopen bent komt er ook een druk op je schoenen/demping te staan die ook weer 'bij moeten komen'. Als je vaker loopt is het raadzaam om 2 paar schoenen aan te schaffen om af te wisselen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:14

Cer schreef:
Nou ja, ik kan me niet voorstellen dat als je op je eten let, en extra calorieen gaat verbranden door te sporten (cq hardlopen) dat je dan niet afvalt? .. Vast wel :j (gewoon omdat ik dat wil :D )

Maar dat zeg ik ook niet! :) Natuurlijk verbrand je en val je af MAAR je kweekt ook spieren die ook wat willen wegen. :) En vergeet niet, verbranden vraagt ook energie en daar gaat men nog wel eens de fout in om na het sporten lekker te gaan snacken. ;)

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:14

Hey cer, daar ben ik het helemaal mee eens. Gewoon heel hard wensen. Doe ik ook met de loterij :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:20

MamboBeach schreef:
Cer schreef:

Maar dat zeg ik ook niet! :) Natuurlijk verbrand je en val je af MAAR je kweekt ook spieren die ook wat willen wegen. :) En vergeet niet, verbranden vraagt ook energie en daar gaat men nog wel eens de fout in om na het sporten lekker te gaan snacken. ;)

Als er spiertjes op de plaats van mijn vet gaan zitten vind ik dat prima :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:27

Ja hoor Mas, gaat wel lukken! :j :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:28

Mas schreef:
Als er spiertjes op de plaats van mijn vet gaan zitten vind ik dat prima :D

Precies!
En je fitter voelen is altijd goed, dat merk je gelukkig al best snel. Dat vind ik ook het voordeel van hardlopen, je kan zelf best snel al je vooruitgang meten :j

Als ik voor het eten, na een hele lichte maaltijd (anders stort ik in) ga rennen, heb ik de hele avond geen honger meer :?

Heb ook altijd veel zin om te gaan lopen, het werkt ook verslavend volgens mij :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:30

Hoeveel loop je nu Cer?

Er komt inderdaad een stofje vrij die het verslavend maakt een waar je je lekker door voelt. Vandaar dat veel mensen het ook doen en het is toch ook gewoon hartstikke leuk! :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:40

MamboBeach schreef:
Hoeveel loop je nu Cer?

Er komt inderdaad een stofje vrij die het verslavend maakt een waar je je lekker door voelt. Vandaar dat veel mensen het ook doen en het is toch ook gewoon hartstikke leuk! :j

Ik merk het nog niet, van dat stofje :P

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:41

Cer schreef:
En je fitter voelen is altijd goed, dat merk je gelukkig al best snel. Dat vind ik ook het voordeel van hardlopen, je kan zelf best snel al je vooruitgang meten :j

Klopt ja!
Ik vond t ook verbazend hoe snel je al vooruitgang merkt bij jezelf, dat gaat echt snel. Daarom is t ook motiverend om ermee door te gaan :j

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:54

Yv_ schreef:
Ik ging vandaag ook zoooo slecht! Had week 7, les 2 op mijn telefoon gezet van Evy, maar we hoorden de eerste interval niet, dus in plaats van 8 minuten lopen en 2 minuten wandelen, hadden we 13 minuten doorgelopen :') . Daarna ging het nogal bergafwaarts. 5.1 km in 42 minuten.. Is weleens beter gegaan haha! Ach, morgen weer een kans!

Vanmiddag nog even een spiek genomen bij de Intersport, bleek dat ze alles weer hadden aangevuld. Dus met een nieuwe broek en een vest met een of ander kort regenjasje erop weer thuisgekomen.
Maar was toch nog wel errug warm om mee te lopen vandaag, zweette me rot :).
Afbeelding
http://sports.zalando.nl/esprit-sports- ... 6472000512

Wendy: Ik heb geen idee? Ik doe ze gewoon naar iTunes kopieren en dan mijn telefoon synchroniseren en dat staat het erop. Misschien werkt dat ook zo met Samsung? Of misschien het mapje van je telefoon openen op de computer en de bestandjes erheen slepen?

Foto Smudges!!! Hier regende het trouwens helemaal niet?!
Balen van je kentekenplaten! Waarom stelen ze in vredesnaam die dingen? Wat heb je eraan?

Chelss: Op het forum van start-to-run.be heb je een onderwerp waar je 1 post moet plaatsen en waar je dat met een programmaatje álles kan downloaden, dus tot 5k, maar ook de 5-10 k..

Hoe ging het Sunshine?

Ik had het al gevonden! :D
ik kreeg ineens het idee om gewoon naar thepiratebay.org te gaan en daar kon ik hem gelukkig vinden, toch bedankt voor de hulp!
Ik ga het vandaag uitproberen, les 1.
Ik las al van meerdere dat het een pittige les is dus ik hoop dat het gaat lukken! :P

Wendy31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:03

Yv, ziet er mooi uit zeg!
Ik denk ook echt dat het verslavend kan werken, wil eigen straks graag ff lopen
maar heb een erg vervelend gevoel in mijn kuit en durf het niet aan. Misschien ga
ik toch nog ff wachten en eerst een paar betere schoenen aanschaffen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:09

Mijn hardloop kleding is onderweg! Ik heb nogsteeds een pijnlijke aanhechting van mijn knie van het steppen, dus ga donderdag denk ik pas weer lopen -O-

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:24

Ik loop op brooks, de ghost 3. Echt hele fijne schoenen. Had 3 paar om uit te kiezen, maar wist gelijk dat deze het moesten worden. Afbeelding Dit zijn ze.

Wat betreft afvallen: ik loop niet om af te vallen, maar er mogen wel kilo's af. Hardlopen is wel degelijk heel goed voor afvallen, maar dan moet je op een zo rustig mogelijk tempo hardlopen. Op een hoog/flink tempo rennen heeft geen zin voor afvallen. Ik ben sinds januari 4 kilo afgevallen met hardlopen. Min of meer onbewust, ik heb namelijk gewoon doorgesnoept en niets aan mijn eetpatroon veranderd. 4 kilo lijkt niet veel, maar in cm kun je meer verschil merken. Taille 4 cm (bij aanspanning buikspieren) bovenbeen 2,5 cm, lovehandles 4 cm.. heupen niet gemeten. Dus misschien maar 4 kg, maar wel een stuk strakker in mijn vel. Overigens duurt het inderdaad even voordat je genoeg loopt om echt resultaat te merken. Het gaat bij mij nu harder met vetverbranden dan in het begin.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:24

_Arwen_ schreef:
MamboBeach schreef:
Hoeveel loop je nu Cer?

Ik merk het nog niet, van dat stofje :P

_O- _O- _O-

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:29

CalvinM, waarom heeft op een hoog tempo geen zin om af te vallen dan?

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:33

Wanneer dat stofje vrij komt is heel verschillend. Bij iemand die nooit gesport heeft kan het bijvoorbeeld al na 3 minuten hardlopen vrij komen. Maar iemand die gewend is veel te sporten, doet er wat langer over. bij mij weet ik dat het rond de 14e minuut hardlopen vrij komt. ik merk het dan ook heel duidelijk. Eerste paar minuten loop ik normaal, dan begin ik rond minuut 10 wat moeite te krijgen.. dit duurt tot de 13e of 14e minuut en daarna lijkt het alsof je automatisch/vanzelf gaat lopen.

Oh, zag nog een vraagje over de hartslagmeter.. ik loop met een hartslagmeter en een borstband. De borstband doe ik onder mijn sportbh, dan blijft hij makkelijker hangen. Mijn taille is aardig model zandloper, dus de borstband heeft de neiging om af te zakken. Heb een polar nogwattes. Ben het typenummer even vergeten. Hij was in de aanbieding bij de intersport, heb er toen 90 voor betaald. Hij was eerst 119 ofzo.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:33

Omdat je dan in een ander hartslag gebied aan t werk bent, denk ik!

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:38

Mambobeach: op een hoog tempo hardlopen traint voornamelijk je conditie. Je lichaam zal dan gebruik maken van suikers en koolhydraten. Op een lager tempo hardlopen zorgt ervoor dat je lichaam meer vet verbrand als energie. Op een hartslagmeter kun je dit mooi zien. Als ik constant op een hoge hartslag gelopen heb, geeft hij bijvoorbeeld aan: gemiddelde hartslag 148, aantal calorien verbruikt: 756, waarvan 50% uit vet. Als ik op een lagere hartslag heb gelopen, verbrand ik misschien minder calorien, maar dan bijvoorbeeld wel 60% uit vet.

Edit: Klopt helemaal mootje!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:39

En als je niet wil afvallen en alleen spieren wil kweken, moet je dus in een redelijk hoog tempo hardlopen? Dan kun je dus eigenlijk beter geen hardloopprogramma volgen maar beter stukjes gaan sprinten?

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:41

Ja, dat denk ik wel Arwen, kijk maar eens naar de foto's van sprinters en naar die van duurlopers. Sprinters hebben veel meer spieren in hun benen door de kracht die ze telkens gebruiken.

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:43

Maar.. als jij op een normaal tempo (rond de 9 km per uur) hardloopt, bouw je spieren op. Daarom train ik dus meestal rond een hartslag van 170. Ik merk duidelijk dat ik spieren opbouw en conditie verbeter, maar ik verbrand met die hartslag ook nog vet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:50

Doen jullie ook iets aan je buikspieren etc?
Op de AV krijgen wij veel oefeningen om 'core stability' te trainen en dus in de juiste houding te blijven lopen. Dit schijnt ook te helpen bij het voorkomen van blessures.

O ja, ik heb een super gaaf running shirt van Puma gezien, weet nog niet of ik m mag kopen van mezelf:

Afbeelding

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:51

Oh, wat een gaaf shirt zeg! Lijkt me ook een hele fijne voor van de zomer.

Ik doe zelf geen buikspieren, maar mijn buikspieren en de spieren op mijn rug zijn behoorlijk sterk.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:05

. IZooooo dan, wat een geklets..
Kan dit topic niet beter naar de HK ;)?

Qua afvallen.. Ik ben sinds ik ben begonnen 2.5 kg kwijt *\o/* ! Dus zeg maar een kilo per maand. Niet veel, maar toch leuk!
Ik had trouwens ergens op internet gelezen dat een intervaltraining tussen een gemiddelde jog en sprint juist het meest helpt met afvallen? Weet niet meer precies waar ik dat las, ik denk runinfo.nl ofzo?
Of nouja.. Het ging om de effectieve vetkilo's die er dan afgingen ofzo.. Heb me er niet heel erg in verdiept!

Wow, wat een gaaf shirt! Ik vind de puma-shirts over het algemeen toch wel erg gaaf :j! Van nike vind ik vooral de jasjes enzo leuk, maar daar vind ik het echt veeeeeels te heet voor :=!

Buikspieren doe ik verder niks aan, maar let er wel op dat ik ze tijdens het rennen aanspan. Geloof dat dat genoeg is, want heb regelmatig last van mijn buikspieren de dag na het rennen!

Die zwarte schoenen zijn echt gaaf! Ik hou absoluut niet van felle kleurtjes, viel me op dat heeeeel veel hardloopschoenen dus in felle kleurtjes zijn :') . Is daar nog een reden voor?