Meer mensen met chronische longziekten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: Meer mensen met chronische longziekten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:30

Ik vergat eerst ookaltijd mijn medicatie maar ben daar echt goed op afgestraft want dat red ik gewoon niet,ik moet het echt goed onderhouden. Dus tegenwordig neem ik medicatie echt heel goed,heb anders direct mezelf ermee.

Ben trouwens terug gebeld door het ziekenhuis nadat er overleg over het trillen was geweest,moet nu toch via huisarts doorverwijzing vragen dat er na gekeken wordt. Kwam niet bij mijn medicatie weg zover we nu weten...Dus morgen maar bellen!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:13

Iemand op de vorige pagina vroeg naar vervelende situaties van anderen..
Bij mij is het vooral de omslag van temperatuur. Wanneer het buiten bijvoorbeeld vriest en ik loop van buiten (vrieskou) naar binnen (19/20 graden) dan kunnen m'n luchtwegen die grote overgang niet aan en krijg ik het erg benauwd en ga hoesten + slijmvorming. Deze lente met die droogte had ik er trouwens ook last van, maar dat kan ook door de droogte in combinatie met pollen komen. Normaal gesproken heb ik geen last van pollenallergie, maar icm met de droogte kan het toch even zijn opgespeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:52

Even een egopost hoor... Ik ben "ingehaald door de griep" al voor ik de griepprik kon krijgen. Damn wat voel ik me beroerd. Had al sinds vrijdag hoofdpijn en gisteravond plots een hoofd vol snot, dus ik bereidde me al voor op een fikse verkoudheid en daarmee ook mentaal alvast op het weer beginnen met symbicort en het kwijtraken van m'n stem, maar inmiddels is me duidelijk dat ik de verkoudheid gewoon oversla en direct door ga met de griep. Koorts, houd niks binnen, enzovoort ;( Voel me knap beroerd.

Conclusie van 't verhaal: ik ga denk ik maar eens informeren of het mogelijk is in de eerste helft van oktober al de griepprik te ontvangen...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:19

Nouks schreef:
Even een egopost hoor... Ik ben "ingehaald door de griep" al voor ik de griepprik kon krijgen. Damn wat voel ik me beroerd. Had al sinds vrijdag hoofdpijn en gisteravond plots een hoofd vol snot, dus ik bereidde me al voor op een fikse verkoudheid en daarmee ook mentaal alvast op het weer beginnen met symbicort en het kwijtraken van m'n stem, maar inmiddels is me duidelijk dat ik de verkoudheid gewoon oversla en direct door ga met de griep. Koorts, houd niks binnen, enzovoort ;( Voel me knap beroerd.

Conclusie van 't verhaal: ik ga denk ik maar eens informeren of het mogelijk is in de eerste helft van oktober al de griepprik te ontvangen...

Dit heb ik bijna elk jaar ;( , vlak voordat ik de griepprik kan halen, heb ik het al een keer te pakken. Daarna gaat het meestal wel heel goed, wordt ik bijna niet ziek of veel minder ziek dan had gekund. Heel veel sterkte!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:25

Beterschap voor degene die nu al de griep hebben.
Je hoort het zo vaak,snap niet waarom die griepprik niet in Sept. al word gegeven?vind Okt. een beetje té laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:32

Ik krijg 'm pas in de eerste helft van november.... Vind dat helemaal erg laat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:46

Ik heb gisteren even naar mijn DA gebeld want had vorig jaar geen bericht gehad, maar de brieven waren nog niet verzonden, dus ik was niet vergeten ;-) Heb dus nog geen flauw idee wanneer ik precies mag opdraven voor mijn prik.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:06

Nouks schreef:
Ik krijg 'm pas in de eerste helft van november.... Vind dat helemaal erg laat.

Jeetje das toch veel te laat.
Zodra de R in de maand zit moeten ze hem eigenlijk al geven.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:12

Jeetje Nouks, beterschap.
Gaan jullie altijd braaf voor de griepprik? Ik haal hem echt nooit...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:28

Quellian schreef:
Jeetje Nouks, beterschap.

Ik ga de laatste 5 jaar of zo. Sinds ik een keer een longonderzoek heb laten doen op advies van HA, die vroeg of ik het al eens had laten doen. Medicijnen zijn toen gewijzigd en kreeg sindsdien geloof ik ook uitnodiging voor griepprik. Ik heb hierdoor echt veel minder last van zware of langdurige griep, ik wordt echt minder gauw ziek en minder erg (dan anderen zonder de prik).

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:34

Ik heb de griepprik ook nooit gehaald,toen ik klein was las ik dat er iets met kip ofzo inzat en toen wou ik niet meer haha

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:37

Ik heb regelmatig gehad dat ik bijvoorbeeld een beetje spierpijn had in mijn nek of ergens en niet helemaal lekker was maar wel gewoon kon werken etc. En dat ik dan in de krant las of van collega's hoorde dat er een griep rondging met onwijze spierpijnen in de nek etc etc. Te vaak om toevallig te zijn, regelmatig dat ik achteraf dus denk, oh dat was dus eigenlijk toch de griep die even licht langskwam. Echte zware griep kan zo blijven hangen en daar heb ik echt geen trek in, wil naar mijn werk en naar onze paarden!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:55

Ik heb ook net heel licht griep gehad. Maar wij halen die prik nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:58

Quellian schreef:
Jeetje [***], beterschap.

Ik haal heb ieder jaar braaf. Ben altijd een tijd niet volledig inzetbaar als ik eenmaal geveld word door de griep en kan dat risico als zelfstandig ondernemer eigenlijk niet lopen. Als ik opdrachten moet afzeggen of verplaatsen in verband met ziekte dan loop ik simpelweg inkomsten mis. Alleen dat al vind ik een goede reden om de griepprik te halen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:00

Ik ben altijd de hele winter aan het kwakkelen en ga braaf door, doe gewoon mijn ding, maar ben bang dat ik plat ga door de prik of dat mijn hart het begeeft :P
Het gaat eigenlijk al jaren best zo... gewoon veel proberen te rusten 's winters en zo min mogelijk naar buiten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:44

Quellian schreef:
Ik ben altijd de hele winter aan het kwakkelen en ga braaf door, doe gewoon mijn ding, maar ben bang dat ik plat ga door de prik of dat mijn hart het begeeft :P
Het gaat eigenlijk al jaren best zo... gewoon veel proberen te rusten 's winters en zo min mogelijk naar buiten.

Die prik zelf heb je juist amper last van, ik ben er nog nooit ziek van geweest!!! Dus dat is dan een beetje jammer dat je het geen kans geeft (maxima zou zeggen dat is een klein beetje dom ;-) ) De plek van de prik zelf wordt een beetje warm, daar doe je dan bijvoorbeeld een beetje arnicagel op en klaar, niets meer aan het handje. Maar de gevolgen zijn dat je juist niet zo aan het kwakkelen bent in de winter.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:48

Waarom dom? Is toch aan een ieder voor zich?
Ik heb ook hartklachten en vertrouw mijn lichaam niet met zulke dingen. Als het niet hoeft dan hoeft het niet, dus ik laat het voor wat het is, kom nog steeds elk jaar heelhuids de winter door (overigens niets met mijn longen te maken, want dat is iets van het laatste jaar).
Editje: moet je eens googlen op 'gevaren griepprik'. Tijdens mijn zwangerschap draaide de Mexiaanse Griep op volle toeren, heb er nooit één moment aan gedacht om me te laten enten. Er zitten in mijn ogen meer nadelen dan voordelen aan, maar dat is ieder voor zich :)

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:15

Ik haal ook ieder jaar braaf mijn prik, heb er sommige jaren zelfs 2 gehad..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:32

Quellian schreef:
Waarom dom? Is toch aan een ieder voor zich?
Ik heb ook hartklachten en vertrouw mijn lichaam niet met zulke dingen. Als het niet hoeft dan hoeft het niet, dus ik laat het voor wat het is, kom nog steeds elk jaar heelhuids de winter door (overigens niets met mijn longen te maken, want dat is iets van het laatste jaar).
Editje: moet je eens googlen op 'gevaren griepprik'. Tijdens mijn zwangerschap draaide de Mexiaanse Griep op volle toeren, heb er nooit één moment aan gedacht om me te laten enten. Er zitten in mijn ogen meer nadelen dan voordelen aan, maar dat is ieder voor zich :)

Omdat je aangeeft dat je nu de hele winter aan het kwakkelen bent en dat is in mijn ervaring echt niet het geval of veel minder als je de prik hebt gehad. Dat lijkt mij dan zonde! En die prik is juist bedoelt voor de zwakkere broeders onder ons toch?

interessante link wellicht:
http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/ni ... riepvaccin

http://www.gva.be/Archief/guid/grieppri ... a525cad1df

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:50

Fargo, mijn weerstand is gewoon prut en dat is niet ontstaan door mijn longen, kreeg de uitnodiging voor de griepprik al jaren daarvoor. Het is aan een ieder om hem wel of niet te halen, maar ik hoef het niet :) (mijn vriend overigens ook niet, die 8 jaar geleden kanker heeft gehad).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:59

Ik zeg toch ook nergens dat je moet.. Maar griep betreft meer dan je longen alleen en is een grote belasting voor je hart. Ik vond de linkjes wel interessant, was het nog niet eerder tegengekomen. Je vraagt naar ervaringen en wat anderen doen.. die krijg je dus te horen ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:18

Nee hoor, ik vroeg niet naar ervaringen... was alleen benieuwd of anderen hem gingen halen.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:07

fargo schreef:
Ik heb gisteren even naar mijn DA gebeld want had vorig jaar geen bericht gehad, maar de brieven waren nog niet verzonden, dus ik was niet vergeten ;-) Heb dus nog geen flauw idee wanneer ik precies mag opdraven voor mijn prik.

Je bedoelt denk ik je HA ipv DA :=
Of is het bij jullie allemaal hetzelfde

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:09

Roxxxhorses schreef:
Ik heb woensdag weer een afspraak bij de huisarts. Volgens hem was Prednison een paardenmiddel wat zeker weten het hoesten moest onderdrukken. Zeker met een stootkuur. Ahja!
Ik hoest dus nog steeds (wel minder), heb daarom dus nog steeds koppijn en ben nog steeds behoorlijk moe. En dan te bedenken dat ik vorige week maar 1 dag naar school ben geweest zodat ik kon bijkomen...
Ik hoop dat het woensdag dan eindelijk eens iets gaat worden.......

Prednison is ook een paardenmiddel maar ligt eraan hoeveel mg je hebt gehad.
Je hebt ze volgens mij vanaf 5mg,als ik een stootkuur krijg en ik krijg hem van mijn HA dan krijg ik max. 60mg en anders moet het in overleg met mijn longarts en dan krijg ik meer.
Maar dan wil de longarts mij altijd heel even zien horen en luisteren.
Dan krijg ik het meestal 6 dagen achter elkaar.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:00

viv77 schreef:
Ik haal ook ieder jaar braaf mijn prik, heb er sommige jaren zelfs 2 gehad..

bij mij precies zo

27 oktober is weer griep prik avond bij ons in het dorp

en ben een van de jongste in de rij maar ben altijd blij dat weer heb, kan er hellaas niet zonder mee