wopkelover schreef:ritalin is een stimulant voor mensne met normale hersenen ( door een stofje wat in de ritalin zit .
iemand met adhd of iets anders komt dat stofje te kort waardoor het voor ons juist rustgevend werkt .
dit heb ik van mij spy gehoort , omdat ik me dat afvroeg , omdat er veel mensne ritalin als drugs gebruiken .
Klopt (bijna) helemaal hoor, maar dat stukje wat jij quootte ging volgens mij over mensen zonder ADHD en daarbij zou 'platspuiten' met Ritalin dus echt niet moeten kunnen
Ritalin is een dopamine-heropname-remmer dopamine is een van de stofjes in je hersenen die rondgestuurd worden om daarmee boodschappen over te brengen. Bij mensen met ADHD gaat er daarbij iets niet helemaal goed. Dopamine komt vrij op één plaats in je hersenen en wordt dan op een andere plaats weer opgenomen als de boodschap overgebracht is. Ritalin houdt de plek waar het weer opgenomen moet worden voor de gek waardoor de dopamine minder snel opgenomen wordt en dus langer blijft rondgaan. Hierdoor wordt de overdracht van boodschappen in je hersenen dus verbeterd.
Je hebt andere medicatie die er juist voor zorgt dat er méér dopamine vrijgegeven wordt. Het effect is dan hetzelfde, meer dopamine in de hersenen, maar de manier waarop je het bereikt is anders. Voor sommige mensen werkt daarom Ritalin niet, maar kan een ander middel wel weer heel goed werken.