Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:19

Vjestagirl schreef:
Waarom zouden ze dat op hun bord moeten krijgen? En waarom zou het beter zijn als die kinderen te horen krijgen dat papa of mama hen niet eens de moeite waard vond om voor in leven te blijven? Wat doet dat met je zelfwaarde?

Ik weet niet als het beter is, slechter zal het allesinds niet zijn als ze teminste alle ellende nooit van dichtbij hebben meegemaakt.

En de persoon in kwestie is tig jaar leed bespaard ook, dat telt voor mij ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:20

Ik vind het niet egoistisch, volgens mij als je zo ver heen bent dat je zo depressief bent en niet meer verder wil leven.
Dan zouden mij die andere mensen echt niet meer kunnen schelen denk ik :n

Vjestagirl

gabyfedde schreef:
Zelfmoord zal eeuwig een discussiepunt blijven. Helaas heb je als mens erg weinig te vertellen in je eigen leven. Je hebt slechts 2 zekerheden; je wordt geboren en gaat uiteindelijk dood. Over hoe de periode tussen die 2 momenten verloopt heb je maar deels controle. Je blijft gezond en gaat aan ouderdom dood. Of je wordt lichamelijk ziek en gaat daaraan dood. Of je wordt geestelijk ziek en kan geen kant uit. En over dat laatste gaat het nu. Persoonlijk kan ik daaruit alleen maar concluderen dat je juist sterk moet zijn om deze stap te nemen, juist omdat je beseft dat door je daad veel verdriet bij anderen veroorzaakt. Ben het met LindyH eens, het leven mag geen gevangenis zijn.

Zelfs die 2de zekerheid is geen zekerheid. Dat iedereen tot nu toe is dood gegaan wil niet zeggen dat je ook dood zal gaan. Wie weet ben je de uitzondering die de regel bevestigd... De kans is bijzonder klein, maar de kans is er.

S_uus

Ayasha schreef:
Kentaro schreef:
Het is serieus waar en aangezien het een heel stoere gast was, ben ik bang dat het in een soort van opwelling was.....

Je zat langs hem toen hij het deed vermoed ik? Hebt 24/7 met hem samen geleefd? :)
Zelfs mensen in een relatie kunnen veel voor elkaar verbergen, zeker kwa gevoelswereld...
Maar goed, als jij wil geloven dat die stomme egoïst dacht "laatk mezelf vandaag maar eens door mijn kop schieten en zien waar me dat brengt!" en niet meer dan moet je dat doen. :) IK geloof dat niet in. Zo denken gezonde mensen niet.

Zelfde toch met dat ene verhaal hier op bokt, van dat meisje wat de verjaardag oid van een vriendin vierde met nog een paar vrienden/ gezellig bij kletsen.
Stief pa komt thuis en hangt zichzelf boven op, moeder begon te schreeuwen enz, ze hebben hem niet meer terug kunnen krijgen.

Dat was ook zo ineens had niemand zien aankomen, geloof ik, maar wat er van binnen aan die man vrat kun je niet zelf gokken.

Ayasha
Blogger

Vjestagirl schreef:
Waarom zouden ze dat op hun bord moeten krijgen? En waarom zou het beter zijn als die kinderen te horen krijgen dat papa of mama hen niet eens de moeite waard vond om voor in leven te blijven? Wat doet dat met je zelfwaarde?

Waarom moeten ze dat te horen krijgen? Waarom kunnen ze niet te horen krijgen dat het leven te hard was? Dat het lot andere plannen had met hun moeder?

Ze nemen dat zelf op hun bord, dat is wat kinderen doen.... Ze geven zichzelf de schuld. Hun grote voorbeeld is depressief, dood ongelukkig, letterlijk. Denk je dat die kinderen vrolijk worden daarvan?

Nee dat besluit je niet. Je deelt het leven vanaf de eerste moment dat je ademt met anderen, zelfs nog voor je ademt, dat is geen keuze daarin moet je mee. Niemand kan kiezen voor geboren worden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:21

Axel_Clauw schreef:
De denkwijze van iemand die depressief is, is anders van iemand die dat niet is. (Ik heb ook tijden gehad waar ik nog niet depressief was, dus kan deze uitspraak ook doen.) Dit is mijn ervaring. Het kan natuurlijk zijn dat een ander het anders ziet.

Nee hoor, denkwijze is idd echt anders :) Daarom zijn al die ellenlange therapieën, om je een andere (gezondere) denkwijze aan te leren. Hoewel dat ook niet bij iedereen werkt.

En ik zou tegen een aantal echt willen zeggen: verdiep jezelf in de ziekte depressie. En wie weet ga je het ooit zelf ook nog wel begrijpen, hoe de geest van iemand die zwaar depressief is nou werkt en denkt. Tenslotte krijgt 1 op de 4 mensen in zijn/haar leven ooit te maken met een depressie.

Vjestagirl: voor een kind is het misschien nog wel veel ongezonder om een depressieve ouder te hebben..

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:22

Vjestagirl schreef:
Iris_safarii schreef:
Ik denk dat ik blij ben dat ik mijn oom nooit heb gekend. Hij heeft 20 jaar geleden zelfmoord gepleegd. Ik zou het niet fijn vinden om een geliefde constant depressief te zien of in een isoleercel.

Ik vind het pas egoïstisch als je niet eens je eigen keuzes mag maken in je leven, het is toch jouw leven?

Maar het is wel een leven waarvan je zelf besloten hebt het te delen met anderen (denk aan samen wonen, trouwen, kinderen hebben). Dan vind ik het zwaar egoïstisch om alleen aan jezelf te denken en te denken dat je alleen voor jezelf leeft.

Het is echt niet zo dat mensen die zelfmoord willen plegen opeens zeggen; oh ik heb geen zin meer dus houdoe.
Daar gaan jaren overheen, als je iedere keer weer word teleurgesteld als je weg moet bij een behandeling omdat je niet in het rijtje past. Elke keer weer nieuwe medicatie, nieuwe mensen ontmoeten en die weer zien gaan. Dat doet wat met je hoor, mensen zijn sterk maar niet zo sterk om iedere keer weer teleurgesteld te worden in het leven. Het is allemaal heel moeilijk wat familie/vrienden meemaken, maar ik zou me nog 10x schuldiger voelen als ik iemand dwing om in leven te blijven.

Vjestagirl

Ayasha schreef:
Vjestagirl schreef:

Waarom moeten ze dat te horen krijgen? Waarom kunnen ze niet te horen krijgen dat het leven te hard was? Dat het lot andere plannen had met hun moeder?

Ze nemen dat zelf op hun bord, dat is wat kinderen doen.... Ze geven zichzelf de schuld. Hun grote voorbeeld is depressief, dood ongelukkig, letterlijk. Denk je dat die kinderen vrolijk worden daarvan?

Nee dat besluit je niet. Je deelt het leven vanaf de eerste moment dat je ademt met anderen, zelfs nog voor je ademt, dat is geen keuze daarin moet je mee. Niemand kan kiezen voor geboren worden.

Jawel, dat besluit je wel. Dat je geboren wordt is logisch, maar vervolgens kies je er wel zelf voor om te trouwen, om samen te wonen, om kinderen te krijgen en met je hond in het gooi te gaan wonen (om maar eens wat te noemen). Dáár kies je zelf voor. En ik vind dat je dan dus niet meer alleen voor jezelf leeft.

Brainless

@VG
Weet je wat het met een ouder doet als hij/zij het leven niet ziet zitten. Die voelt zich al heel erg schuldig tov hun gezin/familie.
Die gedachte drukt ontzettend wat niet echt positief is voor een depressie......
Dan denk je echt.... mijn gezin/man/vrouw is beter af zonder mij.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:23

Brainless schreef:
@VG
Weet je wat het met een ouder doet als hij/zij het leven niet ziet zitten. Die voelt zich al heel erg schuldig tov hun gezin/familie.
Die gedachte drukt ontzettend wat niet echt positief is voor een depressie......
Dan denk je echt.... mijn gezin/man/vrouw is beter af zonder mij.

Precies, die wanhoop en onzekerheid die je dan voelt maakt je kapot. Je wilt rust in je hoofd, en dan zie je geen andere uitweg meer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:24

Vjestagirl schreef:
Jawel, dat besluit je wel. Dat je geboren wordt is logisch, maar vervolgens kies je er wel zelf voor om te trouwen, om samen te wonen, om kinderen te krijgen en met je hond in het gooi te gaan wonen (om maar eens wat te noemen). Dáár kies je zelf voor. En ik vind dat je dan dus niet meer alleen voor jezelf leeft.

Als ze proberen te vechten om er iets in te zien, is nie goed... Als ze het opgeven.. Is nie goed...
Kunnen mensen het wel goed doen?

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:28

ik vind dit niet egoistisch.
helaas heb ik dit meegemaakt in mijn familie.
en dan spreek je niet over een aantal dagen,weken of maanden. om te zeggen dat je het leven niet meer ziet zitten..

meestal is duurt dat echt jaren. het begint heel klein en het eindigd heel erg groot.
als ik nu terug denk aan hoe het begonnen is en hoe het geeindigd is. dan heb ik de meeste respect voor die mensen!

natuurlijk wil ik ook liever niet dat het gebeurd.
heb het toen heel moeilijk gehad. zeker een jaar. en na 1 jaar lag ik me erbij neer. dat het beter was. ik kan huilen. maar eerlijk gezegt ook wel eens lachen. gewoon om haar goed te herinneren toen ze nog niet depresief was. toen ze het allemaal nog leuk vind. ik denk dat ik haar niet langer zo ongelukkig had willen zien! voor dierbare wilt iedereen dat diegene nog bij hun is. maar wie zijn wij als iemand dit echt niet ziet zitten.
ik denk dat wij dan egoistisch zijn op zo'n moment.
het is hard. maar waar!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:29

cocktailtime schreef:
ik vind dit niet egoistisch.
helaas heb ik dit meegemaakt in mijn familie.
en dan spreek je niet over een aantal dagen,weken of maanden. om te zeggen dat je het leven niet meer ziet zitten..

meestal is duurt dat echt jaren. het begint heel klein en het eindigd heel erg groot.
als ik nu terug denk aan hoe het begonnen is en hoe het geeindigd is. dan heb ik de meeste respect voor die mensen!

natuurlijk wil ik ook liever niet dat het gebeurd.
heb het toen heel moeilijk gehad. zeker een jaar. en na 1 jaar lag ik me erbij neer. dat het beter was. ik kan huilen. maar eerlijk gezegt ook wel eens lachen. gewoon om haar goed te herinneren toen ze nog niet depresief was. toen ze het allemaal nog leuk vind. ik denk dat ik haar niet langer zo ongelukkig had willen zien! voor dierbare wilt iedereen dat diegene nog bij hun is. maar wie zijn wij als iemand dit echt niet ziet zitten.
ik denk dat wij dan egoistisch zijn op zo'n moment.
het is hard. maar waar!

En dit bericht vind ik getuigen van de meest oprechte liefde die je kan voelen voor iemand...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:30

Vjestagirl schreef:

je kan toch ook later in je leven depressief worden
of juist van dat huwelijk
of van die kinderen
vergeet ook de midlife crisis niet hé!
ik vind dat je niet iemand kan veroordelen omdat deze later zo zwaar depressief wordt dat die zelfmoord pleegt!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:34

Tja, je kunt je afvragen wat egoistischer is. Iemand die er zelf een eind aan maakt omdat diegene het leven niet meer aankan of dat zo iemand maar door moet modderen omdat het zo zielig is voor de omgeving?
Als iemand een terminale lichamelijke ziekte heeft en elke dag door het plafond gaat van de pijn dan zijn er een stuk minder mensen die vinden dat zo iemand maar moet blijven leven ter wille van zijn naasten...Nog simpeler, mijn vorige kat was ernstig ziek en zou niet meer opknappen, dat laat je toch ook niet doormodderen omdat het verlies zo ondraaglijk is?
Heel andere materie? Ik betwijfel het. Lichamelijke pijn/ziekte kan ondraaglijk zijn, maar omdat dat te zien en te meten is is het makkelijker aanvaardbaar. Psychische pijn zie je niet, kun je niet meten en is ook niet aan te geven of een behandeling nog zinvol kan zijn. Maar ook daar is een grens aan wat een mens aankan. Als je denkt te weten dat het leven alleen maar meer pijn gaat doen is eruit stappen net zo logisch als bij een lichamelijke ondraaglijke pijn. Dat is namelijk ook een punt. Iemand die midden in een zware depressie zit ziet de dingen heel anders dan geestelijk normale mensen. Ook op het punt van geliefden, naasten en kinderen. Je denkt eerder dat je ze een dienst verleent (hoeven ze zich niet meer zorgen te maken en je lijden mee te maken of simpelweg dat je ze niet waard bent bv) dan dat je ze in de steek laat.

Het vervelende van ondraaglijk psychisch lijden is naast het onmeetbare ook dat er heel anders op gereageerd wordt, zoals Lindy al schreef. Je wordt dan gelijk in een behandeling gedouwt, opgesloten en tegen jezelf in bescherming genomen. Dat zal ongetwijfeld meespelen in de afweging van hoe een eind te maken aan je leven, vaak en helaas ten koste van de vinders. Het zou mooier zijn als de medici/psychiatrie in die gevallen die wens anders serieus zouden nemen...

Maar het blijft moeilijk. Ik snap beide kanten erg goed. In een depressie zitten en geen uitweg meer weten behalve de dood, maar ook dat het voor de nabestaanden een gruwelijke klap moet zijn, nog los van als en hoe je zo iemand aantreft.
Overigens, over kinderen van gesproken, ik vraag me af wat het met een kind zou doen als ie elke dag geconfronteerd wordt met een ouder die het leven niet meer aankan en niet meer wil. Lijkt me ook een enorm spanningsveld geven wat voor een kind ook ondraaglijk moet zijn, vooral bij kleintjes die dergelijke dingen toch al niet goed kunnen snappen. Gewoon alleen al een ontroostbare ouder zien is voor een volwassen kind al hartbrekend...

Dood is gewoon kl*te, hoe het ook gebeurd. Net als ziek zijn, lichamelijk maar zeker ook geestelijk...

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:36

stef schreef:
Wat me wel altijd opvalt: mensen die de ene poging na de andere ondernemen gaan niet, lukt niet... Dus kennelijk willen die het niet echt ( :? ). Mensen waarbij het wel lukt hoor je van te voren niet, die zijn er ineens niet meer...

Je moet wel oppassen met dat soort uitspraken. Bijna 3/4 van de mensen die suicidaal zijn praten daar op enig moment over. Het kan maar zo zijn dat jij voor die persoon de laatste strohalm bent en dat hij je met veel moeite in vertrouwen durft te nemen.
Er zijn wel psychische aandoeningen waarbij niet-serieuze zelfmoordpogingen een deel van het ziektebeeld zijn, maar dat geldt zeker niet voor de ziekte depressie.

En iemand die vergevorderd is in een depressie denkt misschien wel dat zijn nabestaanden ook beter af zijn zonder hem omdat hij ze alleen maar tot last is.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:40

__Jesper schreef:
Ik vind het niet egoistisch, volgens mij als je zo ver heen bent dat je zo depressief bent en niet meer verder wil leven.
Dan zouden mij die andere mensen echt niet meer kunnen schelen denk ik :n

Dat is dus WEL egoïstisch, de andere mensen kunnen je dan niets meer schelen.

Ik vind het wel een slechte uitweg, zelfmoord. Vind het heel erg dat iemand zijn gezin achterlaat en daardoor zijn kinderen en vrouw voor het leven heeft getekend. Ik vind dat egoïstisch, ja.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:41

hmm die uitspraak klopt niet. mijn tante heeft enkele pogingen gedaan. pogingen die wij soms wel eens met eigen ogen gezien hebben. voor de zomervakantie van 2008 zegt zei ze deze woorden tegen mij

als ik nog een fijne vakantie maak met mijn kinderen dan is het goed. dat is het laatste wat ik kan doen. een familie zullen wij altijd blijven..

nou eerlijk gezegt.. kwam ze terug van der vakantie heb ik der nog 1x gezien op mijn verjaardag en zei ze me nog hoe leuk ze het heeft gehad.. en 1 week later was ze er niet meer.

die woorden zullen mij altijd bij blijven.. het was toch wel een teken van afscheid denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:51

Ik snap de mensen wel die zelfmoord egoïstisch is en even terugkomend op mijn vorige reactie; het ís ook egoïstisch.. alles wat je doet om er zelf beter van te worden is namelijk in meer of mindere mate egoïstisch. :)
Dus ja.. Zelfmoord plegen is egoïstisch. :j

Wat ik ook al in mijn vorige reactie heb beschreven, is dat het zo moeilijk is om een levensgenieter uit te leggen hoe het voelt om niet meer verder te willen.
"Zo graag als jij wilt leven, zo graag wil ik dood.."

En natuurlijk snap ik ook dat mensen die daar vlakbij staan van alle kanten willen helpen.. maar soms is het daar te laat voor.

Je kunt iemand niet dwingen om te blijven leven in een wereld die zwart is.. net zoals je iemand niet kunt dwingen er een eind aan te maken.. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:52

Heb nog eens nagedacht over de zin die hier regelmatig voorbij komt: 'Je leeft voor jezelf'.
Misschien ben ik een hele rare, hoor ;) , maar ik leef voor mezelf, maar ook voor mijn jonge dochtertje.
Ok, als ze groter wordt, laat je haar natuurlijk los (dat is wel de bedoeling), maar ik kan in deze fase in mijn leven toch echt niet zeggen dat ik alleen maar voor mezelf leef :n . Ik leef in elk geval ook voor mijn kind, die mij oh zo nodig heeft. En daarnaast heb ik nog een aantal mensen om me heen, voor wie ik graag leef, al hoewel ik wel besef dat zij niet afhankelijk van mij zijn natuurlijk. ;)

Maar leven jullie, bokkers, dan echt alleen voor jezelf????? Of zijn er meer mensen die ook denken zoals ik?

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:55

En wat nou als er niemand is in je omgeving waarvoor je leeft. Je enkelt nog leeft omdat je ooit door je ouders op de wereld gezet bent. Je bent single, geen kinderen werkt en doet beetje je ding omdat je toch de dag door moet komen. Als jij het dan niet meer ziet zitten voor wie zou je dan moeten blijven ?

__Orlando

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:59

jeetje wat erg, maar als eerste dacht ik sommige mensen moeten vechten voor hun leven en zo iemand maakt er gewoon maar een punt achter.. de meeste mensen die ziek zijn willen graag blijven leven en doen er van alles aan

Espie

ik vind het heel moeilijk om over iemand te oordelen die zelfmoord heeft gepleegt. want wie ben ik om er wat over tezegen. maar als ik net heb gehoordt dat een jonge van 25 jaar overleden is aan een ziekte en niet wou sterven. en er niet meer is denk ik wel stiekem van waarom de een wil leven en de ander maakt er een eind aan . om dat hij ziek in zijn hoofd is
en niet meer ziet zitten.dat is makkelijk niet zo bedoelt want dit is het leven mensen maken keuses ;(

cocktailtime

de belangrijkste persoon ben je altijd zelf.
als jij zelf niet gelukkig bent zijn je dierbare dat ook niet.
het klinkt misschien stom om zoiets te zeggen.
maar als iedereen nou van zichzelf zegt ik ben de belangrijkste persoon.. dan is dat ook iedereen hier op de wereld waarschijnlijk.

belangrijk is anders dan voor iemand leven.
ik denk dat je wel voor iemand leeft.

als ik voor mezelf zou leven, dan leefde ik half.
ik denk dat de meeste in iedergeval ik driedubbel leef.
ik leef voor familie en vrienden, mezelf en andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:06

Twiggy2008 schreef:
Heb nog eens nagedacht over de zin die hier regelmatig voorbij komt: 'Je leeft voor jezelf'.
Misschien ben ik een hele rare, hoor ;) , maar ik leef voor mezelf, maar ook voor mijn jonge dochtertje.
Ok, als ze groter wordt, laat je haar natuurlijk los (dat is wel de bedoeling), maar ik kan in deze fase in mijn leven toch echt niet zeggen dat ik alleen maar voor mezelf leef :n . Ik leef in elk geval ook voor mijn kind, die mij oh zo nodig heeft. En daarnaast heb ik nog een aantal mensen om me heen, voor wie ik graag leef, al hoewel ik wel besef dat zij niet afhankelijk van mij zijn natuurlijk. ;)

Maar leven jullie, bokkers, dan echt alleen voor jezelf????? Of zijn er meer mensen die ook denken zoals ik?
Nee hoor.. ik denk er ook zo over..
En ja, het zal wel hard klinken, maar als mijn moeder door wat voor reden zou komen te overlijden, zou ik er binnen korte tijd zelf ook achteraan gaan..
Op sommige dagen leef ik ook een beetje voor mezelf, op de andere dagen leef ik alleen voor mijn moeder.
Ik kan haar die pijn niet aandoen.. ze is al 1 dochter verloren..
Bovendien heeft ze toen ik een jaar of 16 was, gezegd dat als ik ook weg zou gaan, zij zich op zou hangen aan de nok van ons garage-dak.
Dus ja.. ik kijk wel uit.. :)