Gebroken sleutelbeen en paardrijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjeempie

Re: Gebroken sleutelbeen en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:24

ik heb er ook niks van gemerkt. mijn paard schrok en sprong een paar keer weg en vloog er toen vandoor. en toen lag ik ernaast. bleef even zitten met het idee dat de pijn zou zakken (ben zooo vaak gevallen en nog nooit wat gebroken) maar dat gebeurde deze keer dus niet. ik had vreselijk pijn aan mij ribben en schouders maar nog het meest aan mijn borstbeen.

toen ik in het ziekenhuis was zag de arts een assymetrie op mijn sleutelbeen en toen was het eigenlijk al zeker dat ie gebroken was. in eerste instantie dacht ik ja daaaaaggg ik breek nooit iets dus nu ook niet :+ helaas toch wel

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:31

haha, klinkt bekend.
Ik heb btw veel meer last gehad van m'n gekneusde rib... bij iedere ademhaling, beweging en 's nachts. Daar denk ik liever niet meer aan... auwie. Sleutelbeen zelf voel je niet, zijn de spieren erom heen die een optater hebben gehad. Met m'n fysio ging dat heel goed en ben ik redelijk snel hersteld.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:38

ik heb echt wel een tijdje last gehad van mijn borstbeen. die heeft bij mij de grootste klap gevangen. ik heb ook fysio gehad waardoor de beweging van mijn arm weer beter is geworden. had nooit verwacht dat je die gewoon bijna niet kan bewegen na zo'n breuk. en dan was die van mij nog simpel.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 21:10

Nou Psydoxy, ik denk dat goed breken dan ook z'n voordelen heeft want ik had wél pijn aan mijn sleutelbeen. Ik kon de bothelften tegen elkaar voelen bewegen en dat was echt behoorlijk pijnlijk. :D

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:17

Auwwwtch... dat klinkt heel pijnlijk Karin.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:33

toen mijn moeder me ophaalde duwde ze mijn arm heel iets naar voren, meer om het gevoel te hebben dat ze me hielp dan dat ze echt wat deed. dat deed ook wel heul erg zeer :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:49

Psydoxy schreef:
carolalisa; ging vanzelf :+

Breez is bijna 1.80. Zat er nog geen halve minuut op en had een lange teugel. Hij was toen net zadelmak en nog erg slugelig, zie hem de draad raken... knipper met m'n ogen en lag al op de grond. Heb 't niet horen of voelen breken, m'n arm deed 't ineens niet meer.

Opstappen ging niet meer. Dacht... even langs de HA, komt 't wel weer goed. Pas toen ik 't gezicht zag van die 'zuster' op de rontgenafdeling zag, bedacht ik me dat 't toch wel wat erger zou zijn. Er zijn wel 5 artsen komen kijken.... zo'n breuk zien ze nu ook niet iedere dag :Y)

Die van mij is maar 1.56 :') Ook net ingereden, hij kreeg het ineens op zijn heupen en pof daar lag ik over de bakrand. Ik moest even helder worden, want was even weg. Ik wilde opstaan en toen zag ik sterretjes %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:52

KarinvdM schreef:
Nou Psydoxy, ik denk dat goed breken dan ook z'n voordelen heeft want ik had wél pijn aan mijn sleutelbeen. Ik kon de bothelften tegen elkaar voelen bewegen en dat was echt behoorlijk pijnlijk. :D

Ik voelde ook echt een hoop pijn zeg. Ik voelde mijn bot prikken int vlees, brr. Hij stond ongeveer zoiets als die van jouw psydoxy.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:37

Mindim schreef:
Psydoxy schreef:
carolalisa; ging vanzelf :+

Breez is bijna 1.80. Zat er nog geen halve minuut op en had een lange teugel. Hij was toen net zadelmak en nog erg slugelig, zie hem de draad raken... knipper met m'n ogen en lag al op de grond. Heb 't niet horen of voelen breken, m'n arm deed 't ineens niet meer.

Opstappen ging niet meer. Dacht... even langs de HA, komt 't wel weer goed. Pas toen ik 't gezicht zag van die 'zuster' op de rontgenafdeling zag, bedacht ik me dat 't toch wel wat erger zou zijn. Er zijn wel 5 artsen komen kijken.... zo'n breuk zien ze nu ook niet iedere dag :Y)

Die van mij is maar 1.56 :') Ook net ingereden, hij kreeg het ineens op zijn heupen en pof daar lag ik over de bakrand. Ik moest even helder worden, want was even weg. Ik wilde opstaan en toen zag ik sterretjes %)

oei! over de bakrand nog wel. die van mij was toen ook nog dat maatje ongeveer, maar ging gewoon zo hard tegen de grond.

leukste was nog dat ik daar lijkbleek op de grond zat midden in het bos. cap op, zweepje in mijn hand en laarzen aan, zonder paard. komt er een mountainbiker voorbij. keek me wel een beetje vreemd aan, zegt hallo en fietst zo door :')

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 07:13

Wat een sukkel zeg!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:13

dat was idd wel een sukkel. op dat moment zag ik ook een auto aankomen (ja in t bos ja :+ ) en dacht ik: ach mafkees fiets maar lekker door. dus heb heel vriendlijk hallo terug gezegd _O-

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:57

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 21:36

Nee, ik ben in mei genezen verklaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:09

KarinvdM schreef:
Nee, ik ben in mei genezen verklaard.

Ik heb na het hechtingen verwijderen nog nooit weer een controle gehad. Maar heb nog wat probleempjes, ze denken dat er een zenuw kapot is, dus toch weer naar de chirurg.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 06:53

Ook geen controlefoto om te kijken of het nu wel vastgegroeid is? Wat apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:52

De laatste foto is genomen toen mijn hechtingen zijn verwijderd na 10 dagen.
Ik wordt net gebeld door het ziekenhuis, kan pas terecht halverwege september :(

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:17

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:29

merel_gomez schreef:
Ik kan ook pas terrecht in sept. kon eigelijk volgende week al maar dan moet ik helemaal alleen.. en dat zie ik niet zitten in het zkh. Wtb ben ik wel een schijtluis....

mindmin: en wat kunnen ze er eventueel aan doen?

Ik heb geen idee, ik snap ook niet helemaal waarom ik wordt doorverwezen naar een chirurg?
Ik heb pijn in mijn oksel, welke uitstraalt naar de zijkant en onderkant van de borst. Huisarts denkt dat er een zenuw is beschadigd, maar ik zit zelf meer te denken aan iets aan een lymfeklier, aangezien ik soms ook bultjes op die plek in mijn oksel heb zitten. De lymfeklier vanuit je oksel loopt door naar je borst. Eventueel word ik doorgestuurd naar de mamapoli???

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:41

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:43

merel_gomez schreef:
Mindim: afwachten dus..

Ja, ik krijg toch wel het idee, dat je altijd wel met restklachten blijft zitten. Ik denk dat de meesten van ons nooit meer lekker op een zijde kunnen slapen. Dat je wakker wordt midden in de nacht omdat je toch op die zijde rolt en het verrekte zeer doet :D Dat begint al te wennen :')

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:47

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:49

merel_gomez schreef:
ik was altijd iemand die op links slaapt.. maar sinds het hele proces heb ik mij zelf aangeleerd op rug en rechts... heeft wel enige tijd geduurd.

maar idd. snachts word ik vaak wakker door pijn..

ik hoop niet dat ik de rest van mij leven met dit hele gedoe blijf zitten hoor.. :n het houd mij al bezig van af 2009

Nou, ik vrees dat dat er wel in zit!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:55

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:31

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:41

KarinvdM schreef:
Ruim 5 weken geleden heb ik mijn sleutelbeen gebroken bij een val van een paard.
Afgelopen week moest ik voor een controlefoto en een paar dagen later naar de huisarts. Ik had al een slecht voorgevoel omdat ik nog veel last had en het bleek dat ik bijna geen nieuw bot aanmaak. De breuk staat goed, maar het geneest dus niet.
Ik moet nu over 5 weken weer een foto laten maken en als het dan niet beter is plaatsen ze een plaatje.
Ik mag nu zonder de sling en moet meer gaan bewegen om de botaanmaak te stimuleren.
Van mijn huisarts mag ik alles weer doen, ook paardrijden... Maar nu vragen wij ons af of die man eigenlijk wel weet wat dat inhoudt?!?
Ik loop nu 2 dagen zonder sling en ik merk dat de beweging me goed doet. Je arm 5 weken stil in een mitella laten hangen maakt de boel natuurlijk ook stijf. Maar ik heb bij veel bewegingen nog pijn en ik vraag me af wat er gebeurt als ik op een paard ga zitten en het beest gaat vrolijk lopen doen... Of als ik een paard uit de wei haal wat opeens schrikt en daardoor een ruk aan m'n arm geeft...

Heeft iemand ervaring met iets soortgelijks?
Ik wil er heel graag weer op, de kampioenschappen staan voor de deur, maar ik moet het natuurlijk niet erger gaan maken dan het nu is.

Tja, ik denk dat dit persoonlijk is... Maar ik reed met 2 gebroken sleutelbenen gewoon alle correctie paarden nog (en waren in die periode redelijk heftige, vandaar ook de gebroken sleutelbenen :+ , voor de nieuwsgierigen onder ons... nee... ik was er niet afgevallen :') ).

Of het wijs is, tja... dat valt te betwisten. Doordat ik met die gebroken sleutelbenen ben doorgereden (had niet door dat ik ze gebroken had) heb ik wel lang last gehouden en kon ik uiteindelijk, een maand of 4 later, alsnog een half jaar intensief naar de fysio.

Of ik er van geleerd heb, betwijfel ik :o (ik ben nu eenmaal graag met de paarden bezig en altijd druk), maar ik heb er wel van geleerd en goede rust nemen was voor mij (en mijn herstel) zeer zeker beter geweest.