ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:58

Eind van de maand mag ik na 1 jaar weer bloed geven. Ik had nl vorig jaar een tattoo laten zetten en dan moet je een jaar wachten met doneren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:18

Antheman schreef:
Eind van de maand mag ik na 1 jaar weer bloed geven. Ik had nl vorig jaar een tattoo laten zetten en dan moet je een jaar wachten met doneren.

Citaat:
Wat als ik me heb laten tatoeëren of piercen?
Na een prikaccident, tatoeage, acupunctuur, perforatie van de oorlel of piercing moet men 4 maanden wachten voor men opnieuw bloed, plasma of bloedplaatjes mag geven.

4 maanden. ;) Geen jaar.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:41

Ayasha schreef:
Antheman schreef:

Citaat:
Wat als ik me heb laten tatoeëren of piercen?
Na een prikaccident, tatoeage, acupunctuur, perforatie van de oorlel of piercing moet men 4 maanden wachten voor men opnieuw bloed, plasma of bloedplaatjes mag geven.

4 maanden. ;) Geen jaar.

Dat is volkomen nieuw voor me. Vorig jaar was ik in okt. voor t laatst en toen gaf ikaan een week later een tattoo te nemen. Toen eiden ze ook : "Tot volgend jaar"

Ik heb net nog lopen zoeken naar meer info, kan jouw quote ook niet vinden op de site van Sanquin.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:48

Volgens mij is die regel ook veranderd.
Toen ik een kijkoperatie had gehad, jaar of 6 geleden, moest ik ook een jaar wachten. Toen ik vorig jaar mijn been brak en een plaat in mijn been kreeg, zei ik ook al: helaas, een jaar wachten.
Maar toen bleek dat de regels versoepeld waren, en als ik me goed genoeg voelde (en geen ontstekingen had) mocht ik gewoon de volgende keer weer bloed geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:24

Antheman schreef:
Dat is volkomen nieuw voor me. Vorig jaar was ik in okt. voor t laatst en toen gaf ikaan een week later een tattoo te nemen. Toen eiden ze ook : "Tot volgend jaar"

Ik heb net nog lopen zoeken naar meer info, kan jouw quote ook niet vinden op de site van Sanquin.

oktober is de 10en maand van het jaar. +4 maanden is dus februari het jaar er op. ;)
"tot volgend jaar" klopt dus.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 01:17

Ik mag het niet doen, geen organen en geen bloed :n

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 01:21

ik ben vanaf mijn 20ste donor. ze mogen alles hebben behalve mijn hoornvliezen.
waarom mijn hoornvliezen niet..??? ik heb geen idee...

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 02:28

Ik ben er niet trots op om het te zeggen, maar nee ik ben het niet, want het zou voor mij psychisch een te grote last zijn. Ik ben nu eenmaal nogal somatoform aangelegd, en ik kan beter niet te veel over de dood gaan nadenken, dus dan wordt het al helemaal een lastige combi.
Ik vind het heel erg wanneer organen onder de grond weg liggen te rotten terwijl iemand anders zijn leven ermee gered kan worden. Maar daarmee verandert niks aan mijn ongemakkelijkheid tegenover donor worden...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:19

Rosa__ schreef:
Ik ben er niet trots op om het te zeggen, maar nee ik ben het niet, want het zou voor mij psychisch een te grote last zijn. Ik ben nu eenmaal nogal somatoform aangelegd, en ik kan beter niet te veel over de dood gaan nadenken, dus dan wordt het al helemaal een lastige combi.
Ik vind het heel erg wanneer organen onder de grond weg liggen te rotten terwijl iemand anders zijn leven ermee gered kan worden. Maar daarmee verandert niks aan mijn ongemakkelijkheid tegenover donor worden...

Joh is toch gewoon een keuze, ik ben ook geen donor. Ik geef geen bloed omdat ik niet mag (piercings, laatste tattoo was in juni en ik weeg onder de 50kg) en geen orgaandonor omdat ik dat niet wil.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:42

Ik ben al jaren donor. Altijd heb ik met het idee geleefd dat ik ooit zou schenken. Tot ik in 2004 zelf een lever nodig had. Door een zeldzame ziekte verslechterde mijn lever in een rap tempo.
Het heeft 3 kostbare maanden geduurd achter deze ziekte te komen en in die tijd was mijn lever al zo slecht dat hij vrijwel niet meer funtioneerde. Ik werd op de urgentielijst geplaatst en op tijd heb ik een nieuwe lever gekregen.
Sinds die tijd vraag ik me altijd af bij een discussie als deze, waarin mensen het niet aandurven zich op te geven als donor. Hoe zit het met jullie geweten als jullie ooit zelf een donor nodig hebben en naast je ligt een patiënt die wel donor had willen zijn? Er komt 1 orgaan binnen die match op jou en de ander.... Zijn jullie dan zo consequent om te zeggen, geef het maar aan de ander?

Iets heel anders. Van deze gelegenheid wil ik even alle mensen bedanken die zich wel als donor hebben opgegeven.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:46

Ik weet het ja, maar toch voelt het soms egoïstisch aan of zo. Ik heb toch het idee dat ik snel buiten andere mensen rond mijn leeftijd val (en soms iets ouder) qua keuze. En dan voel ik me altijd een beetje een verklarig schuldig. :+
Het is dan soms toch een beetje van: oh, hè, en waarom jij niet? Op het 1e gezicht snappen ze dat dan niet... Verschilt natuurlijk wel totaal per persoon. Maar ik vind het uitleggen over het algemeen helemaal geen probleem. :)

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:21

Ik ben donor :) Mijn oom heeft jaren geleden - net op tijd - een hart transplantatie gekregen. Vanaf dat moment heb ik me aangemeld als donor. Ik weet hoe het is om als familie in de stress te zitten of er wel op tijd een hart beschikbaar komt omdat het anders einde verhaal is.

Van mij mogen ze alles hebben. Ben dan toch dood, dus heb er niks meer aan!

Nerol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:26

Ik ben ook donor! Toen mijn vader heel ziek werd en uiteindelijk overleed. Toen wist ik zeker dat ik donor wou worden. Ben het inmiddels al heel wat jaren. Ik sta alleen mijn hoornvliezen niet af, op de een of andere manier vind ik dat een heel naar idee. Voor de rest mogen ze alles gebruiken van me.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:27

Voor mij is het te confronterend, als ik werk op cardio enz en mensen wachten echt op een redder. En ik vind het soms erg dat organen opgegeten worden door maden en liggen te rotten en dat mensen dood gaan omdat er geen beschikbaar orgaan is. Maar dat is persoonlijke mening, uiteindelijk is het eigen keus.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:50

Heb even het topic doorgelezen, maar wat ik me afvraag van de mensen die heel stellig zeggen: ik ben geen donor en ik hoef ook niets.. In hoeverre sta je eigenlijk stil bij die keuze?

Als je 20 jaar bent, kerngezond, kan ik me voorstellen dat je zoiets makkelijk kunt roepen.

Maar wat als je nieren niet meer werken, je altijd ziek bent, elke dag aan de dialyse moet. Nooit meer ergens heen kunnen... Zeg je dan ook net zo makkelijk: nee, ik hoef echt geen nieuwe nier hoor. Laat mij maar lekker zo doormodderen, ik vind het wel goed zo... Is er een match? Welnee, geef maar aan een ander. :)

(ieder zijn eigen keus hoor, maar ik heb een collega die een nieuwe nier heeft gekregen. Ik weet hoeveel impact een nierziekte heeft op je leven, dat ik me soms afvraag of mensen daar wel bij stil staan) ;)

Overigens zal dit ook voor andere ziekten gelden. Het gaat niet alleen om wel of niet leven, het gaat ook om de kwaliteit van het leven. En dan vraag ik me af of je dezelfde keus maakt als je dat ervaren hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:08

pinto_1 schreef:
Heb even het topic doorgelezen, maar wat ik me afvraag van de mensen die heel stellig zeggen: ik ben geen donor en ik hoef ook niets.. In hoeverre sta je eigenlijk stil bij die keuze?

Als je 20 jaar bent, kerngezond, kan ik me voorstellen dat je zoiets makkelijk kunt roepen.

Maar wat als je nieren niet meer werken, je altijd ziek bent, elke dag aan de dialyse moet. Nooit meer ergens heen kunnen... Zeg je dan ook net zo makkelijk: nee, ik hoef echt geen nieuwe nier hoor. Laat mij maar lekker zo doormodderen, ik vind het wel goed zo... Is er een match? Welnee, geef maar aan een ander. :)

(ieder zijn eigen keus hoor, maar ik heb een collega die een nieuwe nier heeft gekregen. Ik weet hoeveel impact een nierziekte heeft op je leven, dat ik me soms afvraag of mensen daar wel bij stil staan) ;)

Overigens zal dit ook voor andere ziekten gelden. Het gaat niet alleen om wel of niet leven, het gaat ook om de kwaliteit van het leven. En dan vraag ik me af of je dezelfde keus maakt als je dat ervaren hebt.

Ik wil hier wel op reageren. :)
Kerngezond ben ik niet desalniettemin wil ik het niet. :) Ik weet hoeveel impact een ziekte op je leven kan hebben. Maar ik geloof ook dat lichaam en geest met elkaar verbonden zijn en als ik sterf, wil ik niet in een soort 'twilight zone' blijven hangen tot degene die met mijn organen verder leeft sterft voor ik verder kan. :) Is dat idioot? Ja, misschien wel. Ik weet niet wat ik gezien heb begin dit jaar en ook niet of ik daaraan vast mag/moet houden. Maar het heeft me enkel stelliger gemaakt in mijn overtuiging. :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:20

Ik kan het me van jou wel voorstellen ayasha, je hebt het mooi omschreven.
Voor jou heeft het te maken met een leven na de dood, en nee, ik vind dat niet "idioot". ;) Tenslotte geloven we allemaal op ons eigen manier, de een wel, de ander helemaal niet in een hiernamaals, dit is nou eenmaal jouw overtuiging.

Maar ik las ook reacties van mensen die schreven over overbevolking, dus een soort natuurlijke afvloeiing, of gewoon "het hoeft van mij niet", dan ben ik wel even benieuwd of ze stil staan bij hoe het zou zijn als ze werkelijk een donor nodig hebben.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:41

Ik hoorde laatst van m'n moeder dat ik ook donor ben, fijn dat me dat even is gevraagd..
Maar ik wil dat wel dus het was niet zo erg, alleen mijn ogen en huid wil ik wel graag houden, maar weet niet hoe dat geregeld is. Maar ik ben 15 dus hou me er eerlijk gezegd ook niet echt mee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:46

Ik ben donor. Waarom? Omdat ik, als ik dood ben, toch niks meer aan mijn organen heb en ik dan graag anderen help.

Ik ben ook van mening dat als je zelf geen donor bent, BEWUST, je ook geen recht hoeft te hebben op organen van een ander als je deze nodig hebt. Misschien grof, maar zoals in de OP staat, is hier een gigantisch tekort aan, dus ik vind dat donoren voorrang hebben als ze een donororgaan nodig hebben.

De wet in België vind ik ook erg goed, want ik kan me best voorstellen dat niet iedereen er even goed bij nadenkt en het is inderdaad wel even werk om jezelf aan te melden als donor.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:48

Ik heb me een paar maanden geleden als donor ingeschreven, en sinds kort ook als bloeddonor. Vind het belangrijk. Aan mijn lijf heb ik zelf toch niets meer als ik dood ben, en die halve liter bloed 1x in de zoveel maanden kan ik ook wel missen. :) Ik wil liever misschien een mensenleven redden, dan een mooi lichaam in de kist.. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:51

Ik zou eigenlijk bloed donor moeten worden.
Mijn bloedgroep is B negatief en die is heel zeldzaam.
Alleen ik ben er nog nooit toe gekomen om het te doen, voornamelijk omdat ik het te eng vind.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:53

ik heb me gisteren op gegeven voor bloeddonor, en voor de rest ben ik ook donor, als ik dood ben wil ik er best iemand mee helpen, wegrotten kan altijd nog :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:54

Bloeddonor ben ik niet, met de simpele reden dat ik flauwval van bloedprikken, ook van één buisje. :+

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:55

Ik ben orgaan en bloed donor :j

Het valt echt heel erg mee hoor Mika :j Intensief sporten moet je de avond na het bloed geven niet doen, rustig naar huis fietsen gaat bij mij wel gewoon goed :j Prikje in je arm voel je niet veel van.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:56

Ik ben geen donor, maar wil het ook niet worden :o
Ik wil echter ook geen organen van iemand anders in mijn lijf :n