Bewust 1 kind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:18

Ik ben niet enig kind en ik heb mijn rijbewijs ook gekregen. Vind ik ook eigenlijk niet meer dan normaal.

Theorie van mijn ouders: een rijbewijs heb je maatschappelijk gezien gewoon nodig, dus dat hoort min of meer bij het opvoeden.

Mijn zusje heeft het overigens niet gekregen, maar dat heeft wel een zwaarwegende reden.

Zonnetje81

Re: Bewust 1 kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:20

Ik ben niet enig kind wel verwend niet verpest...dusse.... theorie verbroken?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:20

Abeltje77 schreef:
Ik ben niet enig kind en ik heb mijn rijbewijs ook gekregen. Vind ik ook eigenlijk niet meer dan normaal.

Theorie van mijn ouders: een rijbewijs heb je maatschappelijk gezien gewoon nodig, dus dat hoort min of meer bij het opvoeden.

Mijn zusje heeft het overigens niet gekregen, maar dat heeft wel een zwaarwegende reden.

Ja zo was het met mijn ouders ook, ik had mn diploma gehaald werd 18 en een rijbewijs is gewoon enorm handig, je wordt er een stuk zelfstandiger van :)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:21

Siets schreef:
Nou ok, nu moet ik toegeven dat ik mijn rijbewijs wel van mijn ouders heb gekregen. Maar dit is ook meer traditie bij ons in het dorp, omdat je vrijwel afhankelijk bent van de auto. Er rijdt geen openbaar vervoer, en al mijn oud klasgenootjes kregen het rijbewijs, als hun ouders daartoe in staat waren natuurlijk.

Dus misschien ben ik dan ook wel rete-verwend :)). Mijn vriend verwend me inderdaad ook ontzettend, dus eigenlijk mag ik hier nu niet meer posten O:).

Ik hoef maar 2 keer te vallen en dan lig ik voor een bus :Y) Bovendien kunnen mn ouders het gewoon niet betalen :) Wel hebben ze gezegd dat ik een aantal lessen voor mn verjaardag kon krijgen (wordt 16 juli 21), maar ik wilde liever een nieuwe cap :) (mn hoofd is namelijk 4 maten gegroeit blijkbaar :Y) van maat 55 naar 59 :+ )

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:55

Ik heb dus vier broers en zussen en heb mijn rijbewijs wel gekregen :D

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:46

sallandval schreef:
Evelienepien schreef:
Klopt helemaal alleen met 1 heel groot verschil:
Dat is een KEUZE die een familie maakt; als enig kind heb je GEEN keuze :(:)

dit vind ik een beetje onzinnig.

De hele clou van een familie hebben is dat je géén keuze hebt. Als je broers of zussen hebt niet en als je enigst kind bent niet. Je kunt niet kiezen of je in NL wordt geboren of in Afrika, of je ouders nog leven of niet en ook niet of je broers of zussen hebt of hoe aardig, lief, meelevend, egoistisch, gezond of getalenteerd die zijn.

Misschien is het handig als je eerst leest waar deze quote vandaan kwam / op slaat???? want wat jij aanhaalt, klopt maar dat slaat niet op deze quote :D

Bellona_K schreef:
Mensen moeten helemaal zelf weten of ze 0, 1, of voor mijn part 10 kinderen nemen.

Ik ben zelf enig kind, en dat heb ik nooit leuk gevonden. Ik heb altijd buitenaf gewoond, overal ver vandaan, en de vakanties als klein kind waren verschrikkelijk als er geen andere leeftijdsgenootjes in de buurt waren. Er wordt vaak gezegd van enig kinderen dat ze verwend worden, dit is totale onzin. Of misschien ben ik wel de enige uitzondering ;) Ik heb overal keihard voor moeten werken, al vanaf m'n 14e. Dus als mensen zeggen 'ja maar enig kind is toch leuk, dan word je verwend door je ouders', denk ik altijd van: pfff houd je mond maar gewoon als je niks zinnigs weet te zeggen.

Je bent niet de enige uitzondering :n Ik denk er ook zo over en pluk nog steeds iedere dag te vruchten van het enigst kind zijn. En dan heb ik het niet over de positieve dingen!

En sorry, dat ik het zeg maar het valt me in dit topic wel op, dat als een enigst kind (=eravringsdeskundige) iets zegt, dat er door het grootste gedeelte "overheen" gelezen wordt.
En als er op gereageerd wordt, worden er van allerlei dingen aangehaald , van ja maar bladiebladiebal ...

Je kan iemand z'n gevoel toch niet verdedigen / bekritiseren?
Een ander kan toch niet voelen, hoe het voelt voor een ander :? ?

(en dat geldt uiteraard ook omgekeerd *D )

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:49

Dat valt mij inderdaad ook wel op. De mensen die toevallig iemand kennen die dan ook enigst kind is, weten het beter dan de mensen die het zelf zijn...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:33

Siets schreef:
Dat valt mij inderdaad ook wel op. De mensen die toevallig iemand kennen die dan ook enigst kind is, weten het beter dan de mensen die het zelf zijn...

Maar dat dus ook omgekeerd, want broers en zussen zijn zo leuk en gezellig :roll:

Ik heb weinig te klagen gehad, maar dan nog. Alles heeft zijn voor en nadelen en als kind heb je in beide gevallen geen keuze en moet je het er maar mee doen én er het beste van maken :D

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:35

Precies! Ik zou willen dat ik kon oordelen over het hebben van een broer of zus, maar dat gaat nu eenmaal niet. Ach, het belangrijkste is dat ik blij ben met mijn situatie :D.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:13

Moderators van dit topic: waarom hoor ik totaal niets over mijn TEM? Werkt het knopje niet ofzo? ;)
Het is complete stilte aan jullie kant......... terwijl ik zie dat jullie na die tijd gewoon online zijn geweest.....

Beetje raar allemaal!!! >;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:44

Abeltje77 schreef:

mjah.. het moet wel kunnen natuurlijk. Dus om het nou 'normaal' te noemen? Ik heb mijn lessen tot en met mijn eerste rijexamen gekregen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:28

Ik heb mijn rijbewijs een soort van gekregen. Mn ouders hebben sinds mn geboorte elke maand een klein beetje gespaard op zo'n speciale rekening die vrij komt als je 18 bent. Ik mocht kiezen wat ik met dat geld zou doen, besteden aan mn rijbewijs of besteden aan spulletjes voor als ik op mezelf zou gaan. Ik heb er voor gekozen om daar mn rijbewijs van te betalen, dus in dat opzicht heb ik het van mn ouders gekregen. Ik had het geld ook aan mn uitzet uit kunnen geven, maar dat heb ik gewoon zelf betaald.

En over je rijbewijs krijgen omdat je niet rookt, vind ik ook belachelijk, ik heb niets gekregen en heb nooit een peuk aangeraakt. Mn ouders hebben altijd gezegd, als jij wilt roken moet je dat doen, we hebben het liever niet, maar het is een keuze die je zelf moet maken (ze hebben vroeger allebei gerookt). En als ik kijk naar vrienden en klasgenoten die wel die deal hadden met hun ouders, rookte 3 kwart van de mensen gewoon stiekem en die ouders maar dokken voor het rijbewijs! Wat ik ook banketstaaf vond, mensen die gelijk begonnen te roken na het behalen van hun rijbewijs.

Maar ik denk dat dit toch echt los staat van het feit of je enig kind bent of niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:31

Sorry, maar het halen van je rijbewijs op kosten van je ouders of het wel of niet roken, heeft niets met enig kind zijn te maken. ;)

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:36

Ik ben bewust kindervrij.
Maar ik ben ook enig kind.
Had ik....ik heb het niet, maar had ik een kind gekregen, dan in geen geval meer dan 1.
Het enig kind zijn heeft mij altijd veel plezier gegeven met een super jeugd.
Ik moet wel zeggen dat ik nog al eens ben aangesproken juist omdat ik enig kind was/ben.
men 'merk dat' aan je zegt men dan.
Tja, ik heb dat juist als aangenaam ervaren.
Uiteraard waren er voor mij meer mogelijkheden om dingen te doen en te krijgen, want delen met broers en zussen was niet aan de orde.
Wel hebben mijn ouders mij geleerd om te delen met anderen, heel belangrijk voor enigskinderen.
Egoisme en verwend gedrag kan wel eens om de hoek loeren, maar dat hangt volledig af van de opvoeding.

Ik ben tot op de dag van vandaag mijn ouders erg dankbaar dat ze het bij mij hebben gehouden.
Mijn bewust kindervrij zijn kan mogelijk met het enig kind zijn te maken hebben.
Ik ben blij ter wereld gekomen, heb mijn leven altijd blij geleefd en ik ga (hoop ik) blij dood op mijn 100e.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:00

wat een geblaat zeg! Iedereen moet toch voor zichzelf weten hoeveel kinderen er komen? En ik vind het echt onzin dat een enigskind iets te kort komt, heb zelf een broertje en in de tijd dat we samen thuis woonde hadden we alleen maar bonje, was ook niet altijd leuk.. ( nu komt hij gezellig langs en eten enzo)
Denk dat dat echt per kind verschilt.

Heb zelf een zoontje van anderhalf en zoals het er nu uitziet blijft hij enigskind, je bent er zelf als ouder bij om er voor te zorgen dat je kind genoeg in contact komt met andere kindjes van zijn leeftijd en hier mee om leert gaan!

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:34

En toch mag ieder een mening aan een ander vragen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:01

Ik kan me voorstellen dat kinderen die enigst kind zijn en waarvan de moeder niet werkt en het kind niet naar het kdv gaat, dat het dan "leuker" / "beter" voor het kind is als er een broertje of zusje is.

Maar tegenwoordig gaan veel kindjes minimaal 2 ochtenden per week naar het KDV en daar hebben ze veel leeftijdsgnootjes waar ze mee spelen en vanalles van leren.

Mijn schoonbroer (man van mijn schoonszus)is enigst kind thuis en mijn man heeft 2 zussen. Mijn schoonbroer zegt altijd dat hij ook zo graag minimaal een broer of zus had gehad en en zo leuk vind zoals het bij mijn man thuis gaat.

Maar!! het hoeft niet perse zo te zijn dat je goed met je broer of zus overweg kan. Dus het hoeft niet altijd een voordeel te zijn.

Anyway, ik vind dat iedereen het lekker voor zichzelf moet bepalen en ik denk dat mijn meisje er baat bij heeft dat ze momenteel enig kind is. En dat mischien ook wel blijft. Spelen en delen doet ze met kindjes op het kdv en dr neefje en nichtje. (en met papa en mama natuurlijk)

En als ik haar straks wat meer kan verwennen zal ik dat zeker doen, maar dat wilt niet zeggen dat ze een verwend nest word...geloof me, daar zorg ik wel voor

Ow en een vriendin van me was niet enigst kind en die is ook wel een beetje verwend hoor, dat zegt ze zelf ook altijd :D

Lang verhaal, sorry :P

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:03

Ik kan nu nog niet definitief beslissen aangezien ik nog geen kids heb, maar wij denken er ook steeds vaker aan om 1 kind te nemen.
Ook om de redenen die jij aangeeft.
Daar komt nog bij dat ik een enorme overgeeffobie heb (is natuurlijk niet zeker dat ik zou overgeven, alleen het idee al maakt het moeilijk).

Ik ben zelf enigkind, vond het wel jammer dat ik geen broers of zussen heb, maar heb niks gemist en nee ben geen verwend nest

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:14

Enig kind zijn staat niet synoniem aan verwend zijn.
Meestal kan er wat meer, maar ik weet wel dat mijn ouders superzuinig op mij waren, want ze hadden er tenslotte maar 1 riep ze altijd.
Dus ik kreeg ook volop beperkingen als er maar een klein risico aan mijn plannen vast zaten.
Voorbeeld, ik kreeg wel een pony op mijn 4e jaar, maar een fiets kwam pas op mijn 15e omdat ze het verkeer te gevaarlijk vonden. De pony was handzaam, mede weggebruikers niet.
Krom idee, maar zo ging dat.
Had ik broers en zussen gehad dan had ik overigens nooit een pony gehad, verwend nee, wel financieel meer mogelijkheden om veel leuke dingen te kunnen doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:00

zonnebloem18 schreef:
Ik ben enigst kind en heb daar altijd meer nadelen als voordelen aan gezien.
Ik maak nog steeds moeilijk contact met anderen, voel me niet op mijn gemak met meer mensen, moest altijd alleen met mijn ouders op vakantie.
Ruziën kon alleen met mijn ouders en dat won ik nooit.
Als ik zie hoe mijn vriend en zijn zusjes met elkaar om gaan, tuurlijk hebben die wel eens ruzie gehad maar uiteindelijk heb je vaker leuke momenten dan minder leuke momenten.

En toch ligt dat echt aan hoe je ouders ermee om zijn gegaan. Want mijn enige kind maakt juist contact met de hele wereld ;) , die is daar heel goed in juist. Hier komen veel kinderen over de vloer of zij gaat naar hen en ik zorg er ook vaak voor dat we, als we een dagje uit gaan, er andere kinderen meegaan. Zo wil ik dit weekend graag gaan zwemmen, maar dan vraag ik vriendinnen mee met hun kinderen. En ruzie maken kan ze goed, hoor, met andere kinderen. :D ;)

Ik zie mijn eigen zus bijna nooit....... We hebben helemaal geen ruzie, gelukkig niet, maar we leven een ander leven, denk ik, ondanks dat we allebei alleenstaand met kindje leven. Dus het zegt echt niets.....

En ik lees hier ook 'financieel kan er vaak meer'. Ja, misschien vaak wel, maar wij zijn niet rijk en het is echt niet zo dat alles maar kan. Was het maar waar. :+
Dus ook dat verschilt per situatie. Je kunt niet alles veralgemeniseren. Kan niet.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:10

Ik ben nu 16 en ook enig kind, hoewel niet bewust door mijn ouders. Mijn moeder wachtte vrij lang (was 40 toen ik werd geboren) en toen ik werd geboren wilde ze eigenlijk wel een tweede.. maar toen was het al te laat.

Wat ik vooral merk is dat ik me wat 'volwassener' gedraag. Dat komt denk ik omdat ik altijd alleen met mijn ouders ben, of vrienden van mijn ouders - die of geen kinderen hebben, of die kinderen zijn allang het huis uit. Ben ook verreweg de jongste uit de familie. Nicht die na mij de jongste is, wordt binnenkort 20.

Verder wordt ik echt niet verwend door mijn ouders (daar hebben ze het geld ook niet voor..), die 4x per jaar op vakantie gaat dus ook zeker niet op.
Eigenlijk weet ik niet of het goed of slecht voor me is.. daar sta ik niet bij stil. Soms mis ik het wel, een extra gezinslid. Zeker als ik denk aan later. Hoe het nu staat, heeft bijv. mijn oma 4 kinderen: waardoor ik nu 3 ooms/tantes heb en bijbehorende neven en nichten. Al haar kinderen staan klaar om dingen voor Oma te doen e.d. Voor mijn ouders zorgen zal ik later in mijn eentje moeten doen, als ik later kinderen heb zullen ze nooit ooms/tantes/neefjes/nichtjes van mijn kant hebben.. Jaarlijkse familieuitjes wordt ook niks. Dat soort dingen vind ik dan wel ontzettend jammer.

Ach ja, er is niks aan te doen. Mijn ouders zijn allebei druk en ben dus vaak alleen thuis, maar echt erg vind ik dat niet hoor. :D

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 15:25

* Nargini, je hebt gelijk.
Later sta je in de meeste gevallen er alleen voor met de zorgtaak.
Maar.....je hoeft dan ook geen ruzie te maken over een verdeelsleutel wie, wat en waar.
Ik ben nu in de fase dat ik eerst mijn vader op zijn sterfbed heb begeleid en nu de zorg heb voor mijn moeder.
Gelukkig alles in goede harmonie, maar al staat mijn man mij bij, toch sta ik er alleen voor.
Soms kan het zwaar zijn als er weer eens zwaar op je geleund wordt, maar achteraf weet ik dat ik het goed heb gedaan.
Geen zussen en broers die verstek laten gaan of geen zin hebben. Uiteraard zijn er families waar men massaal klaar staat, maar veel te vaak zie je iets anders gebeuren.

* Of iemand het er mee eens is of niet, het blijft een feit dat er financieel altijd meer kan met 1 kind dan met meerdere kinderen.
Al heb je geen vetpot, er zijn minder monden en minder wensen.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 15:34

Ik wil ook bewust maar 1 kind.
- Geen ruzie met broertjes/zusjes
- Kan hem/haar lekker verwennen ( ik wil alleen een kind die ik bijv ook een paard kan geven, dus zij/hij haar droom waar kan maken in bijv de sport, een nee is niet leuk als je iets goed kan en wilt behalen! tuurlijk krijgt hij/zij niet op alles een ja!! ;) )
- Als de een wat krijgt hoeft er niet nog een kind wat ( dus kan je sneller wat geven :p)
- Kan makkelijker ergens heen
- goedkopere vakantie
- goedkopere oppas
- 1x bevallen.. is al pijnlijk, waarom nog een 2e keer :roll:

En er zullen vast ngo meer punten zijn haha ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 15:41

Ik ben zelf enig kind en ik heb altijd een broer of zus gemist. Vroeger had ik een heleboel vriendjes en vriendinnetjes, maar als iedereen in de zomervakantie al weg is, maar jij nog niet koop je daar niks voor.

Ik kan me nog goed de vakantie met mijn moeder herinneren... een fietsvakantie, met het vooruitzicht dat meer mensen diezelfde route diezelfde week zouden fietsen. Niet dus, ik heb twee weken lang alleen met mijn moeder opgetrokken. -O-

Nu nog steeds mis ik een zus of broer met wie ik het kan hebben over vroeger, met wie ik gevoelens van situaties kan delen.

Ik heb geen eigen neefjes en nichtjes en helaas is de relatie met mijn zwager en schoonzusje niet je-van-het. Ik zou heel graag écht tante willen zijn.

En later de zorg van mijn moeder... voor mijn moeder was het al zwaar om mijn oma oud te zien worden, en zij waren met zijn vieren thuis. Ik moet het straks allemaal in mijn eentje doen, dan heb ik helemaal NIEMAND meer om het mee over vroeger te denken. 'Weet je nog die ene vakantie?'

Zelf heb ik drie kinderen. Regelmatig is het oorlog, maar ze zijn ook dol op elkaar. Ik heb het mezelf nog eens extra moeilijk gemaakt doordat ze allemaal maar 1,5 jaar met elkaar schelen en dát had ik misschien anders moeten inplannen (voor zover je dat kan plannen natuurlijk). Maar daarnaast ben ik zo blij om ze te zien delen, spelletjes met z'n allen te zien doen :+:

Ik denk dat het hebben van een broertje of zusje als het kán echt een hele goede keuze is.

Wat medische dingen betreft begrijp ik het volkomen als iemand maar 1 kind krijgt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:23

chaatje16 schreef:
Ik wil ook bewust maar 1 kind.

- Kan hem/haar lekker verwennen ( ik wil alleen een kind die ik bijv ook een paard kan geven, dus zij/hij haar droom waar kan maken in bijv de sport, een nee is niet leuk als je iets goed kan en wilt behalen! tuurlijk krijgt hij/zij niet op alles een ja!! ;) )

:(:) Jammergenoeg slaat het paardenvirus meestal een generatie over of springt naar de naaste generatie (nichtjes en neefjes).
Van de andere kant.... spaart wél een hoop tijd en geld uit als je kind geen paardenliefhebber wordt. :P