B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zirano

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 08:19

Mn dochter zat dus met n grens van 132 dus echt wel laag met heel veel klachten. Ik ben het helemaal met je eens dat die waardes wel een bijgeschaafd kunnen worden.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:48

Kan je ook achteruit gaan van B12 prikken?

Ik ben 2 weken geleden met prikken (helaas dus 1 per week ;)) en heb nu dus 2 prikken gehad. Sinds een dikke week ben ik echt onwijs achteruit gegaan, lopen, staan alles doet me onwijs zeer en dan hebben we het nog niet gehad over de gigantische vermoeidheid.. Misschien is het toeval hoor, maar het is de enige link die ik kan leggen. Je gaat toch kijken naar oorzaken waarom je je ineens zo slecht voelt.

De avond na de prik had ik overigens wél een goede avond, ook afgelopen week terwijl ik me verder dus zo rot voelde

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:48

Nee...je kunt er niet van achteruit gaan.Wat je wel kunt doen is nog een aantal dingen laten testen zoals foliumzuur en vit.D.
Ik ga momenteel elke dag achteruit en de de B12 werkt nu injectie slechts een uur of 5,dit heb ik een aantal maanden geleden ook gehad en toen bleek mijn Vit.D slechts 24 te zijn ipv 50-150.

Hiervoor heb ik 2x een boost gehad,elke 6 weken 1...de laatste controle zat ik op 78 maar nu ik weer zo hard achteruit ga en bijna niet meer kan staan vermoed ik dat hier weer een probleem is.

desy_kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:32

Hier nog een.. ik ben er twee jaar geleden achter gekomen..
Ik was altijd moe en chagrijnig maar dan ook zo erg dat als ik s'ochtends had gewerkt (kantoorwerk) ik s'middags meteen op bed ging tot een uur of vijf half 6.

Ben nog maar 23 dus dat vond ik wel heel erg.
Uiteindelijk toch naar de huisarts.. wij bloed laten testen en toen kwam dat eruit.

Heb toen ook wat spuiten gehad die niets hebben geholpen ik moet bekennen dat ik er daarna ook niet meer mee bezig ben geweest. Ik denk dat ik het nu maar heb geaccepteerd mijn vriend gaat er ook wel goed mee om gelukkig.

Het blijft alleen wel erg vervelend het idee dat je nog maar 23 bent en al zo snel moe.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:47

Tinky12 schreef:
Nee...je kunt er niet van achteruit gaan.Wat je wel kunt doen is nog een aantal dingen laten testen zoals foliumzuur en vit.D.
Ik ga momenteel elke dag achteruit en de de B12 werkt nu injectie slechts een uur of 5,dit heb ik een aantal maanden geleden ook gehad en toen bleek mijn Vit.D slechts 24 te zijn ipv 50-150.

Hiervoor heb ik 2x een boost gehad,elke 6 weken 1...de laatste controle zat ik op 78 maar nu ik weer zo hard achteruit ga en bijna niet meer kan staan vermoed ik dat hier weer een probleem is.

hmpf ik heb dus nu precies het zelfde. Maandag toch maar weer een foontje naar de huisarts dan

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:52

Tinky ik spreek je tegen. Er is tegen ons verteld dat je in eht begin WEL achteruit kunt gaan. De klachten die al hebt kunnen slechter worder. Je kunt wat gloeierig worden vanwege aanmaak rode bloedl. Maar weet je of jouw foliumzuur en of ander B wel goed zijn. Vaak wordt er ook foliumzuur en B complex nog gegeven.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:54

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:39

Het enige wat bij de laatste testen niet goed was,was mijn Vit.D, mijn foliumzuur en andere B's waren goed...zo ook mijn Kalium,Calcium en magnesium.
Moet even zoeken waar ik dat rijtje heb wat ik daarna speciaal heb laten testen...

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:44

Ik was ook áltijd moe, ben er zelfs door blijven zitten op school. Geen pfeiffer of B12 tekort te vinden (ben vegetariër, dus b12 tekort is voor de hand liggend). Ik lag na elke schooldag op bed tot etenstijd en was natuurlijk super chagrijnig. Uiteindelijk een paar keer in het ziekenhuis bloed geprikt en daar kwam uit dat ik toch wel een b12/ijzertekort had. Ik eet nu Bambix koekjes, ik drink bloedwijn en ik slik ijzertabletten (maar die vergeet ik nog wel is..)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:13

Marije, ik ben ook achteruit gegaan door die prikken. Ik denk dat het mischien eerst erger kan worden voor het beter word :? Sinds ik geprikt word heb ik soms tintelingen in mijn vingers en opgezette voetzolen (en een vette huid met veel pukkels, grr) maar dat had ik eerst nooit en ben ook moeier sinds ik geprikt word. Denk soms wel dat ik er mee wil stoppen omdat ik toch niet genoeg geprikt krijg maar als ik dan weer hoor wat de gevolgen kunnen zijn.. Gelukkig nog 4 weken voor mijn secont opinion. Alleen is dat voor de moeheid niet voor de B12 maar wie weet doen ze daar ook iets aan. Denk dat ik ze nog maar even ga mailen/bellen erover.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:16

Nou ik word dus ook maar 1 keer per week geprikt, misschien dat dfaar dan toch het probleem ligt. Want zo is het niet leuk, dan kan ik beter niet prikken. Heb bij de minste inspanning (en dan bedoel ik echt minste, gewoon stil staan) al hele zere benen, en dat blijft de hele dag aanhouden die pijn. Plus dat ik zo onwijs moe ben dat ik me deze week al ziek heb moeten melden voor mn werk.. (en dat doe ik écht niet snel, ik maak mezelf eerder kapot dan dat ik me ziek moet melden...)

Edit: Jij hebt ook ME toch? Zou het daar dan toch mee te maken hebben dat het dan niet helpt oid? Aan de andere kant, bij Tinky werkt het wel..

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:28

Zitten jullie al op t B 12 forum? daar zie je een hoop over de syptomen de behandeling etcetc. Je kunt er alle vragen kwijt.
maar 1 keer per week is neit veel. Ben jij ook begonnen emt n Booster van 2 keer per week gedurende 5 weken?
Mirjamsel. B12 haal je uit dierlijk voedsel, Jouw lichaam neemt het neit op. Dus houd het goed in de gaten of je het wel uit bambix koekjes opneemt. Anders zou je om de neus of mondspray kunne vragen dat gaat via de slijmvliezen en sommige hebben daar wel baat bij.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:35

Nee ik ben nog maar net begonnen, maar krijg hem dus 1 keer per week, dat is wat ze aanhouden :x

Ik zal me eens aanmelden op dat forum!

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:44

Zirano schreef:
Zitten jullie al op t B 12 forum? daar zie je een hoop over de syptomen de behandeling etcetc. Je kunt er alle vragen kwijt.
maar 1 keer per week is neit veel. Ben jij ook begonnen emt n Booster van 2 keer per week gedurende 5 weken?
Mirjamsel. B12 haal je uit dierlijk voedsel, Jouw lichaam neemt het neit op. Dus houd het goed in de gaten of je het wel uit bambix koekjes opneemt. Anders zou je om de neus of mondspray kunne vragen dat gaat via de slijmvliezen en sommige hebben daar wel baat bij.

De Bambix en de wijn is voor mijn ijzer (is toch net iets anders dan B12??). Ik eet veel vleesvervangende producten en ik slik pillen, dus het moet in principe wel genoeg zijn :) Wat voor neus/mondspray bedoel je? Een speciale?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:46

Ja klopt ik heb ook ME, maar ook een B12 te kort en wij denken dat ik nu ook Fybromyalgie heb omdat het laatste jaar mijn klachten nogal zijn verergert en ik alle symptomen ervan heb. Maar nu met de B12 heb ik idd ook dat ik hele zware en snel pijnlijke benen/voeten heb (edit: ze zijn ook altijd zwaar) En dus ook opgezette voetzolen waardoor ik bijna niet kan lopen. Dat van die voetzolen is niet dagelijks gelukkig maar toch.. het klopt niet.

Denk niet dat het aan ME ligt omdat veel ME'ers ook B12 bijgeprikt krijgen ookal hebben zij geen tekort. Vanwege dit:
http://www.mecvs.net/PagEd-index-topic_ ... id-20.html

Heb me toevallig gister aangemeld op het B12 forum. Maar het is wel een forum.. je kunt er veel lezen maar je kunt niet alle informatie vertrouwen. Al denk ik wel dat je er heel veel uit kan halen!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:39

ja dat bedoel ik je leert er tpch weer van en er zijn vaak zat mensen die dan wel weer ergens ervaring in hebben
Maar betreft prikken van B12 Het is een schema door gegeven van de fabrikant en die zegt dus de eerste 5 weken 2 keer per week en dan kijken of je kunt afbouwen naar 1 keer per week. En het is de bedoeling dat aan het einde je nog maar 1 keer in de 1 tot 2 maanden moet de rest van je leven.
Maar kanttekening in eht begin kun je meer vocht vasthouden hoor. trouwens als je echt voor de ijzer gaat advies koop STOUT bier dat werd en wordt aan kraamvrouwen gegeven vanwege het giga hoog ijzergehalte

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:45

Ahh ik zei vandeweek nog tegen mn vriend dat ik zulke olifantenpoten had! Maargoed dat kan dus kloppen

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:49

Ik heb ook een tekort in mijn B12, duurde ruim een jaar voordat de uitslag definitief was en heb er meerdere jaren mee gelopen (klachten) Krijg, na dat ik mijn B12 opgebouwd kreeg met elke week 1 prik, nu elke 6 weken een prik, maar voel me nog niet lekker genoeg, dus waarschijnlijk zal dat gaan naar elke 4 weken een prik.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:51

Maar jij bent dus ook begonnen met 1 prik per week?
Ik vind het heel moeilijk, ik wil niet de dokter uit gaan hangen maar wil me ook beter voelen. Zij geven aan dat 1 keer per week een normale opstartdosis is en daarna eens per maand/2 maanden

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:01

__Marije__ schreef:
Ik vind het heel moeilijk, ik wil niet de dokter uit gaan hangen maar wil me ook beter voelen. Zij geven aan dat 1 keer per week een normale opstartdosis is en daarna eens per maand/2 maanden

Ik voelde me pas iets beter na 10 prikken. Mijn arts zei dat je na 5 a 6 prikken pas enige verbetering kán gaan voelen.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:04

Ik verwacht ook nog niet dat ik nu wat merk, maar ik ga nu onwijs achteruit. En misschien is het toeval hoor, want het ging altijd al heel wisselend, dan weer goed dan weer echt heel slecht. Maar als ik dan zo'n slechte periode heb probeer ik na te gaan wat er is gebeurd waardoor het slecht is gegaan en nu kom ik dan alleen bij de B12 prikken uit..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:42

__Marije__ schreef:

De "normale" opstart dosis blijft 10 injecties in 5 weken....dat zij een andere dosis aanhouden is niet werken volgens het protocol van de fabrikant.
Het is inderdaad heel moeilijk om een arts te overtuigen dat hij gewoon de gebruiksaanwijzing moet volgen,dat zou ook helemaal niet moeten mogen :n

Mijn arts had ook een "normaal" schema,heb ook echt de gebruiksaanwijzing onder de neus gedrukt.Het "normale" schema zorgde ervoor dat ik letterlijk instortte.Dat heb ik ook gemeld...gelukkig heb ik een fijne meewerkende HA.

Ik vind het bij jou erg moeilijk Marije...er speelt bij jouw veel meer,een laag bloedvolume heb ik namelijk niet.Is er bij jou ook op foliumzuur en ijzer geprikt? Andere vitaminen?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:49

Foliumzuur is de laatste keer niet op geprikt, een jaar geleden wel en die was toen goed.

Dit was de laatste bloedtest:

160610 bezinking (BSE) - mm/uur 12 (3-12)
160610 hemoglobine (Hb) - mmol/l 8.8 (7.5-10.0)
160610 leukocyten - x1E9/l 6.6 (4.0-10.0)
160610 M.C.V. - fl 87 (80-100)
160610 glucose nuchter - mmol/l 6.4 (4.0-6.4)
160610 alkalische fosfatase - U/L 54 (30-120)
160610 creatine (fosfo)kinase (CPK) - U/L 56 (-170)
160610 thyroïd stimulerend hormoon (TSH) - mU/l 2.84 (0.25-4.00)
160610 vitamine B12 - pmol/l 196 (140-660)

Dus bezinking zit een beetje op de grens, de rest eigenlijk netjes..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:54

:\ tsja...ken dat,mijn bloedwaarden waren ook allemaal goed (op mijn vit.D na,was toen een ander en hij wilde wel aankruisen maar vond het niet echt nuttige tests,blij dat het wel getest is)

Sprong bijna gat in de lucht toen ik hoorde dat er iets uit de test was gekomen,na 2,5 jaar :+

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:57

AAn de hand van die uitslagen ben je 1 keer per week begonnen met prikken van B12
Dan zit je dus echt in de laagreferentiewaarde dus aan de ondergrens dus advies van fabrikant is dan 2 keer per week. Met 1 keer red je het niet