Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:34

Karin schreef:
Het ligt dan op het puntje van mijn tong om te roepen 'je hebt er zelf voor gekozen' maar dat is dan weer niet zo aardig. :D

Waarom is dat niet aardig? het is toch de waarheid en die mag toch gezegd worden??

Karin

Re: Bewust kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:35

Natuurlijk kan ik dat roepen, maar ik heb niet altijd de behoefte om me te 'verlagen' tot het niveau van de ander. :D

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:36

dan ben ik denk ik ook egoistisch en er nog trots op ook ik wil nu geen kinderen (staat nu bij omdat ik niet weet hoe ik dat over 5 jaar ofzo zie ben nu 23) maar kan me nog niet voorstellen dat ik dat in de toekomst wel wil.
ik hecht heel veel waarde aan mijn leven zoals het nu is en als ik een voor en tegen lijstje moet maken zie ik maar weinig voordelen aan kinderen. kinderen van andere vind ik leuk maar zelf.. nee dat zie ik (nog) niet.
ik wil er de tijd niet aan besteden en het geld niet aan geven, en zeker niet mijn vrijheid opgeven ja dan ben ik misschien egoistisch zoals ik al zei kinderen zijn heel leuk zolang ze van andere zijn. met honden en paarden heb ik het al druk genoeg :D

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:36

Toch mag je dat soort dingen niet zeggen. Zoals je ook niet mag zeggen als iemand zegt in verwachting te zijn, heb je daar wel goed over nagedacht. Terwijl je die vraag wel krijgt als je zegt geen kinderen te willen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:37

Je kunt mijns inziens gewoon antwoorden dat jij dat kind niet bij haar naar binnen hebt gepropt...

Alet74

Evelienepien schreef:
Karin schreef:
En dat wordt dan vaak als egoïstisch gezien. :P

Tja en dat vind ik zo "raar"! Iedereen doet toch wat voor hem/haar "goed" is? Voor de een is dat het krijgen van kinderen en voor de ander juist niet! Waar het geld na toe gaat, is toch niet van belang?
Het gaat er toch om dat je tevreden bent?

@Sparta: dat spreekwoord +:)+ _/-\o_ !

Maar het gras is meestal groener aan de overkant - mensen zijn toch zeer regelmatig erg ontevreden, klagen veel terwijl ze geen reden hebben.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Inderdaad Karin, ik geef ze dan gewoon volmondig gelijk. Wij kunnen dat doen want wij hebben geen kinderen. Een 'nanananana' onderdrukkend }>

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:38

Vjestagirl schreef:
Je kunt mijns inziens gewoon antwoorden dat jij dat kind niet bij haar naar binnen hebt gepropt...

Zoals ik net al zei: ik heb er niet zoveel behoefte aan om dat soort antwoorden te geven. ;)

Ik geef ze dan idd nog liever 'gelijk' door te zeggen dat ik dat soort dingen idd kan doen 'omdat ik geen kinderen heb'.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:40

pretletter17 schreef:
Inderdaad Karin, ik geef ze dan gewoon volmondig gelijk. Wij kunnen dat doen want wij hebben geen kinderen. Een 'nanananana' onderdrukkend }>

Dat laatste zal ik onthouden }> want ik ben dus geneigd me te gaan verantwoorden _-:( . gelukkig zit ik nu in een vnl. kinderloze omgeving :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:47

Het speelt natuurlijk ook mee op wat voor toon of met wat voor bedoeling een en ander wordt gezegd.

Als een moeder mij vertelt dat ze voor vakanties is aangewezen op de schoolvakanties, dan is het heel goed mogelijk dat dat een feitelijke mededeling is, niets meer en niets minder. Als een lerares mij vertelt dat ze alleen tijdens de schoolvakanties weg kan, dan zie ik er ook het nut niet van om te antwoorden met 'dan had je maar geen lerares moeten worden'.

Het is wat anders als ze er daadwerkelijk over klagen of dat er een oordeel wordt gegeven over jouw levensstijl. Dat is nergens voor nodig lijkt mij.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:49

Hier nog zo'n kinderwensloos stel :wave:

Ik hoor al vanaf mijn tienerjaren "wacht maar tot je 20 bent" en dan ben je 20 en heb je nog steeds geen kinderwens
Daarna ging het van "wacht maar tot je 25 bent" Inmiddels ben ik 30 jaar en is die kinderwens er nog steeds niet.
Wij hebben er samen bewust voor gekozen om geen kinderen te nemen waarom is dat zo raar ik word er zo moe van.

Mensen in mijn omgeving krijgen 1 voor 1 een koter.
Ze verwachten dat het dan bij mij gaat kriebelen en weten zeker dat ik de volgende ben.
Ik ben het onderhand zoooo beu!! Eerst legde ik het steeds weer uit waarom wij geen kinderen willen maar ik doe het niet meer.
Wat jij zegt Karin, dan geef ik ze liever gewoon even gelijk.
Wij respecteren de keuze die mensen maken, waarom respecteren ze onze keuze niet?!

Begrijp me niet verkeerd, ik ben gek op de 2 kinders van mijn broer en ze blijven regelmatig bij ons snurken.
Gaan we leuke dingen doen enzo maar eigen kinders :n
Mocht ik toch nog ooit per ongeluk zwanger worden, het zij zo dan houden we het en zorgen we ervoor dat hij/ zij nooit iets tekort zal komen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:51

@ Karin; je hebt helemaal gelijk; dat ligt ook bij mij :o !
Gezien vakanties vind ik het wel irri dat we ieder jaar hetzelfde liedje op het werk hebben:
Nee, niet in de bouwvak of kerstavakantie want dan hebben de werknemers met gezinnen al vrij :7
Ja en :roll: ????? egoïstisch ben ik, hé? om dat te denken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:52

Niet elke ouder begint ondoordacht aan kinderen hoor en ook als je kind gewenst is, kun je in een post natale depressie raken, een postnatale depressie wil namelijk niet zeggen dat je niet van je kind houdt op zo'n moment. Ook daarna kan het allemaal prima in orde komen.

Je ziet ook veel ouders onderling die vinden dat het gras bij de ander groener is. Dat is niet perse per definitie van ouder naar een niet ouder toe. Veel mensen in nederland hebben nu eenmaal kinderen, dus ouders onderling hebben ook de jaloerse trekjes.
Ik kan paarden houden, mijn man surft en dat kan allemaal, tja dat komt omdat jullie maar 1 kind hebben, wij hebben 2 dus das duurder. Je kunt het nooit goed doen.

Ik leef zoals ik wil en ik geef uit wat ik wil en waaraan, dan moeten ze maar een betere baan zoeken, denk ik dan.
Mijn schoonzusje verdiend samen met haar man bergen geld, ze hebben drie kinderen en ik vind het leuk voor ze, tja ik ben tevreden met mijn eigen leven en dat gun ik een ander ook. Daar kan ik niet groen van gaan zien, ook leven ze luxer en noem het maar, waarom niet? Ik heb het zelf ook goed, dus heb geen reden om jaloers te zijn..
Mensen zijn altijd jaloers als een ander het beter heeft, ongeacht of die mensen nu kinderen hebben of niet, mensen voeren de kinderen echter wel als excuus aan voor hun eigen gebrek(de jaloezie) en dat is dan weer jammer. Zeg dan: goh, ik ben blij voor je, maar ik benijd je wel dat je bijv 4 x per jaar op vakantie kan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-10 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:54

dat vind ik idd ook oneerlijk dat papas en mamas in de bouwvak vakantie voorrang krijgen met vakantie ! wat is dat voor onzin zeg, je kiest er toch zelf voor of je kinderen wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:55

Idd. Mijn man is kapitein en kan vaak ook niet mee op vakantie in de bouwvak, omdat hij er dan niet is. Nu ja, dan gaan we wel in de herfst.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:56

Ik ben 31 en wil ook geen kinderen, maar om een reden die ik eigenlijk nog nooit ergens heb gehoord. Misschien is het al wel in dit topic genoemd, maar ik ben te lui om alles door te lezen. :o

Kinderen vind ik ontzettend leuk en ik zou er erg graag een paar groot willen brengen, maar ik wil ze zelf niet op de wereld zetten. Ik heb er te grote ethische bezwaren tegen. Ik vind het namelijk moeilijk dat wij kinderen op de wereld zetten voor ons eigen plezier, maar dat die kinderen niets gevraagd wordt. En dan nog het ergste... na 20 jaar schoppen we ze de deur uit en moeten ze het de volgende 60 jaar zelf maar uitzoeken.

Als je een puppy koopt omdat je zo graag een puppy wilt, en hem de deur uit schopt zodra het een volwassen hond is dan krijg je de hele wereld over je heen, maar bij kinderen schijnt dat normaal en geaccepteerd te zijn. (Oke, als je als kind volwassen wordt dan wil je zelf vaak wel weg, maar daar ga je als ouder ook vanuit. Je wilt een kind hebben, geen volwassene.)

Tja, ik kan dat niet. Een mens schep je voor een heel mensenleven, en als ouders profiteer je een jaar of 10 van dat leven, om je eigen leven een beetje op te leuken. Dat is toch niet recht te breien in je hoofd? Bij mij niet tenminste. (Ik snap dus ook niet wat er egoïstisch aan is om géén kinderen te hebben. Bewust kinderen maken is juist über-egoïstisch.)

Ik zou wel willen dat het was zoals vroeger, toen mensen nog gewoon kwamen en gingen en dat je daar niet over hoefde te beslissen. Want als mijn kindje er eenmaal zou zijn dan zou ik er met alle liefde voor zorgen en grootbrengen, maar beslissen dat ik er eentje ga maken, dat kan ik niet. Het is net omgekeerde euthanasie vind ik.

Ik ben wel jaloers op mensen die niet zo denken, en die dus wel gewoon kinderen krijgen. Maar ik kan niet anders denken dan dat ik doe. Misschien gaat het nog een keer over, maar dan is het vast te laat... Daar ben ik wel bang voor.

Voorlopig ga ik voor de pleegkinderen en misschien wel adoptie (al heeft dat ook zeker nadelen, vooral uit het buitenland), maar ik vraag me af of ik daar nog voor in aanmerking kom als ik dit opgeef als reden. :P

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met dezelfde gedachten als ik.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:57

Dat is bij ons op het werk (gelukkig) niet zo. Wie het eerst komt... mag het eerst zijn/haar vakantie vastleggen.

En omdat ik meestal pas kort van tevoren weet wanneer ik ga, moet ik rekening houden met vakanties die al zijn vastgelegd. Of dat nou door collega's met of zonder kinderen is gedaan.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:58

mijn ouders kregen dat ook altijd te horen omdat ze 1 kind hebben, ja jullie kunnen dat maar met 4 kan dat echhht niet hoor!!
mijn ouders hebben bewust voor mij gekozen, mijn vader wilde heel lang geen kinderen maar uit eindelijk was hij om :D
hij heeft echt alles voor me over en houdt zielsveel van me.
ze hebben wel altijd tegen mij gezegd dat ik er zelf voor moest kiezen of ik kinderen wil en niet omdat het door de maatschappij van me verwacht wordt, voor hun hoef ik ze geen opa en oma te maken als ik dat niet wil, als ik dat wel doe zijn ze er ook heel blij mee daar niet van ma toch. denk dat ik daardoor ook zo er insta dat ik nu denk dat ik nooit geen kinderen wil, misschien veranderd het maar voor nu weet ik het zeker.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:59

efaa schreef:
dat vind ik idd ook oneerlijk dat papas en mamas in de bouwvak vakantie voorrang krijgen met vakantie ! wat is dat voor onzin zeg, je kiest er toch zelf voor of je kinderen wilt.

Ja of nie! :( Wie is er nou egoïstisch?!
Bij ons op het werk is het ook elk jaar hetzelfde.
Ik heb wel 's gezegd dat ik dan ook maar 's kinders moet nemen om die voorrang met vakanties te krijgen }>
Maar dan ben ik ineens egoïstisch...... :?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:00

Ik kan je redenatie heel goed volgen Lindy. Ik vind ook dat je een kind hebt voor het leven, en ik kan er dus ook niets mee als er wordt gezegd 'op hun 18e zijn ze volwassen, dan worden ze geacht hun eigen boontjes te doppen en dan heb jij er geen omkijken meer naar' - ja idd, zo is me dat al meerdere keren verteld. :7

Maar zo werkt dat dus niet voor mij: als ik aan een kind begin, dan is dat met het volle besef dat ik mijn hele verdere leven moeder zal zijn. Met alle zorgen (positief en minder positief) die het moederschap met zich meebrengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:02

Ehh LindyH,

Vroeger had men gezinnen van 9 a 10 kinderen.

Ouder ben je voor het leven, ook als ze het huis al uit zijn, dat houdt dan niet op hoor.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:02

Ibbel schreef:
Neem alle kunstmatig verwekte kinderen. Daar wordt op kunstmatige wijze onvruchtbaarheid tóch doorgegeven aan de volgende generatie. Dat is evolutionair gezien echt niet 'normaal' en echt geen verbetering.

Dat vind ik erg korte termijn + Westers denken. Ten eerste worden er op vlak van de hele soort zéér weinig kinderen kunstmatig verwekt, dat dat misschien onvruchtbaarheid doorgeven is, is een non-probleem op planetair niveau, en ten tweede leren we hierdoor tegelijk als soort wereldwijd zéér veel over onze eigen vruchtbaarheid en voortplanting. Nuttige combinatie lijkt me.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:06

mick75 schreef:
Naar aanleiding van het topic over abortus lijkt dit me wel een gepast onderwerp.

Ik ben midden 30 en zeer bewust kinderloos. En mocht ik per ongeluk zwanger raken, iets wat mij in theorie best zou kunnen overkomen wil ik het absoluut niet hebben, wil er geen 9 maanden last van hebben en er helemaal niets mee te maken hebben. Heel vaak in gesprekken met leeftijdsgenoten, of ze nou wel of geen kinderen hebben, word ik voor knettergek of erger aangemerkt omdat ik een totaal gebrek aan moederlijke gevoelens heb en ook geen bijster zorgzaam karakter heb. Vrouwen van mijn leeftijd horen op z'n minst een dringende kinderwens te hebben en er alles aan te doen om zwanger te worden lijkt het wel. Ik was echter dolgelukkig de dag dat ik een miskraam kreeg, scheelde weer een dag ziekmelden voor een abortus.

Nou heb ik natuurlijk totaal geen problemen als anderen om me heen zwanger worden en kinderen krijgen, gefeliciteerd en veel geluk gewenst, oprecht. Wil best de hele dag luisteren naar nieuwe moeders die over niets anders dan hun uk kunnen praten, wil best mee met inkopen doen en voor pakezel spelen als de moeder nog weinig mag tillen. Ik wil alleen niet oppassen of op een andere manier voor een kind moeten zorgen want dat kan ik niet en ik wil het ook niet kunnen.

Vraag me af of er meer mensen zijn die zoiets hebben, die heel gelukkig kinderloos zijn en ondanks dat de tijd "begint te dringen" nog steeds geen enkel moederlijk gevoel hebben.

Ben ook midden 30 en denk er precies zo over......dus je bent niet de enige :D
Ik kan nog steeds niet ontdekken wat er leuk aan kinderen is hoor......

vuurvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:30

Hier nog iemand die geen kinderen wil,geen behoefte aan ook nooit gehad.
Ik vond het vreselijk als er weer een baby was geboren ,en die je weer in de armen werd geduwd, ahhh wat lief en mooi, niet dus vond er niets aan!!.Wist niet wat ik ermee moest ,voelde mij vreselijk ongemakkelijk :r

Ik heb vroeger wel eens op mijn stage adres(was toen 15 jaar) op 3 kids gepast,maar ik vond er niets aan.En toen mijn broer kids had ,heb ik er ook niet veel aandacht aan besteed.Wel een tijd de kids van school gehaald om dat mijn schoonzus dan nog niet thuis was van haar werk.(om ze te helpen dus ,niet omdat ik daar nou zo'n plezier in had)

Ik raak in de stres als ik in de buurt van baby's kom, die blijven huilen of kids die in de winkel zeuren en janken omdat ze geen snoep mogen.(wordt er narig van :( -:(- )

Ik kan (af en toe :D )best wel aardig tegen kinderen zijn,maar ik heb na een tijdje er wel genoeg van.

Ik ben een dieren liefhebber,heb zo wie zo meer met dieren dan met mensen.

En dat gel#l van dat komt nog wel dat heb ik ook vaak genoeg gehoord,nou ik ben achter in de dertig en heb er nog nooit last van gehad!!

En zou ik zwanger worden dan laat ik het weg halen,(ben er altijd bang voor geweest,altijd de pil en condoom gebruikt)ik heb er niets mee,ik voel er niets voor.Ik wil die verantwoording,kopzorgen enz niet!!(okay er zullen ook wel leuke kanten aan zitten ,maar niet voor mij :n )

Ik heb mijn dieren en hobby's en daar past geen kind bij.
Mijn vriend denkt er net zo over,heeft er ook niets mee.

Mensen(vrienden)die wel kinderen willen prima,maar mij er niet mee opzadelen ,in nood gevallen zal ik klaar staan,als er een keer opgepast moet worden maar anders niet.(zij willen een kind niet ik :P )

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:31

Ik ben zelf 20, en heb helemaal niks met kinderen. Wil ze niet in mijn buurt hebben en erger me er most of the time aan.
Ik denk dus helemaal nog niet aan kinderen en zou helemaal in paniek schieten als blijkt dat ik zwanger zou zijn (ondanks de wel zeer kleine kans daarop)

MAAR... bij mijn moeder was dit net hetzelfde.. hekel aan kinderen.. wilde nooit één hebben..
tot ze midden haar dertigerjaren plots haar een moedergevoel kreeg..
en ja ze heeft nog steeds een hekel aan (andersmans) kinderen :D

Je hoeft dus geen fan te zijn van kinderen om zelf kinderen te willen..

Daardoor ben ik dus van mening dat je onder de pakweg 30 helemaal niet kunt bepalen of je ooit kinderen wil.
Die gedachte kan áltijd veranderen. En let op van die die het nog het hardst roepen (zo eentje was mijn moeder namelijk :D )

Maar prima als je kinderloos blijft, iedereen zijn ding :)