en dan moet je kind met een luier naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:50

Urielle schreef:
Ayasha schreef:
Ik vind het eigenlijk jammer dat er zo weinig begrip is voor de juf.... Ze staat daar om les te geven en te begeleiden niet om te verschonen.... (en nu klinkt dit ontzettend bot, dat is echt niet zo bedoelt)

Het verbaast me eigenlijk dat jij dat zegt als Belgische?!
Hier gaan de kindjes tenslotte met 2,5 naar school en wordt verzocht, ze pas te laten komen als ze zindelijk zijn. Maar geloof maar dat er in de (eerste) kleuterklassen veel verschoond moet worden! Dat hoort helaas voor de juf bij het hebben van een kleuterklas, ook in tijden van emotie (verhuizing bijvoorbeeld) kan een kind tijdelijk ineens onzindelijk worden. Ze kunnen het kind dan wel met een luier naar school doen, maar dan is hij straks niet zindelijk meer en zit de juf van de volgende klas met een probleem. Je kunt ze moeilijk tot hun zesde, zevende jaar in een luier steken.
Mijn eigen dochter was zindelijk, ging met 3 jaar en durfde niets tegen de juf te zeggen (zegt ze nu nog niks vrijwillig tegen trouwens). Die kwam de eerste twee weken standaard met andere kleren naar huis. Wij hebben zelf aangeboden haar met een luier te sturen maar dat vonden ze geen goed idee, kwam vanzelf wel weer goed. En dat is het natuurlijk ook gekomen.

Ze zijn toch niet al verplicht om te gaan op 2.5? Volgens mij mag je ze langer thuis houden ook. ;)

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:18

russel schreef:
Je weet nooit of een kweek 3 weken duurt, ook niet of hij afhankelijk van een labonderzoek is.

Ik heb nog nooit een kweek gezien die 3 weken duurt hoor :=
Een bacteriële kweek buiten urine kan eventueel een dag of 5 duren.

Maar een urine kweek is op zich makkelijker om te diagnostiseren ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:03

Ayasha schreef:
Ze zijn toch niet al verplicht om te gaan op 2.5? Volgens mij mag je ze langer thuis houden ook. ;)

Mits je zelf volledig thuis blijft ja, want de opvang voor baby's en peuters gaat maar tot max drie jaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:04

Urielle schreef:
Ayasha schreef:

Mits je zelf volledig thuis blijft ja, want de opvang voor baby's en peuters gaat maar tot max drie jaar.

Wel dan, waarom verbaast je mijn reactie dan? :+
De school geeft je de optie om ze thuis te houden, dat iemand dat niet kan/wil ivm werk of whatever kan de school niets aan doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:07

slimmerik schreef:
Vergeet niet, dat de juffrouw in die klas al maanden bezig is geweest. Wellicht is op jouw school een onderwijsassistent aanwezig en dat maakt het ook wat gemakkelijker. Veel scholen hebben geen ergonomische aankleedtafels en zo en dan is het voor 1 juffrouw alleen een veel te zware fysieke belasting.

Al die mensen die maar vinden dat de juf dit er maar ff bij moet doen, wil ik vragen 1 week vrijwillig mee te draaien in een kleuterklas waar maar 1 juf op 25 à 30 kinderen staat.... Ik heb dat iig vaak genoeg gedaan.....

Nee, de klas heeft twee juffen die allebei deeltijd werken en elkaar zo afwisselen. Aankleedtafels zijn er op de school van mijn dochter niet, en toch gebeuren daar heel wat 'ongelukjes' (ook bij de kindjes die gewoon zindelijk zijn gaat het wel eens fout, ze zijn nog zo klein). In de klas zitten 23 kindjes geloof ik.

Ayasha
Blogger

Re: en dan moet je kind met een luier naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:08

Wel eens een ongelukje is wat anders dan 2x per dag :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:16

Ayasha schreef:
Wel dan, waarom verbaast je mijn reactie dan? :+
De school geeft je de optie om ze thuis te houden, dat iemand dat niet kan/wil ivm werk of whatever kan de school niets aan doen.

Omdat het in Belgie heel standaard is om je kind al vroeg naar school te doen en er dus in alle kleuterklasjes best wat fout gaat op het gebied van zindelijkheid, maar daar hoor je geen juf over zeuren.

Overigens kun je ze wel thuishouden maar dat houdt ook in dat je kind al begint met de nodige achterstand. Mijn dochter moet in dit kleuterjaar kunnen tellen tot 10 en rekenen (optellen en aftrekken) tot en met 3, kleuren benoemen, puzzelen tot X stukjes (weet niet precies), het alfabet kennen, en verder weet ik het niet precies. Thuishouden wordt zeer afgeraden.

Dit kindje is al iets ouder, maar heeft verm. een medisch probleem.
Zou mooi zijn als ik zeg dat ik geen autistische leerlingen wil, of met ADHD, of dyslexie oid, want dat kost teveel tijd ten koste van de anderen (kosten ze ook, en ze moeten allemaal op de voorste rij aan het bureau :? maar het zijn net zo goed kinderen die je zorg en aandacht verdienen!). Hou maar thuis? Dat kun je niet maken!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:17

Nee hoor, dat is helemaal niet standaard, neefje is pas met 3.5 naar school gegaan en dan nog niet altijd, ik zelf ben ook niet met 2.5 naar school moeten gaan, dat is toch echt keuze. En ik heb er geen achterstand door opgelopen :D

Als het een medisch probleem is dat opgelost kan worden zie ik niet in waarom TS hem niet thuis houd tot ze de resultaten van de onderzoeken enz hebben. Alle kinderen verdienen even veel aandacht, als eentje een hoop meer aandacht op eist (2x per dag in zijn broek plassen en nog elk half uur naar toilet samen met de juf) dan doen ze de andere kinderen tekort.

ADHD, Dyslexie en autisme zijn niet te vergelijken met een kind dat niet zindelijk is.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-02-10 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:18

Ayasha schreef:
Wel eens een ongelukje is wat anders dan 2x per dag :=

Dat is anders vrij normaal in de eerste kleuterklas hoor! Een kind van 2,5 is nog niet zo lang zindelijk en vaak ook niet helemaal betrouwbaar in andere omgeving en met andere mensen.
Kind van TS is 4, oke, dan mag er best iets meer verwacht worden, maar des te fijner voor de juf dat ze er dus geen 20 bij heeft zitten met aanzienlijke kans op 'lekkage'.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:24

Weet je wat mij ergert? Dat e TS wel vanalles vindt, en erg makkelijk doet over dat school maar haar kind zonder luier moet accepteren maar niet komt met de suggestie om zélf te gaan bijdragen aan een oplossing.
Ik krijg daar een beetje een naar gevoel bij. Het is in the end háár kind, ze werkt niet, dan is het toch mogelijk dat ze zelf haar kind verschoont en in het begin een tijd actief steunt in het plassen op school?
Probleem opgelost dan, lijkt me, los van de medische factor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:25

Vraag mij af of de kleuterjuffen wel weten waar ze aan beginnen als ze voor de klas gaan staan van zulke ukkepukken. Krijgen ze ook al computerles en moeten ze daar ook al een examen voor doen voor ze over mogen?? :+

Ik vind het maar bijzonder dat een niet zinderlijk kind als hinderlijk of belastend wordt gezien en zeker ook nog eens fysiek belastend.....sjeudemeuters zeg. Dat zal dan eens bij de voorlichting moeten worden gegeven als die meisjes naar de de opleiding gaan..

Pas op! Er kan een kind in je klas zitten die niet zinderlijk is, of ineens niet meer zinderlijk en het is helemaal oppassen geblazen als je er 2 in je groep hebt!!! :+ Daar kan je van in de WAO komen.....

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:26

Nee Russel, zindelijkheid is zo aan te leren en met een paar weken opgelost. Al vind ik dat een taak van de ouders!
Maar dit kind is ziek, is een langdurig verhaal, waarom moet de juf dat oplossen? Daar heeft een kind ouders voor hoor. Verder is eht normaal dat een kind tussen de 2 en 4 jaar (en dan neem ik het heel ruim) volledig zindelijk is. Maar geef jij les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:28

Nou precies, dat bedoel ik ook. En sommige kinderen zijn niet zindelijk met een paar weken, sommigen zijn dat nog met 3 en dat betekend dan dat ze niet naar school mogen? Dat ze een leerachterstand moeten oplopen omdat de juf niet mag bukken?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:29

russel schreef:
Vraag mij af of de kleuterjuffen wel weten waar ze aan beginnen als ze voor de klas gaan staan van zulke ukkepukken. Krijgen ze ook al computerles en moeten ze daar ook al een examen voor doen voor ze over mogen?? :+

Ik vind het maar bijzonder dat een niet zinderlijk kind als hinderlijk of belastend wordt gezien en zeker ook nog eens fysiek belastend.....sjeudemeuters zeg. Dat zal dan eens bij de voorlichting moeten worden gegeven als die meisjes naar de de opleiding gaan..

Pas op! Er kan een kind in je klas zitten die niet zinderlijk is, of ineens niet meer zinderlijk en het is helemaal oppassen geblazen als je er 2 in je groep hebt!!! :+ Daar kan je van in de WAO komen.....

:D 8-) *Proest*

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:30

Omdat de juf verantwoordelijk is voor alle kinderen en niet alleen voor dat ene kind. :) Ieder kind kan een ongelukje krijgen, ook als het zindelijk is. Maar stelselmatig niet zindelijk betekend heel regelmatig de klas in de steek laten. Met alle risico's van dien, want als er dan een ongeluk gebeurd met de rest mag de juf opdraaien voor de gevolgen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:31

Ayasha schreef:
Nee hoor, dat is helemaal niet standaard, neefje is pas met 3.5 naar school gegaan en dan nog niet altijd, ik zelf ben ook niet met 2.5 naar school moeten gaan, dat is toch echt keuze. En ik heb er geen achterstand door opgelopen :D

Jij bent ook al een stuk ouder geloof ik, twintiger toch? Toen was de kleuterschool nog spelen, nu is er een heel onderwijsprogramma wat ze doorlopen moeten hebben voor ze op de basisschool komen. Op onze basisschool mogen ze niet eens inschrijven als ze niet zeker 2 jaar gekleuterd hebben en bij voorkeur de hele reeks, omdat het al zo moeilijk is om in te pikken tussen alle kleuters die al van alles weten en kunnen.

Ayasha schreef:
Als het een medisch probleem is dat opgelost kan worden zie ik niet in waarom TS hem niet thuis houd tot ze de resultaten van de onderzoeken enz hebben.

Een kind heeft ook behoefte aan regelmaat, dan weer naar school, dan weer thuis, dan weer naar school, dan help je ze helemaal van de leg, net als de groepssfeer. Bovendien hebben ze daar ook al een sociaal leven, dat contact met de vriendjes en vriendinnetjes plus alles wat ze er leren in velerlei opzicht. Kleuteren is niet langer beetje tekenen en een liedje zingen! Als de juf dat niet aan kan, dan moet de school maar een oplossing zoeken om de werkdruk te verminderen, dat kind heeft er recht op om naar school te gaan.

Ayasha schreef:
Alle kinderen verdienen even veel aandacht, als eentje een hoop meer aandacht op eist (2x per dag in zijn broek plassen en nog elk half uur naar toilet samen met de juf) dan doen ze de andere kinderen tekort.

Tja, als er een tussen zit met een gedrags- of ontwikkelingsstoornis, of een bepaalde ziekte met verschijnselen zoals epilepsie of spasmen, dan vraagt die ook extra aandacht. In de basisschool zit alles nog door elkaar, wild en rustig, verlegen en haantje de voorste, dom en slim, taalachterstand of intellectueel... en de kans is gewoon groot dat de lieve verlegen kindjes die prima mee kunnen minder aandacht krijgen omdat de wildebrasjes en de zorgleerlingen de aandacht opeisen. Zo gaat dat.
Ik tel mijn zegeningen dat ik een dochter heb die die extra aandacht niet nodig heeft, toont alleen maar aan dat het goed met haar gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:36

Urielle schreef:
Jij bent ook al een stuk ouder geloof ik, twintiger toch? Toen was de kleuterschool nog spelen, nu is er een heel onderwijsprogramma wat ze doorlopen moeten hebben voor ze op de basisschool komen. Op onze basisschool mogen ze niet eens inschrijven als ze niet zeker 2 jaar gekleuterd hebben en bij voorkeur de hele reeks, omdat het al zo moeilijk is om in te pikken tussen alle kleuters die al van alles weten en kunnen.

Ik wel maar mijn neefje niet en die ondervind geen problemen :+

Citaat:
Een kind heeft ook behoefte aan regelmaat, dan weer naar school, dan weer thuis, dan weer naar school, dan help je ze helemaal van de leg, net als de groepssfeer. Bovendien hebben ze daar ook al een sociaal leven, dat contact met de vriendjes en vriendinnetjes plus alles wat ze er leren in velerlei opzicht. Kleuteren is niet langer beetje tekenen en een liedje zingen! Als de juf dat niet aan kan, dan moet de school maar een oplossing zoeken om de werkdruk te verminderen, dat kind heeft er recht op om naar school te gaan.

Kind vind het natuurlijk niet erg dat ie 2x per dag in zijn broek plast voor de hele klas.... :) Zullen de vriendjes en vriendinnetjes ook wel heel begripvol tegenover staan.... ;) School moet maar een oplossing zoeken? Waarom begint TS niet eens met oplossingen te zoeken? Het is haar kind en haar verantwoordelijkheid.

Citaat:
Tja, als er een tussen zit met een gedrags- of ontwikkelingsstoornis, of een bepaalde ziekte met verschijnselen zoals epilepsie of spasmen, dan vraagt die ook extra aandacht. In de basisschool zit alles nog door elkaar, wild en rustig, verlegen en haantje de voorste, dom en slim, taalachterstand of intellectueel... en de kans is gewoon groot dat de lieve verlegen kindjes die prima mee kunnen minder aandacht krijgen omdat de wildebrasjes en de zorgleerlingen de aandacht opeisen. Zo gaat dat.
Ik tel mijn zegeningen dat ik een dochter heb die die extra aandacht niet nodig heeft, toont alleen maar aan dat het goed met haar gaat.

Dat zijn dingen die niet geneesbaar zijn. Gedrags of ontwikkelingsstoornissen of epilepsie zijn niet te vergelijken met een kind dat niet zindelijk is. Hoogstwaarschijnlijk is aan dit probleem iets te doen. Epilepsie enz moet je mee leven. Dat je die vergelijking trekt vind ik zelfs enigszins respectloos. :) Je zal het maar hebben en vergeleken worden met een kind dat niet zindelijk is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:47

Het gaat hier bij het kind van TS toch ook om een medisch probleem? Wie weet wat er achter zit, als het kind een chronisch nier- of blaasprobleem blijkt te hebben, mag hij dan wel weer ineens naar school, 'omdat hij niet te genezen is' :?
Maar goed, zal even een vergelijking trekken: had een kind in de klas wat een soort kwikzilvertje was, moest nog gediagnosticeerd en aangepaste medicatie. Stiklief kind verder, maar vroeg veel aandacht en legde veel druk op de groep. Moet je zo'n kind dan ook naar huis sturen tot hij weet wat hij heeft en aangepaste medicatie heeft?

TS heeft geen probleem met haar kind wat niet zindelijk is (of ja, dat heeft ze natuurlijk wel, omdat je je als moeder toch zorgen maakt, maar ik neem aan dat ze het verschonen met alle liefde doet), het is de juf die er een probleem van maakt. Lijkt me dan de taak van de directie om te zorgen dat er een OA, oproepkracht, of desnoods een stagiaire komt helpen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:48

Nee, die ouders moeten kijken of ze mee kunnen denken met de school, en de school emt de ouders. Nu wordt alles bij de school gelegd en dat klopt niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:50

Dan krijgt ie daar waarschijnlijk medicatie enz voor net als mensen met ADHD en epilepsie. Nu wordt alles maar op de school geschoven terwijl moeders zelf weinig onderneemt behalve het afschuiven op de school. Die moeten haar probleem maar oplossen... Zo werkt het nu eenmaal niet.

Stellen dat TS geen probleem heeft met de onzindelijkheid van haar kind behalve bezorgdheid vind ik eerlijk gezegd geen compliment voor TS. :D

Je staat in school, jij weet best dat directie niet altijd al te vlot reageert, om het dan maar, zoals het hele topic gebeurt, op slechte kleuterjuffen te steken vind ik wat ver gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:00

ik zie het juist andersom: school die geen opties biedt.

ik zeg overigens niet dat de juf een slechte juf is ;) maar de patstelling thuishouden of luier aan, maakt mij als juf erg boos. Ben ook niet blij met de problematiek van elk kind (wat los staat van de persoon!) maar het blijft een kind onder jouw zorg, die stuur je niet naar huis.

(missch krijgt het kind ook medicatie, maar imo zal juf het tot die tijd dus even moeten uitzingen, evt. met assistentie. Als moeders een rol kan/mag spelen dan is dat toch te bespreken, maar ik zou niet weten hoe)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:02

Hm als ook juf vraag ik me ronduit af of de juf echt niet eerder suggesties heeft gedaan. Kan me dat niet voorstellen eerlijk gezegd. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:05

Urielle schreef:
ik zie het juist andersom: school die geen opties biedt.

ik zeg overigens niet dat de juf een slechte juf is ;) maar de patstelling thuishouden of luier aan, maakt mij als juf erg boos. Ben ook niet blij met de problematiek van elk kind (wat los staat van de persoon!) maar het blijft een kind onder jouw zorg, die stuur je niet naar huis.

(missch krijgt het kind ook medicatie, maar imo zal juf het tot die tijd dus even moeten uitzingen, evt. met assistentie. Als moeders een rol kan/mag spelen dan is dat toch te bespreken, maar ik zou niet weten hoe)

Maar dat is wel wat in het topic gezegd wordt en waarop ik reageer. ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:20

Ayasha schreef:

Als het een medisch probleem is dat opgelost kan worden zie ik niet in waarom TS hem niet thuis houd tot ze de resultaten van de onderzoeken enz hebben. Alle kinderen verdienen even veel aandacht, als eentje een hoop meer aandacht op eist (2x per dag in zijn broek plassen en nog elk half uur naar toilet samen met de juf) dan doen ze de andere kinderen tekort.

ADHD, Dyslexie en autisme zijn niet te vergelijken met een kind dat niet zindelijk is.

Kind is WEL zindelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:20

Zo zindelijk dat ie naar de dokter moet. :)