Bandida schreef:Gaat toch een lesje slow-lifen met hout zijn voor haar denk ik, als het -6 gaat worden. Ik hoop dat ze weet hoe je een vuur moet aanhouden.
Het is een antieke duitse keukenstoof compleet met oven. Steen van binnen, een kooplaat met ringen in ringen van boven en geëmailleerde deurtjes/schuifjes.
Echt prachtig en het werkt, maar het vraagt wel aandacht en vaardigheid ja. Er gaan ook maar kleine rothoutjes in, dus het vraagt hout invoeren.
Duurt ook even voor het ding zichzelf afdicht en door warmte trek in de pijp komt welke de rookontwikkeleing meezuigt.
Dat ken ik nog van 40 jaar terug bij mijn oma met een keueken vol volk en altijd een ketel water in de centrale kookring verzonken.
Je moet zo´n kacheloven eigenlijk continue stoken voor het mooi, maar zo leven we tegenwoordig niet meer; in de keuken, met de voor- en opkamer de hele winter dicht, slapen in een bedstede met een muts op vanwege de fokking kou.
Ik heb kachel net aangestoken en ga nu eens kijken of en wat ik er aan moet/kan doen.