Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:00

Bandida schreef:
Gaat toch een lesje slow-lifen met hout zijn voor haar denk ik, als het -6 gaat worden. Ik hoop dat ze weet hoe je een vuur moet aanhouden.

Het is een antieke duitse keukenstoof compleet met oven. Steen van binnen, een kooplaat met ringen in ringen van boven en geëmailleerde deurtjes/schuifjes.
Echt prachtig en het werkt, maar het vraagt wel aandacht en vaardigheid ja. Er gaan ook maar kleine rothoutjes in, dus het vraagt hout invoeren.
Duurt ook even voor het ding zichzelf afdicht en door warmte trek in de pijp komt welke de rookontwikkeleing meezuigt.
Dat ken ik nog van 40 jaar terug bij mijn oma met een keueken vol volk en altijd een ketel water in de centrale kookring verzonken.
Je moet zo´n kacheloven eigenlijk continue stoken voor het mooi, maar zo leven we tegenwoordig niet meer; in de keuken, met de voor- en opkamer de hele winter dicht, slapen in een bedstede met een muts op vanwege de fokking kou.

Ik heb kachel net aangestoken en ga nu eens kijken of en wat ik er aan moet/kan doen.

Zitouna

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:04

Bandida, dank je! We gaan ook nog bij een neef van mijn vriend langs, die race en endurance paarden fokt, ben ook wel benieuwd hoe dat er hier dan aan toe gaat..

Yole: gefeliciteerd met het veulentje! Maar idd, hoe doen jullie dat dan? Blijft zij nu ook buiten?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:43

lakshmi schreef:
Bandida, dank je! We gaan ook nog bij een neef van mijn vriend langs, die race en endurance paarden fokt, ben ook wel benieuwd hoe dat er hier dan aan toe gaat..

Dat laatste heeft dan mijn persoonlijke interesse wel weer heel erg, dus ben altijd geïnteresseerd in foto's en afstammingen!

En heftig, nu een veulentje in de kou, hoe gaat alles inmiddels?
Juist met de paarden die jaarrond buiten zijn probeer ik de veulentjes in mei te bestellen, al ken ik ookal zat mensen die ze in januari laten komen...
Hun theorie is dat als ze als veulen al flink aan kou gewend zijn ze op latere leeftijd veel beter tegen de kou kunnen. (ik heb nu een paardje dat uit Rusland is meegekomen in de baarmoeder, ze is in februari geboren, lijkt me in Rusland ook geen pretje in die tijd...)

Ikzelf heb veulens gewoon altijd graag in het gras, gevoelsmatig zou de melk dat ook gewoon beter zijn (nooit onderzoek naar gedaan eigenlijk, maar gewoon aanname dat de natuur dat zelf het beste zal regelen...)

Zitouna

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:02

Moragh: zal zeker een stel foto's maken, en als hij wat interessants heeft te vertellen onthoud ik het wel ;) hoewel ik verder niet veel van afstammingen e.d. weet. Ik weet wel dat ze hier erg sportgericht fokken. Egyptische arabieren vind je hier amper, dat vinden ze 'maar showdingen'. Dit is nog een fokker in tunesie: www.tunisianarabhorses.com. www.fnarc.nat.tn is de site van de fondation nationale d'amelioration de la race chevaline.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:03

lakshmi schreef:
Moragh: zal zeker een stel foto's maken, en als hij wat interessants heeft te vertellen onthoud ik het wel ;) hoewel ik verder niet veel van afstammingen e.d. weet. Ik weet wel dat ze hier erg sportgericht fokken. Egyptische arabieren vind je hier amper, dat vinden ze 'maar showdingen'. Dit is nog een fokker in tunesie: http://www.tunisianarabhorses.com. http://www.fnarc.nat.tn is de site van de fondation nationale d'amelioration de la race chevaline.

Haha, klinkt alsof het redelijk overeen komt met mijn idee over sport arabieren! ben benieuwd!

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:26

Mja, in een volwaardige natuurlijk gehouden kudde heeft de mens nu eenmaal weinig in de pap te brokken. Nochtans de merrie spreekt arabisch, de hengst spaans... Nooit gedacht dat... de taal van de liefde is universeel zeker... :D Vannacht hadden we de schuilstal afgesloten opdat de merrie (gezien haar verleden) niet van het veulen zou kunnen weglopen. Het was wel raar om te zien moet ik zeggen; een merrie die geen interesse toont in haar veulen. We hebben het veulen zelf moeten droogwrijven met wat hooi want dat nam de merrie ook niet voor haar rekening. Gevolg was dat het veulen voor een moment één van ons aanzag als zijnde de moeder... het liep me overal achterna en negeerde de merrie... dat zou niet goed komen. :D

Vanmorgen de schuilstal opengemaakt en de weide in 2 gedeeld; 1 helft (met schuilstal) voor de merrie en veulen en de andere helft voor de kraamvisite (rest van de kudde). Het lijkt me wel een sterk veulen... darteldartel in de sneeuw en uitrusten in de voor deze gelegenheid met hooi bedekte schuilstal. Ze lijkt met regelmaat te mogen drinken dus we hopen dat het goed komt.

Het is nu al het derde jaar op rij dat die vriend een winterveulen heeft... Ik zou denken dat de merrie een soort van oerinstinct heeft voor welke periode ongunstig is voor het ter wereld brengen van het nageslacht, maar dat blijkt niet zo te zijn in dit geval.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 09:50

yole schreef:
Het is nu al het derde jaar op rij dat die vriend een winterveulen heeft....

Dan dit jaar de hengst er op de paar dagen dat het telt bij vandaan houden. Vier keer een paar dagen en je bent al in het voorjaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:21

Hier regent het ondertussen pijpenstelen en er is voor de verandering weer waarschuwingsfase geel.
De biggen hebben lekker vers stro in een schone stal, maar het kippenhok mest ik pas uit als het stortregenfront voorbij is, anders kan ik het morgen toch weer doen.

De oude keukenstoof in het gastenverblijf snort alweer en omdat het ding nog niet helemaal afgekoeld was zowaar zonder noemenswaardige rookontwikkeling.
Om het stoken zo laagdrempelig mogelijk te maken heb ik er een grote bak met droog rondhout wat er zó ingeschoven kan worden naast gezet.

De middeleeuwse markt op het dorpsplein is triest. Gister vrijwel niemand want grijs regenachtig, vandaag hélemáál niemand want vet water.
Ze hebben nóg geluk dat het niet echt middeleeuwen is en het dorpsplein een jaar of 40 terug van verharding voorzien is.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:28

Huertecilla schreef:
De oude keukenstoof in het gastenverblijf snort alweer en omdat het ding nog niet helemaal afgekoeld was zowaar zonder noemenswaardige rookontwikkeling.

+:)+ Hadden we vorig jaar ook erg veel last van. De kachel aanmaken stond gelijk aan alle deuren en ramen open om de zaak te verluchten tot de schoorsteen wat opgewarmd was.
Vorig najaar een halve meter bij op de schoorsteen gemetst + 2 meter inox buizen van 20cm doorsnee en een trekkap. Problemen opgelost. Nu kunnen we eindelijk de verbranding regelen via de luchttoevoer. Vooral die trekkap (met kogellagertjes in een oliebad) werkt voortreffelijk. Qua schoorsteenreiniging met enige regelmaat gedroogde aardappelschillen stoken en die ziet er weer als nieuw uit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:24

Hier is het niet zozeer de trek in de schoorsteen als wel de constructie van de kachel; koud hebben de naden wat ruimte opdat het ding heet niet uit elkaar barst.

Onddrtussen moet je hier een duikershorloge omdoen als je naar buiten wil. Ik ga zo draakje wakker maken en boven zetten.
Dat werkt net als ramen lappen; als je wil dat het gaat regenen moet je de ramen lappen. Als ik de auto voor de veiligheid boven zet, overstroomt de rivier niet. Nu ja, hoop doet leven :D

Dan nog even voor de komische noot:
http://www.netgrafik.ch/images/vostok_space.jpg

Let wel, een ´amphibia´ , een duikershorloge _O-

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:08

Huertecilla schreef:
Hier is het niet zozeer de trek in de schoorsteen als wel de constructie van de kachel; koud hebben de naden wat ruimte opdat het ding heet niet uit elkaar barst.

En daar zit dan geen dichtingsmateriaal (touw ofzo) tussen die de naden dichthouden in koude toestand?

Citaat:
Let wel, een ´amphibia´ , een duikershorloge _O-

Het zijn dan ook ruimtevaarders... mocht je overboord vallen.

Citaat:
Nu ja, hoop doet leven :D

Hmm, ik ga dan alvast sangria maken en de parasol en hangmat installeren.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:54

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 01:20

yole schreef:
En voor diegenen met een vakantiekater, nog een komische noot...

Je kan gedachten lezen :D
Eerste werkdag alweer.. ahum even wennen ;)
Bijgelezen, maar iets schrijven zal voor morgen zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:32

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:27

Hier ondertussen nog steeds overvloedig hemelwater. Het is dubbelonbegrijpelijk: dat het zoveel regent en dat de rivier het keurig afvoert allemaal.
Overal om ons heenis het dramatisch maar wij hebben slechts last, geen echte óverlast. Kijk, alle water loopt naar de rivier en wij wonen er naast dus de paardjes krijgen nu een kursus zeepaardjes als ik ze uit de wei haal, maar de dramas van de overstromingen blijven ons tot nog toe bespaard.

Het gastenverblijf is lekker komfie. De gaste heeft aardig door hoe het vuur aan de gang te houden.

De normale winterse klussen blijven liggen.
In plaast van nuttig werk is het nu waterschade opruimen.
We kunnen níets aan de moestuin doen bijvoorbeeld. Straks is het ineens voorjaar en zite er niets in de grond. Maar goed, de grond is niet weggespoeld en is echt goed vochtig.

De worst van de eerste matanza droogt niet lekker want het is niet koud noch droog genoeg. De tweede matanza kunnen we dus ook niet doen. Dat betekent een varken meer dan gepland = een varken meer troep en dat is nu net extra nattigheid ..... onleuk.

Ben blij dat we een gaste hebben. Die kan ik lesgeven.

Ok, ik ga weer wat nuttigs doen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:12

Goed dat jullie nog geen overstroming gehad hebben. Ik zie ongeveer iedere dag de weerkaarten, en jullie hebben best wel zwaar weer achter de rug.
Hier nog steeds sneeuw en ijs. Vannacht is opnieuw een laagje bij gevallen, en gisterennacht was het -12. De paarden eten het dubbele van wat ze gewoonlijk eten, maar lopen verder wel vrolijk buiten.
Slow-life staat even op een laag pitje hier, buiten klussen is er niet bij en met het nieuwe jaar is ook weer een stroom nieuw werk aangespoeld :Y)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:42

Idd, het hooi gaat er vlotjes door bij deze temperaturen... Ik hoop dat we het halen tot begin mei, want tot dan is de zomerweide een vijver...

Pfffffffff, best lastig om weer enig werkritme te ontwikkelen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:39

yole schreef:
Pfffffffff, best lastig om weer enig werkritme te ontwikkelen...

Vreemd genoeg is het ontzéttend moeilijk om een 'slow'ritme te ontwikkelen. Los te laten dat dingen moeten, aanpassen aan wat er gebeurt.
Zoals nu is het weer zoals het is en op het noodzakelijke verzorgen van de dieren na ligt alle boerderijwerk stil. Dat ligt totaal buiten je invloedssfeer en het is nutteloos tijd verpesten om je daar druk over te maken. Doe gewoon iets of niets, maar geniet van de tijd.
Alles wat blijft liigen moet straks sneller, is meer werk, maar je kan daar niets aan veranderen dus maar beter genieten van de 'vrije' tijd nu.

Ondanks het werkelijke absurd slechte, oncomfortable en niet-representatieve weer uit onze gaste dat ze hier graag zou blijven.
Die wil aan weer op kantoor beginnen niet denken.
Straks in de regen met Luna de campo in; praktijkles, 'werk' ;)

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:32

Dat klinkt helemaal niet vreemd HC, dat is waar mijn hubby de meeste moeite mee heeft. Gelukkig heeft het dochtertje van de mensen bij wie hij verblijft gisteren een leuke bezigheid voor hem bedacht; hij is i ngezet als 'sledepaard' en heeft de hele dag 2 meisjes op een slee de heuvel op mogen slepen en de slee een zetje mogen geven zodat de 2 dames zooeeefffff de heuvel weer af gingen met de slee :D .

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:36

Bandida schreef:
Hier nog steeds sneeuw en ijs. Vannacht is opnieuw een laagje bij gevallen, en gisterennacht was het -12. De paarden eten het dubbele van wat ze gewoonlijk eten, maar lopen verder wel vrolijk buiten.

[***] enzo eten juist amper hooi sind een paar dagen (ze hebben er ook een nieuwe wei bij, die is veel intressanter en smakelijker blijkbaar)

Verder weinig te melden, druk bezig met voorbereiden van symposium van morgen (hoop dat de bussen hier blijven rijden).. en daarna moeten er nog 2 x 30 studiepunten gehaald worden :+ tis me het maandje wel

Oja en uitzieken/ ontstressen.. dat doe ik er ook even bij -O-

Sterkte allemaal met het weer!

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:38

Ja, volgens mij is kwali-tijd-plus: 'slowlife-werk' + 'slowlife-ritme' en gaan de laatste 2 hand in hand. Ik heb totaal geen moeite met 'slowlife-werk' omdat het nuttig, (levens)noodzakelijk en zelf-bedruipend/bevredigend is. Het is ook 'moeten', maar dan onafhankelijk van en ter verrijking van jezelf en niet van een derde. Het slaafse robot-achtige karakter van de 'fast-life' maatschappij kweekt een 'altijd moeten presteren' gevoel met schuldgevoelens en onrust/onwennigheid tot gevolg wanneer zich een 'slow-ritme' mogelijkheid voordoet. Die aanpassing hebben de meesten onder ons verleerd denk ik... tenzij wanneer we onszelf kortstondig uit ons automatisme rukken en tot aanpassing dwingen = 'de jaarlijkse vakantie op verplaatsing'.. ;)

Wij hier gaan ons toch eens ernstig bezinnen over de slow-life mogelijkheden teneinde een serieuze stap in die richting te kunnen zetten.

En nu ff terug met de neus in 290 pagina's taai duits leesvoer = 'leren' ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:44

yole schreef:
tenzij wanneer we onszelf kortstondig uit ons automatisme rukken en tot aanpassing dwingen = 'de jaarlijkse vakantie op verplaatsing'.. ;)

Ik slaag er ondertussen toch geregeld in de knop 's avonds thuis om te draaien. Iedere dag vakantie (na het werk) is het doel :D Dat lukt 's zomers wel beter omdat je dan automatisch meer buiten begint te leven, en hier buiten is enkel rust en groen (en een oneindige stroom klussen, maar goed, die vallen ook onder slow-life ;) ).
Je moet natuurlijk wel nog wat tijd over houden, soms is gewoon de hele dag en de halve nacht nodig voor het werk, en ja, dat moet ook kunnen (vind ik). Kwestie van evenwicht vinden.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:08

Je bent denk ik al aardig op weg richting slow-life wanneer je erin slaagt evenwicht/onderscheid te vinden/maken tussen fast-life en slow-life. Das halfweg, kwestie van wat meer gewicht in de (juiste) schaal te werpen, ook al slaat de balans hierbij soms kortstondig in de andere richting... Tenzij je ineens VEEL gewicht in de juiste schaal werpt, maar dan is de kans bestaande dat je de andere schaal in je nek krijgt. :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:29

yole schreef:
Tenzij je ineens VEEL gewicht in de juiste schaal werpt, maar dan is de kans bestaande dat je de andere schaal in je nek krijgt. :D

Aaaah dat is die nekpijn!!
Ik denk dat ik een Westmalle ga uitgieten om het te verhelpen ;)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:17

Ook in Istrië is veel sneeuw gevallen en ligt het hele leven op z'n platte gat. Sneeuw valt er af en toe wel eens een beetje in de winter, maar op deze hoeveelheden is men niet ingesteld. Auto's glibberen achteruit de heuvels weer af als men een poging doet om boven te raken.
Het is jammer voor manlief dat de sauna nog niet in elkaar zit, maar ach, er is altijd nog een kuuroord op enkele kilometers afstand, waar je ook in de sauna kunt. Of je kunt je onderdompelen in een naar rotte eieren stinkend warm bad. Of je in laten smeren met warme modder... Je moet alleen daarna wel weer de heuvel op. Gelukkig zitten er winterbanden onder de bus.