LittleAnn schreef:Ok meiden ik ben nog totaal groen, wie kan er een lijstje maken met termen en hun verklaringen? Ik zie zo al 5 namen voorbij komen die ik niet ken!
*tepelhoedje
*spruw
*toeschietreflex
*aanhappen
??
Hier een kraamverzorgende
Een tepelhoedje is een silicone kapje voor op je tepel. Wordt vaak gebruikt als de moeder platte tepels heeft en je kindje dus moeilijk kan aanhappen. Handig maar heeft ook nadelen. Bij het gebruik heb je kans dat de voeding moeilijker opgang komt e/o terugloopt
Spruw is een schimmel infectie. Je kindje heeft dan witte uitlag in het mondje dat niet weg te vegen is. Vaak wil je kindje dan niet drinken en heeft de moeder zelf prikkende stekende tepels. Het doet pijn en beide zullen een zalf krijgen om het te behandelen. Belangrijk is dus te zorgen voor goede hygiene om het enigzins te voorkomen , wat niet wil zeggen dat bij goed ehygiene je kindje het niet krijgt hoor
Toeschietreflex is het toeschieten van de melk, in sommige gevallen gebeurd dat al als je je kindje ziet of hoort huilen. Het toeschieten kan wat prikkend gevoel geven in de tepel.
Aanhappen is het pakken van de tepel . Bij het aanhappen is het belangrijk dat je je kindje goed aanlegd om tepel kloofjes te verkomen. (borstvoeding mag absoluut geen pijn doen) Je kindje moet de zoewel de tepel als tepelhof in het mondje hebben, lipjes goed naar buiten en de liging is zijn buikje tegen de jouwe.
Als jullie vragen hebben brand maar los