Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 11:58

Hoe kan het dan dat ie het niet meer lust? In smaak gaat er niks verloren lijkt me zo :?

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:59

Haha, ook handig dat die dat niet lust.. Wel raar ja. Volgens mij word de smaak niet anders.. warm je het wel op?

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:05

Of hij het echt niet lust weet ik niet maar hij weigert het dan te drinken.
Hij heeft sowieso heel lang de fles geweigerd en nu pakt hij hem eindelijk wel sinds vorige week behalve als er melk uit de vriezer in zit dan houdt hij zijn kaken stijf op elkaar en als ik dan de speen er toch in duw begint hij te kokhalzen.

Ik warm het wel op ja, in de flessenwarmer net als de bv uit de koelkast. Ik heb gelezen dat het door invriezen wel wateriger kan worden dus misschien ligt het daaraan? Vooralsnog ben ik allang blij dat hij eindelijk de fles ook wil, al is het dan alleen met verse bv.

furora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:06

Een tip om tepelkloven te voorkomen is, tijdens je zwangerschap de laatste maand een b.h te dragen waar je ter hoogte van je tepels een rondje uitknipt zodat je tepels tegen de stof van je kleding schuurt. Je tepels "harden"dan als het ware af. Ook na de borstvoeding een druppeltje melk oplaten drogen aan je tepel en je tepels niet met zeep wassen. Ik heb 11 mnd borstvoeding gegeven. Ben heel blij dat ik dit gedaan heb want mijn dochter was en is allergisch.
Ik heb de baby snel na de geboorte aangelegd, ze hebben dan nog zo'n wakker moment. Daarna altijd op vraag van de baby. De borst waar je mee eindigd de volgende keer mee beginnen. Toendertijd een cursus gevolgd bij Borstvoeding Natuurlijk. Heb je veel stuwing dan lekker in bad gaan zitten en warm water over je borsten laten stromen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:15

Hey wat een leuk topic! Ik zie het nu pas!

Mag ik ook nog meekletsen? :o

Even een korte toelichting:

Mijn eerste kindje, Romy, heb ik (na een moeizame starten met E-coli infectie en dus ZH-opname direct na de geboorte) uiteindelijk 8 maanden BV gegeven, waarvan 6 volledig en dan rustig afbouwen. Laatste weken alleen 's ochtends nog gevoed.

Mijn tweede meisje, Britt, is nu 8,5 maand en krijgt nog bijna alle melkvoedingen BV. Tot zeker 7 maanden volledig BV (wel met hapjes erbij). Brittje wil namelijk niet uit de fles drinken. En dat is enerzijds wel fijn (want ik vind BV erg belangrijk), maar anderzijds soms ook lastig.

Ze krijgt momenteel alleen FV via de pap 's ochtends en tussen de middag wil ze hooguit 90 ml uit de tuitbeker drinken. Verder drinkt ze overdag af en toe een slokje BV bij mij (behalve als ik werk en dat is momenteel 2 dagen per week). En omdat ze dus zo weinig overdag drinkt, drinkt ze nog 3 keer flink BV in de avond en nacht. De gebroken nachten gaan me nu wel echt tegenstaan :O , maar als ze het nodig heeft, dan heeft ze het nodig, denk ik maar.

Ik heb na mijn zwangerschapsverlof een aantal maanden onbetaald verlof opgenomen tot Britt 7 maanden was. Zo kon ik me volledig richten op de BV en het begin van de hapjes.

Mijn tante is lactatiekundige, dus genoeg voorlichting gehad. En mochten jullie nog vragen hebben, dan kan ik ze haar stellen. :D

Ik heb wel ervaring dus met een baby dat begon met sondevoeding, toen flesvoeding (met afgekolfde BV) en daarna BV. Maar omdat, buiten dit, de BV altijd goed ging, heb ik geen ervaring met tepelkloven, tepelhoedjes e.d. Wel nog een keer (met 6 maanden) borstontsteking gehad *auw*.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 12:17

Tepels harden werkt niet beter :n De tip om na het douchen met een handdoek er goed overheen te wrijven is ook een fabel omdat je ze dat juist alleen maar gevoeliger maakt!
Melk erover is wel een goede tip, al heb ik dat ook nooit gedaan.

De enige tip is goed aanleggen ;)
Ik heb er geen last van gehad :D

En als je wat 'verse' melk toevoegd aan de diepvriesmelk, Ninita?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:19

Tip tegen tepelkloven is na het voeden een beetje bepanthem erover. Heel dun laagje. En eraf vegen bij de volgende voeding. Bepanthem is het enige wat mag omdat het niet schadelijk voor de baby is. Dit heb ik altijd gedaan (plus idd inwrijven met de laatste druppels melk. Heb nooit last van kloven gehad. Wel van beginnende, maar met de bepanthem ging het snel over.

O, en wat Cyntje zegt: goed aanleggen! Goed laten happen en zorgen dat de baby de hele tepelhof in de mond neemt en niet alleen de tepel!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 12:25

Tis BepantheN :P

Die heb ik ook, heb 2 maal wat last gehad van wat blaasjes op de tepel en met die zalf was het binnen 2 dagen weer weg! Werkt echt heel goed :j

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:27

Oh :o
Ik dacht al... ik zal vast wel ergens iets verkeerd tikken, maar dan word ik vanzelf wel verbeterd. :P ;)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 12:31

Dadelijk krijgen anderen bij de Apotheek misschien het verkeerde mee en roesten je tepels eraf ofzo _O- Grapje :P

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:33

Cyntje schreef:
Dadelijk krijgen anderen bij de Apotheek misschien het verkeerde mee en roesten je tepels eraf ofzo _O- Grapje :P

_O- _O- LOL

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 12:39

Maar wel fijn een tante als Lactatiedeskundige :j

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:53

Cyntje schreef:
Maar wel fijn een tante als Lactatiedeskundige :j

Dat is zeker handig! Toen ik borstonsteking had, kwam ze gelijk langs met een Medela Symp. om te helpen de borsten goed leeg te krijgen. Ze is in de weer gegaan met koolbladeren en masseren etc. Zo kon ik een AB-kuur voorkomen (liever geen AB voor mij, want met Romy heb ik ook een paar keer AB gehad vanwege blaasontsteking en had gelijk een kind overstuur vanwege krampjes).

Maar de grootste hulp heb ik gehad toen Romy dus na de geboorte in het ZH kwam te liggen. De verpleegkundige daar gaven me weinig kans dat ik nog de BV zou kunnen opstarten na een week eerst alleen de sonde en daarna de fles (ondertussen wel ook flink aan het kolven geslagen). Maar dankzij de begeleiding van m'n tante, dronk Romy toch uiteindelijk aan de borst! En dat 8 maanden lang!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:11

Duke, dat is zeker handig zo'n tante! Jij dus ook een flesweigeraar, maar Britt heeft hem dus echt nooit gepakt? Ik heb Milan sinds vorige week eindelijk zover dat hij er redelijk uit drinkt.

Cyntje, mengen heb ik nog niet geprobeerd. Als hij straks echt goed uit de fles gaat drinken wil ik dat wel gaan proberen maar nu vind ik het eerst belangrijk dat die eigenwijze van mij drinkt ;)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:19

Ik heb van alles geprobeerd. M'n tante heeft haar hele trucendoos geopend. En ik heb nog twee lactatiekundigen gebeld voor advies. Maar er zijn nu eenmaal echte flesweigeraars bij die je ook niet aan de fles krijgt, waaronder dus waarschijnlijk Britt. Britt drinkt nu wel uit een tuitbeker (zonder anti-lek) maar ze drinkt ook niet veel dan. Hooguit 90 ml en heel sporadisch 120 ml. Maar de laatste dagen ging er niet meer dan 50 ml in. Ze drinkt overigens overdag sowieso weinig, ook aan de borst is het effe een paar slokjes, maar dan heeft madam alweer genoeg.
Ik heb me er dus maar bij neergelegd. Ze krijgt ook veel vocht via de pap, fruit en groente. En de rest via BV. Het zij zo.

Overigens wil ze sowieso geen afgekolfde melk drinken. Alleen FV. Hoor ik ook wel vaker.
Tip overigens voor jou (ik heb wat dat betreft genoeg tips, alleen bij mij werken ze niet): je kunt de afgekolfde (ontdooide) melk iets warmer maken dan handwarm. Dus wat warmer dan als het uit de borst zou komen. Het schijnt dat kindjes dan nog weleens wel de melk uit de fles willen drinken. Niet bij mij, maar wellicht is het het proberen waard.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:25

Dat ga ik dan zeker eens proberen over een paar weken!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:39

He Duke! :wave:

Ik ben blij dat Kyan wel de fles wil. Gelukkig kon jij zo lang verlof opnemen Duke. Ik zou niet weten wat ik gedaan zou hebben..

Ninita fijn gewerkt!
Ik heb weleens gelezen dat bv melk na invriezen anders smaakt. Milan is gewoon een fijnproevertje, hij weet wat lekker is :)

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:49

Hebben jullie allemaal ook een combispeen en speen voor op de fles?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:22

Cyntje schreef:
Hoe kan het dan dat ie het niet meer lust? In smaak gaat er niks verloren lijkt me zo :?

heb je het wel eens geproefd? :o is best wel een verschil namelijk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:38

Laelia krijgt nu overdag gewone koemelk (volle) en dat drinkt ze goed. Alle flesvoeding spuigt ze direct uit. Kan ik haar overdag gewone koemelk geven, of komt ze dan vitamines te kort? De ochtend en avond voeding blijf ik voorlopig nog wel zelf geven.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:03

Ze zeggen dat je dan nog vit D bij moet geven, als je dat niet al deed. Verder heeft koemelk meer vet en zout dan flesvoeding, maar ja, er zit ook een hoop troep niet in.. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:34

Vitamine D gaf ik uiteraard al bij omdat ze voorheen alleen bv kreeg.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:37

batje, nu suggereer je dat fv erg veel troep bevat en ik voel me daardoor aangevallen. ik weet namelijk nog niet of ik fv of bv ga geven en voel me bij voorbaal al veroordeeld tot slechte moeder als ik voor fv kies door dit soort reacties....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:59

fv bevat nou eenmaal een hoop toegevoegde stoffen (kijk maar eens op de verpakking). Het is geheel "gemaakt" en weinig natuurlijks meer aan. Dat maakt niet dat het ook niet goed zou zijn voor baby's, het is er immers speciaal voor gemaakt en op getest. Het is een prima optie als BV niet mogelijk blijkt.

Laelia moet echter niets van de fv voeding weten, en ze spuugt het echt uit. Gewone melk gaat er echter wel goed in, en geeft geen probleem (gelukkig dus geen koemelk allergie)

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:07

LittleAnn schreef:
Ok meiden ik ben nog totaal groen, wie kan er een lijstje maken met termen en hun verklaringen? Ik zie zo al 5 namen voorbij komen die ik niet ken!
*tepelhoedje
*spruw
*toeschietreflex
*aanhappen

??

Hier een kraamverzorgende :D

Een tepelhoedje is een silicone kapje voor op je tepel. Wordt vaak gebruikt als de moeder platte tepels heeft en je kindje dus moeilijk kan aanhappen. Handig maar heeft ook nadelen. Bij het gebruik heb je kans dat de voeding moeilijker opgang komt e/o terugloopt

Spruw is een schimmel infectie. Je kindje heeft dan witte uitlag in het mondje dat niet weg te vegen is. Vaak wil je kindje dan niet drinken en heeft de moeder zelf prikkende stekende tepels. Het doet pijn en beide zullen een zalf krijgen om het te behandelen. Belangrijk is dus te zorgen voor goede hygiene om het enigzins te voorkomen , wat niet wil zeggen dat bij goed ehygiene je kindje het niet krijgt hoor ;)

Toeschietreflex is het toeschieten van de melk, in sommige gevallen gebeurd dat al als je je kindje ziet of hoort huilen. Het toeschieten kan wat prikkend gevoel geven in de tepel.

Aanhappen is het pakken van de tepel . Bij het aanhappen is het belangrijk dat je je kindje goed aanlegd om tepel kloofjes te verkomen. (borstvoeding mag absoluut geen pijn doen) Je kindje moet de zoewel de tepel als tepelhof in het mondje hebben, lipjes goed naar buiten en de liging is zijn buikje tegen de jouwe.

Als jullie vragen hebben brand maar los :D