Hoogbegaafd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:14

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:46

Lovely schreef:
Falona, dan maak je dus ook altijd plaatjes van wat je ziet :j. Vroeger met woordjes leren, kopieerde ik de bladzijden in mijn hoofd soms en lepelde het zo op. Om een taal te leren is het niet ideaal, maar om een SO te halen wel :D. Ik moet dus ook de bladzij weer oproepen om het terug te halen. Het is nu inmiddels allemaal wat weggesleten, maar dat mag ook wel na al die jaren. Tegenwoordig gebruik ik het voor agenda's en voor stukken die ik maak, er is nog weinig veranderd en handig is het nog steeds.

Dat doe ik ook! Ik leerde mijn woordjes en zag dan gewoon de hele pagina voor me, waar welk woordje stond etc. :j Het leerde wel enorm snel want ik hoefde maar even naar de bladzijde te kijken.
Dingen die mij interesseren die leer ik zo, maar dingen die ik niks vind die komen er echt met moeite in... als je niet gewend bent moeite te doen dan kan dat best wel eens lastig zijn. :+

Terugrekenen in tijd is ook lastig voor mij, ik koppel dat ook aan gebeurtenissen.

Falona schreef:
Elaine schreef:
Dacht altijd dat ik gewoon 'anders' was dan de rest van de wereld. (Herkenbaar gevoel?)

Heel herkenbaar, ik heb hetzelfde gevoel. En nu weet ik ook waar het vandaan komt dat ik anders ben en dat ik eigenlijk nog helemaal niet zo anders ben als ik dacht.

Heel herkenbaar, maar heb het geaccepteerd. :) Ik ben wie ik ben. Krijg erg vaak te horen dat ik 'toch wel een beetje raar' ben maar tegenwoordig bedoelen de mensen het gelukkig (meestal ;) ) niet meer negatief. :D

Deadlines en dingen afkrijgen; moeilijk........

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:47

Fiffill schreef:
Lovely schreef:
Falona, dan maak je dus ook altijd plaatjes van wat je ziet :j. Vroeger met woordjes leren, kopieerde ik de bladzijden in mijn hoofd soms en lepelde het zo op. Om een taal te leren is het niet ideaal, maar om een SO te halen wel :D. Ik moet dus ook de bladzij weer oproepen om het terug te halen. Het is nu inmiddels allemaal wat weggesleten, maar dat mag ook wel na al die jaren. Tegenwoordig gebruik ik het voor agenda's en voor stukken die ik maak, er is nog weinig veranderd en handig is het nog steeds.

Dat doe ik ook! Ik leerde mijn woordjes en zag dan gewoon de hele pagina voor me, waar welk woordje stond etc. :j Het leerde wel enorm snel want ik hoefde maar even naar de bladzijde te kijken.
Dingen die mij interesseren die leer ik zo, maar dingen die ik niks vind die komen er echt met moeite in... als je niet gewend bent moeite te doen dan kan dat best wel eens lastig zijn. :+

Ow, was dat de methode om woordjes te leren? Geen wonder dat ik nooit woordjes kon leren en altijd onvoldoendes had voor de SO's. Alleen wanneer ik ze ergens aan kon ophagen lukte het me om ze te onthouden.
Zo hadden wij bij engels een boekje wat we wel 3 keer van voor tot achter hebben moeten leren. Ergens tussen de 1e en 3e keer kwam er van mijn favoriete band een nummer uit met een woord dat ik absoluut niet kende. Opgezocht in het woordenboek en nooit meer uit mijn geheugen verdwenen. En toen kwam ik dat woord ineens tegen in dat boekje :+
Overigens is het fotografische gedeelte van mijn geheugen niet zo ver ontwikkeld als bij jullie, misschien ook omdat ik er nooit wat mee heb gedaan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:50

haha dat had ik precies hetzelfde, dat van die woordjes leren. Ik kan nu nog van 10 jaar geleden de rijtjes woorden zien van Frans (wat schiet ik daar nou weer me op?!) :D. Ik heb een IQ van 151, maar daar waren ze nog allemaal niet zo mee bezig toen ik klein was. Ik heb gewoon les gekregen, maar omdat ik al binnen een week kon lezen, hoefde ik dan niet met leesles mee te doen en mocht ik encyclopedieen lezen enzo. Dat soort dingen.

Verder moet ik wel zeggen dat een beetje begeleiding wel handig zou zijn geweest, die heb ik dus niet gegekregen, ik kom uit een nogal vreemd gezin (vader verslaafd en moeder lichamelijk gehandicapt) en daar zat ik dus tussen. Wat je dan krijgt? Een kind dat veelste vroeg volwassen wordt en allerlei trauma's oploopt omdat het veelste gevoelig is en alles ziet. Ik werd vooral tegengewerkt ook, vooral in m'n creativiteit.

Maar goed, zolang je je HB kind niet tegenwerkt kunnen ze veel zelf hoor, daar zijn ze HB voor ;)

Ja deadlines en dingen afkrijgen....bijna onmogelijk. Op tijd komen wel erg makkelijk! Nou ja, TE VROEG komen, zal ik het maar noemen ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:00

Wow ik zit nu net een beetje terug te lezen en ik las over de songteksten. Had ik precies hetzelfde. En nog steeds ken ik ze zuiver uit het hoofd van toen ik echt klein was. 1 keertje luisteren was genoeg, dan kende ik de tekst en ik ken inderdaad ook teksten uit m'n hoofd van andere talen. Helemaal vloeiend. Turks, Frans, Italiaans, Arabisch, maakt echt geen donder uit.

Ik praatte hier nooit over met anderen. Ik vond het normaal en dacht dat iedereen dat kon. Nu ik terugdenk, tja, nee dat konden ze inderdaad niet.
Ik deed twee dagen geleden een spelletje. Dan kreeg je telkens een liedje te horen en dan moest je van de 5 artiesten uitkiezen van wie het was, en daarna de titel eruit pikken, ook weer 5 titels.

Ik stond helemaal bovenaan de topscore lijst! Ik had maar minder dan een seconde nodig en ik wist van wie het was en wat de titel was. Dus eerste toon zet in en ik wist het al. M'n man zat echt te kijken van: wow, dat is ook echt niet normaal! haha! Ik zei tegen 'm: Ik kan je ook de rest van de nummers voor zingen op deze albums hoor! :D

M'n man is trouwens ook HB, die heeft dan een IQ van 198. Bij hem is het vooral originaliteit (design, ontwerp, schilderkunst). Bij mij vooral taal en geheugen. Voor ons allebij is het ruimtelijke aspect ook even hoog.

Grapjasjes12

Re: Hoogbegaafd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:04

Correctie: M'n man is officieel geniaal.

God o god, wij gaan nog leuke kinderen krijgen!:o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:09

phormicola schreef:
M'n man is trouwens ook HB, die heeft dan een IQ van 198. Bij hem is het vooral originaliteit (design, ontwerp, schilderkunst). Bij mij vooral taal en geheugen. Voor ons allebij is het ruimtelijke aspect ook even hoog.

is dat niet een typefout of een andere definitie? Ik heb even gezocht voor Einstein, en kwam hierop uit:

What was Einstein's IQ?
Einstein's I.Q. was thought to be between 160 and 180 although no one could completely be sure.

Dan lijkt me 198 wel waanzinnig veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:21

De schaal is in principe oneindig, maar ik weet niet tot hoe hoog een (echte) test kan meten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:27

nee is geen typfout, is echt zo gemeten. Tot 5 keer aan toe. En ach, Einstein was niet zo briljant als mensen denken hoor. Hij kon geen veters strikken en z'n vrouw moest 'm vertellen wanneer ie naar de wc moest. Hij was meer een 'functioning savant'. Zoek dat maar op.
Er zijn mensen waarbij de teller stopt met 250, dus ja, waar hebben we het over :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:30

wat jij trouwens doet is een drogreden en wel specifiek de autoriteits drogreden. Of in het Engels, the fallacy, more specifically, the call to authority.

Maak je handen niet vuil aan drogredenen. Je hebt een hoog IQ, je hebt ze echt niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:33

phormicola schreef:
Zoek dat maar op.

Voor dit soort opmerkingen heb je wel het verkeerde publiek gekozen :).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:38

Een functioning savant is iemand die zwakzinnig is, maar ze kunnen bijvoorbeeld alle priemgetallen t/m 5 miljoen ofzo opzeggen. Of ze kunnen elk instrument ter wereld bespelen. Savantism is erg interessant. Het meeste van het brein is onderontwikkeld, maar dan is er 1 bepaald gedeelte dat overontwikkeld is. Ze hebben het brein van Einstein bestudeerd en inderdaad, er was een gedeelte dat overontwikkeld was, de rest was onderontwikkeld maar niet zo veel als bij savantism. Dit noemen ze dan dus een functioning savant, omdat ze vrij 'normaal' kunnen leven.
Bij mijn man hebben de voorhoofdskwabben (zeg ik dat goed?) een vreemde vorm, ze zijn groter en puntiger. Hij kan geen formulieren invullen ;) Maar volgens mij is hij toch geen savant. Ze zeiden van: tja, net aan niet, meer geniaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:41

Phormicola, ik denk dat de HB'ers hier wel weten wat een savant is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:42

phormicola schreef:
wat jij trouwens doet is een drogreden en wel specifiek de autoriteits drogreden. Of in het Engels, the fallacy, more specifically, the call to authority.

Maak je handen niet vuil aan drogredenen. Je hebt een hoog IQ, je hebt ze echt niet nodig.

dat vind ik tamelijk kort door de bocht en nergens voor nodig, net zo min als met semi-dure Engelse kreten gaan gooien. Daar ben ik iig niet van onder de indruk, en wsl meer mensen in dit topic niet. Het is nl absoluut geen drogreden, alleen een toelichting waarom voor mij een IQ van 198 wat ongeloofwaardig overkomt. Als je even terug leest zie je dat ik ook vraag of er sprake is van een andere definitie.

Je opmerking over Einstein als 'functioning savant' is trouwens wel erg neerbuigend. Bovendien zijn de voorbeelden die je aanhaalt waarom hij niet geniaal zou zijn, ook bepaald niet steekhoudend. En om Einstein te vergelijken met iemand die alle priemgetallen kan opnoemen is wel enorm kort door de bocht. Ik zou zeggen, lees eens wat meer over hem ;)

verder sluit ik me bij Lovely aan.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:43

@phormicola: sorry hoor, maar wat kom je hier eigenlijk doen? Je kennis ten toon stellen? Dat is juist hier niet nodig. Dat was niet echt de strekking van het topic. En je komst maakt het er ook niet bepaald gezelliger op.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:48

Ik val even in, heb niet alles gelezen, maar ben een beetje door het topic heen gescrolld. Heb zo een vergadering dus niet eindeloos de tijd.

Lielle schreef:
exact, zo werkt het bij mij ook, en niemand die dat snapt! Dat gaat dan zoiets als: "Ja, dat was in 2002 want het gebeurde tegelijk met die wedstrijd die ik had in Tilburg, en die reed ik met een voorsingel dus was Raimaer drachtig en het veulen is geboren in 2003 toen wij trouwden, dus is zij nu 7 jaar oud." En dat zit iedereen je verbijsterd aan te kijken. Tegenwoordig laat ik de hele uitleg dus maar achterwege.

Ik doe dat dus ook altijd zo, mensen zitten je dan echt aan te kijken alsof ze water zien branden. Tegenwoordig zeg ik het dus alleen nog op zo'n manier als er mensen bij zijn die ik echt goed ken.

Verder heb ik dus blijkbaar een eidetisch geheugen, had de term nog nooit gehoord, maar zo ben ik mijn hele studie door gerold. En het is nog steeds wel handig als ik iets na moet zoeken.

Getallen blijven hangen, heb al heel wat mensen geshockeerd op het werk door hun telefoonnummer te souffleren of die niet te vinden patiënt uit de computer te toveren doordat ik toevallig de geboortedatum weet :+
Namen en verjaardagen daarentegen zijn totaal niet mijn cup-of-tea, die blijven gewoon niet hangen :o

Verder is mijn ervaring dat het tegenover collega's en vrienden ook wel erg lastig kan zijn. Mijn supervisoren kunnen er ook niet allemaal even goed mee omgaan en dat geeft ook weleens lastige situaties in de praktijk :o

Ga hier binnenkort eens uitgebreid bijlezen, leuk omzoveel herkenbare dingen te lezen!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:50

Sjongejonge, zelfs hier val ik dus buiten de boot. Nou lekker hoor, dacht hier gewoon lekker te kunnen praten met mensen die weten waar ik het over heb, niet dus.

Krijg dit overal op heel bokt te horen. Dank jullie hartelijk hiervoor, ik kan dus echt nergens mezelf zijn.

Ik was niet m'n kennis ten toon aan het spreiden. Als jullie HB zijn, dan weten jullie dus ook dat je het fijn vind om dingen uit te leggen en lekker te discusseren. Is allemaal niet persoonlijk, gewoon lekker voor de hersenen. Ik dacht dat ik hier mensen kon vinden die me zouden begrijpen, hoe ik in elkaar steek.

Jullie hebben iemand weggejaagd die alleen maar een plekje zocht omdat ze overal buiten de boot valt. Ik ben niet zo'n persoon die zich makkelijk kan aanpassen aan ongeschreven sociale wetten, ik zie ze bijna niet. Met als gevolg dat ik overal word buitengesloten.
Nou doei dan maar, sorry dat ik jullie tot last was.
Ik zal eerlijk zijn, ik heb nu echt tranen in m'n ogen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:52

Tsja, dat spijt me. Veel HB mensen zijn nu eenmaal niet super sociaal. Ik in ieder geval ook niet. Je komt alleen een topic binnenvallen en je toon word door meerdere mensen niet echt gewaardeerd. Het lijkt me wijzer om naar jezelf te kijken in plaats van meteen naar anderen te wijzen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:54

ik kom een beetje op een raar moment binnenvallen zie ik nu.

Tussen Einstein en functioning savant zitten mijns inziens nogal wat gradaties, maar ik begrijp zeker wat je wilt zeggen Phormicola. Ik heb nu alleen geen tijd om er verder op in te gaan, want te laat komen op de reanimatievergadering is echt not done :o

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:55

6 minuten he gomir?

Gezellig dat je er bent trouwens.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:00

phormicola schreef:
Sjongejonge, zelfs hier val ik dus buiten de boot. Nou lekker hoor, dacht hier gewoon lekker te kunnen praten met mensen die weten waar ik het over heb, niet dus.

Krijg dit overal op heel bokt te horen. Dank jullie hartelijk hiervoor, ik kan dus echt nergens mezelf zijn.

Ik was niet m'n kennis ten toon aan het spreiden. Als jullie HB zijn, dan weten jullie dus ook dat je het fijn vind om dingen uit te leggen en lekker te discusseren. Is allemaal niet persoonlijk, gewoon lekker voor de hersenen. Ik dacht dat ik hier mensen kon vinden die me zouden begrijpen, hoe ik in elkaar steek.

Jullie hebben iemand weggejaagd die alleen maar een plekje zocht omdat ze overal buiten de boot valt. Ik ben niet zo'n persoon die zich makkelijk kan aanpassen aan ongeschreven sociale wetten, ik zie ze bijna niet. Met als gevolg dat ik overal word buitengesloten.
Nou doei dan maar, sorry dat ik jullie tot last was.
Ik zal eerlijk zijn, ik heb nu echt tranen in m'n ogen.

je reageert wel erg sterk nu. Je bent echt wel welkom hier, maar je manier van discussieren komt op mij in ieder geval erg onsympathiek over, ik voel me een kleuter die je dingen aan het uitleggen bent en daar zit ik niet op te wachten. Misschien kun je beter eens je eigen reacties eens teruglezen en je afvragen waarom gelijkgestemden - want dat zijn we hier - en masse zo reageren op je berichten, want daar zal toch ook wel een reden voor zijn.

@gomir, ik snap het punt mbt Einstein wel maar om hem als savant neer te zetten is wel degelijk veel te kort door de bocht. Ik heb toevallig net een biografie van hem gelezen, en dat is een heel genuanceerder beeld dan phormicola hier in die paar zinnen neerzet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:04

Phormicola ik vind dat je de boel wat overdrijft..... het is niet dat je wordt weggejaagd maar je toon viel wss gewoon een beetje verkeerd. :) Ik denk dat het wat te belerend en neerbuigend gevonden werd. ;) En ipv dan meteen de kwestie bij ons te leggen en ons zelfs de schuld van dingen te geven kan je beter misschien even naar jezelf kijken, je bent namelijk heus wel welkom hoor!

Ik dacht overigens dat het meten van IQ tot de 160 ging, en dat het daarna meer gokwerk werd.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:16

ik wilde dan ook net gaan vragen: hoe kan ik dit dan oplossen? Mijn man heeft hier ook veel problemen mee, die wordt ook 'belerend' genoemd. Misschien moet ik 's een filmpje maken van onze discussies, kunnen jullie lachen. :)

Ik voelde een hele oude wond die opengescheurd werd, heb net ook flink hard gejankt, ben ik gewoon heel eerlijk in. Ja, was ongepast, maar het was ff erg pijnlijk, sorry :)

Wel wil ik nog zeggen dat ik:
1. Totaal niet weet wat jullie wel en niet weten
2. Ik alleen weet wat ik wel en niet weet

Ik probeer er achter te komen door te gaan praten. Of is dit geen goede manier?
Hoe kan ik me iets beter aanpassen? Heb hier al echt m'n hele leven last van en niemand die het ooit wilde uitleggen. Alsjeblieft?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:16

M'n man komt uit Amerika en daar wordt tot 250 gemeten geloof ik, misschien verschilt dat ook nog?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:17

Daar kan ik niet 1,2,3 antwoord op geven. Maar blijf in ieder geval gewoon nog even.