Abortus of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:37

Chiqa schreef:
nobel1 schreef:
Jaren geleden is er gevochten voor de rechten van een vrouw om oa een abortus te kunnen plegen en ik vind het heel goed dat deze mogelijkheid bestaat.
Ik vind ook niet dat vrouwen die een abortus hebben gepleegt verantwoording af moeten leggen waarom ze dat gedaan hebben.

Als vrouwen om welke reden dan ook abortus plegen is dat hun goed recht.

Precies :) Ik vind het trouwens opvallend dat de vrouwen die achter abortus staan vrij rustig reageren,
is het ongewenst? Dan halen wij het weg.
De vrouwen echter die een kind hebben of mss willen in de toekomst lijken er een groot drama van te maken, wie kan mij uitleggen waarom de kloof zo groot is?

En precies daarom, door die simplificatie, door het iets niet kunnen zien als een levend wezen met rechten, daarom blijven 'jullie' zo rustig. Mensen die pro-life zijn, zien een ongeboren kind als een levend wezen, iets dat het waard is om je over op te winden.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:41

nobel1 schreef:
Ik word een beetje misselijk van de mensen die schreeuwen dat het moord is.
Zoals Chiqa al schreef, als het moord was geweest dan was abortus niet legaal geweest.
Je kan kermen dat het " leven" is, maar als je er naar kijkt dan is het niet meer dan inderdaad een klompje cellen, punt.
Wellicht heeft het met 12 weken al armpjes en beentjes, maar levensvatbaar is het nog lang niet.
Jaren geleden is er gevochten voor de rechten van een vrouw om oa een abortus te kunnen plegen en ik vind het heel goed dat deze mogelijkheid bestaat.
Ik vind ook niet dat vrouwen die een abortus hebben gepleegt verantwoording af moeten leggen waarom ze dat gedaan hebben.

Als vrouwen om welke reden dan ook abortus plegen is dat hun goed recht.

En dat pro-life filmpje, walgelijke propaganda, wat een vreselijke mensen zijn dat.

De waarheid is soms hard, maar als je zo flink bent om het leven van een ongeboren kind af te nemen moet je ook zo flink zijn om toe te geven dat het wel degelijk een levend kindje is, en niet een klompje cellen, waarvoor jij met een abortus zorgt dat het niet verder kan leven; wil je nu zo graag geloven dat het een klompje cellen is of heb je je ogen nog steeds niet open gedaan?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:46

Blue_Eyes schreef:
En precies daarom, door die simplificatie, door het iets niet kunnen zien als een levend wezen met rechten, daarom blijven 'jullie' zo rustig. Mensen die pro-life zijn, zien een ongeboren kind als een levend wezen, iets dat het waard is om je over op te winden.

Maar dat is ook internet hoor. Ikzelf zeg het hier heel rustig en beredeneerd, maar als me ooit overkomt (hopelijk nooit) dan kan ik je verzekeren dat ik niet zo rustig en zelfverzekerd naar de abortuscentrum ga. Dan is er eerst hééél erg veel paniek en een heleboel emoties, overleg, en nog meer paniek voordat ik ook maar denk aan een afspraak. Zo simpel ligt het dus niet, of toch niet bij mij :).

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:46

Dat roept dus de vraag op: Wat is leven?

Klaarblijkelijk wordt dat door verschillende mensen anders gedefinieerd. Er is een groep die het ongeboren kind als een levend wezen beschouwd en er is een groep die een kind vanaf het moment dat ze levensvatbaar zijn als levend beschouwd.

Dáár ligt geloof ik een duidelijk verschil.

Een embryo/foetus is naar mijn inzicht een klompje cellen (om die oneerbiedige term er maar even bij te pakken) totdat het levensvatbaar is. In Nederland kunnen kindjes van 25/26 weken ongeveer overleven (vraag niet HOE...maar dat is een andere discussie).

Zonder voorbij te gaan aan het feit dat een abortus toch wel een hele heftige ingreep is, is het mooi dat het in Nederland kan.
Mijn vraag aan Pro-life mensen is; waarom willen jullie anderen zo graag op andere gedachten brengen? Iedereen is toch verantwoordelijk voor zijn eigen leven. Als je zelf tegen bent, dan hoef je dat toch geen abortus te ondergaan? Dan krijg je toch gewoon je kindje?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:49

pharagirlke schreef:
Coloured schreef:
Een ongeboren kind is dus niemand voor jou?

Eigenlijk wel. En de wet is dat geheel met me eens :+

De wet is, met alle respect voor de regering, ook maar gemaakt door mensen, net zoals jij en ik.
Als mensen over elkaar gaan beslissen en geen Hogere boven zich accepteren die de normen, waarden en grenzen aangeeft, zitten we wat mij betreft op een hellend vlak.
Vandaag vindt de meerderheid dit en morgen vindt de meederheid dat.
Als je bent overgeleverd aan wat mensen vinden, en daar sluit ik mezelf bij in! Ik voel me niet beter of zo, gaat het denk ik met een natie bergafwaarts.
Ik denk, vind en ervaar dat de wet van God met de 10 goede regels voor het dagelijks leven door God aan ons gegeven heilzaam is voor mensen. Het is niet om ons te beperken, maar juist om ons in vrijheid te doen leven. Dus niet gebonden aan of als slaaf van je eigen wil.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:50

Goed, dan ben ik maar een moordenaar en een egoïst. Samen met de hele overheid en alle andere die abortus niet slecht vinden. Ik ben in elk geval een moordenaar die kan accepteren dat sommige mensen een andere mening er op na houden en dat ik hen niet hoef uit te schelden voor dergelijke dingen maar dat ik mijn mening ook zonder persoonlijk worden kan beargumenteren. :)

Overigens geloof ik niet in God en handel ik dus ook niet naar de 10 geboden. := Wat God te maken heeft met abortus is me niet duidelijk (tenzij er nu "alleen God mag beslissen over leven en dood" geneuzel komt) GELUKKIG zijn kerk een staat gescheiden, anders zaten we nu niet met zn allen op een forumpje te beppen met elkaar. Dan stonden we nu eten te maken en voor 7 kinderen te zorgen.

Het IS een klompje cellen net zoals mensen grotere klompjes cellen zijn. Feit is dat het kind nog niet levensvatbaar is in de abortus periode en bijgevolg ook geen levend wezen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-09-09 18:55, in het totaal 2 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:54

Coloured schreef:
De wet is, met alle respect voor de regering, ook maar gemaakt door mensen, net zoals jij en ik.
Als mensen over elkaar gaan beslissen en geen Hogere boven zich accepteren die de normen, waarden en grenzen aangeeft, zitten we wat mij betreft op een hellend vlak.
Als je bent overgeleverd aan wat mensen vinden, en daar sluit ik mezelf bij in! Ik voel me niet beter of zo, gaat het denk ik met een natie bergafwaarts.
Ik denk, vind en ervaar dat de wet van God met de 10 goede regels voor het dagelijks leven door God aan ons gegeven heilzaam is voor mensen. Het is niet om ons te beperken, maar juist om ons in vrijheid te doen leven. Dus niet gebonden aan of als slaaf van je eigen wil.

Deze vind ik wel een riskante van je hoor. Je moet opletten niet je eigen overtuigen op te dringen aan anderen. Want zo komt het wel voor mij (en vast ook voor anderen denk ik) over.

Staat en kerk zijn hier gescheiden en dat hoor je wel te respecteren. Wetten worden gemaakt door mensen idd, gelukkig wat mij betreft, ik zou het niet anders willen ;). Te beweren dat het bergafwaarts gaat met de maatschappij door de toenemende goddeloosheid vind ik persoonlijk als atheïst zelfs een beetje beledigend. Of begrijp ik je post mis?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:58

Coloured schreef:
pharagirlke schreef:

Eigenlijk wel. En de wet is dat geheel met me eens :+

De Bijbel is ook geschreven door mensen, schiet op zeg, dat is een argument van lik me vestje.

Feit blijft dat vrouwen in Nederland het recht hebben te kiezen of ze wat in hun lichaam willen hebben groeien of niet. Wees blij dat er legale abortusklinieken zijn, zodat vrouwen iig veilig en zonder complicaties en gevaar geholpen kunnen worden. In tegenstelling tot de illegale praktijken waar ze zich dan toe moeten wenden. Want, hoe je het ook went of keert en wat je mening ook is, er zullen altijd vrouwen zijn die om wat voor reden dan ook hun 'klompje cellen' niet wil houden, respecteer dat. Als je dat niet kan, dan gewoon je mening uitdragen zonder meteen met woorden als egoist en moordenaar te strooien. Als je andermans mening en keuze niet kan respecteren en alleen vanuit jezelf redeneert, dan ben je een egoist.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:01

@Coloured:
Ik ben humanist en ik voel me gekwetst door jouw opmerking. En ik DULD niet eens een hogere boven me.
Voor mij is mijn persoonlijke geweten, persoonlijk ontwikkeling en ontplooing de leiddraad in mijn leven. Daarbij hoort ook dat ik het voor anderen zo aangenaam mogelijk wil maken.

Ik zal wikipedia even quoten, want daar wordt het goed verwoord:
Humanisme stelt de waardigheid van de mens centraal. Als levensbeschouwing legt het humanisme de nadruk op vorming (Bildung), rede, redelijkheid en wereldburgerschap. Het humanisme combineert individuele ontwikkeling met een politiek-ethisch streven naar humaniteit, dat wil zeggen: menselijkheid. Een betekenisvol, zinvol leven wordt volgens het humanisme in deze combinatie gevonden. Sleutelwoorden van het humanisme zijn zelfontplooiing en -ontwikkeling, autonomie (in de betekenis van vrijheid en het streven naar een goed en mooi leven), verantwoordelijkheid, kritisch denken, gelijkwaardigheid en humaniteit.

Hiervan uitgaande vind ik dus dat ieder voor zich moet bepalen wat goed is en wat niet goed. Om alles enigszins in het gareel te houden zijn er wetten en regels opgesteld. Dat hoort nou eenmaal bij een moderne seculiere democratie.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:03

_Sigrid_ schreef:
Mijn vraag aan Pro-life mensen is; waarom willen jullie anderen zo graag op andere gedachten brengen? Iedereen is toch verantwoordelijk voor zijn eigen leven. Als je zelf tegen bent, dan hoef je dat toch geen abortus te ondergaan? Dan krijg je toch gewoon je kindje?

Als je het ongeboren kindje vanaf de conceptie ziet als leven, vind je een abortus dus moord. En als je het als moord ziet, en deze kindjes kunnen niet voor zich zelf opkomen, dan is het logische gevolg dat je er zelf voor opkomt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:03

Er voor op komen en mensen uitschelden voor moordenaar is nogal wat anders. Ik vraag me af of je wel weet wat je zegt dan.... Moordenaar is een heel groot verwijt... :\

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:09

Coloured schreef:
De waarheid is soms hard, maar als je zo flink bent om het leven van een ongeboren kind af te nemen moet je ook zo flink zijn om toe te geven dat het wel degelijk een levend kindje is, en niet een klompje cellen, waarvoor jij met een abortus zorgt dat het niet verder kan leven; wil je nu zo graag geloven dat het een klompje cellen is of heb je je ogen nog steeds niet open gedaan?

Nee sorry, het is in mijn ogen geen levend kindje.
Het is een massa stamcellen.
Die pro life propaganda is walgelijk.
Dezelfde mensen die dit soort filmpjes maken vinden het normaal abortus artsen dood te schieten, maar dat is weer een heel andere discussie.

Ik begrijp de felle reacties ook niet zo goed van de anti abortus bokkers.
Als jij geen aborus wil is ook dat je goed recht, maar om andere mensen als moordenaars en egoisten te bestempelen omdat zij iets doen waar jij het niet mee eens bent... :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:11

Coloured schreef:
_Sigrid_ schreef:

Als je het ongeboren kindje vanaf de conceptie ziet als leven, vind je een abortus dus moord. En als je het als moord ziet, en deze kindjes kunnen niet voor zich zelf opkomen, dan is het logische gevolg dat je er zelf voor opkomt.

Hoe weet jij of die 'kindjes' willen dat jij voor ze opkomt? Gelukkig zullen ze niet worden bij een moeder die ze niet wil, dat leid tot psychische problemen vaak leidend tot fysieke problemen. Of geloof je als pro lifer ook niet in wetenschap?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:12

Coloured schreef:
_Sigrid_ schreef:

OK, dus je komt op voor de kindjes die zelf geen stem hebben. Ik snap de motivatie.
Maar wat vinden die kindjes daar eigenlijk zelf van?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:13

1: abortus plegen zonder dat de andere persoon ervan op de hoogte is?(en het hem/haar nooit vertellen)
2: abortus plegen voor je het aan de andere persoon verteld?
3: abortus plegen na dat je het de andere persoon hebt verteld?
4: het ongeboren kind houden en zie je wel hoe het verder gaat lopen?
5: de situatie overleggen met de andere persoon en dan een beslissing maken of je het ongeboren kind wil houden of niet?
6: anders..zelf invullen..

Ik zou nooit een kindje kunnen laten aborteren, ik vind dan wel
een weg. Ik ben er trouwens niet negatief over mensen die wel een abortus
laten plegen. Ik wil altijd al (jong) moeder worden, maar sommige mensen
zijn gewoon verstandig als ze beslissen om geen ouder te worden. Ik zie genoeg
mensen die het wel doen, maar die absoluut falen.

Off topic: Hoi Brenda!

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:17

Coloured schreef:

Sorry dat ik zo oneerbiedig klink, maar ik persoonlijk geloof niet in God, moet ik mijn leven en keuzes gaan inperken omdat anderen die wel in God geloven het niet eens zijn met bepaalde dingen?
Ik ben verdomd blij dat ik "slaaf" ben van mijn eigen wil ben en ben ook blij met het feit dat je in Nederland zelf kan beslissen over je eigen lichaam.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:28

Daar noem je nu precies het punt:
De een gelooft wel in God; de ander niet. Even los van de mensen die ook niet in God geloven maar ook niet voor abortus zijn.
Omdat we vanuit een ander referentiekader praten en denken, kunnen we denk ik hierover nooit bij elkaar komen.
Nu denk je misschien: Dat hoeft toch ook niet?

En toch zou ik graag willen dat mensen het zo zagen als dat ik het zie. Mensen die wel voor abortus zijn, vinden dat iedereen hierin zijn eigen beslissing moet kunnen nemen. En die willen graag dat ik daar ook zo over denk. Dan moet ik toch ook denken zoals voorstanders van abortus denken? Oke, ik hoef het dan niet zelf te doen maar ik moet er wel zo over denken dat iedereen zelf mag beslissen. In wezen wordt mij dan ook een bepaalde gedachtengang opgedrongen als jullie begrijpen wat ik bedoel.... :D

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:31

Coloured schreef:
De een gelooft wel in God; de ander niet. Even los van de mensen die ook niet in God geloven maar ook niet voor abortus zijn.
Omdat we vanuit een ander referentiekader praten en denken, kunnen we denk ik hierover nooit bij elkaar komen.

En toch zou ik graag willen dat mensen het zo zagen als dat ik het zie. Mensen die wel voor abortus zijn, vinden dat iedereen hierin zijn eigen beslissing moet kunnen nemen. En die willen graag dat ik daar ook zo over denk. Dan moet ik toch ook denken zoals voorstanders van abortus denken? Oke, ik hoef het dan niet zelf te doen maar ik moet er wel zo over denken dat iedereen zelf mag beslissen. In wezen wordt mij dan ook een bepaalde gedachtengang opgedrongen als jullie begrijpen wat ik bedoel.... :D

Je kan het ook zien als een stukje respect naar de mens(heid) toe, om niet eerste de beste als moordenaar uit te maken, want dat kwetst diep.

Je kan imo best anti zijn, en toch de mensen die het wel doen in hun waarde laten en de beslissing aan hen overlaten.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:34

Iemand die abortus pleegt krijgt geen afkeurende blikken van mensen die voor zijn, maar (logsicherwijs) wel van mensen die tegen zijn.

Mensen die besluiten het kind te houden krijgen geen afkeurende blikken van mensen die voor abortus zijn en ook niet van mensen die tegen zijn.

Zie je het verschil? Mensen die voor abortus zijn zullen een ander niet veroordelen om zijn keuzes. En mensen tegen abortus wel, omdat 1 van de twee opties onwelgevallig is.

Ik zeg daarom: leven en laten leven. Ieder is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen daden.
Daarmee zeg ik niet dat je het een afschuwelijk idee mag vinden. Natuurlijk mag je dat vinden! Maar je moet een ander er niet om veroordelen of zelfs zeggen dat dat moordenaars zijn, dat is echt heel kwetsend!

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:37

BraveSpots schreef:
Coloured schreef:

Je kan het ook zien als een stukje respect naar de mens(heid) toe, om niet eerste de beste als moordenaar uit te maken, want dat kwetst diep.

Je kan imo best anti zijn, en toch de mensen die het wel doen in hun waarde laten en de beslissing aan hen overlaten.

Luister eens BraveSpots, ik heb het woord moordenaar niet in mijn mond genomen, maar ik blijf het wel als moord zien. Dat is ook mijn goed recht. Ik weet ook wel dat er gevallen zijn die zeer schrijnend en moeilijk zijn en waarin mensen er bijna zelf aan onderdoorgaan vanwege de enorm moeilijke beslissing.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:43

Sigrid,

Ik ben niet van mening dat het de bedoeling is om iemand af te keuren die een abortus heeft ondergaan.
Helemaal niet.

Ik vroeg mij af waarom ik dan wel zo moet denken dat ieder zijn eigen beslissing daarin mag nemen.
Ik krijg dan naar mijn gevoel ook een mening opgedrongen. Kun je dat begrijpen?

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:44

Ik ben overwegend "anti" abortus.

Mocht het toch "moeten" gebeuren dan zou ik zeggen tot 16 weken maximaal.
Maar ja, wanneer "moet" het en wanneer niet?
Lastige discussie.

Wanneer laat je een kindje weghalen, daar valt genoeg over te zeggen, is het kindje ontstaan uit een verkrachting, misbruik, one night stand o.i.d.?
Of kwam dit kindje gewoon even niet uit??

Het is denk ik een discussie waar je niet uit zal komen, iedereen heeft er een andere mening over, het kindje wat ontstaan is door verkrachting kan je ook baren en afstaan ter adoptie, evenals het kindje wat even niet uitkomt. Maar is het humaan om een kind te krijgen waarvan de "vader" je verkracht heeft?
Voor het kindje wat niet uit zou komen kan ik geen argument verzinnen wat abortus zou rechtvaardigen, maar degene die dit ooit gedaan heeft zal die wel hebben.

Het is gewoon een moeilijke discussie, sinds ik zelf moeder ben (en voor het eerst leven voelde met 20 weken) kan ik me niet voorstellen dat er mensen zijn die met 22/23/24 (in Spanje mag tot 32 weken geaborteerd worden) weken een kindje laten weghalen, eigelijk snap ik zowiezo niet waarom mensen het doen, tenzij je een kindje gaat krijgen wat bij voorbaat al kansloos is in het leven door een handicap die niet met leven verenigbaar is o.i.d.

Maar wie ben ik om iemand daarop te veroordelen. Ik mag hopen dat er achter elke abortus een verhaal zit waar diegene achter staat, en ja wat telt mijn mening daar dan in mee?

Iemand moordenaar noemen vind ik te ver gaan, zeker gezien het abortus beleid in Nederland, niemand laat zomaar een abortus plegen, en zeker niet voor de lol omdat er even niet is opgelet tijdens een one night stand.
De enige mensen die ik ooit moordenaar zal noemen zijn de idioten die in Spanje nog met 32 weken een kind laten stikken, aan stukken laten knippen en vervolgens laten weghalen, daar kan ik echt met mn pet niet bij.

Edit: edit & typo

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:49

@Coloured
Naar mijn gevoel is dit nogal een tegenstelling. Want eigenlijk vind je het niet goed dat mensen abortus plegen, maar je stelt zelf dat je deze mensen niet veroordeelt.

Even iets concreter. Vind jij dat de abortus wet geschrapt/aangepast moet worden? Dus dat abortus verboden moet worden en slechts onder strikte uitzondering (verkrachting, gevaar leven van de moeder) uitgevoerd mag worden?

Ik doe overigens mijn best het te begrijpen hoor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:52

Citaat:
Mensen die besluiten het kind te houden krijgen geen afkeurende blikken van mensen die voor abortus zijn en ook niet van mensen die tegen zijn.
Uhm.... I beg to differ. Vaak genoeg krijgt diegene ook heel veel commentaar....

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:56

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
Uhm.... I beg to differ. Vaak genoeg krijgt diegene ook heel veel commentaar....

Maar geen moordenaar, toch? Dat lijkt me zo ontzettend hard, als je dat zegt tegen iemand...