Meer mensen met burnout/overspannen: deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: Meer mensen met burnout/overspannen: deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:14

Nou ik krijg de indruk dat je niet echt open staat voor de tips die hier gegeven worden. Hoop dat je het niet verkeerd opvat, maar zo komt het op mij over. Ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:25

Dat is ook al hartstikke goed, maar ik denk dat je nog net wat meer voor jezelf op moet komen om het bij de ander (bv huisarts) ook goed duidelijk te maken hoe het echt met je gaat. Ik heb de indruk dat je je ook beter voor doet en mijn ervaring is dat je daar uit eindelijk alleen jezelf mee hebt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:44

Je laatste zin begrijp ik even niet.

Ik denk dat je jezelf nu voor ogen moet houden dat de huisarts geen vriend van je is. Het is zijn werk om jou te helpen. Het is een buitenstaander die jou verder kan helpen wat betreft de juiste hulp. En natuurlijk is het moeilijk en is er veel gebeurd, maar wil je hier uit komen, zul je er denk ik toch wat mee moeten doen. Zelf kom je er (als ik het zo lees) niet uit.

Ik herken het wel dat je je afsluit voor de rest van de wereld. Lekker veilig thuis in bed (bij wijze van spreke). Maar dat helpt je niet. Ik doe het ook nog hoor, nu ik in dagbehandeling zit is dat niet in eens over.

Daarom herken ik zoveel in jou verhaal. Zelf ook bang voor je diepste gevoelend en gedachten, omdat het pijn doet. En daarom wil je het eigenlijk vermijden dat je er mee geconfronteerd wordt. Maar nogmaals, daar kom je er niet mee.

Je zult toch je probleem écht onder ogen moeten zien en hulp moeten zoeken. En daar is moed voor nodig en het valt niet mee. Pas als je dat gedaan hebt, heb je de eerste stap in je herstelproces gemaakt.

Nogmaals, ik hoop dat je je niet aangevallen voelt, want ik wil alleen maar met je meedenken.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:48

Kun je de huisarts vanmiddag nog weer bellen?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:55

Dan maar morgen bellen ;)

Ik ga even mijn ademhalingsoefeningen doen. Heb weer een veel te hoge hartslag. (In rust weer rond de 100)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:59

Spanning.

Door de spanning ga ik verkeerd ademen en loopt mijn hartslag op. Mijn hartslag is de laatste dagen al weer te hoog, vandaar dat ik mijn ademoefeningen maar weer op moet pakken. Ik heb dat een beetje laten versloffen en dat is niet zo slim ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:04

De ochtendgroep van de dagbehandeling vind ik toch nog wel spannend steeds. Ik ben het niet gewend om zo in een groep 'ruimte te nemen' om je verhaal te doen. Dat is nog heel onwennig en zorgt voor de nodige spanning.

En daarbij zorgen vooral de dingen die de dagbehandeling los maakt voor spanning. Het is niet zo dat de spanning de hele dag aanwezig is, maar ik ga er verkeerd van ademen en als ik daar niet bewust mee bezig ben, blijf ik verkeerd ademen, ook als de spanning verminderd. Snap je?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:16

Vooral te snel.
Dus te vaak per minuut. Daardoor verhoogt je hartslag en verbruik je bovendien veel meer energie dan nodig. Waardoor je weer sneller uitgeput bent. (Daar gaat het boek "Verademing" trouwens ook over, dat ik op pagina 8 beschreven heb)

In gesprekken merk ik juist het tegenovergestelde. Ik zet dan mijn ademhaling juist vast. En vergeet als het ware te ademen. Dit heeft er weer mee te maken dat je 'weinig ruimte' wil innemen.

Voor mij de moeite waard dus om mijn ademhalingsoefeningen te doen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:37

Angela: Hoe is het gegaan vandaag bij de arbo-arts? Heb de hele middag aan je zitten denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:28

Ik ben net thuis.

Het is goed gegaan, en ben nog volledig arbeidsongeschikt verklaard. Hij begreep mijn werkgever ook niet. Ik mag dus nog niet aan het werk nu. Behandeling gaat voor.

Tja, en hoe moet ik dat aan mijn baas gaan vertellen. De arbodokter gaat mijn baas ook nog bellen. Misschien dat ze een second opinion gaan aanvragen, ik weet het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:43

Ja dat wel.. Ik ga eens kijken of ik mijn baas durf te bellen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:51

Nou, ik heb gebeld, en de bitches zijn op vakantie!!!! Ik ben zo blij! Morgen moet ik een andere collega bellen, en die valt opzich wel mee. Woei!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:59

Hey angela,

Wat een goed bericht. Maar ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht. Fijn dat je arbo-arts je begreep.

Nog blijer ben ik om te lezen dat het je een klein beetje rust geeft. Hopelijk vind je in de loop van de komende dagen nog meer rust.

Succes morgen met bellen! Je bent een kanjer!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:06

Raad eens wat ik net gedaan heb?

Ik heb Wreck this journal besteld. Ik vond het toch geen goed excuus dat ik er niet creatief genoeg voor ben.
Daarbij hebben we het vandaag in mijn gesprek over het doel van hobby (activiteit van mijn dagbehandeling) gehad en dat was onder andere om ideeën op te doen om thuis te kunnen doen. Ik vond wreck this journal een goed begin ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:13

Worden wij even crea-bea hier met z'n allen.
Bedankt Angela voor de tip!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:15

Ik mag vanavond trouwens weer naar de haptonoom.

Wil het met haar hebben over mijn emoties die ik niet toe durf te laten en hoe ik daar mee kan omgaan. Ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:20

Pollewoppy schreef:
Raad eens wat ik net gedaan heb?

Ik heb Wreck this journal besteld. Ik vond het toch geen goed excuus dat ik er niet creatief genoeg voor ben.
Daarbij hebben we het vandaag in mijn gesprek over het doel van hobby (activiteit van mijn dagbehandeling) gehad en dat was onder andere om ideeën op te doen om thuis te kunnen doen. Ik vond wreck this journal een goed begin ;)

Waaah wat goed!!! Leuk!!! Wat doe je overigens nog meer met je hobby dagbehandeling?

AJ: jij ook al! Goed man!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:27

Weet ik nog niet, ben nog maar één keer geweest en ze is nu op vakantie. Volgende week donderdag mag ik weer dus ben benieuwd!

Vandaag bij mijn gesprek afgesproken dat mijn muziektherapie voorlopig ook doorgaat, daar ben ik wel heel blij mee. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:30

Och ja, door mijn eigen sores ben ik jou gesprek helemaal vergeten! *schaam* SORRY!!!! Hoe was het?

Muziektherapie? Raggen op gitaren???

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:40

Daar hoef je je niet voor te schamen en al helemaal geen sorry voor te zeggen. Jou dag was heftig genoeg en logisch dat je daar even niet aan dacht!

Als ik dat durf zou dat kunnen met die gitaren inderdaad. Ze hebben echt van alles! van gitaar tot drumstel enz.

Het was een goed gesprek, mijn begeleider was heel positief en vond dat ik goed naar mezelf durfde te kijken. Ook had ze het idee dat ik goed in de groep paste en dat kan ik alleen maar beamen :j

Verder gaan de basisonderdelen gewoon door, hobby, ergotherapie en muziektherapie. Ergotherapie heb ik pas één keer gehad, dus daar weet ik nog niet precies van wat het inhoudt. Maar het schijnt heel goed te zijn.

Verder ben ik aangemeld voor wat vervolgtherapieën. Welke dat worden moet uit intakegesprekken gaan blijken. In ieder geval iets in de richting van assertiviteit en cognitieve therapie of schemagerichte therapie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:47

Wat gaaf!!!! Gitaarspelen is zo tof! Ik heb het ook een tijdje gedaan, maar ik heb nu helaas geen gitaar meer tot mijn beschikking. Oeh en drummen! Op de middelbare school kregen we drumlessen.

Wat fijn dat je begeleider zo positief was, dat moet je toch ook wel een boost geven? Klinkt heel goed, al die therapieen. Voel je ook al verbetering bij jezelf? Je hebt volgens mij al een hele grote stap gemaakt, je functioneerd in een groep en je voelt je er ook nog bij thuis. Daar kan ik nog niet aan denken zeg!

Ik ben benieuwd wat je vervolgtherapieen zijn. Wat houd schemagerichte therapie in?

Ik ben je heel dankbaar, door jou verhalen ben ik echt hulp gaan zoeken en heb ik me beseft dat ik me niet beter voor moet doen dan ik me werkelijk voel. Daarom krijg ik nu hopelijk de hulp die ik nodig heb. Thanks...

AJ: wat zei je baas precies dat je niet kwam? Hij zal natuurlijk wel teleurgesteld zijn, maar goed jij vraagt hier ook niet om. Wil je er zelf wel nog terug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:03

Denk je dat je het aankan om weer te gaan werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:19

Balen zeg.. Ik heb mijn pony ook weg moeten door financiele problemen..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:21

Angela_ schreef:
Wat houd schemagerichte therapie in?

Het doel van schemagerichte therapie is om de schema’s waar een cliënt last van heeft zoveel mogelijk te verzwakken en de gezonde kant van de persoon te versterken, dan wel op te bouwen. Een schema is een patroon dat zich heeft ontwikkeld in je jeugd. Deze schema's oefenen invloed uit op ons gedrag en soms belemmert dat gedrag je. Daar ga je dus bij schemagerichte therapie mee aan de slag.

Het kan zijn dat ik eerst nog verder ga me cognitieve therapie en daarna met de schemagerichte therapie. Dat is nog even afhankelijk van het intakegesprek. Hopelijk word ik er snel voor uitgenodigd.

Angela_ schreef:
Ik ben je heel dankbaar, door jou verhalen ben ik echt hulp gaan zoeken en heb ik me beseft dat ik me niet beter voor moet doen dan ik me werkelijk voel. Daarom krijg ik nu hopelijk de hulp die ik nodig heb. Thanks...

Daar zijn we toch voor :(:) Graag gedaan in ieder geval. Het ontroert me gewoon dat je dat zegt. Ik ben blij dat ik op die manier kan helpen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:23

_AJ_ schreef:
Jullie zijn goed bezig zeg met therapieen..! Klinkt gezellig en volgens mij kan je zo heel veel van jezelf leren (en ben je nog leuk bezig ook!)

Toevallig hebben werd vanochtend in de groep geopperd om een keer met z'n allen iets leuks te gaan doen. Een pretpark of iets in die geest. :+ Gaan er nu verdere afspraken over maken. Vind het ook wel heel spannend om met de groep weg te gaan hoor, maar wel heel leuk.