Meer mensen met een burn out / overspannen deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_P

Re: Meer mensen met een burn out / overspannen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:58

Hee CIV, wat fijn dat je daar ook met een psych kan praten. Net wat je zegt, die kan zich er wss beter in verplaatsen dan je eigen. Gelukkig voel je je verder wel redelijk ok. Blijft natuurlijk een moeilijke tijd voor jullie.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:01

Thanks allemaal , ik ben boven gaan zitten in een appart kantoor, heb gezegd dat ik nog wat moet uitzoeken
Goed idee van jullie , even weg hier zit nu gewoon te niksen hier. Ff rust aan mijn kop! ?Ga over een uur naar beneden en dan naar huis!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:02

Goed zo, doe lekker kalm aan het laatste uurtje!!
Ben blij dat je ietsje tot rust kan komen daar.

CIV Wat fijn dat je gebruik kan maken van de psycholoog daar. Ik denk ook dat die zich beter in kan leven, omdat het voor haar 'dagelijkse kost' is. goed van je dat je er ook voor open staat! doe verder lekker rustig aan en maak je niet te druk met klusjes thuis. Straks loop je jezelf voorbij.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:07

Ik begin zenuwachtig te worden voor mijn gesprek straks...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:09

Pff meid, dat is toch niet te houden zo.. Sterkte hoor!

CIV: wat fijn dat je daar ook kan praten met iemand, veel succes morgen!

PW: Succes dadelijk!

Ik heb net besloten om mijn vriend een brief te schrijven waarin ik vertel wat me dwars zit. Is dat een gek idee? Ik kan gewoonweg niet met hem praten zonder knallende ruzie te krijgen..

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:10

Daijano, goed dat je je even afgezondert hebt. Hopelijk kom je een beetje tot rust zo.
Ben je altijd zenuwachtig voor je een gesprek hebt PW?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:11

Vind het een heel goed idee juist Angela. Juist omdat je anders wss weer ruzie krijgt. Zo moet hij alles eerst wel lezen voor hij gaat reageren en heb jij dus de kans om alles te zeggen wat je wilt. Heel goed plan.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:14

Goed om het van je af te schrijven Angela. Vind het juist helemaal niet raar.

Ik ben inderdaad meestal zenuwachtig, zeker als ik moet aangeven dat het niet zo lekker gaat. Ik ben dan bang dat ze me een aansteller vindt.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:19

Angela vind echt een goed idee hoor, zo kan je gewoon alles even kwijt!
Knap dat je het zo doet!

Pw ik wens je veel succes, mag best zenuwachtig zijn, is altijd spannend.
Ik denk aan je!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:22

Vanuit hier ook veel succes bij je gesprek PW! Je bent geen aansteller en je bent onder behandeling omdat het niet zo lekker met je gaat...als het allemaal top ging hoefde je niet te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:23

bah, ik heb nu in rust een hartslag van 96..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:28

Een hoge hartslag in rust hoort er ook bij helaas. Dit zorgt ook voor het onrustige en gejaagde gevoel. Waarschijnlijk herken je dat ook wel ;)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:30

Je maakt je natuurlijk hardstikke druk Angela...wanneer ga je de brief geven?

Ik loop ook weer stom te doen. Ben bang dat ik ziek wordt (nav mijn overgeef actie vannacht). Niets wijst erop hoor, maar daar kan ik me alweer fijn druk over maken. Want dan krijg ik natuurlijk koorts en daar wordt ik altijd paniekerig van etc. Heb alweer temp opgenomen, 36,5 dus niks aan de hand. Maar dan denk ik weer, het is toch een halve graad hoger als ik normaal heb (heb beetje ondertemp altijd), en ik denk alweer van alles te voelen. Pff als ik het zo lees denk ik ook.....waar héb je het over, maar het gaat maar door in dat hoofd van me. Net of ik onbewust altijd iets zoek om me druk over te maken. Want gewoon goed voelen, dát kan natuurlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:14

Deze brief is verstuurd via de mail.. :o

Citaat:
Lieffie,

Omdat wij blijkbaar niet meer met elkaar kunnen praten zonder ruzie te krijgen schrijf ik je deze mail. Ik heb namelijk het idee dat onze relatie al kapot is, en dat ik niks meer kan doen om het goed te maken.
Jij denkt dat ik me zomaar van de een op de andere dag ziek heb gemeld, maar dit was alweer veel langer aan de gang. Om heel eerlijk te zijn is het nooit weg geweest. Het was wel minder, maar ik wilde laten zien dat ik sterk was en wel gewoon kon werken. Daarom ben ik gewoon doorgegaan. Afgelopen zondag werd het me allemaal te veel, veels te veel. Ik trok het niet meer. Ik heb me daarom maandag ziek gemeld, en dacht dat het met een dagje rust wel beter zou gaan. Maar helaas… Het gaat niet beter.

Soms zou ik willen dat je voelt wat ik iedere dag doormaak. Hoe ik me iedere dag voel en wat er door mijn hoofd gaat. Ik gun je dit echt niet, maar misschien dat er dan wat meer begrip is vanuit jou kant. Ik sta op en ga slapen met een enorme spanning in mijn lijf. Je kunt het vergelijken denk ik met spanning voor een belangrijke wedstrijd, of voor je examens. Normaal is dit gezonde spanning en maakt je extra alert en zo presteer je beter. Mijn lijf staat alweer een hele tijd onder die spanning, en is doodmoe. Zowel lichamelijk, als geestelijk. Mijn lijf protesteert gewoon tegen alles, mijn energievoorraden zijn op. Ik ben ’s middags vaak moe, en dan wil ik slapen. Maar dat doe ik liever niet, want dan slaap ik ’s avonds slecht. En ik slaap sowieso al slecht de laatste tijd. Ik zit nu rustig dit te typen, en mijn hartslag is nu al 96, en dan heb ik geeneens iets inspannends gedaan. Jij zegt wel dat ik lichamelijk niks mankeer, misschien is dat ook wel zo, ik heb geen been gebroken. Maar ik heb een druk op de borst, een hart wat soms vreemd doet en geloof me dat is verschrikkelijk eng. Je vraagt me ook vaker wat er is, en dan is er gewoon niks maar dan zucht ik gewoon om van het benauwde gevoel af te komen. Het is een gevoel of je gewoon niet kan doorademen. Soms tintelen mijn armen er ook nog bij. Het is dat de dokter heeft gezegd dat het ‘normaal’ is voor mijn klachten, maar anders zou ik helemaal in de stress schieten. Ik heb vaak hoofdpijn, en ben duizelig. Mijn eetlust klopt ook niet meer, soms heb ik echt geen honger, en soms heb ik echt een vreetkick.

Ik weet niet meer wat ik voel, ik weet niet meer wat normaal is. Mijn emoties slaan door, van de ene naar de andere kant. Ik kan er niks aan doen maar ik reageer of amper of zo heftig dat ik er zelf van schrik. Ik kan in tranen uitbarsten om niks, maar ik kan ook ontzettend kwaad worden om niks. Ik voel die buien ook wel aankomen, en meestal vraag ik je dan of je me met rust wilt laten. Maar ik wil dan niets liever dan gewoon een arm om me heen hebben van iemand die me niet veroordeeld hierom. Genieten van iets vind ik heel moeilijk, ik ben continue aan het piekeren en aan het denken wat er allemaal mis kan gaan en mis is gegaan in het verleden. Voorheen genoot ik van jou aanwezigheid, om samen leuke dingen te gaan doen, samen van het leven een feestje te bouwen. Nu lijkt mijn leven een grote begrafenis.

Ik kan geen druk hebben, pushen, en dwingen al helemaal niet. Ik kan daar echt niet mee omgaan nu. Het spijt me verschrikkelijk, maar wat voor jou nu normaal is, is voor mij een grote opgave. Ik zou heel graag fulltime willen werken, lekker mijn ding doen, en groeien in mijn werk. Ik zou niets liever doen dan met vriendinnen afspreken en een leuke tijd hebben, ik zou niets liever willen dan genieten van de paarden bij jan en fijn wedstrijden rijden. En boven alles zou ik niets, maar dan ook echt niets liever willen dan met jou samen te genieten van ons leventje, lekker uit te gaan, feestjes te bouwen, en van elkaar te houden. We hebben een prachtig huis, van zo’n mooi huis kon ik alleen maar dromen, ik woon in een leuk dorpje, en ik heb jou als leuke vriend. Ik vind het ook fijn om een lekker schoon en fris huisje te hebben, met de huishouding goed bijgehouden, zodat we ons niet hoeven te schamen als er iemand onverwachts langs komt. Sommige dagen lukt het me wel om iets doen, maar er zijn ook dagen dan ben ik helemaal leeg. Ik doe dingen ook op mijn eigen manier, en op dit moment kan ik het gewoon niet sneller. Het gaat gewoon niet, echt niet. Ik zou niets liever willen dan hard werken zodat alles aan kant is, maar het spijt me echt verschrikkelijk, het kan gewoon niet. Ziek of niet ziek, ik zal altijd dingen op mijn manier en tempo blijven doen. Net zoals jij dat ook doet. En dat heb ik ook maar van jou te accepteren, maar jij ook van mij.

Ik heb je belooft hulp te zoeken. Bij mijn weten heb ik dat gedaan. Ik wil het niet meer zo laten doorgaan en er moet iets veranderen. Ik ben bij de huisarts geweest en deze nam mij serieus. Ik ga nu weer het psychiatrische traject in, en ik hoop daar veel aan te hebben. Daarnaast heb ik voor mezelf voor de haptonomie gekozen. Ik denk dat ik daar veel aan zal hebben, hij vertelde dat hij me weer wilde laten leren voelen, en mijn emoties beter onder controle te houden. Zodat ik ervaar wat ‘normaal’ is. Ik weet het, het klinkt zweverig maar als ondersteuning zal het zeker niet verkeerd zijn. Ik weet dat ik heel veel dingen niet heb volgehouden. Zoals het sporten in de sportschool, softbal, en mijn diëten. Ik hield niks vol omdat ik er gewoon geen fut voor heb. Ik denk dan het heeft toch geen zin, ik ben er toch niet goed in, ze vinden me toch al niet leuk, enz. enz. Ik voel me zo verschrikkelijk ellendig in de sportschool, ik voelde me echt waardeloos. Vandaag heb ik de stap gezet dat ik mijn abonnement stop heb gezet. Ik durfde het gewoon niet op te zeggen, bang voor de reactie. Net zoals ik niet tegen Jaap durfde te zeggen dat ik niet verder wilde met herbalife. Ik ben altijd bang wat mensen van mij denken, ik ben altijd bang om veroordeelt te worden. En het erge is, ik weet dat ik nu niet de gezelligste thuis ben.. Dat maakt het extra moeilijk voor mij.

Ik ben ook heel goed in anderen ergens de schuld van geven, bijvoorbeeld dit dorp. Ik voel me niet thuis in dit dorp omdat de mensen anders zijn dan in Venlo. Tuurlijk zijn die anders, dat is logisch want het zijn andere mensen. Ik ben altijd bang voor de reactie van mensen, wat zullen ze wel niet van me denken, ze zullen vast denken daar heb je die stadse weer. Altijd ben ik aan het piekeren, aan het denken, ik wil niets liever dan mensen pleasen, ze het naar de zin maken. Ik wil niemand tot last zijn. Ik vind het zelfs moeilijk om Annie te bellen of ik Garuna mag komen verzorgen. Erg toch? Ik weet niet of je het hebt gemerkt, maar zodra ik de kans krijg, laat ik jou bellen. Vaak met een smoes dat ik cursus heb, of het erg druk heb. Maar goed, in die tijd dat ik jou bel of sms, kon ik ook naar stal bellen eigenlijk.. Het spijt me..

Mijn katten zijn echt mijn steun en toeverlaat. Ze zijn echt alles voor me, mijn allerliefste beestjes. Ik ben je dan nog steeds heel, heel erg dankbaar dat je ze toen hebt opgevangen. Zeker omdat ik weet dat je niks met dieren hebt. Dieren zijn alles voor mij. Dieren veroordelen niet, dieren nemen je zoals je bent. Dieren roddelen niet, ze proberen je niet kapot te maken. Dierenliefde is onvoorwaardelijk. Zelfs zoals ik nu in de knoei zit met mezelf, dan nog houden ze van me, en accepteren me zoals ik nu ben. Heerlijk is dat, om gewoon lekker jezelf te zijn. Mijn liefde voor jou is ook onvoorwaardelijk, ik hou van je zoals je bent en ik wil je niet veranderen. Ik vind het fijn als je meegaat naar Garuna, en ik vind het leuk als je naar mijn verhalen luistert over de paardjes. Maar soms heb ik het idee je daarmee tot last te zijn.

Ik zou niets liever dan de leuke vrolijke Angela zijn, die ik voorheen was. Maar het lukt me niet, ik kan even een masker op zetten, maar niet altijd. Ik word wel weer zo, daar vecht ik voor! Maar ik kan het niet alleen, ik heb echt hulp nodig.. Niet alleen van profs, maar ook van mijn allerliefste vriendje. Ik heb jou steun echt zo hard nodig, ik kan de kar nu even niet alleen trekken.

Ik ben altijd een gezelligheidsdier geweest, en daar is niks meer van over. Overal zie ik tegenop. Ik voel me een loser. Ik heb het gevoel dat ik niks van mijn leven heb gemaakt. Veel vrienden ben ik kwijt, ik ben 25 en ik heb al een hele relatie achter de rug, ik ben mijn paard kwijt en ik heb het idee dat ik jou ook kwijt raak. Eindelijk heb ik een thuis gevonden, en ja, dat thuis is bij jou, maar ik kan er niet van genieten omdat ik bang ben. Zo verschrikkelijk bang..
Ik ben altijd meer een carrièredier geweest, en al helemaal geen huismus. Ik zou niets liever doen dan weer gaan studeren voor het een of ander. Ik wil genieten van mijn leven, en mijn leven leven! Maar helaas, Angela is Angela niet meer. Ik ben even op.

Lieffie, ik wil voor ons vechten, maar eerst zal ik voor mezelf moeten vechten. Heel hard, ik ga er echt voor knokken. En het zal echt niet van een leien dakje gaan, dat weet ik zeker. Ik ga hier bovenop komen, maar hopelijk wel met hulp en vooral begrip en steun van jou. Ik weet zeker dat het dan tussen ons ook weer beter zal gaan. Ik wil niet dat je bij me blijft omdat je vind dat je mensen die iets mankeren niet moet verlaten. Dan heb ik liever dat je gaat.. Het spijt me, ik begrijp dat het voor jou ook niet makkelijk is. Maar ik moet nu echt voor mezelf kiezen.. Anders loopt het niet goed met mij af. Sorry dat ik je teleurstel dat ik niet werk, maar ze betalen mij gewoon door, en anders moeten ze me ontslaan en dat gaat ook niet zo gemakkelijk, en dat is er nog zoiets als een uitkering. Om geldproblemen maak ik me heel eerlijk gezegd niet druk. Je zal niks te kort komen, dat beloof ik.

Sorry voor dit warrige verhaal, maar mijn hoofd is een chaos. Ik hoop dat je het begrijpt.

Liefs..

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:27

Wauw Angela, daar is echt niks warrigs aan. Ik vind dat je het heel, heel goed hebt verwoord en ik schiet er zelfs een beetje van vol. Daarbij is deze brief zo typerend voor mensen met deze klachten, ik bedoel, alles wat er in staat zou ook op mij kunnen slaan ipv op jou en ik denk dat dat voor meer mensen hier on het topic geldt. Ik vind het heel mooi en duidelijk geschreven, beter kan niet. En nu is het aan hem. Sterkte meid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:34

Thanks Sifra.. Er zijn ook heel wat traantjes gevloeit tijdens het schrijven van deze brief. Ik ben meer een schrijver dan een prater, Ik kom de laatste tijd heel slecht uit mijn woorden.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:58

Angela, wat superknap wat je hebt gedaan. Als dit jou stijl is om je gevoel uit te drukken, moet je die aanhouden. Niet praten omdat dit maatschappelijk wenselijk. Ik snap zo goed wat je bedoeld in je brief, ik had m bij wijze van spreken zo aan mn eigen vriend kunnen geven! Ben oprecht trots op je :)

Azzuro, welkom :) Ik hoop dat dit topic voor jou kan brengen wat het ook voor mij heeft gebracht namelijk begrip, erkenning, en herkenning.

Lieve andere-allemaal: Vooral aan jezelf denken he, neem de tijd die je nodig hebt. Ookal post ik niet meer zoveel, ik denk aan jullie! :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:22

Mijn vriend heeft de brief gelezen en is nu helemaal in tranen.. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:45

jeutje wat een heftige brief zeg!petje af hoe je je gevoelens deelt.knap!

ik wil wel iets melden hier...
bokt is wel degelijk makkelijk te vinden via een zoekmachine.
pas dus wel op wat je op bokt post,want voor je het weet,leest je werk wél mee...

naar niemand persoonlijk ofzo,gewoon,een tip..

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:51

DC, hoe is jou gesprek vandaag verlopen? Hoe voel je je verder? Bedankt voor de tip, daarom opperde ik een poosje terug om er een HK topic van te maken want dan vinden ze je (geloof ik) niet zomaar, helaas heeft dit topic ook nadelen dus hebben we besloten hier te blijven.

Angela, wat een mooie brief zoals jij alles verwoord, zo herkenbaar. Zit met tranen in mn ogen. Heb je er nog met je vriend overgesproken nu hij het gelezen heeft? Hoop dat hij nu meer begrip heeft voor de situatie en dat jullie er samen uitkomen, sterkte meis. Het is in ieder geval duidelijke brief.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:02

Ik hoop echt dat hij nu wat meer begrip voor jouw situatie op kan brengen Angela...! In ieder geval is het dus wel overgekomen.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:02

Goeiegenade Angela :(:) Wat een super mooie brief, ik moet echt mn tranen weg slikken hier!

Super mooi verwoord meiske :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:10

Mijn gesprek...nouja we hadden vergadering. Ik heb uitgelegd hoe ik me voelde. Nu zit het hele team met onzekerheid,of ik dus blijf,vertrek,of wat anders ga doen binnen de organisatie.
Moet mezelf vermanen om dit los te laten,want ik voel me dus schuldig voor mijn team die dus een nieuwe collega moeten gaan inwerken als ik écht weg zou gaan(grote kans).

Volgende week woensdag heb ik gesprek met iemand van m&o,en met mn teamleidster erbij. moet mijn cv meenemen en ik moet nu al gaan nadenken wat ik wil.
Ik heb dus geen idee..

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:17

zo hee angela pettje af hoor knap hoor dat je dat heb gedaan ! :(:):

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:25

Thanks meiden..

Ik ben blij dat ik bij hem heb kunnen door dringen, en hopelijk gaat het nu wat beter.

DC: Pfff heftig zeg. Maar goed, klinkt misschien banketstaaf, er zijn voor jou 10 anderen die dat werk vol overgave willen doen. Iedereen lijkt onmisbaar, maar uiteindelijk lost het zichzelf wel allemaal op.