het condoom

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Re: het condoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:15

Ik kan mij absoluut niet vinden in de beschuldigingen die ik zojuist op mijn bordje krijg over de 'wereld waar ik heen zou willen'. Gadverdamme zeg, wat zijn een aantal hier misselijk een onmogelijk om een gezonde discussie mee aan te gaan.
Als je goed zou lezen, zie je dat ook ik pleit voor een gezonde levenstijl en voor veilige seks, alleen dat het wel aan iedereen persoonlijk is te bepalen. Er is voldoende voorlichting over SOA's en dergelijke als mensen dat negeren, prima eigen keus, dat geldt ook voor genoeg andere niet zo'n gezonde dingen.
Ik zie ook niet in waarom je daar per direct aan ander mee zou moeten schaden. Je kan toch onveilige seks altijd weigeren? Niemand verplicht je toch onveilige seks te hebben? Over kinderen, dat is heel vervelend, en daar schaadt je wel een ander mee. Helaas is het zo in Nederland dat vrijwel iedereen zomaar kinderen kan krijgen, maar daar gaat deze discussie niet over. Dit was mijn laatste reactie in dit topic, ik ben er helemaal klaar mee, een aantal van jullie mogen zonder mij verder gaan met veroordelen, beschuldigen en niet onderbouwde 'feiten' spuien.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:19

weetje soms denk ik ook gewoon.. Als ze eenmaal weten hoe het voelt zon soa.. komen ze er wel achter. Maar het erge vind ik dat je een ander er ook mee kan besmetten. (ook onbewust..)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:24

Helaas lees ik hier dat vele hélemaal niet goed voorgelicht zijn over soa's. Als ik dingen lees als 'ik ben zijn eerste, ik kan nooit een soa oplopen', 'ik heb 3 maanden na de seks nog nergens last van', dan denk ik dat veel 'eigen keuze!' gewoon gebaseerd is op complete ontwetendheid. Blijkbaar is er dus niet voldoende voorlichting, of willen mensen alleen maar de voorlichting horen die ze graag willen horen. Vind je het dan niet egoïstisch als je iedereen maar laat doen? Het zou het misschien niet zijn als soa's ziektes waren die je met een simpele kuur opgelost hebt. Helaas zijn er veel mensen die nu roepen 'ach wat eigen keus, als ik een soa oploop heb ik gewoon pech gehad!'. Totdat ze de soa werkelijk hebben, en dan janken ze net zo hard als degene die er niet bewust op gegokt hebben. Misschien moet iedereen maar eens gaan praten met soabesmette mensen en er dan achterkomen hoe simpel je zoiets kan oplopen. Helaas is het dan vaak te laat om de weg nog terug te gaan, daarom is het beter om in aller mogelijke manieren mensen bewust te maken dat iedereen gevaar loopt, en degene die denken dat ze niet voorzichtig moeten zijn het eerste. Het is toch maar een kleine moeite, een simpel testje en je weet waar je aantoe bent, en je kan er een hoop miserie mee besparen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:28

Ik heb het overigens helemaal niet tegen iemand persoonlijk, ik heb het tegen iedereen die zegt 'je moet je alleen beschermen voor een soa als je wisselende contacten hebt!' of iedereen die zegt 'het is je eigen keuze'. Het is nu eenmaal gewoon een feit, als je dat nu graag hoort of niet, dat als je mensen-die vaak zoals gezegd helemaal niet beseffen wat voor risico's ze lopen- maar laat doen je soa's nooit de wereld uit gaat krijgen.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:29

Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat het ieder zijn eigen keus is. Maar dat neemt niet weg dat die mensen heel onnozel bezig zijn. Want zij zorgen er weer voor dat de mensen die wel gewoon aan veilige seks doen eerder besmet kunnen raken. Het is gewoon één grote samenhang, wat de een doet kan voor de ander grote gevolgen hebben. Want je zult net zien: je doet het altijd veilig en het condoom scheurt een keer. En ja hoor je partner heeft een soa... Nou dan stort je wereld behoorlijk in elkaar!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:30

mooi gezegd katleentje:)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:35

Voorruit, en dan ben ik echt weg. Wat willen jullie dan? Dan het verboden wordt om seks te hebben zonder condoom. Dat er een wetgeving komt dat je mensen die onveilige seks hebben kunt aanklagen? Dat je dus ook mensen die vreemdgaan binnen een relatie kunt aanklagen?
Momenteel kun je gewoon niet anders dan voorlichten, en dat wordt echt wel voldoende gedaan, maar mensen hebben nou eenmaal een eigen wil, en aangezien we gelukkig niet in een dictatuur leven ook een eigen keus (kijk maar naar roken, het staat op het pakje dat je er dood van kan gaan en toch beginnen ieder jaar weer veel mensen met roken en gaan er nog meer mee door).
Er is laatst overigens wel een zaak geweest over iemand die aan zijn vriendin had verzwegen HIV te hebben en haar uiteindelijk besmet heeft. Weet zo de uitspraak niet meer, maar ik denk dat er dus wel jurispundentie over is.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:37

De enige mogelijkheid om SOA's uit het land te helpen is gewoon de condooms gratis maken! Veel jongeren vinden condooms te duur en kopen ze daarom niet en vrijen daardoor onveilig.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:45

Nee hoor, uiteraard is er vrije keus. Maar zoals gezegd die vrije keus is vaak gebaseerd op totale onwetenheid(ookal zou er officieel zo goede voorlichting moeten zijn), of totaal niet stilstaan bij de gevolgen. Het voorbeeld van Daantje is ook een mooie, wat als het je zelf niet interreseerd, maar je loopt iets op, en om je nieuw lief niet met hetzelfde op te zadelen doe je het veilig, maar dan scheurt je condoom. Wie die bewust kiest om het onveilig en zonder test te doen staat er eerst bij stil dat dit wel eens een gevolg kan zijn.
Ik heb met een hiv-patient gepraat in vaste relatie, condoom was op 2 jaar tijd 2 keer gescheurd. Nu als je er op tijd bijbent kan je het risico enorm inperken door medicijnencocktails te gaans slikken, partner heeft dus maandenlang medicijnen moeten slikken en gelukkig na 6 maanden geen infectie.
Daarom zou het heel mooi zijn als iedereen uit vrije keus beseft hoe belangrijk veiligheid is, niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen, en dat iedereen uit vrije keus veilig gaat vrijen. Maar dat bereik je pas wanneer alle mensen eindelijk gaan beseffen dat ze bewust moeten stilstaan bij wat ze doen, en ook écht weten wat de risico's zijn die ze nemen.

Goedkopere condooms is zo ook een optie idd, zeker voor degene die sowieso duurdere nodig hebben Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:46

_Skess_ schreef:
De enige mogelijkheid om SOA's uit het land te helpen is gewoon de condooms gratis maken! Veel jongeren vinden condooms te duur en kopen ze daarom niet en vrijen daardoor onveilig.

Dat denk ik idd ook! Als je die drempel al weghaalt scheelt het waarschijnlijk al behoorlijk Ja

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:48

Of ze gratis maken bij je ziekenfonds Knipoog! Want wat betaal je wel niet voor een pakje Durex? Dat is al gauw 12,- geloof ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:51

Ik denk dat het niet echt gaat om de kosten van de condooms. Ik denk meer dat het luiheid is op het moment zelf.
Je bent net lekker bezig met elkaar, tja dan zijn je gedachtes nog wel eens vertroebeld...

Maar dat wilt niet zeggen dat je geen condoom moet gebruiken! Ik heb er wel van geleerd!!!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:37

idd.. je kan via internet ook wel gratis condooms krijgen.. Dat is het probleem gewoon niet. het is gewoon de laksheid. En idd je bent net bezig, en dan verstoort dat condoom het weer.. en veel vinden het lekkerder zonder

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:48

jippy's zijn geloof ik 10 voor 1 euro, stuk goedkoper dus (schijnt dat de overheid een gedeelte betaald, in de hoop dat er meer condooms gebruikt worden)

durex is 24 voor 18,-

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:51

wij gebruiken echt altijd condooms Ja
heb het nog nooit zonder gedaan dus weet ook niet of het anders is als er geen condoom om zit.
Voorlopig doen we het met, als we aan kinderen willen beginnen over een aantal jaar doen we het wel zonder.
eerst nog VEILIG oefenen.
en wij vinden het geen probleem als we heel even moeten stoppen om er 1 om te doen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:54

Dames, mag ik jullie verzoeken om het gesprek voort te zetten in het centrale anticonceptietopic?
[MW] [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3
Mijn excuses dat dit topic niet eerder is gesloten, maar na enig overleg wil ik dat alsnog doen en jullie verwijzen naar het bovenstaande topic. Dank voor het begrip! Lachen

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:24

Moderatoropmerking:
Na overleg achter de schermen is besloten om dit topic weer open te zetten, met een proefperiode van twee weken. Het is niet de bedoeling dat dit topic verzandt in een discussie over standjes, hoe groot je vriend is geschapen, andersoortige anticonceptie en andere (offtopic) zaken. Wanneer je dit wel tegenkomt verzoek ik jullie op de TeM-knop te drukken. Verder hoop ik dat dit een topic kan blijven waarin met respect kan worden gediscussieerd en men openstaat voor andermans standpunten. De eerstkomende twee weken zal als proefperiode dienen om te kijken of het op deze manier goed loopt. Bokt is immers niet in de eerste plaats een forum voor dit soort onderwerpen. Bedenk je ook dat te allen tijde jongere gebruikers kunnen meelezen. Opmerkingen over wat er bijvoorbeeld gebeurt met bepaalde lichaamsvloeistoffen is vooral voor jongere bokkers niet geslaagd en doet er ook niet toe.

Voor overige vragen over seks kun je terecht in het seks & relaties-topic in de HK: [HK] [S&R Deel 6]: Krijg nou tieten!
Voor al je vragen over overige anticonceptiemiddelen kun je terecht in het centrale anticonceptietopic op MW: [MW] [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Alvast bedankt voor jullie medewerking!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:30

jammer dat dit zo laat word besloten, ik vind dit een enorm belangrijk onderwerp.. hoop dat het topic weer gewoon verder kan gaan.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:44

Excuses inderdaad voor de wat late reactie, dat had iets te maken met feestdagen en grote drukte achter de schermen enzo Knipoog

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:37

_Skess_ schreef:
Of ze gratis maken bij je ziekenfonds Knipoog! Want wat betaal je wel niet voor een pakje Durex? Dat is al gauw 12,- geloof ik...

Ik geloof dat je inderdaad voor een bepaald bedrag of een aantal condooms kunt terugvragen bij je ziekenfonds. Heb dit al eerder gehoord.. Weet niet of dat ook echt klopt?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:15

Goedkope/gratis condooms is wel een goed idee.. maar dat past niet altijd.
Mijn man en ik zijn elkaars eerste, dus het was alleen nodig voor tegen de kinders in pilloze tijdperken bij mij. en dan probeer je alle soorten merken en maten uit.

Alleen de topsafe van durex zit goed en gaat redelijk makkelijk om.
Hellaas geen goedkoperds voor ons dus..

we kopen ze trouwens wel in grote verpakkingen (144 stuks) via internet. dat scheeld MEER DAN DE HELFT aan geld!!
je betaald voor nog geen 5 pakjes en krijgt er 12!!

tip Knipoog

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:20

ChantalSmook schreef:
Ik geloof dat je inderdaad voor een bepaald bedrag of een aantal condooms kunt terugvragen bij je ziekenfonds. Heb dit al eerder gehoord.. Weet niet of dat ook echt klopt?

Bij vgz jong en zeker voor 20 euro per jaar Knipoog Zal overal wel zo zijn.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:21

Klijntjuh schreef:
Goedkope/gratis condooms is wel een goed idee.. maar dat past niet altijd.
Mijn man en ik zijn elkaars eerste, dus het was alleen nodig voor tegen de kinders in pilloze tijdperken bij mij. en dan probeer je alle soorten merken en maten uit.

Alleen de topsafe van durex zit goed en gaat redelijk makkelijk om.
Hellaas geen goedkoperds voor ons dus..

we kopen ze trouwens wel in grote verpakkingen (144 stuks) via internet. dat scheeld MEER DAN DE HELFT aan geld!!
je betaald voor nog geen 5 pakjes en krijgt er 12!!

tip Knipoog

vertel welke site dat scheed wel heel erg veel

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:26

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:29

wij hebben gewoon durex natural doen het