Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muisbal

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:29

Ik zou het weg laten halen. Dat met de gedachtengang dat het MIJN leven zodanig beiïnvloedt dat ik geen vrije tijd heb, alles om het kind, draait, geen carriere meer kan maken, al het geld en tijd in het kind gaat. Een zodanig gehandicapt kind wordt nooit zelfstandig, gaat nooit uit huis tenzij je het in en verzorgingstehuis stopt. Ik heb wekelijks met lichamelijk en geestelijk gehandicapte mensen te maken, en ik vind het vaak sneu hoe zij hun leven moeten lijden, weggestopt in een tehuis, geen familie meer of die op bezoekt komt. Ik vind het erg sneu.

Ik zou geen gehandicapt kind willen omdat ik het niet aan kan en ik het het kind zelf niet aan wil doen.

Ik spreek hier over zeer ernstige handicappen.

En ja, ik heb het veel over IK, maar het gaat toch ook over jou? Het kind is immers nog niet geboren, is een klomp cellen of een bewustzijn loos onvolgroeid popje.

Neehoor, ik weet het wel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:31

LDRD, dat is ook zo. Ik zeg ook ondanks dat mijn moeder alles voor mijn broer doet en hem voor geen goud wil missen, zegt ze altijd dat ze abotus had gekozen, als ze het had geweten. Niet om hem. Maar ik vraag me ook af, als hij er niet was en ze was zwanger of ze dan die keus had gemaakt. Dat weet je nooit idd.

Daarnaast vind ik deze discussie wel goed, maar ook riskant. Mensen zijn te beinvloeden bijv en ik vind dat je per situatie je eigen gevoel moet volgen en samen met je partner als die aanwezig is tot een goeie beslissing moet komen als die nodig is. Niet wat een ander ooit heeft gezegd of je mogelijk aan het twijfelen heeft gebracht.

De openheid vind ik heel goed en je moet ieders keus respecteren dat is ook beter voor het evt kind.

Ook zijn er nou eenmaal mensen altijd tegen abortus en dat is dan een andere situatie voor sommige mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:44

Ik krijg de indruk dat een aantal mensen hier denken dat een kind enkel een enorme impact op je leven heeft als het gehandicapt is. Voor elk kind moet je tijd inleveren. Ik heb er drie, waarvan dus eentje met een hersenbeschadiging en wij hebben bijna geen tijd voor onszelf, zwemmen niet in het geld, etc.

Een gehandicapt kind zal absoluut nóg meer tijd en zorg vereisen, maar als je niet van plan bent om tijd te investeren in een gehandicapt kind, kan je -in mijn ogen- misschien beter helemáál afzien van kinderen.

Elk kind kost tijd, en zekerheden heb je nooit. Als je kindje er eenmaal is en dan alsnog zwaar gehandicapt raakt, dan heb je geen keuze meer maar moet je voor hem/haar zorgen.

Ga je het je kindje dan kwalijk nemen dat je alsnog die tijd moet investeren?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:01

Rock, het is zeker zo dat je voor elk kind 200% gaat. Maar de reden van mijn moeder zou zijn dat het echt veel meer impact heeft gehad op ons leven dan ik bijv. Ze hebben echt heel veel dingen moeten veranderen. Dat is niet erg als het kind er eenmaal is en doe je met veel liefde, echt waar. Maar als je de keus hebt dan kan je er anders tegen kijken.
Mijn ouders vonden het heel naar dat hij zo vaak onderzocht is toen hij klein was. Dat ze uitspreken dat je hem maar in een tehuis moet stoppen. Dat de levensverwachting laag leek te zijn enzovoorts.
Nu ben ik degene die brokken maakte en het kan altijd ergens mis gaan. Maar dat is wel echt een ander leven.

Het gaat niet om geld. Hier in Nederland is het echt wel goed geregeld. Wij hebben thuis nooit problemen gehad met iets. Je wordt zelfs geholpen aan alle kanten met aanpassingen ed.

En als ik met mijn broer bijv naar het Dolfinarium wil staan we niet in de lange rij........Maar serieus is er heel veel en is alles steeds meer aangepast dan vroeger.

Ik ben echt duurder geweest en heb net zoveel tijd of meer tijd en energie gekost in dat opzicht. Mijn ouders hadden het alleen graag ook aan hem gegeven. Hij kan alleen kijken.

En nogmaals hoeveel mijn moeder ook van mijn broer houdt. Mijn zoontje wordt wat verpest, omdat hij wel kleren kan vies maken en goed kan voetballen etc etc. Daar geniet mijn broer van mee, maar het is echt wel pijnlijk soms. Hij weet niet beter en is gelukkig ja. Maar als ouders die aan een kind beginnen, wil je je kind graag dingen geven of bieden. Mijn moeder bied mijn broer nu het beste leven, maar komt daardoor zelf wel wat tekort. Ze is 65 en heeft altijd keihard gewerkt en voor hem gezorgd. Gelukkig gaat hij nu heel af en toe naar het logeerhuis, zodat ze 1 of 2x per jaar een weekje weg kan. Ze gaat ook met hem mee een week varen bijv en dat is echt uitstekend georganiseerd.

Het is gewoon niet zo zwart wit.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:30

@Superpony: ik heb nooit gezegd dat het niet voor iedere persoon anders is. Maar ik vind ieder leven het leven waard en ik zou het laten komen. Ik weet waar ik het over heb, maar heb teveel meelezers (haai! Doei!) om hier het achterste van mijn tong te laten zien.

Verder trek ik me terug uit deze discussie, want ik word echt een beetje onpasselijk van de manier waarop sommige mensen praten over de waarde van het leven.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:35

Nee, ik zou het kind niet houden. Misschien heel egoïstisch maar ik zou het ben ik bang niet op kunnen brengen.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:46

zap schreef:
Zwaar gehandicapt, aborteren Ja. Wees eerlijk, waar komt zo'n kind terecht bij de doorsnee ouders? Kan het kind altijd thuis blijven wonen en daar gelukkig worden? Ik vraag het me af Ja

Het gaat niet om wel of niet functioneel voor de maatschappij, maar om een levenswaardig bestaan. En dát is voor iedereen verschillend Lachen en die maat ligt voor iedereen anders.

Helemaal mee eens. Zo denk ik er ook over. Het levenswaardige bestaan, dat is waar ik naar zou kijken en dat is voor iedereen verschillend. Daarbij komt ook dat ik het denk ik totaal niet op zou kunnen brengen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:00

Ik zou het absoluut niet laten aborteren. Ten eerste omdat ik tegen abortus ben. Na 3 weken klopt het hartje al, en heeft het de vorm van een kind. Dit is geen klompje meer, maar een mens.

Ten tweede omdat ik vind dat dit kind recht op leven heeft, even goed als een gezond kind. Ik zou er niet mee kunnen leven dat ik mijn eigen perfecte leventje belangrijker zou vinden dan het leven van dit kind.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:11

Waarschijnlijk weg laten halen. Als je voor kinderen kiest hoop je toch dat ze gezond zijn. Als dat niet zo is dan probeer je dat natuurlijk zo goed mogelijk op te vangen en doe je gewoon wat je moet doen, het is immers jouw kind en je houdt ervan, hoe zwaar het misschien ook is. Maar als ik vooraf de keuze zou hebben zou ik het niet laten komen. Het lijkt me verschrikkelijk om constant ziekenhuizen af te moeten met je kind en dat je kind allerlei onderzoeken moet ondergaan, of dat je uiteindelijk niet eens meer zelf voor je kind kan zorgen.
Als ik zou weten dat de kans groot was dat ik een ernstige erfelijke aandoening zou doorgeven op mijn kinderen zou ik bijvoorbeeld ook geen kinderen nemen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:13

Dboor schreef:
Ik zou het absoluut niet laten aborteren. Ten eerste omdat ik tegen abortus ben. Na 3 weken klopt het hartje al, en heeft het de vorm van een kind. Dit is geen klompje meer, maar een mens.

Ten tweede omdat ik vind dat dit kind recht op leven heeft, even goed als een gezond kind. Ik zou er niet mee kunnen leven dat ik mijn eigen perfecte leventje belangrijker zou vinden dan het leven van dit kind.

Heel mooi gezegd, maar ik zou het niet aankunnen denk ik voor zo'n kind te zorgen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:16

Nog 1 opmerking dan Knipoog

Charaz, ik denk - maar dat is mijn persoonlijke overtuiging - dat zoiets als een kind met een handicap niet op je pad komt als je niet opgewassen bent tegen de zorg die het met zich meebrengt. M.a.w. als je op de echo/na de vruchtwaterpunctie ziet dat je een gehandicapt kind gaat krijgen, denk ik dat je het aan kunt, dat dat kindje niet voor niets bij jou terecht komt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:21

Ik denk dat mensen een hele hoop kunnen roepen als ze niet in een situatie zitten, heb je geen benul wat zoiets met je doet. Ik denk dat een beslissing nemen hierin heel erg te maken heeft met de situatie waarin je zit. Hebben jij en je partner een goede baan, is het huis groot genoeg, zijn er andere kinderen in het spel (deze moet je niet vergeten natuurlijk) Zoals ik er nu voor zou staan laat ik het kindje komen, ik ben geen voorstander van abortus (op uitzonderingen na) Ook deze kinderen kunnen een gelukkig leven hebben en alles in dit leven blijft een gok natuurlijk.

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:24

Ik doe zelf de richting jeugd en gehandicaptenzorg..
En kom dan ook veel in contact met deze mensen..

Ik weet wat een aandacht en verzorging deze kinderen nodig hebben, en ik zou zeker voor abortus gaan dan..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:37

Er komen tegen die tijd ook moedergevoelens boven en die doen hele gekke dingen met je Knipoog

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:37

Blue_Eyes schreef:
Nog 1 opmerking dan Knipoog

Charaz, ik denk - maar dat is mijn persoonlijke overtuiging - dat zoiets als een kind met een handicap niet op je pad komt als je niet opgewassen bent tegen de zorg die het met zich meebrengt. M.a.w. als je op de echo/na de vruchtwaterpunctie ziet dat je een gehandicapt kind gaat krijgen, denk ik dat je het aan kunt, dat dat kindje niet voor niets bij jou terecht komt.

Mee eens Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:42

Een vriendin van me heeft een zoontje met een syndroom. Toen hij werd geboren zag je nog niks aan hem, maar langzaam werd steeds duidelijker dat hij achterbleef in ontwikkeling. Hij is héél erg moeilijk. Ontzettend sterk, driftbuien, heeft heel lang nog niet kunnen praten (hij is nu bijna 4 en praat nog met losse woordjes, en dan nog niet alles)...

Zij is echt een waanzinnige moeder. Het kost haar heel veel energie en doet haar veel verdriet, maar ze gaat er zó fantastisch mee om! Ik denk dat ik dat nooit zo had gekund, met haar geduld, en daarom denk ik dat haar kindje bij háár terecht is gekomen.

Ze heeft zich wel laten testen of zij het gen bezit, want als dat het geval was geweest zou ze niet voor een tweede gegaan zijn waarschijnlijk. Zij is echter defect-vrij, dus misschien dat ze met haar nieuwe vriend ook nog een kindje zal krijgen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:47

ik werk met mensen met een handicap (meervoudig complex meer als dat bestaat er niet)

en ja, ik zou mijn kindje houden...het verdiend om te leven en deze mensen zijn ook gelukkig en hebben ook plezier als ik het wel op hun manier.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:52

Charaz schreef:
Dboor schreef:

Heel mooi gezegd, maar ik zou het niet aankunnen denk ik voor zo'n kind te zorgen.

Dan moet je er voor zorgen om nooooit zwanger te worden, sorry hoor maar vind dit altijd zo kort door de bocht.

komt misschien omdat wij al 8 jaar een kinderwens hebben, en het niet mag lukkten tot nu toe,
Mocht het ooit lukken dan zou ik het nooit laten aborteren, of te wel weg halen.
Gewoon maar niet aan een kind beginnen dan, want ze kosten je zo wie zo o zoveel tijd,

en wat denk je van andere ziektes die een kind kan krijgen, doe je het dan na de hand ook maar gewoon weg, ja sorry hoor maar nee gaat er bij mij niet in, zulke gedachte gangen.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:58

Ik zou nooit een duidelijk antwoord op deze vraag kunnen geven, tot ik daardwerkelijik bij de dokter zit.. Ik kan wel speculeren.

Ik zou het weg laten halen. Cru ik weet het. Een keus die me zeker niet makkelijk zou vallen. Maar er is zo veel onzekerheid. Het zijn enorm veel zorgen, je moet je leven nog veel meer aanpassen als dat je moet met een 'normaal' kind. En wat als jij, liefhebbende moeder, er niet meer bent. Wie is dan nog bereid om voor zo'n kind te zorgen?

Ik heb familie in de gehandicaptenzorg werken, en ik zie daar zo veel kinderen, die hun ouders hooguit 1 keer per jaar zien! En juist de moeders zijn vaak degene die het niet aankunnen, ik zie vaders veel vaker verschijnen.

Tuurlijk, lang niet iedereen is zo. Ik ken ook kinderen daar die elk weekend worden opgehaald en waar hun ouders alles voor doen. Maar het grote gros op deze opvang staat er toch wel alleen voor.

Iedereen wil die sterke knappe moeder zijn die het wel allemaal volhoud, maar niemand kan je van te voren vertellen of je dat ook echt red... Het bewijs vind je in de opvanghuizen. En daar vind je ook genoeg mongolen en degelijke die al rond de 40/50 zijn. Sommige hebben geen ouders meer. Weet je hoevaak die bezoek krijgen? Precies, nooit!

Mij is het risico te groot. En dan liever een 15 weken oud 'ding' weghalen, en dat zo onpersoonlijk mogelijk houden. Dan je hele leven in angst zitten, en me zelfs na mijn eigen begravenis zorgen moeten maken. Ik denk dat iedere ouder van een ernstig gehandicapt kind hoop dat deze eerder overlijd dan zij zelf. En nee niet dat ze snel overlijden, maar dus eerder dan hun ouders. Rond hun 50ste, zodat ze er niet alleen voor staan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:05

Een ding van 15 weken? Weleens een kindje na 15 weken zwangerschap gezien?
Een compleet mensje, met nageltjes, oogjes, beweging, alles erop en eraan... alleen slechts 15 - 20 cm lang.
Afbeelding
Ik heb helaas geen foto's van een kindje buiten de baarmoeder na 15 weken - dan kun je pas goed zien hoe compleet zo'n mensje is. Geen ding.
Wist je dat baby'tjes die na 18 weken geboren worden soms huilend ter wereld komen?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:07

Ik ben het niet geheel met je eens, tuurlijk heb ik op mijn werk een paar mensen die nooit bezoek krijgen, Maar ook zat die nog naar huis gaan wekelijks of af en toe. Zo wel vader als moeder komt langs, zelfs broers en zussen die wekelijks op de stoep staan.

en de genen waar geen familie voor komt? die krijgen exstra aandacht van het personeel, als er tijd over is(die wel soms echt wel hebben) dan gaan zij mee wandelen, En de band tussen de ouders en de bewoners is bij ons heel sterk, Als pietje nooit bezoek krijgt, en klaasje wel, dan gaan de ouders van klaasje ook even bij pietje zitten om aandacht te geven...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:08

Beseffen jullie eigenlijk dat zo'n kindje op de normale manier ter wereld komt? Het is een gewone bevalling hoor. Vaak leeft het kindje als het ter wereld komt en sterft kort daarna. Het is niet zo dat je even onder narcose gaat en als je wakker wordt het er niet meer is.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:11

LDRD schreef:
Beseffen jullie eigenlijk dat zo'n kindje op de normale manier ter wereld komt? Het is een gewone bevalling hoor. Vaak leeft het kindje als het ter wereld komt en sterft kort daarna. Het is niet zo dat je even onder narcose gaat en als je wakker wordt het er niet meer is.

Veel mensen denken er idd te makkelijk over, het is "maar" een leven wat je weg haalt.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:13

Ja, en? Het kind heeft niemand die voor hem langskomt dus doet het personeel maar die aandacht? Het is geen dier. Het is fijn dat jullie en anderen dat doen, maar het gaat erom dat de familie nergens te vinden is. En dat dat vaak genoeg voorkomt. Dus lang niet iedereen is uiteindelijk sterk genoeg om het aan te komen.

Blue eyes, ik noem het kindje heel bewust een 'ding' en wat ik daarbij zeg, zo onpersoonlijk mogelijk. Het is al zwaar genoeg zonder die wetenschap. En rond 15 weken voelen embrio's nog niets.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:14

malih schreef:
Ik ben het niet geheel met je eens, tuurlijk heb ik op mijn werk een paar mensen die nooit bezoek krijgen, Maar ook zat die nog naar huis gaan wekelijks of af en toe. Zo wel vader als moeder komt langs, zelfs broers en zussen die wekelijks op de stoep staan.

en de genen waar geen familie voor komt? die krijgen exstra aandacht van het personeel, als er tijd over is(die wel soms echt wel hebben) dan gaan zij mee wandelen, En de band tussen de ouders en de bewoners is bij ons heel sterk, Als pietje nooit bezoek krijgt, en klaasje wel, dan gaan de ouders van klaasje ook even bij pietje zitten om aandacht te geven...

zo gaat dat bij ons op de groep precies zo...