Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:45

Vanochtend pannekoeken gebakken. Ik was het brood en de yoghurt even helemaal zat. Ging er goed in. :o Vanmiddag een bakje Brinta op. Voel me eindelijk weer een beetje aansterken nu! Was er voor naar de AH geweest, durfde zowaar naar buiten haha.

Hoewel er nog een enorme zwelling zit is er al te zien dat ik een kin heb nu. *\%/*

Afbeelding

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:54

Erg mooi geworden!!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:23

Thanks! Vind ik ook. :D
Kan niet wachten om meer resultaat te zien als de zwelling weg is. :):)

Vandaag controle gehad bij de KC, alles was prima en hij is hartstikke tevreden. Ik moet alleen gaan leren dat ik mijn mond niet meer geforceerd hoef te sluiten (wat ik eerst dus wel moest), want dat kan nu wel gewoon ontspannen. Maaaarja.. Ik heb het bijna 23 jaar geforceerd gedaan, dus dat leer ik niet zo 123 af. :')

De KC viel het ook op dat ik was afgevallen. Moest beloven dat ik over 2 weken niet als een gratenpakje terug kwam. :=

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:06

Heel mooi geworden!
Je kan echt wel gewoon naar buiten hoor of als je het vervelend vindt doe je wat foundation op maar je hebt het niet voor niets gedaan!

_Ekenna

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:22

Dankje! :D
Foundation verbergt de zwelling natuurlijk niet. De blauwe plekken interesseren me vrij weinig... Ik merkte dat ik door een aantal personen wel een beetje werd aangestaard in de winkel en dat vind ik niet heel erg prettig, dus ik blijf lekker nog een paar daagjes binnen. :D

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:07

Je moet doen wat jij fijn vindt en over een tijdje denk je ineens hé, ik doe niet meer geforceerd mijn mond dicht! Dat gaat heel geleidelijk.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:59

:j Komt vanzelf :D

Ik zie er momenteel zo uit. Even een normale foto van 3 weken geleden en hoe het nu is. Een deel van de zwelling is al weg. Zelfs mijn neus is gezwollen zoals je ziet. :')
Afbeelding

Denk dat de zwelling dit weekend genoeg geslonken is om weer naar buiten te kunnen zonder aangestaard te worden :)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:21

Hoi hoi, ik wil mij hier ook melden, een mee kletsen.
LoesVBD, wees mij op dit topic.

Ik ben Miranda. Nu al weer een jaartje boven en onder een beugel, als voorbereiding. Als ik het door laat gaan word ik op 25 april geopereerd. Onder en boven kaak. En mogelijk een kincorrectie.
Dinsdag de reconstructies gezien en schrok daar erg van. Vond het best lelijk worden daardoor twijfel ik.
24 maart moet ik weer naar het ziekenhuis, geef het dan ook aan wat ik er van vond. Hoop dat ik het dan nog een keer kan zien, en daarop mijn keus kan maken.

Ik heb trouwens een onderbeet van 8 mm en een openbeet

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:27

Leuk dat je mee komt kletsen Miranda! :D

Lijkt me erg lastig als je een reconstructie krijgt die je niet mooi vind... Zoals ik in het andere topic al aangaf zéker aangeven bij de KC. Als hij er niks anders van kan maken een second opinion aanvragen bij een andere KC, rondlopen met een 'nieuw' gezicht wat je niet mooi vind lijkt me heel lastig. Je vertrouwen er in zal wel flink geschaad zijn zo. Ik ben benieuwd wat ze je de 24e gaan vertellen als je het aangeeft!
Ik heb geen reconstructie gezien en heb dus ook geen idee hoe het er uit gaat zien als de zwelling weg is... Eigenlijk wel jammer, want ze hebben het in een afspraak voor de operatie wel over een reconstructie foto/film gehad, maar ik heb er daarna helemaal niet meer aan gedacht.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:34

Jammer dat je het niet hebt kunnen zien van te voren. Is wel gaaf om te zien hoe ze die reconstructie maken. Ook had je dan een beetje kunnen vergelijken of het echt zo uitkomt.

Ik heb 4 verschillende opties gezien die hij kon doen. Was er wel 1 die niet zo erg was, maar als nog niet mooi. Ging het mij eerst niet om het uiterlijk, maar nu je het zo ziet van te voren gaat het toch mee spelen. Mijn moeder was gelukkig mee. Die vond dat er geen verschil te zien was en dat het waarschijnlijk kwam doordat het ďichterbij komt

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:39

Misschien de opties nog een keer bekijken! Het is toch raar om jezelf met een ander gezicht te zien en misschien dat je het daarom niet mooi vond.. Is het niet mogelijk dat ze de reconstructies naar je opsturen en je er thuis nog eens rustig naar kan kijken?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:56

Geen idee of dat kan, zou wel handig zijn.
Ja het is heel raar om je zelf net iets anders te zien. Heb het al als ik afval of aankom dat ik het raar vind.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:15

Ik zou persoonlijk zo'n reconstructie niet al te zwaar laten meewegen. Ik denk toch dat het er in het echt altijd anders uit komt te zien. Ik heb zelf ook geen voorbeeld gezien van tevoren,in ieder geval niet van mijn gezicht, wel zo'n 3D model van mijn kaken. Ik vond mijn tanden zó lelijk dat ik het waarschijnlijk toch wel gedaan had. Een tip die misschien handig is om in je achterhoofd te houden is dat een 'nieuw/ander' gezicht in het begin altijd wennen is aangezien je al weet ik niet hoelang gewend bent aan dit gezicht. Desondanks blijft het natuurlijk jou keuze en wens ik je sterkte bij de beslissing! Is de operatie trouwens medisch of cosmetisch?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:43

Ughhh.. Ik vind mezelf echt heel lelijk geworden als ik moet lachen... ;( de zwelling is nog niet helemaal weg, dus ik hoop dat het er allemaal nog wat mooier uit gaat zien. En ik moet er ook aan wennen natuurlijk..
Dinsdag moet ik naar kantoor om te bespreken hoe en wat, woensdag ga ik weer aan het werk, maar ik wil niet te zware klussen krijgen. Ik ben er heel erg bang voor wat m'n collega's er van vinden.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:49

Al eventjes stil hier.

Loes, zwelling onder tussen al helemaal weg? Al weer gewend aan je lach?

Ik ben vandaag weer geweest voor de afdrukken enzo. Ook iemand van van de anestesie gesproken.

Tijdens die afdrukken maken ook aangegeven dat ik het beeld lelijk vond. Daar nog even naar gekeken. Was in mijn gedachte erger geworden dan op die foto, maar nog steeds niet echt mooi. Maar dat is waarschijnlijk ook omdat ik het niet zo gewend ben. Ga de operatie wel gewoon doen.

Daarna door naar de anestesie. Van alles na gekeken en toen was mijn hartslag te laag. Daardoor twijfelde ze of het wel kon dus moet ik voor de zekerheid een hartfilmpje gaan maken. Dus op naar de cardiologie. Nou tijdens het filmpje was mijn hartslag nog lager dus twijfelde ze nog erger. Maar net het verlossende woord gehad dat het toch kan door gaan. :D

Nog een maand en ik ga al onder het mes. Vind het wel spannend worden.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:09

Nee de zwelling is nog niet weg! Kan nog wel een week of 2 duren.. Tenzij het tegenzit, dan kan het nog wel 4 weken duren. :') Zou graag een foto willen plaatsen, maar ik heb momenteel een enorme oogontsteking. :')
Mijn lach begin ik steeds meer te accepteren, die trekt steeds een beetje meer bij, dus als de zwelling straks weg is zal ie vast prachtig zijn. Maak me er geen zorgen meer over. :D

Ben vandaag voor de laatste controle geweest bij de KC, zijn woorden "je bent hartstikke mooi nu"! Ahh :o. Hij was jaloers op mijn bovenkaak... Hij zei dat ie echt trots op z'n werk was bij mij. :=
De hechtingen zijn doorgeknipt en ik mag wat zachtere dingen gaan kauwen! *\o/* Zoals pasta's, zachte koeken, hamburgers... De borrelnootjes dus nog even laten staan dus. ;-)

Ik ben ook weer sinds vorige week woensdag aan het werk. Ik doe fysiek vrij zwaar werk, maar dat gaat hartstikke goed! Krijg wel snel hoofdpijn, maar dat is goed te onderdrukken met een paracetamol. Wat ik nog wel lastig vind is praten.. Vooral duidelijk articuleren. :') Ik sliste altijd al een beetje, maar is nu een stuk erger en de R kan ik maar moeilijk uitspreken.

Gaan ze nog wat aan het beeld veranderen Kosseh?
Ohhh dat was dus nog even spannend of het wel door kon gaan! Gelukkig was het nog goed genoeg. :j
Snap dat je het spannend vind worden! Vond ik ook.. Al sloegen bij mij pas echt de zenuwen toe toen ik op het ziekenhuisbed lag en richting de OK werd gereden.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:57

O echt duurt de zwelling zo lang? Dacht iets van 4-5 weken. Een foto zou leuk zijn, maar snap dat je die nu niet wilt plaatsen met een oogontsteking. Gelukkig maar dat je er geen zorgen meer over maakt.
Dus eindelijk weer iets wat op echt voedsel lijkt :D

Krijg je nog logopedie voor het praten? Of moet dat vanzelf beter gaan?

Of het beeld veranderd weet ik niet. We hebben wel vandaag nog een andere mogelijkheid geprobeerd. Die werd wel wat mooier, maar had wel nadelen. Ik nu wel meer van ik zie het wel. Die reconstructie klopt toch niet helemaal, ga er maar vanuit dat het beter word.

Ja was echt nog even spannend. Meet mijn hartslag nooit, maar blijkbaar is 45 laag.
Ik verwacht ook dat het pas echt erg word als ik op het bed lig. Dan kan je echt niet meer terug.

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:10

Hoelang is het voor jou nu geleden Loes? Wel echt fijn dat de zwelling nu wegtrekt zeg!

Ik geloof dat het spannend is kosseh, maar het komt vast goed! :)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:28

4/5 weken kan kloppen, want ik heb er nu 3 weken en 2 dagen op zitten. :D
Dat de zwelling weg trekt is idd wel heel fijn ja. Ik zie er niet vreemd meer uit zeg maar. Gewoon iemand met een wat bollere kop dan gemiddeld. :))

Ik eet al een poosje 'echt' voedsel! Zachtgekookte groenten (vooral broccoli en bloemkool) met geprakte aardappels en een (kaas)saus. Spaghetti + saus & groenten fijngemaakt met de staafmixer smaakt ook prima! Ovenschotels beter laten staan.. dat is geen succes. :') Lasagne fijn gemaakt is ook lekker. 's Ochtends zit ik aan de Brinta, dit is makkelijk naar binnen te werken en ik vind het gelukkig lekker. Daarna eet ik nog een geprakte banaan die ik even 30 seconden in de magnetron heb gedaan zodat ie wat zachter is.
Maar het is wel fijn om weer wat te kunnen kauwen, kan ik weer eens wat anders meenemen naar het werk ipv alleen cakejes in de pauzes. Die kwamen me onderhand de strot uit..
Ik mag mijn elastieken met eten uit doen en dat voelt de eerste 5 minuten héééél erg vreemd. Alsof m'n onderkaak er zo af kan vallen. :') Na die 5 minuten is het een verademing om even zonder elastieken te zitten. Heb de strakste elastieken die er zijn die ook nog eens flink strak zijn gespannen, dus ik heb standaard de hele dag door pijn aan m'n tanden/kiezen.

Logopedie heb ik niks over gehoord (of aan gedacht). Ik ga er vanuit dat mijn spraak wel bijtrekt. Als dat niet het geval is moet ik gewoon even aan de bel trekken bij de KC (net zoals bij andere eventuele problemen/zorgen).

Wat voor nadelen had dat andere beeld dan Kosseh? Zou niet teveel over het beeld in zitten.. Waarschijnlijk komt het gewoon omdat je het niet gewend bent. De KC weet vast wat ie doet en wilt ook zo mooi mogelijk werk leveren!
45 is idd vrij laag. Volgens mij is 60-70 normaal/goed in rust.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:51

Eergisteren heb ik pizza gegeten op de rand er omheen na en vandaag twee pistoletjes. Hééél blij dat ik weer mag kauwen! *\o/*

Lekker charmante foto die linker... :')
Dag 17 na de operatie en een foto van vandaag.
Afbeelding
Afbeelding

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:29

Nou op de laatste foto lach je wel :') Ik vind de zwelling nog best meevallen! Had jij voor de operatie van die druppels (?) genomen?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:35

Ja ik kan nu glimlachen! *\o/* Dat kon ik eerder namelijk niet. Dat zat niet fijn en het was echt niet om aan te zien. :')

Nee ik heb geen druppels genomen! Was ze ook helemaal vergeten, maar dus ook niet echt nodig gehad. Zwelling viel bij mij volgens de KC ook mee, al vond ik het natuurlijk enorm. :')

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:11

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:12

Nou ik vond het bij jullie echt heel mooi geworden hoor! Zwelling viel ook mee zeg!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:01

Voor degene die het leuk vinden;

Ik heb een before and after foto gemaakt en een van hoe het nu is. De before foto is de enige foto die ik heb waar ik breeduit op lach. :') Zo kan je goed zien hoeveel tandvlees ik liet zien. De after foto lach ik ook breeduit op.. Heel verschil dus! De lach van nu ben ik ook nog niet aan gewend, maar die accepteer ik beetje bij beetje. :D
Als ik foto's van mij van voor de operaties bekijk herken ik mezelf niet meer. :=

Afbeelding

Afbeelding
Er zit nog steeeeeds zwelling en ben morgen 7 weken verder. De lijnen die iedereen heeft van z'n neus naar z'n mondhoeken worden bij mij nu pas een heeel klein beetje zichtbaar.

Ik heb helaas geen before foto van recht van voor met mond gesloten..
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 18-04-16 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt