GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:24

Ik sluit even aan. Ben al ruim een jaar met GLI bezig maar heb niet echt het idee dat ik heel veel gehoord heb wat ik niet al wist na een heel leven dieet en en yoyoen.

Mijn BMI zit bijna al mijn hele volwassen leven rond de 30 en nu rond de 31/32. Dat was dus wel genoeg voor een GLI verwijzing, maar niet om dit soort medicatie voor geschreven te krijgen volgens mij.

Ik zit nu dus een beetje in dubio hoe verder, want ik wil dit graag proberen.

Ik heb een jaar terug ofzo ook een en daar rolde uit dat ik wel in aanmerking zou komen, maar ik heb dit verder toen niet doorgezet omdat ik dacht dat de GLI me wel iets zou helpen.

Wat is nu verstandig en het voordeligst?
Huisarts -> vragen om recept en uit eigen zak betalen bij de apotheek
Bevriende arts -> vragen om recept en uit eigen zak betalen bij apotheek (dit was iemand die zei dat dat wel kon, maar ik vind het zelf war ongemakkelijk om hier op in te gaan want wil niet dat die arts eventueel in problemen kan komen hierdoor)
Wellis / Yazan / VI-lifestyle

Ik vind het lastig duidelijk te krijgen wat nu de beste stap is.

Bij mij gaat het voornamelijk om food noise en echt eetbuien met slechte dingen. In mijn dagelijkse maaltijden eet ik niet echt ongezond, maar heb dus echt last van uitglijders als ik er bvb even door heen zit en dan gebrek aan portie control (de beker ijs /moet/ leeg)

gomir

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:30

Je zou bij deze bmi in aanmerking kunnen komen voor vergoede behandeling met mysimba tabletten als je geen contra-indicaties hebt. Het is de moeite waard om dat eens te bekijken.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:37

Ik heb het vermoeden dat ik best wel eens contra indicaties heb maar heb dat eigenlijk verder nooit laten onderzoeken (ik vind het heel vervelend om naar de dokter te gaan omdat ik altijd een heel vervelende dokter had.. inmiddels wel een andere maar de aversie is nog niet echt weg)

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:15

opisop_shop schreef:
Hoeveel eiwitten " moeten" jullie eigenlijk eten?
Ik heb sinds een paar dagen de app Lifesum geïnstalleerd en deze geeft aan dat ik 84gr eiwitten zou moeten eten.
Daar kom ik, zelfs met wat eiwitpoeder, echt niet aan.

Ik eet er 130, maar ik sport. Ga er meestal overheen (zonder poeders).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:17

Neem je daarvoor extra shakes?
Zonder shakes zit ik denk ik op 50 gram per dag :')
Ik eet vegetarisch, dat maakt denk ik ook al verschil.
Die 84 gram is zonder sport berekend, ik loop ex per week 3 uur in de bergen dus daarmee verbruik ik natuurlijk ook al veel.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:20

Ik neem alleen bij krachttraining een shake, maar dan ga ik ook ver over de 130.

Ik eet veel skyr, eieren, peulvruchten en vlees of vis. De chocolade mousse van xxl nutrition is mijn guilty pleasure geworden. Beste cheat code ooit als je het mij vraagt; 160 kcal met 20 gram proteïne.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:36

Eiwitten helpen om goed vol te zitten en om te voorkomen dat je spiermassa afbreekt (wat sneller gebeurt bij gewichtsverlies en zeker als je snel afvalt).

Maar de huidige eiwithype is niet per se noodzakelijk. 1gr eiwit/kg lichaamsgewicht, eventueel 1,2 is echt wel genoeg. Als je vegan eet zou iets meer ook nog te verdedigen zijn (plantaardige eiwitten zijn lager van kwaliteit).
En als je fors overgewicht hebt mag je dat corrigeren naar bmi 25. Dus als je met bmi 25 80kg zou wegen is 80gr eiwitten voldoende, ook al weeg je eigenlijk 100kg.
De trend van mensen om onderhand 2gr/kg lichaamsgewicht te eten is alleen maar zwaar belastend voor het milieu en is niet echt van toegevoegde waarde.

Waarbij je, als je je er happy bij voelt, vooral moet doen wat goed voelt. Maar voel geen druk om het ook te moeten doen.
Goede verdeling over de dag levert vaak meer winst op.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:51

ik drink heel vaak van die eiwitlimonade van ESN. Die helpt mij om geen zin in snaaien te hebben, en je zit er langer van vol. Ook neem ik collageen, baat het niet, dan schaadt het niet :)

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:57

secricible schreef:
Eiwitten helpen om goed vol te zitten en om te voorkomen dat je spiermassa afbreekt (wat sneller gebeurt bij gewichtsverlies en zeker als je snel afvalt).

Maar de huidige eiwithype is niet per se noodzakelijk. 1gr eiwit/kg lichaamsgewicht, eventueel 1,2 is echt wel genoeg. Als je vegan eet zou iets meer ook nog te verdedigen zijn (plantaardige eiwitten zijn lager van kwaliteit).
En als je fors overgewicht hebt mag je dat corrigeren naar bmi 25. Dus als je met bmi 25 80kg zou wegen is 80gr eiwitten voldoende, ook al weeg je eigenlijk 100kg.
De trend van mensen om onderhand 2gr/kg lichaamsgewicht te eten is alleen maar zwaar belastend voor het milieu en is niet echt van toegevoegde waarde.

Waarbij je, als je je er happy bij voelt, vooral moet doen wat goed voelt. Maar voel geen druk om het ook te moeten doen.
Goede verdeling over de dag levert vaak meer winst op.

Mee eens! Ik hou 2,2 gram per vetvrije massa aan, maar dat is dus voor krachttraining en spieropbouw. Heb hier in het verleden ook weleens mee gespeeld om te kijken of het verschil uitmaakt en hier voel ik me goed bij.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:10

Eiwitname wordt in mijn ogen tegenwoordig overdreven. Is zoals iemand hierboven zegt een hype. Ik heb voorheen heel actief fitgirl gespeeld en vooral daar komt het vandaan. Gewoon normaal eten vd schijf van 5 (even ouderwets gezegd) dan komt het echt wel goed. Je weet als vegetariër zelf wel wat je moet vervangen.

Hier een mijpaaltje! Vandaag weer eens onder de 80 gekomen! Precies nu 8 kilo eraf. As woensdag precies 8 weken bezig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:14

Goed zo Zonnetje! Goed bezig.

Manic: goedkoopste is als je iemand hebt die het voorschrijft en je het bij de apotheek kunt kopen.
Wellis is wel echt enorm makkelijk. Je hebt het zo in huis en het wordt elke maand naar je opgestuurd.