Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:22

Nja niet om een godsdienstige discussie op te starten maar ik haakte af bij “alle oudste zonen moeten dood”, vwb Gods liefde ...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:23

Blue_Eyes schreef:
Eindelijk zijn we het ergens over eens - ik zie geloven ook totaal niet als beangstigend, ook de eindtijd niet. Maar laten we inderdaad maar weer ontopic gaan :)

Haha ja dat is zeker het belangrijkste. Eindtijd ook niet maar enige wat mij beangstigend maakt nu, is de onzekerheid. Inderdaad ontopic weer :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:24

Cer schreef:
Nja niet om een godsdienstige discussie op te starten maar ik haakte af bij “alle oudste zonen moeten dood”, vwb Gods liefde ...

Dat verhaal van Egypte en de plagen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:24

Cer schreef:

Laat ik die discussie dan ook maar niet voeren, anders dan: lees alles in context van plaats, tijd en symboliek :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:26

Blue_Eyes schreef:
Cer schreef:

Laat ik die discussie dan ook maar niet voeren, anders dan: lees alles in context van plaats, tijd en symboliek :)

Helaas nemen veel gelovigen de bijbel vooral heel letterlijk. je kunt wel zeggen dat ze dat niet zouden moeten doen. maar ze doen het helaas toch.

Cer

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:51

Nou ja ik was denk 10 en ik vond t gewoon heel zielig voor die jongetjes :+

Maar chips voor in huis, kan handig zijn.. hoewel ik ook ruzie heb met Google home en mn slimme lampen, dus voor mij nog even niet :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:54

rien10 schreef:
Ik voorspel: wij gaan allemaal dood.
Allemaal.

Niet -O- ? Nooit geweten!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:56

rien10 schreef:
Allemaal.

Ja, had dat niet even in een spoilertag gekund zeg... >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:04

Cer schreef:
rien10 schreef:
Allemaal.

:')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:05

Want over 100 jaar dan zijn we allemaal dood :)ddd

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:07

Es_ther schreef:
rien10 schreef:
Allemaal.

Niet -O- ? Nooit geweten!

Ik moet denken aan die reclame van Monuta. Geniale reclame vind ik dat.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:27

Daphara schreef:
ingedebruijn schreef:
Nouja het maakt voor mij wel ineens duidelijk waarom sommige mensen overal bang voor zijn zonder dat ze nou echt weten waarom ze dat zijn. Ben blij dat ik niet met zo'n angst door het leven hoef te gaan vanwege een boek.

Niet zozeer vanwege het boek zelf, maar meer van hoe het boek geïnterpreteerd wordt.

@babootje ik snap je punt niet over de Millennium bug, jij begon daarover toen ik het over pinpassen had.

Laten we dit ook aub niet een wel of niet religie topic worden, dan vliegen we wel heel erg uit de bocht.
Mijn punt was een beetje een reactie op Janinevv die bang was voor de eindtijd. Dat triggered het voor mij ook weer dat die angst voor de eindtijd bij een groep christenen ook aan de basis ligt bij veel van de Corona complottheorieën. Ik herken veel kleine dingetjes van die “Lange Frans” gespreksonderwerpen terug in de discussies over de eindtijd die bij ons thuis gevoerd werden.

Ben blij dat ik er 20 jaar geleden voor gekozen heb om niet meer in die angst te willen leven, maar ik begrijp nu wel beter waar Janinevv vandaan komt. Uit dat denkbeeld stappen is niet eenvoudig als het met de paplepel er ingegoten is.

Ik vind het zo zonde als religie zo onderdrukkend wordt gebruikt (of misbruikt eigenlijk) en vind het best moeilijk om me in mensen te verplaatsen die zich dat allemaal maar laten aanpraten.

Want zo in zo'n eindtijd geloven, dan denk ik juist "'word wakker!".

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:14

Tiggs , ik denk wanneer je in zo’n gezin en dus religie word geboren dat dat heel erg moeilijk is. Wanneer jij tot je 17.18 jaar alleen maar hel en verdoemenis hebt gehoord ( want ze gaan ook meestal verplicht naar scholen die hetzelfde geloof aanhangen) dan zet je dat niet zomaar aan de kant. Op latere leeftijd misschien wel maar niet tot je de deur uit bent, hopelijk om te studeren en niet om te trouwen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:21

Ik wilde deze discussie hier echt niet aangaan maar ik zie toch wel echt veel vooroordelen voorbijkomen die ik als christen echt niet herken!

1) ik ben op latere leeftijd christen geworden dus heeft niets te maken met ‘in zo’n gezin en religie geboren worden’ en dat geldt voor heel wat meer mensen. Buiten dat wordt er bijna altijd gevraagd om een bevestiging op volwassen leeftijd.
2) hel en verdoemenis? Er zijn veel kerken die juist bijna nooit hel en verdoemenis preken. Voor heel veel mensen is het christendom een religie van blijdschap en niet van angst. En dat was eigenlijk ook mijn punt 3. Ik herken de angst helemaal niet, dat zei ik al eerder.

Het is ook geen kwestie van ‘laten aanpraten’. Ik vind dat ook een vervelende toon hebben, heel eerlijk gezegd. Vóór ik christen werd heb ik ontzettend veel gelezen over geloven, de Bijbel, maar ook achtergronden, kerkgeschiedenis etc. En ik kom uit een atheïstisch en wetenschappelijk gezin dus ik ken die kant ook. Ik heb die keus bewust gemaakt en mij klets je niet zomaar onder tafel.

Zullen we nu dan echt weer ontopic gaan?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:32

Blue eyes fijn dat je het even benoemde :)

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:34

Tsjah, soms tref je het ook niet met de kerk of dominee denk ik. Ik ben van huis uit ook christelijk opgevoed, mijn vader was van huis uit vrijgemaakt gereformeerd. Bij onze kerk hoorde ook een basisschool en toen m'n ouders besloten om mij gewoon naar de basisschool te doen in ons eigen dorp werd daar schande van gesproken.

Op een gegeven moment ging ik met een vriendinnetje mee naar de Bethel kerk. Prachtig vond ik dat, want we hoefden niet stil in de bank te zitten maar we mochten zingen en dansen. Totdat m'n vriendinnetje eens buikpijn had en de dominee een handoplegging deed 'want ze had de duivel in zich'. Nooit weer geweest, doodeng vond ik dat.

En tot slot kreeg ik een leeftijd dat ik zondags niet meer naar de kerk wilde, dus moest ik naar bijbelles bij de hervormde kerk. De eerste les speelde de dominee een nummer af en als je het achterstevoren af zou spelen en heel goed luisterde, hoorde je de roep van de duivel. Vanaf dat moment was ik klaar met de dominee's en de kerk en wilde ik me vooral niet meer met het geloof bezig houden.

Maar er zullen ook gerust kerken zijn waar dit soort zaken niet voor komen. En blijkbaar heb jij zo'n plek gevonden Blue_eyes, dat is fijn!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:53

Cer schreef:
rien10 schreef:
Allemaal.

:')

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:19

Blue_Eyes schreef:
Ik wilde deze discussie hier echt niet aangaan maar ik zie toch wel echt veel vooroordelen voorbijkomen die ik als christen echt niet herken!

1) ik ben op latere leeftijd christen geworden dus heeft niets te maken met ‘in zo’n gezin en religie geboren worden’ en dat geldt voor heel wat meer mensen. Buiten dat wordt er bijna altijd gevraagd om een bevestiging op volwassen leeftijd.
2) hel en verdoemenis? Er zijn veel kerken die juist bijna nooit hel en verdoemenis preken. Voor heel veel mensen is het christendom een religie van blijdschap en niet van angst. En dat was eigenlijk ook mijn punt 3. Ik herken de angst helemaal niet, dat zei ik al eerder.

Het is ook geen kwestie van ‘laten aanpraten’. Ik vind dat ook een vervelende toon hebben, heel eerlijk gezegd. Vóór ik christen werd heb ik ontzettend veel gelezen over geloven, de Bijbel, maar ook achtergronden, kerkgeschiedenis etc. En ik kom uit een atheïstisch en wetenschappelijk gezin dus ik ken die kant ook. Ik heb die keus bewust gemaakt en mij klets je niet zomaar onder tafel.

Zullen we nu dan echt weer ontopic gaan?

Jij noemt mensen hun persoonlijke ervaringen vooroordelen? Echt heel apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:32

Lieve Heer, laat ons allen ontopic blijven. Amen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 23:05

Princess_ schreef:
Jij noemt mensen hun persoonlijke ervaringen vooroordelen? Echt heel apart.

Het lijkt me niet nodig om zo vijandig tegen mij te doen.
safina schreef:
Lieve Heer, laat ons allen ontopic blijven. Amen.

Eens.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 09:56

Bang zijn voor een eindtijd klinkt mij toch meer als angst dan als blijdschap in de oren.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:01

Sommige mensen zijn er bang voor, anderen kijken er juist ontzettend naar uit. Zelf ben ik er helemaal niet zo mee bezig.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:03

Ik geloof ook echt wel dat het geloof iets moois kan zijn ! Maar lang niet iedere stroming of voor iedereen..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:07

Dat is ook zo. Maar nu ontstond het beeld hier dat christendom een angstreligie is en dat christenen mensen zijn die zich angst hebben laten aanpraten voor de eindtijd. En dat wilde ik wel even rechtzetten.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:14

Blue_Eyes schreef:
Dat is ook zo. Maar nu ontstond het beeld hier dat christendom een angstreligie is en dat christenen mensen zijn die zich angst hebben laten aanpraten voor de eindtijd. En dat wilde ik wel even rechtzetten.

Nou zo bedoelde ik het ook niet.
Vind ons geloof juist duidelijker en rust.