Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Blue_Eyes schreef:Eindelijk zijn we het ergens over eens - ik zie geloven ook totaal niet als beangstigend, ook de eindtijd niet. Maar laten we inderdaad maar weer ontopic gaan
Blue_Eyes schreef:Cer schreef:Nja niet om een godsdienstige discussie op te starten maar ik haakte af bij “alle oudste zonen moeten dood”, vwb Gods liefde ...
Laat ik die discussie dan ook maar niet voeren, anders dan: lees alles in context van plaats, tijd en symboliek
Daphara schreef:ingedebruijn schreef:Nouja het maakt voor mij wel ineens duidelijk waarom sommige mensen overal bang voor zijn zonder dat ze nou echt weten waarom ze dat zijn. Ben blij dat ik niet met zo'n angst door het leven hoef te gaan vanwege een boek.
Niet zozeer vanwege het boek zelf, maar meer van hoe het boek geïnterpreteerd wordt.
@babootje ik snap je punt niet over de Millennium bug, jij begon daarover toen ik het over pinpassen had.
Laten we dit ook aub niet een wel of niet religie topic worden, dan vliegen we wel heel erg uit de bocht.
Mijn punt was een beetje een reactie op Janinevv die bang was voor de eindtijd. Dat triggered het voor mij ook weer dat die angst voor de eindtijd bij een groep christenen ook aan de basis ligt bij veel van de Corona complottheorieën. Ik herken veel kleine dingetjes van die “Lange Frans” gespreksonderwerpen terug in de discussies over de eindtijd die bij ons thuis gevoerd werden.
Ben blij dat ik er 20 jaar geleden voor gekozen heb om niet meer in die angst te willen leven, maar ik begrijp nu wel beter waar Janinevv vandaan komt. Uit dat denkbeeld stappen is niet eenvoudig als het met de paplepel er ingegoten is.
Blue_Eyes schreef:Ik wilde deze discussie hier echt niet aangaan maar ik zie toch wel echt veel vooroordelen voorbijkomen die ik als christen echt niet herken!
1) ik ben op latere leeftijd christen geworden dus heeft niets te maken met ‘in zo’n gezin en religie geboren worden’ en dat geldt voor heel wat meer mensen. Buiten dat wordt er bijna altijd gevraagd om een bevestiging op volwassen leeftijd.
2) hel en verdoemenis? Er zijn veel kerken die juist bijna nooit hel en verdoemenis preken. Voor heel veel mensen is het christendom een religie van blijdschap en niet van angst. En dat was eigenlijk ook mijn punt 3. Ik herken de angst helemaal niet, dat zei ik al eerder.
Het is ook geen kwestie van ‘laten aanpraten’. Ik vind dat ook een vervelende toon hebben, heel eerlijk gezegd. Vóór ik christen werd heb ik ontzettend veel gelezen over geloven, de Bijbel, maar ook achtergronden, kerkgeschiedenis etc. En ik kom uit een atheïstisch en wetenschappelijk gezin dus ik ken die kant ook. Ik heb die keus bewust gemaakt en mij klets je niet zomaar onder tafel.
Zullen we nu dan echt weer ontopic gaan?