Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:26

Gehaktballetje erbij?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:37

Das misschien wel een goed idee ja! :j

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:36

Ik deed ook alles met de staafmixer, aardappelen, groenten en jus. Mijn dochters hadden heerlijk een ouderwets fruithapje gemaakt van uitgeperste sinaasappel, banaan en Liga hhmmm heerlijk! Brood deed ik soppen in de koffie, ben geen theemens. Ik kon wel wat kilootjes kwijt dus dat was niet erg.

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:18

Ik at ook graag gebakken eieren, met zout, zodat je niet zo flauw wordt.
Mijn kiezen kwamen in het begin ook niet op elkaar, maar door de elastieken is dit helemaal goed gekomen.

Overigens mocht ik dezelfde dag nog naar huis, ik werd om 7.30 uur geholpen en om 16.00 uur mocht ik al weer weg.

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:52

Dat is snel Manieki!!
Wie heeft er hier zijn kaak eigenlijk naar achteren latem zetten of laat dat nog doen? Of heeft iedereen hem naar voren laten zetten?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:11

Dat is idd heel snel al Manieki! Maar als ik het goed begrijp uit jouw berichten is het bij jou in twee operaties gebeurt? Ik heb exact dezelfde operatie gehad volgens mij, maar bij mij is het dus in 1 x gedaan. Dat zal er misschien ook mee te maken hebben.. Ik had er niet aan moeten denken om dezelfde dag al naar huis te gaan.. Ik kon echt niet zonder mijn morfinepomp. ;)

Moet jouw onderkaak naar achteren Nikkiloves?
Lijkt mij een makkelijkere operatie qua herstel. Mijn onderkaak is dus "héél veel" (woorden van de KC, verder was ook niet mogelijk) naar voren geplaatst waardoor het een enorme aanslag is op mijn spieren, die worden ineens een flink stuk uitgerekt. Dat is het meest pijnlijke..

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:36

Zal misschien ook wel weer per persoon verschillen.
Ik had ook een enorme overbeet en ik geloof dat mijn onderkaak ongeveer een centimeter naar voor is gezet en mijn bovenkaak omhoog en aangepast aan de onderkaak. Wel veel bloed gespuugd, morfine op de uitslaapkamer gekregen en daarna moest ik aan de bruis ibuprofen. En ik mocht gewoon de volgende dag weer naar huis.

Overbeet was zo groot en dat was een van de vele redenen dat mijn operatie opnieuwd moest. Onder hebben ze de boel opnieuw open moeten maken en hem nog een stukje naar voor moeten zetten :+

Spieren is inderdaad het grootste probleem die krijgen een klap en bij mij gingen ze door de elastieken ook enorm vast zitten.

Mijn moeder had trouwens een grote pan met boulion gemaakt daar doopte ik elke keer brood in. Ze had hem lekker sterk gemaakt zodat ik ook genoeg zout binnen kreeg.
Later een hoop cheetos chips weggewerkt haha! Daar hoef je niet op te kauwen die smelten gewoon op je tong.

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:38

Klopt Loes, ze weigerden het in 1 keer te doen, omdat de operatie dan te lang zou duren en het herstel dan ook heel heftig zou zijn.
Ik zag er erg tegenop om het in 2 keer te laten doen, want dat betekende inderdaad 2 x herstellen, 2x pijn, 2x 6 weken lang vloeibaar eten... en ook hier konden er niet teveel kilo's vanaf.

Achteraf gezien ben ik blij, het herstel is me echt zoooo mee gevallen gelukkig!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:50

nikkiLoves bij mij zijn wel in een keer beide kaken gedaan en heb er geen spijt van gehad hoor!

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:09

Ja bij mij moeten mijn onder en bovenkaak naar achteren. Geloof inderdaad goed dat dat scheelt met je spieren!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:10

Dat is wel heel fijn dat het herstel zo is meegevallen Manieki! Bij mij is het de eerste dagen enorm tegengevallen en momenten gehad dat het bijna ondraaglijk was door de morfine heen.. En zoals ik al eerder zei... Ik ben absoluut niet kleinzerig. -O-

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:40

De bovenkaak is gekanteld en onderkaak is ingekort. Ik heb bijna zes weken met mijn kaken op elkaar vast gezeten en ik zou liegen als ik zeg dat ik pijn heb gehad.

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:27

Dus (haast) geen pijn gehad? Dat is wel echt fijn!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:38

Fijn chanicha! Ik heb ook bijna alleen maar pijn van het rekken van de spieren.

Heb net mijn eerste bordje aardappelen, groente en vlees weer op. *\o/* Aardappelen gepureerd, bloemkool heel zacht en in kleine stukjes en een stukje worst zonder het velletje in kleine stukjes. Ben er als een kind zo blij mee dat ik weer een normale maaltijd op heb. :):) Mijn kaakgewricht begint nu wel een beetje te zeuren... Hoewel ik niet heb gekauwd, moest ie wel steeds open en dicht. Misschien was het iets teveel voor 'm. :D

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:42

Nee NiikLoves, echt niet. Ik heb de eerste twee dagen infuus gehad en had maagsonde omdat ik natuurlijk niet mocht spugen met de kaken op elkaar. Nadat mijn kaken los waren had ik in het begin snel moeie kaken maar dat ging snel beter.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:52

Ik ben 31 en vroeger is mij ook verteld dat ik een kaak operatie moest doen.. Nooit gedaan want toen werden je kaken nog met platen vast geschroefd zodat je je mond niet kon openen.. Het schijnt nu wat makkelijker te gaan.. Maar als ik de tijd kon terug draaien had ik het absoluut gedaan ! Heb een overbite van zeker 22mm.. Ik vind mijn gebit werkelijk verschrikkelijk ga nooit op de foto.. Als ik lang moet kauwen krijg ik pijn aan mijn kaken, Veel hoofdpijn en mijn zelfvertrouwen is door mijn gebit niet optimaal.. Als het je aangeboden word absoluut doen ! Want je kan dus echt medische klachten krijgen..

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:57

Waarom laat je er dan niet alsnog iets aan doen be gentle?

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:59

@LoesVDB: Gefeliciteerd met je eerste normale maaltijd :D

@BE_GENTLE, wat jij beschrijft onderaan heb ik ook onwijs laste/moeite mee.. Veel kaakpijn, hoofdpijn,pijn in mn slapen en gewoon het feit dat ik mijn gezicht niet fijn vind om naar te kijken nu.. Wacht al zeker 2 jaar op die operatie maar moet wachten tot mijn kaken zijn uitgegroeid. Ben nog 'maar' 17 (in mei 18).
Gelukkig mag ik begin april weer terugkomen om te kijken of het nu wel uitgegroeid is, zoja mag ik beginnen met mn beugel :D

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:00

Haha dankjewel :D :))

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:06

_Ekenna schreef:

Omdat ik nu niks meer vergoed krijg omdat ik al 31 jaar ben, En ik dat absoluut niet kan bekostigen..

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:08

Pijn heb ik hier ook nauwelijks gehad, na alle 3 de operaties niet echt. En dat terwijl ik een hele grote overbeet had. Waren inderdaad de spieren die zeurden vanwege de grote aanpassing.
Dan tel ik natuurlijk niet de pijn mee die ik kreeg door het niet lukken van de tweede operatie waardoor ook mijn kaak verzakt was. Want dat was wel vreselijk en met morfine niet te beperken, maar verdere pijn direct na operaties en het herstel echt niet. Alleen wat ongemak door de zwelling haha

Is een operatie niet alsnog een optie Be Gentle?
Bij mij was het inderdaad ook echt noodzakelijk, last van kaken en hoofdpijn. En inderdaad die overbeet was niet mooi en daar irriteerde ik me ook aan.

Nu is het allemaal een stuk mooier maar nog steeds enorm wennen, is toch een hele veramdering aan je gezicht.
Maar zou ee absoluut zo nog een keer voor kiezen.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:12

Vergoeden ligt er misschien ook net aan, ik zat ook tegen een leeftijd aan dat dingen niet vergoed meer zouden woeden geloof ik.. Beugel en operatie maar ik geloof dat het wel allemaal vergoed werd omdat het medisch noodzakelijk was vanwege de grote overbeet. Zou het indien mogelijk toch nog eens goed navragen!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:17

BE_GENTLE schreef:
_Ekenna schreef:

Omdat ik nu niks meer vergoed krijg omdat ik al 31 jaar ben, En ik dat absoluut niet kan bekostigen..

Ik ben bijna 23. Mijn beugel wordt niet vergoed nee, maar de kaakoperatie wel omdat dit deels medisch noodzakelijk was. Netzoals bij jou het geval zal zijn..

Soms word een beugel idd nog op latere leeftijd vergoed vanwege medische redenen. Je kan het altijd proberen!

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:26

Beugel is er bij in de tijd dat hij vergoed was ingegaan.. Zou eigenlijk ermee klaar zijn voor ik te oud werd en ik dus niet met kosten kwam te zitten maar hij moest langer erin blijven, maar de beugel is bij mij inderdaad alsnog helemaal vergoed vanwege medische redenen.. Dus het kan wel!

En zoals ik hierboven aangaf operaties dus ook :j

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:30

BE_GENTLE, is het niet zo dat je erg last van je maag krijgt doordat je niet goed kan kauwen ;)
Je weet het nooit he dus wie niet waagt.......!