Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:40

Ik denk dat de komst van social media juist veel druk legt. Dat gaat van het altijd laten zien hoe goed je het hebt op Instagram, hoe succesvol je bent en hoe goed je het op werk doet (opslag/promotie wordt verteld maar alles wat daarbij kwam kijken niet) tot het ideaalbeeld voortaan hoe je eruit moet zien. Vrouwen die een week na het krijgen van het kind alweer alles doen en het strakke lijntje terug moeten hebben omdat toevallig Gigi Hadid dat ook had.

Ik ben blij dat ik opgegroeid ben in een tijd waar alleen MSN bestond en je nog gewoon buiten ging spelen en niet een iPad kreeg :+ want al die ideaalbeelden die ik zie, zien kinderen ook. Daar groei je dan wel mee op..

Sec, die 10.500 mensen komen nooit tegelijk op de IC toch. Die 3.5 miljoen kinderen, waarom tel je die erbij? Evenals de groep 18-25? Daar is de kans niet 0.1% van dat je op de ic beland. Dan worden de cijfers opeens een stuk lager.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:46

Echwel schreef:
Maar als iedereen om deze ouderen heen geent is beschermen we hun toch ook?
Of zie ik dat verkeerd

zolang we nog geen zekerheid hebben dat vaccineren ook daadwerkelijk de besmettelijkheid verlaagd heeft de gezondheidsraad afgeraden deze tactiek in te zetten. De resultaten die nu langzaamaan binnen komen uit o.a. Israël zijn veelbelovend, maar dat is achteraf en ook nog steeds niet met zekerheid.
Daarnaast betekend dat dat zij nog maanden moeten wachten op bescherming, die beschermende cirkel gaat pas effectief zijn als we rond de 50% of meer hebben gevaccineerd. Daar zitten we de aankomende maanden nog lang niet aan.

Cer schreef:
Nou luister "We" denken niet perse allemaal zo over die mensen, en volgens mij worden ze nog steeds gevaccineerd, toch?
Maar ik geloof ook niet dat iedereen in demente verzorghuizen een joepiedepoepie leven leidt.. laten we dat nu ook niet mooier maken dan het is.
Iemand die onderuit in een rolstoel hangt en geen idee heeft wat er gebeurt en dan ook nog 90+ is.. is dat zo fantastisch? Hebben die nu kwaliteit van leven? Niet iedereen die daar zit krijgt bezoek van bekende personen... t klinkt nu alsof het allemaal helemaal leuk is in zo'n huis maar dat is natuurlijk ook niet zo. Daar zit best veel verborgen leed.. en dat verleng je dan, misschien, met een jaar .. omdat dat 'ethisch' is ?

Echwel, dat is ook een goed punt. Als de verpleging en de bezoekers, als ze die al krijgen, maar goed, niks meer mee kunnen nemen, heb je een soort van 2 vliegen in 1 klap misschien..

Dat is best een andere discussie. Tuurlijk is er "verborgen leed". Maar het is niet zo dat ze ineens verplicht gevaccineerd moeten worden he? Er kan voor een 90-jarige die geen kwaliteit van leven meer heeft gewoon besloten worden met familie, met arts, met betrokkenen dat het oke is om te overlijden aan corona.
Dat is toch totaal iets anders dan zeggen "we gaan 90-jarige met dementie geen vaccin meer geven, die kunnen we beter besteden aan andere leeftijdsgroepen"
In dat geval moeten we vooral ook niet hypocriet zijn en stoppen met alle andere medicatie die zorgt voor enigzins levensverlenging. Geen griepprik meer.
Of geldt dat verschil in waarde alleen als we het hebben over een schaars vaccin? :n

sureido schreef:
Ik denk dat de komst van social media juist veel druk legt. Dat gaat van het altijd laten zien hoe goed je het hebt op Instagram, hoe succesvol je bent en hoe goed je het op werk doet (opslag/promotie wordt verteld maar alles wat daarbij kwam kijken niet) tot het ideaalbeeld voortaan hoe je eruit moet zien. Vrouwen die een week na het krijgen van het kind alweer alles doen en het strakke lijntje terug moeten hebben omdat toevallig Gigi Hadid dat ook had.

Ik ben blij dat ik opgegroeid ben in een tijd waar alleen MSN bestond en je nog gewoon buiten ging spelen en niet een iPad kreeg :+ want al die ideaalbeelden die ik zie, zien kinderen ook. Daar groei je dan wel mee op..

Sec, die 10.500 mensen komen nooit tegelijk op de IC toch. Die 3.5 miljoen kinderen, waarom tel je die erbij? Evenals de groep 18-25? Daar is de kans niet 0.1% van dat je op de ic beland. Dan worden de cijfers opeens een stuk lager.

Omdat de 0.1% gebaseerd is op de volledige leeftijdsgroep <60, dus niet specifiek op 18-60 of 25-60. Dus als je alleen 18-60 pakt zal die 0.1% hoger uitpakken, maar daar zijn weer moeilijk cijfers van te vinden, die heb ik iig niet gevonden.
0-25 zal dus <0.1% zitten, maar 25-60 zal daar boven zitten, dus vandaar voor die volledige groep (die wordt namelijk door het RIVM aangemerkt als niet-risicogroep) gekozen.

En nee, die komen niet tegelijkertijd op de IC, maar als je de boel los laat gaat dat wel verrassend snel, dan gaan we al vrij snel over de capaciteit heen van onze IC. Dus het blijft dan alsnog een illusie om te denken dat je, wanneer je alle risicomensen in de breedste zin van het woord (zelfs een gezonde jongen met DMI van 30 is risicogroep namelijk) isoleert we alles open kunnen gooien, dat wilde ik alleen illustreren.

sureido

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:53

Nee, maar wanneer die gevaccineerd zijn en het zomer is neem ik aan dat we wel weer zo’n zomer als vorig jaar krijgen en ik hoop en neem aan nog beter. Omdat we ondertussen ook bezig zijn met die groep 18-60 vaccineren. Dus dan wordt die 10.500.000 ook elke dag minder.

Die groep isoleren heeft bijna geen zin meer om over te discussiëren want die gaan toch binnen nu en 2 maanden door de vaccinatieronde?

Dan zou als het goed is die groep beschermd moeten zijn.

Ik heb echt zoveel zin in die tijd, ik kreeg helemaal weer een blij gevoel net toen ik dacht aan de zomer en aan lekker weer en ‘s avonds lekker een terrasje en een stukje wandelen met de avond zon.

Ik dwaal af :+ maar vond het fijn me weer even blij te voelen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:57

ja, maar het ging toch om de stelling of we ons al een jaar aanpassen aan de kwetsbaren met alle maatregelen? :D Dat is dus niet zo, want als die kwetsbaren er niet zouden zijn, zou dat betekenen dat we alsnog maatregelen nodig hadden gehad de afgelopen tijd om de zorg te kunnen blijven bieden aan niet-kwetsbaren. De kwetsbaren leggen alleen een extra druk er op, maar het is niet zo dat alles volledig vanwege hun is ofzo.
Daar reageerde ik op. Dat er nu vaccinaties komen voor die kwetsbaren en dat waarschijnlijk de zomer ook nog samenvalt met de periode dat de kwetsbaren gevaccineerd zijn (waardoor de infectiedruk sowieso hoogstwaarschijnlijk daalt) is absoluut waar en zal deze zomer alleen maar meer ruimte bieden aan versoepeling hoop ik.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:07

Ik denk dat wanneer je de risicogroepen hebt gevaccineerd, de groep 18-60 zonder onderliggend lijden of hoog bmi best wel wat kan weer en dat de druk op de ziekenhuizen helemaal niet zo hoog wordt, in ieder geval niet zo hoog als wat jij nu stelt, wanneer je nog steeds coronagevallen blijft isoleren en traceren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:09

ik denk ook zeker dat er dan forse druk vanaf kan, zeker omdat dat ook nog in de zomer valt.

Mijn berekening is gebaseerd op de gemiddelde ziektelast (die in de zomer een stuk lager zal liggen) en dus het totaal aantal IC-gevallen dat je krijgt. Terecht dat die niet allemaal op 1 dag op de IC komen, maar ik denk wel dat je met zekerheid kan stellen dat als je alles los zou gooien (of nooit maatregelen had ingesteld in Maart, behalve alle kwetsbaren ergens apart isoleren) er alsnog een overbelasting in de zorg zou plaatsvinden.

Dus ja, er zouden een stuk minder maatregelen nodig zijn zonder kwetsbaren, maar stellen dat we alles alleen maar doen voor de kwetsbaren vind ik dan weer te kort door de bocht.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:20

secricible schreef:
ik denk ook zeker dat er dan forse druk vanaf kan, zeker omdat dat ook nog in de zomer valt.

Mijn berekening is gebaseerd op de gemiddelde ziektelast (die in de zomer een stuk lager zal liggen) en dus het totaal aantal IC-gevallen dat je krijgt. Terecht dat die niet allemaal op 1 dag op de IC komen, maar ik denk wel dat je met zekerheid kan stellen dat als je alles los zou gooien (of nooit maatregelen had ingesteld in Maart, behalve alle kwetsbaren ergens apart isoleren) er alsnog een overbelasting in de zorg zou plaatsvinden.

Dus ja, er zouden een stuk minder maatregelen nodig zijn zonder kwetsbaren, maar stellen dat we alles alleen maar doen voor de kwetsbaren vind ik dan weer te kort door de bocht.

Maar voor het overgrote deel doen we het dus wel voor de kwetsbaren, anders zouden er ook niet meer maatregelen nodig zijn voor die kwetsbaren te beschermen, dan wanneer de kwetsbaren gevaccineerd zijn.

Kwetsbaren isoleren zou sowieso nogal een mensonterend plan zijn. Ook al denk ik soms, als ik een oudje zie lopen met een mondkapje half onder de neus of geen afstand zie houden, waarvoor doe ik mijn best nog?!, doe ik me toch echt voor de oudere groep en risicogroep aan de regels houden, niet voor mezelf of m’n vrienden (die er ook zo in staan) hoor. Ik heb het al een keer gehad.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:26

Ik vind het trouwens wel echt bizar dat een JAAR later pas de eerste proef evenementen plaats vinden. Je had de hele zomer kunnen gebruiken om mensen te lokaliseren na een evenement of concert.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:29

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:31

besita schreef:
Ik ben het wel met Cer en Sureido eens :j

Israël heeft een drop van 94% in symptomatische covid gevallen na entingen met Pfizer vaccin

https://www.reuters.com/article/us-heal ... SKBN2AE0Q2

Dat is goed nieuws en laten we dat aub meenemen in vaccinatiestrategie

Ik zag het, en daarbij leek het alsof mensen die gevaccineerd zijn ook niet verder besmetten. Dus super positief nieuws is dat!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:34

sureido schreef:
Ik vind het trouwens wel echt bizar dat een JAAR later pas de eerste proef evenementen plaats vinden. Je had de hele zomer kunnen gebruiken om mensen te lokaliseren na een evenement of concert.

In de zomer heeft de regering zitten te slapen (in meerdere landen) en dit soort proeven moet je doen wanneer er nog vele besmettingen zijn, iedereen word getest en gevolgd tijdens het evenement.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:37

bigone schreef:
sureido schreef:

In de zomer heeft de regering zitten te slapen (in meerdere landen) en dit soort proeven moet je doen wanneer er nog vele besmettingen zijn, iedereen word getest en gevolgd tijdens het evenement.

Ja, je hebt zéker ook data nodig in een tijd met veel besmettingen, maar in de zomer hadden ze juist kunnen testen met 1.5 meter loslaten, tijdens een periode met weinig risico door weinig besmettingen in totaal en kijken of dat dan toch voor een grote superspread zorgt, binnen of buiten.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:40

Dat zou heel positief zijn en maakt mij ook heel blij omdat ik ook ben gevaccineerd met Pfizer. Het begon wel mijn hoofd te zitten dat mensen zeiden van 'mooi is dat, nu kun je mij dus aansteken en zelf wordt je er niet ziek van' deze reacties krijg ik heel vaak en het is soms heel vermoeiend. Vaak van mensen die de vaccinatie eng vinden of het niet willen. Denk dan ook als je niet gaat is loop je zelf risico maar daar hoef je geen ander voor op aan te kijken.

Maar toch ga ik dan denken oei nu moet ik oppassen voor anderen dus ga ik nog maar niks doen. Terwijl er niet zoveel gaat veranderen en ik nog steeds voorzichtig moet en zal zijn. Nu heb ik het vooral gedaan voor mijn werk en om mijn angst voor corona wat naar beneden te halen. Na een jaar is dat constante angstgevoel toch wel mooi geweest. Maar vind het nogal vervelend om rare reacties te krijgen terwijl ik ook wil laten zien dat het veilig is.

En dan komt de reactie (ook van mijn eigen moeder) je weet niet of het veilig is wacht maar 3 jaar. Vaak kom ik dan met je kan ook een auto ongeluk krijgen en daar aan overlijden of wat verschrikkelijks aan over houden.

Maar mij soms weren tegen al die reacties blijft lastig ook omdat ik het dan niet binnen 3 seconden goed en wetenschappelijk kan onderbouwen.

Dus hopelijk ben je straks ook niet meer besmettelijk zou voor mij een hoop discussie en gezeur schelen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:40

sureido schreef:

Ja snap ook niet dat ze er nu ( beter laat dan nooit )niet aan beginnen om plannen en strategieën uit te werken om straks vanaf mei buiten evenementen en sport te laten plaatsvinden ipv dat veel organisatoren nu al beginnen af te lasten voor 2 de jaar op rij ..eenmaal buiten kan er zoveel
Hoeft niet hutje mutje op een marktplein te zijn ,organiseer op hele grote grasvelden ,verdeel in compartimenten , gebruik sneltesten ( beter dan niets )
Laat mensen weer hun favoriete sport buiten uitoefenen ..is zo goed voor de moraal en de fysiek laat cafetaria binnen dicht en verplicht om die buiten de openen etc
Hoe meer ( outdoor en veilig ) open kan , hoe minder steun er moet komen ( en we zitten nu al met een enorme staatsschuld in Belgie )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:43

besita schreef:

Israël heeft een drop van 94% in symptomatische covid gevallen na entingen met Pfizer vaccin

Dat is echt super goed nieuws. Maar zolang we niet voldoende vaccins hebben is het echt zonde om alleen in te zetten op besmettingen laten dalen. Als we morgen 30 miljoen vaccins geleverd zouden krijgen zou ik ook de jeugd en de werkenden voorop zetten. Maar zolang we maar mondjesmaat geleverd krijgen, is de besmettingsgraad laten dalen echt een lange termijndoel wat mij betreft. De vaccinatiegraad van Israël zitten we echt nog lang niet op.
En het feit dat ze niet meer symptomatisch zijn maar wel positief, zegt dat wat over de besmettelijkheid? Volgens mij niet namelijk, behalve dat iemand die niet snottert misschien ook minder makkelijk overdraagt...

bigone schreef:
sureido schreef:

Ik snap wel wat je zegt, maar ik vraag me af of er echt geen effectief onderzoek gedaan had kunnen worden deze zomer. Het onderzoeken van luchtstromen, het simuleren van ziekte-verwekkers. Er was m.i. echt veel meer data te halen geweest uit deze zomer. Ik deel je mening dat de regering heeft lopen slapen deze zomer echt volledig.
Zelfs de mega-feesten in Spanje in bedompte hallen onder vakantiegangers hebben geen mega-uitbraken veroorzaakt. Dus dat betekend dat er afgelopen zomer echt meer mogelijk had moeten zijn.

Nu al plannen voor de zomer vind ik wel ingewikkeld, juist dan ben je weer aan het koffiedik kijken ómdat er geen data is. Die hadden ze nou juist moeten verzamelen in 2020... Dus wat mij betreft niks plannen voor nu, maar met de besmettingen mee last minute (niet te grote) evenementen organiseren en een paar (grote) evenementen op de plank klaar leggen om mee te gaan onderzoeken.
Laatst bijgewerkt door secricible op 15-02-21 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:45

sureido schreef:
besita schreef:

Ik zag het, en daarbij leek het alsof mensen die gevaccineerd zijn ook niet verder besmetten. Dus super positief nieuws is dat!

Denk dat iedereen nog flabbergasted was dat het virus er was en men niet nadacht hoe nu verder, misschien stille hoop dat het zou weggaan

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:46

Ze hebben wel een aantal demonstraties als voorbeeld kunnen nemen...
En waarom de horeca niet 1 of 2 dagen open met reserveringen?
Er word naar mijn idee teveel naar het medische gekeken en niet naar de branches

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:48

maar als je geen onderzoek plant rondom die demonstraties dan haal je er achteraf weinig data uit natuurlijk... Dus dat zouden misschien prima kansen zijn geweest, als iemand ruim van tevoren de boel had aangemeld en er dus ook een onderzoek aan gekoppeld had kunnen worden.

Ik weet dat er in voetbalstadions wel al onderzoek is gedaan naar verspreiding van aerosolen, met gesimuleerde verspreiding. Dus er gebeurt wel iets, maar je leest er weinig over terug.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:51

Ik ben het ook eens dat er teveel virologen in dat OMT zitten en niemand die denkt aan de economische gevolgen van zo’n angst voor een mutatie.

Als er in maart met deze cijfers weer niet versoepelt wordt, word ik denk ik ook een viruswappie :')

Ook in oktober bij dat voetbal feest van WillemII in Tilburg waren geen besmettingen uitgekomen, evenals de kermis. Dat zijn allemaal dingen waar je wat mee kan, maar amper iets mee gedaan wordt want bang voor golf 737447.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:51

secricible schreef:
maar als je geen onderzoek plant rondom die demonstraties dan haal je er achteraf weinig data uit natuurlijk... Dus dat zouden misschien prima kansen zijn geweest, als iemand ruim van tevoren de boel had aangemeld en er dus ook een onderzoek aan gekoppeld had kunnen worden.

Ik weet dat er in voetbalstadions wel al onderzoek is gedaan naar verspreiding van aerosolen, met gesimuleerde verspreiding. Dus er gebeurt wel iets, maar je leest er weinig over terug.

De besmettingen zijn toen toch niet omhoog gegaan?
Dus onderzoek klaar. Bij een evenement om het zo maar te noemen waren er niet meer besmettingen gekomen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:55

dat is niet echt onderzoek :+ Dan weet je uiteindelijk toch nog niks, behalve dat dát evenement goed gegaan is. Daar heb je vrij weinig aan als je iets nieuws wilt organiseren...

Is dat omdat er toevallig niemand tussen stond die besmet was? Of valt de besmettelijkheid in de buitenlucht mee? Hangt dat dan nog af van de weersomstandigheden, van de temperatuur?? Enz. Enz. Je zal meer moeten doen dan een club mensen op een kluitje zetten en er het beste van hopen en dan achteraf zeggen "oke, dit festival is goed gegaan".
Of
"oeps, blijkbaar is hier toch iets mis gegaan, want nu hebben we er 10.000 besmettingen bij. Foutje, bedankt! Volgende week doen we een nieuwe poging, misschien gaat die wel goed."

En ja, ik deel wel de mening dat er ook naar economische gevolgen gekeken moet worden. Echter, er zijn ook economische gevolgen aan een grote golf, dus of het meteen beter is de boel open te gooien kan ik niet beoordelen. Wel dat daar aandacht voor moet zijn en dat die afweging gemaakt moet worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:58

besita schreef:
sureido schreef:

Ja snap ook niet dat ze er nu ( beter laat dan nooit )niet aan beginnen om plannen en strategieën uit te werken om straks vanaf mei buiten evenementen en sport te laten plaatsvinden ipv dat veel organisatoren nu al beginnen af te lasten voor 2 de jaar op rij ..eenmaal buiten kan er zoveel
Hoeft niet hutje mutje op een marktplein te zijn ,organiseer op hele grote grasvelden ,verdeel in compartimenten , gebruik sneltesten ( beter dan niets )
Laat mensen weer hun favoriete sport buiten uitoefenen ..is zo goed voor de moraal en de fysiek laat cafetaria binnen dicht en verplicht om die buiten de openen etc
Hoe meer ( outdoor en veilig ) open kan , hoe minder steun er moet komen ( en we zitten nu al met een enorme staatsschuld in Belgie )

Dat in Nederland evenementen gecanceld worden en na 1 juli worden georganiseerd komt omdat de overheid vanaf 1 juli organisaties de kosten vergoed mocht het alsnog niet doorgaan. Dus neem je als organisatie een groot risico om je evenement in mei of juni door te laten gaan en ben je gek wanneer je het niet verplaatst.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:19

De regering heeft deze zomer inderdaad zitten slapen, slappe hap waardoor we nu nog steeds met de gebakken peren zitten.

Wat ik opmerkelijk en ook wel zorgelijk vindt is dat de cijfers niet structureel dalen, terwijl we zo ongeveer alle maatregelen opgelegd hebben gekregen die er zijn. Wat moeten we nog doen om het verder te laten zakken? Want de mentale volksgezondheid en de economie gaat er aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:23

Handhaven ;)
Regels zonder handhaving zijn geen effectieve regels.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:29

Nou goed er wordt toch redelijk gehandhaafd voor mijn gevoel. Ik zie wbt de avondklok iig regelmatig politie rijden en controleren.