Afvallen 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:38

Renee1991 schreef:
Denk dat je die vraag beter hier kunt stellen, daar gaat het er namelijk regelmatig over.

Ga daar eens kijken, thanks!

Eline_S_S

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 23:00

Hoi allemaal, ik kom even binnenvallen :evaw:
Eind 2017 startte ik dit topic [MWS] 2018 afvallen. Wie doet er mee?. Ik woog hier iets over de 80kg en wou heel graag afvallen. Telkens wanneer ik een kilo of 5 eraf had, bleef mijn gewicht hangen. Ik sportte 6x per week (3x 2 tot 4 paarden rijden en 3x sportschool) en at zo’n 1200 tot 1500 calorieën per dag. Na een aantal weken zag ik geen resultaat meer ondanks dat ik minder ging eten en meer ging sporten en viel ik weer terug in oude gewoontes en kwam dus weer aan wat ik kwijt was plus nog wat kilo’s. Ik liet niks meer van me horen in mijn topic en de groepsapp waar ik destijds in zat. Ik kreeg nog pb’s over hoe het met me ging maar heb uit schaamte niet gereageerd.
De afgelopen twee jaar wbt gewicht zat vol frustraties. Ik at op een gegeven moment minder dan 1000 calorieën per dag en heb verschillende diëtisten gezien. Deze dachten altijd dat ik mij simpelweg niet aan het schema hield en daarom weer terugviel. Tot de laatste, zij adviseerde mij om naar de huisarts te gaan om medische redenen uit te sluiten. Ik kreeg namelijk ook op eens een hele slechte huid zonder verklaarbare reden.

Wat blijkt nou, na vele onderzoeken, dat ik een veel te hoog cortisolgehalte heb. Dit is ontstaan door mijn eigen stress plus een bepaalde hoeveelheid cortisol wat mijn anticonceptie (spiraal) afgeeft. Ineens viel alles op zijn plek. Alles wat ik op internet hierover las klopte. Nu zou de oplossing zijn om mijn spiraal eruit te halen. Helaas moet ik daar nu even op wachten ivm Corona... Wel heb ik het afvallen weer wat opgepakt.

Ik woog op 10 mei 94,1 kg en gisteren 91 kg. Echter blijft mijn gewicht hier weer wat op hangen, maar goed. Ik klets en vooral lees graag met jullie mee voor inspiratie :)

En ik wil iedereen in dit topic adhv mijn verhaal meegeven om ook de minder succesvolle verhalen hier te delen. Iedereen die actief was in mijn topic ging ontzettend lekker waardoor ik mij alleen maar slechter voelde. Het zou fijn zijn als dit topic ook een plek kan zijn waar de minder succesvolle verhalen kunnen worden gedeeld en we zo elkaar kunnen blijven motiveren :D

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 06:55

Jeetje, dan at je echt (dik) onder je BMR. Kan dat er ook niet mee te maken hebben? Dat je lichaam stress ervaart omdat je gewoonweg veeeel te weinig eet?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:28

Hier ook een havermout eter, wel altijd heel saai. Gewoon sojamelk met havermout, als ik een gekke dag heb een appeltje erdoor. Maar ik wordt ook wel getriggerd door wat Mizora zegt, ik heb namelijk heel vaak last van mijn darmen. Ik dacht zelf altijd dat het aan zuivel lag, maar nadat ik een tijdje soja en zuivel vrij heb gegeten, werd het juist erger. En ik verving dus de sojamelk voor havermelk. Ik ga er eens wat meer over opzoeken.

Eline, welkom, wat frustrerend zeg dat het maar niet lukt en dat je diëtist je ook niet geloofde. Wel goed dat je nu de vermoedelijke oorzaak hebt gevonden. Hoe zit je nu met je eetpatroon?

Vanochtend een rondje geskeelerd, voor het eerst in jaren. Merkte wel dat dat bepaalde spieren aansprak die ik al even niet meer heb gebruikt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:32

Wat een verhaal Eline. :(:) Hopelijk krijg je wat meer grip op je gewicht als je spiraal eruit is!

Ik kreeg ook last van mijn darmen na het eten van havermout. Nou functioneren die ingewanden van mijn sowieso niet heel optimaal, maar ik dacht ook dat dat aan de zuivel lag en niet aan de havermout. Interessante informatie, Mizora!

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:55

Iemand nog tips voor te bewegen als je niet kunt lopen? Heb geen fiets helaas. Normaal doe ik 3 keer in de week hardlopen en 3 keer in de week skaten maar mijn voet is ontstoken. :+

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:49

Neverland schreef:
Iemand nog tips voor te bewegen als je niet kunt lopen? Heb geen fiets helaas. Normaal doe ik 3 keer in de week hardlopen en 3 keer in de week skaten maar mijn voet is ontstoken. :+

Wou heel enthousiast: ga zwemmen! Roepen
Maarja... coronatijd :')

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:59

Kan een poging doen in mijn bad hier thuis.... :')

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:40

Neverland schreef:
Kan een poging doen in mijn bad hier thuis.... :')

Bluf! :))

Vijvertje in de buurt? :p

Ik heb net rondje hardgelopen. Man wat een hitte. Wie doet er mee vandaag? :)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:59

Havermout is voor mij echt teveel in de ochtend :7
Meestal ontbijt ik met een stuk fruit of 2 rijstwafels met pindakaas. Ik heb dus echt een hekel aan brood. Ik krijg het gewoon niet weg en als ik het eet heb ik dus de neiging om er zoetigheid op te doen. Zijn er meer mensen die (bijna) geen brood eten?
Ik bak altijd voor 3 dagen wat groenten in de pan. Dat doe ik dan in de koelkast en dan maak ik er elke dag 75gr couscous of 65gr rijst bij. Beetje sojasaus er doorheen en dan heb ik mijn lunch. Ook prima voor onderweg want is koud ook lekker :) In de middag vaak een handje noten of een stuk fruit als tussendoortje en avondeten heel variabel. Ik kook altijd heel gezond en zoveel mogelijk zonder pakjes. Mijn vriend en ik zijn dol op rijst met kip en heel veel verse groenten. Ik eet denk ik wel 500-600gr verse groenten per dag :j. 1x in de week eten wij ‘s avonds ongezond (dus Chinees, patat, pizza etc). 2 keer in de week mag ik cheaten en eet ik ‘s avonds wat chips of ijs.
Al met al kom ik vaak tussen de 1200 en 1500 calorieën per dag uit. Mijn bmr ligt rond de 1700.

Qua beweging sport ik nog 3 keer per week bij mijn ouders thuis (ik heb de luxe dat hun een sportkamer hebben :):) ). Ik sta dan 60min op de loopband (snelwandelen) en doe daarna nog wat krachttraining. Daarnaast rij ik nog 3x per week mijn twee paarden.

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar hoeveel calorieën eten jullie en wat doen jullie qua beweging?

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:15

Ligt jouw BMR zo hoog ja? Of is dat met PAL berekent? Alhoewel me dat dan weer aan de lage kant lijkt als je zo veel keer per week sport.

Ik eet rond de 1550 kcal op een dag, mijn BMR ligt rond de 1450 (dus daar wil ik nooit onder zitten) en onderhoud is rond de 2.000 (ligt er maar net aan welke website je pakt... :+)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:02

Mijn BMR ligt ook wel zo hoog hoor, zeker toen ik nog 90 kilo woog nog. :j
Ik ben nu 1,5 kilo kwijt. Ik doe weer wat ik fijn vind: 2 grote maaltijden per dag en 1 snack en eventueel nog 1x fruit. :P

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:15

Oh, wist niet dat dat zo flink omhoog schoot hoe zwaarder je weegt!

Hoe zit het dan met het aantal kcal die je op een dag mag hebben? Ze zeggen dat je niet onder je BMR mag eten maar als je 1800kcal je BMR is is dat best nog veel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:21

Als ik normaal beweeg en dus 10.000 stappen per dag en flink sporten dan kan ik 2000 kcal eten en langzaam afvallen. Maar ik ben 1.83 he.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:39

Ik heb 1 keer gewone simpele havermout met melk gemaakt. Vieze smurrie werd dat zeg. Maar doe het nu wel naast de cruesli in m’n yoghurt.

Ik heb nu 3 dagen geen koek/ snoep enzo gehad :D en kost me weinig moeite om het te laten liggen. Voelt goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:53

san4nie, zo havermout met melk is smerig, je moet het wel een beetje lekker maken :=

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:58

Renee1991 schreef:
san4nie, zo havermout met melk is smerig, je moet het wel een beetje lekker maken :=

Ik vind dat juist het lekkerst. Eerst at ik de havermout door de yoghurt met een banaan en cacao nibs.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:56

60 minuten op de loopband, knap zeg. Is dat niet ontzettend saai?
Lengte maakt inderdaad behoorlijk uit voor wat je kan eten. Helaas hier maar 1.58m.

Qua calorieën, die tel ik niet, maar ik denk dat ik rond de 1800 uit kom. In het verleden wel geteld, dus ik denk dat het een redelijke inschatting is. Ik sport wel redelijk wat. Per week sinds Corona:
2-3x 30-40 min hardlopen
2x hangboard training, ongeveer uurtje
2x yoga half uurtje
2x 10 minuten core en 10 min oefeningen voor schouders.
En dan elke dag een uurtje wandelen/fietsen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:40

Lengte is niet per se belangrijk. Gewicht wel haha. En vaak hoe langer hoe zwaarder je bent. :P

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:17

Neverland schreef:
Ligt jouw BMR zo hoog ja? Of is dat met PAL berekent? Alhoewel me dat dan weer aan de lage kant lijkt als je zo veel keer per week sport.

Ik eet rond de 1550 kcal op een dag, mijn BMR ligt rond de 1450 (dus daar wil ik nooit onder zitten) en onderhoud is rond de 2.000 (ligt er maar net aan welke website je pakt... :+)

Ik meende dat je juist een beetje onder je bmr moest eten om af te vallen? Of heb ik dat verkeerd begrepen >;)

Lieke schreef:
60 minuten op de loopband, knap zeg. Is dat niet ontzettend saai?
Lengte maakt inderdaad behoorlijk uit voor wat je kan eten. Helaas hier maar 1.58m.

Qua calorieën, die tel ik niet, maar ik denk dat ik rond de 1800 uit kom. In het verleden wel geteld, dus ik denk dat het een redelijke inschatting is. Ik sport wel redelijk wat. Per week sinds Corona:
2-3x 30-40 min hardlopen
2x hangboard training, ongeveer uurtje
2x yoga half uurtje
2x 10 minuten core en 10 min oefeningen voor schouders.
En dan elke dag een uurtje wandelen/fietsen.

Valt wel mee! Ik kijk ondertussen wat onzin op YouTube of zoek wat leuke playlists op spottify :)
Ik loop eerst 5min in op 3,5km P/u en daarna een half uur flink snelwandelen op 5,5km P/u. Op 35min tot 40min weer even terug naar 3,5km en daarna weer tot 55min 5,5km en soms tussendoor een stuk rennen of ik doe de weerstand wat omhoog. Ligt echt aan hoeveel energie ik op dat moment heb. Daarna nog weer 5min op 3,5km. Ik moet er echt op letten dat ik niet te ver ga want ik ben al een paar keer niet goed op dat ding geworden :+.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:52

Nee, boven je bmr, base metabolic rate, oftewel: wat je in absolute rust verbrand. Maar onder je TEE (Total Energy Expenditure ), wat PAL (Physical Activity Level) * BMR is. Een sedentair persoon heeft een PAL van 1.1-1.2, maar heel actieve mensen hebben een PAL van 2-2.4.

Eten op TEE wordt ook wel eten op onderhoud genoemd. Dan val je niet af en kom je niet aan.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 07:18

Ik ben in een week zogenaamd 1,6 kilo kwijt. Zal niet helemaal kloppen want ik heb zelfs twee dagen iets te veel gegeten. :+ Zit nu dus op 62,8... Mijn ideale gewicht ligt rond de 60. Dus ik ben er bijna. Liefst wil ik 58 wegen. Maar met 60 ben ik al tevreden. :)

In ieder geval ben ik weer gemotiveerd. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:53

Haha, zulke momenten helpen toch altijd wel een beetje vind ik :j

Wie wil mag mij een PB sturen met zijn of haar startgewicht en huidige gewicht, dan plaats ik vanavond maar weer eens een lijstje :):)

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:40

Net 7km hardgelopen, ging lekker! Alleen jammer dat er daar niet gewoon meteen een kilo mee verbrand is haha!

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:29

Heftig verhaal Eline!

Hier lukt het ook allemaal niet. Zal grotendeels komen omdat ik niet zo lekker in mijn vel zit.
Ik probeer iedere dag sportoefeningen thuis te doen, soms een dagje rust tussendoor als ik veel spierpijn heb. Ik heb van die elastieken die je tussen de deur kan doen en met grond oefeningen kom ik aardig in de buurt van de sportschool oefeningen.
Ik let op mijn eten, maar zit al snel hoog waardoor ik steeds met een negatief gevoel ga eten.
Wat er af was is er weer bij en ik zit weer op het zelfde gewicht als waar ik in januari mee begon. Ik reageerde hier inderdaad ook nauwelijks, omdat iedereen hier wel goed gaat. Ik baal van mezelf want ik zit niet lekker in mijn lichaam, en ik baal dat het niet lukt er iets aan te doen. Ook al eet ik netjes op mijn calorieën en beweeg ik meer dan ik deed, er gaat geen grammetje af..