[Centraal] Diëten en afvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tientjeh

Re: [Centraal] Diëten en afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:21

Niet de 2 boterhammen an sich, maar ook nog een flinke schaal yochurt. Die 250 gram is volgens Sonja je hele ontbijt tot aan het middageten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:23

Ik zie geen joghurt?
Over sonja bakker heb ik weinig positiefs te melden eigenlijk.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:24

Nja, kan er ook niet wakker om liggen. Erger me hier ook wel eens aan mensen die balen omdat ze niet afvallen. maar ondertussen wel vanalles snaaien en veel eten. Tja, leven en laten leven. Daar ga ik ook niet op in.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:25

Optimel is toch drinken?

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:25

Ik eet altijd yoghurt na het eten. Maar kijk als je ziet naar wat ik at en wat ik nu eet, ik ben gewoon alles aan het vervangen.
Hiervoor at ik als toetje: Vla of vruchtenvla of kwark. Hartstikke ongezond, nu eet ik een schaaltje magere yoghurt. Zo ben ik alles aan het vervangen voor iets gezonders.

Optimel was hier inderdaad drinken ja! :j

Vind je dat ik snaai?

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:27

Nee hoor, niet jij. Maar kom ik wel eens andere berichten tegen. Vind trouwens dat jij het makkelijker oppakt dat je collega-forumleden hier. Ik ben van mening dat je gewoon moet zeggen wat je denkt. Je plaatst hier niet voor niets een lijstje. Daar kunnen anderen op inhaken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:29

Voor mensen die 's avonds trek krijgen heeft een toetje wel zin, het heeft ook een positief aspect: de eiwitten verteren zwaarder en je lichaam is dan langer bezig je avondmaal te verteren. Geen eetlust voor de rest van de avond. Natuurlijk geen suikerrijk en vetrijk toetje kiezen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:53

Het klopt trouwens niet dat je van sonja alleen maar 250 gram magere yoghurt mag en dan tot het middageten niks. Je mag er meestal ook iets van muesli doorheen en tussendoor moet je ook nog wat eten...

Ik ben wel benieuwd wat je onder "snaai" verstaat. Misschien dat je dat iets kan verduidelijken... Ik ben namelijk in dit topic om ideeen op te doen :)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:11

F_Orumster schreef:
Ik zie geen joghurt?
Over sonja bakker heb ik weinig positiefs te melden eigenlijk.

hey waarom is dat eigenlijk? Dat je sonja niets vind?

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:13

vibabu schreef:
Het klopt trouwens niet dat je van sonja alleen maar 250 gram magere yoghurt mag en dan tot het middageten niks. Je mag er meestal ook iets van muesli doorheen en tussendoor moet je ook nog wat eten...Ik ben wel benieuwd wat je onder "snaai" verstaat. Misschien dat je dat iets kan verduidelijken... Ik ben namelijk in dit topic om ideeen op te doen :)

Klopt.
Ik doe ook aan Sonja en als ontbijt heb ik voor morgen staan: 250gr magere yoghurt met muesli en appel
Daarna nog als tussendoortje een evergreen of fruit etc en dan lunch.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:19

Omdat het veel suiker bevat.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:20

Kun je het toelichten? Ik vraag me af waar dan zoveel suiker in moet zitten?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:21

Welke muesli ga je morgenochtend eten?
Een eierkoek ziet ze als een goed tussendoortje. Ik zie het als opgeklopt suiker.

Plaats je dagmenu voor morgen eens?

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:27

Hallo allemaal,

Ik zit al tijden bij de less is mores afval topic.
Maar daar is het stil dus nu maar hier.

O. Kellogs ,pap met soja melk
L. Italianse bol gezond.
T. Sulta koekjes
À. Boerenkool met rookworst. En toetje.
T?

Mis wat fruit vandaag.. Morgen maar weer.

Ik ben 9 kg afgevallen.. In een half jaar tijd .. Nu heb ik een nieuwe weeg schaal en er zit 3 kg verschil. Dus van af 1 Jan weer verder gegaan.. Na 1 week vereet vakantie..
1 Jan was het begin gewicht 81.9 en nu ongeveer 79.2
Ik wil ongeveer een halve kg per week afvallen is de afgelopen week niet gelukt zelf aan gekomen.
Maar ik schommel erg veel met mijn gewicht..

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:27

morgen:

Ontbijt: 2 volkoren boterhammen met 20+kaas
tussendoor: tros druiven
Lunch: magere yoghurt met muesli van het merk Jordans. Appel
Tussendoor: sinaasappel
Avond: Vis uit de oven met groenten
'S avonds mag je 1 glas wijn

Het enige dat ik kan bedenken waar veel suikers in zitten is de muesli. En de druiven maar dat zijn wel weer natuurlijke suikers.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:43

Ik zal even toegeven dat ik van het koolhydraat arme kamp ben, dus ik vind elk mager menu wat wel boordevol suikers zit zonde van de moeite.

Druiven zitten heel veel suikers in, of ze nu natuurlijk zijn of niet, ze laten je bloedsuikerspiegel enorm schommelen. De suikers worden razendsnel in je bloed opgenomen, met als reactie dat er heel snel heel veel insuline wordt vrijgemaakt om dee suikers op te vangen en af te leveren aan alle cellen en organen die het nodig hebben. Maar je krijgt meer dan zat suiker binnen dus het zal opgeslagen worden als reserve - in de vorm van vet. Daarna gaat de weer vrijgekomen insuline de bloedbaan weer in, maar daar is niets meer. Nu krijgen je hersenen het sein dat je honger hebt en erger nog, je kan dat trillerige ''ik moet wat eten'' gevoel krijgen. Daarnaast denkt je lijf: waarom zou ik vet afbreken, ik krijg nog zat suiker binnen die het motortje makkelijk laten branden (suiiker is veel makkelijkere energiebron dan vet).

Oftewel, ik vind Sonja veel suiker maar weinig eten waar je echt vol van zit en waar je lichaam wat aan heeft(weinig groenten e.d.). En vooral moeilijker vol te houden.

In je dagmenu zit redelijk wat koolhydraten, muesli zit veel in, ook nog eens weinig vezels die anders de suiker lastiger op te nemen maken. Appel en druiven zit veel in. Als je veel fruit wilt eten kan ik je rood fruit adviseren (aardbei, framboos, bosvruchten). Kiwi is een grote vitaminebron, wel iets suikerrijker maar heeft weer een lage glycemische waarde. Ik zit daarentegen wel vol van kale volle joghurt (zonder toevoegingen, geen suiker, geen fruit... daar draai ik zo een middag op).

Ik zou omvallen van je lunch, ik zou na een uur weer honger hebben :)

Glycemische index is een index die het bloedsuiker meet van allerhande producten waarbij pure suiker als 100% refereert.
Alleen al hierin verdiepen leert je welke producten heftige reactie teweeg brengen op je bloedsuikergehalte.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 09-02-12 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:46

Zou je eens een lijstje willen plaatsen van een doorsnee dag van jou?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:53

Ontbijt: paar scheppen havermout geweld in kokend water en een scheutje slagroom (je kan het ook met kokende melk doen maar ivm gevoelig voor lactose doe ik het zo. Klein scheutje slagroom zorgt toch voor een licht zuivelsmaakje) en beetje zoetstof. Langzame koolhydraten, veel vezels.
Andere dagen ontbijt ik met ei voor een lange verzadiging, soms ook kale volle joghurt.
Lunch: momenteel vaak koolhydraatarme crackers met ei, of kipfilet met wat pesto, of volvette kaas met basilicum en tomaat. Soms ook ei as ik dat s ochtend niet heb gehad, of volle joghurt, of een 'eierwrap' met dingen die ik lekker vind (ene keer tomaat met wat sla en kaas, andere keer asperge of champignons of ui) soms salades.
Avondeten: 30 gram rijst/pasta (aardappel eet ik niet) 300gr groente, 100gram vlees (ik mag meer maar wil ik niet ivm dierenleed). Toetje eet ik niet, want zit te vol.

Tussendoortjes: lijnzaadmuffin (zelfgemaakt), bijna elke dag een hele paprika (met of zonder blokje feta), of tomaten, ei als dat niet in mijn menu zit, kaas als dat niet teveel in menu zit, blokje kaas of plakje worst, walnoten, handje pinda;s (noten hebben een lange verzadiging). Ik kan vast nog meer verzinnen, ik probeer veel af te wisselen. Maar ong 500gr groente is wel iets waarnaar ik streef :)
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 09-02-12 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:54

Nja, leuk. Gisteren volledig onderuit gegaan op verraderlijk ijs buiten. Niks gevoeld. Tot vandaag. Ik ga precies alsof m'n ene been 10cm korter is, zo stijf. Geen crosstrainer vandaag :(

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:03

Jeetje wat veel groenten zeg! Smaken de lijnzaadmuffins?
Ik vind het wel heel apart om te lezen omdat ik best tegenovergesteld eet (magere yoghurt/kaas etc).
Eet je al lang volgens dit schema? Val je er (goed) mee af?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:09

Ben er 4 kg mee afgevallen en daarnaast een stuk strakker van geworden, maar afvallen was niet mijn doel. Ben nl 63kg bij 1.70m en vind het wel prima. Ik had hele dagen honger en kreeg inmiddels eetbuien. Ik moet nu geregeld bewust mijn tussendoortje om half 4 laten staan anders heb ik onvoldoende honger voor het avondeten.

Ik kom heel snel aan dus was altijd heel erg streng. Nu niet meer, heb het gevoel me te pletter te eten en ben soms bang dat ik teveel eet omdat ik niet vaak honger heb. En ik neem af en toe 's avonds een handje nootjes en kom daar niet eens van aan (wat daarvoor altijd wel was).

Je kan best volle producten eten, mits je weinig suikers eet. Als je wel suikers eet, dan moet je absoluut een beetje oppassen met vet. Maar je zit langer vol van volle producten.

Het zal niet bij iedereen passen, en het strengste koolhydraatarme gaat mij ook net wat te ver. Maar ik ben zo blij nooit meer honger te hebben, dat ik het voor iedereen sneu vind om een hongerdieet te volgen :) Een ander voordeel is dat ik dusdanig afgekickt ben van zoet dat ik zelfs rijst nu zoet vind. Nog een ander voordeel is dat wanneer je minder suiker eet ook minder zin hebt in zoet. Waar ik eerst niet moest denken aan een tussenbdoortje als olijven vind ik het nu heerlijk.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:20

Mijn probleem is dat ik echt een brood verslaving heb..
Vroeger at ik gerust 10 sneetjes per dag.

Ik ben intussen wel zower afgekickt dat ik niet eens meer elke dag brood eet maar het vervang door yoghurt/salade/crackers etc. Maar pff helemaal geen brood meer dan zou ik sterven haha.
Knap hoor dat je het volhoud. Ik ben ook rond aan het kijken of er evt andere dieeten zijn die bij me passen. Ik hoef ook niet zozeer af te vallen, ik ben 170 en weeg ook 63kilo. Maar zo blubberig als de pest. Ik wil strak worden.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:33

Duuk2011 schreef:
Mijn probleem is dat ik echt een brood verslaving heb..
Vroeger at ik gerust 10 sneetjes per dag.

Ik ben intussen wel zower afgekickt dat ik niet eens meer elke dag brood eet maar het vervang door yoghurt/salade/crackers etc. Maar pff helemaal geen brood meer dan zou ik sterven haha.
Knap hoor dat je het volhoud. Ik ben ook rond aan het kijken of er evt andere dieeten zijn die bij me passen. Ik hoef ook niet zozeer af te vallen, ik ben 170 en weeg ook 63kilo. Maar zo blubberig als de pest. Ik wil strak worden.

Met alleen je eetpatroon aanpassen wordt je niet strak. Om strak te worden moet je bepaalde spieren trainen en kweken.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:36

ja maar ik wil dr sowieso wat kilo's af ;) Van de zomer woog ik nog 59kilo en ik wil terug daarheen.
En verder wil ik mn sporten weer opbouwen (zit al een tijd met knie problemen na val van het paard)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:37

Ik schreef het verkeerd trouwens.

"Ik hoef niet zozeer af te vallen"
Ik bedoel eigenlijk dat ik een prima BMI heb en dus geen overgewicht waardoor ik moet afvallen.

Maar voor mezelf wil ik wel graag wat kilo's kwijt.