Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 17:00

Dikke knuffel, jen! En ook voor jou, Janine. Goed dat jullie toch gegaan zijn!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 17:04

jen schreef:
Ze verdoven met een naald, volgens mij 2 of 3 prikken rondom of de baarmoedermond (m'n vriend zegt aan de linker en rechter kant naast de baarmoedermondl. Ik vond het erg onaangenaam zeg maar :x
Maar heel eerlijk was m'n spiraaltje vervangen erger. Nou was het ook heeeeeeel veel spanning omdat ik het hele gebeuren gewoon niet leuk vond ;(

Die spanning en het trillen herken ik wel hoor!
Weliswaar compleet anders, maar ik heb vorige week een tandvleescorrectie gehad. Bij het zetten van de verdoving (vier prikjes, waar je amper iets van voelt) stond ik al stijf van de spanning, toen ze bijna klaar was na een kleine 10 tot 15 minuten begon ik bijna te klappertanden.
Alleen zat daar in mijn geval meer gezonde spanning achter dan een angst of onzekerheid.
Ik weet niet of jij dat ook heb, maar ik lig gewoon ontspannen (de assistente dacht dat ik mijn nagel in mijn pols klemde bijvoorbeeld, terwijl dat gewoon los er tegenaan ligt) maar je hebt zó veel mentale spanning dat je lijf daar uiteindelijk wel op reageert door te gaan rillen. :')

Hoe ga je om met de twee weken dat je nu nog moet wachten op de uitslag? En deed de gyn niet moeilijk over het extra weghalen? Ik zie in je profiel dat je nog maar 34 bent. Ik hoor vaak dat ze op die leeftijd nog heel moeilijk doen wanneer iemand zegt geen kinderwens te hebben.

jen

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 17:16

Ik liep al bij de gyn voor sterilisatie. Daar had ik goedkeuring voor maar heb dat zelf nog even afgeblazen ivm mijn factor v leiden en meerdere risico's bij een buikoperatie. Daarom gekozen voor nog een keer een spiraal. In m'n dossier stond alles heel duidelijk vermeld dus meneer de gyn heeft gehandeld naar wat hij gelezen heeft. Hij heeft tijdens de behandeling niks gezegd, na de behandeling netjes verteld dat er meer weg is gehaald dan normaal(misschien wel goed dan is hopelijk alles weggehaald ~~}>) . Hij deed ook helemaal niet moeilijk over mijn ik wil geen kinderen wens gelukkig.

Die 2 weken zal ik wel met een beetje buikpijn doorkomen. Heb dit overleefd dus het volgende zal ook wel goedkomen. De spanning is er ondertussen wel wat af. Gelukkig lieve collega's, familie en vrienden die me er wel doorheen gaan slepen. Moet me niet al te gek maken. Heb nog wat leuke dingen op de agenda staan, lekker met de pony naar een cattle trail clinic. Nog wat fotoshoots en dan vliegen die 2 weken voorbij en weet ik meer :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 17:27

jen schreef:
Ik liep al bij de gyn voor sterilisatie. Daar had ik goedkeuring voor maar heb dat zelf nog even afgeblazen ivm mijn factor v leiden en meerdere risico's bij een buikoperatie. Daarom gekozen voor nog een keer een spiraal. In m'n dossier stond alles heel duidelijk vermeld dus meneer de gyn heeft gehandeld naar wat hij gelezen heeft. Hij heeft tijdens de behandeling niks gezegd, na de behandeling netjes verteld dat er meer weg is gehaald dan normaal(misschien wel goed dan is hopelijk alles weggehaald ~~}>) . Hij deed ook helemaal niet moeilijk over mijn ik wil geen kinderen wens gelukkig.

Die 2 weken zal ik wel met een beetje buikpijn doorkomen. Heb dit overleefd dus het volgende zal ook wel goedkomen. De spanning is er ondertussen wel wat af. Gelukkig lieve collega's, familie en vrienden die me er wel doorheen gaan slepen. Moet me niet al te gek maken. Heb nog wat leuke dingen op de agenda staan, lekker met de pony naar een cattle trail clinic. Nog wat fotoshoots en dan vliegen die 2 weken voorbij en weet ik meer :j

Oh wat fijn zeg! Zelf heb ik wel een kinderwens (geen klapperende eierstokken), waar mijn ontzettend vervelende collega me regelmatig aan weet te herinneren en dat vind ik gewoon ontzettend vervelend (zeker nu), dus ik kan me indenken dat het andersom ook heel akelig kan zijn.

Ik verwacht ook niet dat je binnen 14 dagen omvalt ofzo :P Maar ik merk zelf dat ik het heel lastig vind om de onzekerheid een plekje te geven. Oké, ik zit net op dag twee... :+ Maar ik weet nog niet hoe ik er mee om moet gaan. Wat ik moet doen als de brief er niet voor mijn vakantie is.
Afleiding is wel nummer één inderdaad...

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 17:36

Janine1990 schreef:
Oh wat fijn zeg! Zelf heb ik wel een kinderwens (geen klapperende eierstokken), waar mijn ontzettend vervelende collega me regelmatig aan weet te herinneren en dat vind ik gewoon ontzettend vervelend (zeker nu), dus ik kan me indenken dat het andersom ook heel akelig kan zijn.

Ik verwacht ook niet dat je binnen 14 dagen omvalt ofzo :P Maar ik merk zelf dat ik het heel lastig vind om de onzekerheid een plekje te geven. Oké, ik zit net op dag twee... :+ Maar ik weet nog niet hoe ik er mee om moet gaan. Wat ik moet doen als de brief er niet voor mijn vakantie is.
Afleiding is wel nummer één inderdaad...

Komt goed en ander kan je hier ook je hart luchten :j
Ga leuke dingen doen en dan vliegt de tijd zo voorbij :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 17:59

Ik zit ook in een traject bij de gyn en heb meerdere keren zo'n 2 tot 3 maanden moeten wachten tot mijn volgende afspraak. Nu zaten er zelfs vijf maanden tussen. Ik ben vlak voor en vlak na een afspraak/uitslag even van de leg, maar net als jen helpt afleiding me door dat wachten heen.

Dat gaat natuurlijk wel moeilijk als die vervelende collega zit te stoken. Kun je die niet eens goed uitleggen hoe dit voor je voelt? En/of hem anders (al dan niet via vertrouwenspersoon/baas) stevig op zijn nummer zetten? Heel vervelend, joh! :x :(:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 18:23

culaccino schreef:
Ik zit ook in een traject bij de gyn en heb meerdere keren zo'n 2 tot 3 maanden moeten wachten tot mijn volgende afspraak. Nu zaten er zelfs vijf maanden tussen. Ik ben vlak voor en vlak na een afspraak/uitslag even van de leg, maar net als jen helpt afleiding me door dat wachten heen.

Dat gaat natuurlijk wel moeilijk als die vervelende collega zit te stoken. Kun je die niet eens goed uitleggen hoe dit voor je voelt? En/of hem anders (al dan niet via vertrouwenspersoon/baas) stevig op zijn nummer zetten? Heel vervelend, joh! :x :(:)

In ieder geval fijn om te lezen dat het voor meer mensen dit gevoel geeft. Ik heb nog niemand in mijn omgeving gehoord die een HPV uitslag heeft gehad... Dus dat maakt het niet makkelijker relativeren... :+ Lange leve Bokt!

Nouja, die betreffende collega is nogal zwart wit en daarnaast is zijn wil echt wet. Hij is enorm sfeerbepalend op de afdeling. Als hij het naar zijn zin heeft, zijn de grappen lekker ordinair. Ik ben de enige vrouw, het gaat 80 tot 90% van de tijd over seks en ik voel me daar totaal niet door geïntimideerd, sterker nog ik doe doodleuk mee. De heren vinden het bijvoorbeeld onwijs grappig om een banaan te deepthroaten en het is wel eens voorgekomen dat ze dat doen terwijl er een externe (gelukkig een man en ze stonden met de rug naar hem toe) bij de receptie stond en ik binnen kwam en er meteen uitgooi: "Nou nu ophouden die banaan te pijpen." Of zoiets... Ik weet het niet meer.
En dat zit allemaal op HBO niveau :+ Stelletje PGB'ers... :+

Nou goed, in die context kan ik heel veel hebben. Maar het krijgen van kinderen is voor mij gewoon een moeilijk onderwerp waar je me niet persoonlijk mee moet klieren.
Collega is ook nog eens erg bang voor alles wat een kleurtje heeft en heeft gewoon meerdere dagen geroepen: "Nou, Janine komt straks zwanger terug van Curacao hoor, lekker een duo penotti."

De subtiele aanpak heeft niet zoveel gedaan... Dus toen ik vorige week heb gezegd dat hij er over op moest houden heeft hij niet zijn excuses aangeboden, of gevraagd wat er aan de hand is... Nee, hij negeert me al anderhalve week... :roll: En bepaalt daarmee weer eens de sfeer op de afdeling.
Het is al met onze leidinggevende besproken, maar ik mag bepalen wat die er mee gaat doen en ik weet nog niet wat... Collega heeft ook wel wat narcistische trekjes en daar heb ik een verleden mee wat ik liever niet wil herbeleven. Dus daar moet ik nog even over nadenken.

Gelukkig zijn de andere mannen allemaal erg lief. Eentje bood al aan dat hij mijn laptop wel wilde brengen als ik maandag ook thuis wilde werken. En een ander vraagt er net eventjes naar. Leidinggevende belde vanmiddag nog even om te informeren hoe het bij de huisarts was geweest en hoe het met mijn stresslevel was. En dan is er nog eentje die wat specialer voor me is, die al een beetje van het vooronderzoek af wist en de situatie met die ene collega, die er vandaag naar vroeg omdat ik niet op het werk was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 18:28

Pfff, lastige situatie, zeg. Kan me ook wel voorstellen dat je nu genoeg aan je hoofd hebt en geen puf hebt om hier nog gezeik van te krijgen. Klinkt inderdaad niet als iemand bij wie je begrip kan kweken. Wel heel fijn dat je andere collega's zo lief en betrokken reageren! En ik hoop dat Curaçao je goed doet, even een andere omgeving!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:43

Veel eerder dan verwacht kreeg ik net mijn uitslag in de bus... Er zijn geen afwijkende cellen gevonden, hoef alleen over een half jaar opnieuw voor een uitstrijkje.

Er viel een enorme last van me af, begon helemaal te trillen :') Kennelijk had ik er echt zoveel stress van.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:00

Super wat een goed nieuws!!!

En hoe is t inmiddels met de vervelende collega?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:04

Mars schreef:
Super wat een goed nieuws!!!

En hoe is t inmiddels met de vervelende collega?

Nah, die praat nog steeds niet echt tegen me :') Werkt niet heel ideaal, maar ach, nog twee dagen en dan heb ik vakantie...

Het werkt nog steeds best wel sfeerbepalend hoor. Maar ik geloof niet dat ik hem daar op aan hoef te spreken. Ik heb mijn grens aangegeven, daar heeft hij zich aan te houden. Dat hij daar last van heeft, is zijn probleem en als hij vragen heeft kan hij ze stellen, geen enkel probleem. Maar dat hoeft allemaal niet op mijn initiatief.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:41

Vandaag de uitslag gekregen van de lisexicie. De snijranden waren niet schoon. Moet toch afwachten en over 3 maanden een nieuw uitstrijkje laten maken. Dan kijken we weer verder. Ergens goed nieuws maar voor mij geeft het nog geen zekerheid. Maargoed, we zullen af moeten wachten en over 3 maanden zien we wel weer. Hoop wel dat de buikpijn en weg gaan trekken want prettig is anders :\

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:33

Mag ik hier even binnen vallen?

Ik heb een jaar geleden een uitstrijkje laten doen waarna afwijkende cellen gevonden zijn. Volgens de gyne hoefde ik me niet meteen zorgen te maken, maar ik moest over een jaar wel zeker terug komen. Huisarts vond dat persoonlijk te lang en wou na 6 maanden al terug controleren maar ik heb naar mijn gyne geluisterd. Nu dus terug een uitstrijkje laten maken, een jaar later, en er zijn dus opnieuw afwijkende cellen gevonden maar in een groter aantal. Ik moet over een paar maanden opnieuw laten controleren, maar ik ben er eigenlijk zelf niet echt gerust in en vind het best heftig allemaal...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:39

Kijk of je over 3 maanden kunt laten controleren. Desnoods bij je huisarts.

Bij mij duurde het bijna 2 jaar voordat het opgeruimd was door mijn lichaam

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:44

hagelslag schreef:

Heb je uiteindelijk een ingreep gehad? Mijn huisarts is een man en familievriend, daar ga ik het dus niet bij laten doen :+

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:51

CalipsoLover schreef:
hagelslag schreef:

Heb je uiteindelijk een ingreep gehad? Mijn huisarts is een man en familievriend, daar ga ik het dus niet bij laten doen :+

Daar hoef je het njet voor te laten uitstrijkje doet eigenlijk altijd de assistente.
Maar als je er geen goed gevoel bij hebt moet je gewooon met ziekenhuis contact opnemen .
Bij mij ziekenhuis kan dat je bv gewoon via de app van het ziekenhuis een berichtje sturen naar je behandelaar .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:00

Het duurt ontzettend lang voordat het of opgeruimd wordt of de verkeerde kant op gaat. Dat is geen kwestie van weken of een paar maanjes en daarom controlleren ze niet zo snel achter elkaar.
Het is wel echt heel rot ondat het heel veel onzekerheid geeft, maar ik denk dat je gyn inderdaad gewoon een normaal protocol volgt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:03

Ik weet niet wat in België gebruikelijk is wie uitstrijkjes maakt?
Bij mij duurde het ook jaren voor mn uitstrijkje goed was zelfs na ingreep. Het liefst ging ik inderdaad ook elke maand terug controleren of het al goed was maar zoals Sizzle opmerkt heeft dat geen zin.

Anders eens de gyn contacten met je vragen en zorgen? Of toch een indicatie van hoe lang je zou moeten wachten tot volgende controle?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:07

Weet iemand of je ook voor een uitstrijkje moet als je geen gemeenschap hebt? Dus als je al 2 X bent geweest en beide keren pap 0 had en na 5 jaar weer moet maar je geen gemeenschap hebt? Dan loop je toch geen risico of wel?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:10

Het probleem is dat het ook pas na 10 jaar na infectie een effect kan hebben.
Je kan prima al meer dan 10 jaar dezelfde monogame partner hebben en ineens is het toch bingo.

Although the virus often heals on its own, in other cases, it lies dormant in the body and can trigger cancers years after infection. In fact, cervical cancer from HPV commonly takes 10 to 20 years or more to develop.“

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:13

CalipsoLover schreef:
hagelslag schreef:

Ik heb geen ingreep gehad.
Maar het duurt flink lang.

Laat het dan gewoon bij de assistente doen of laat de huisarts aandringen op een eerdere afspraak bij de gynaecoloog

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:14

De huisarts heeft hier idd meestal geen assistente. Ik denk dat mijn gyne idd gewoon een protocol volgt, bij mijn gyne kan je ook geen afspraak zomaar maken. Ik heb vrijdag gebeld en heb pas een afspraak 24 maart, vroeger ging niet... Het is vooral inderdaad die onzekerheid die ik op dit moment echt niet leuk vind. Dat was bij het eerste 'slechte' uitstrijkje al niet leuk, maar nu vind ik het helemaal zorgwekkend of zo..

Ik zou denken van wel Suzanne. Ik dacht eenmaal je seksueel actief geweest bent je sowieso een uitstrijkje moet laten maken om de X aantal jaren.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:47

Sizzle schreef:
Het probleem is dat het ook pas na 10 jaar na infectie een effect kan hebben.
Je kan prima al meer dan 10 jaar dezelfde monogame partner hebben en ineens is het toch bingo.

Although the virus often heals on its own, in other cases, it lies dormant in the body and can trigger cancers years after infection. In fact, cervical cancer from HPV commonly takes 10 to 20 years or more to develop.“

Klopt, was hier ook zo.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:06

Suzanne F. schreef:
Weet iemand of je ook voor een uitstrijkje moet als je geen gemeenschap hebt? Dus als je al 2 X bent geweest en beide keren pap 0 had en na 5 jaar weer moet maar je geen gemeenschap hebt? Dan loop je toch geen risico of wel?

Ik durf geen garanties te geven.
Maar bhk komt weinig voor bij joodsr vrouwen (partners zijn doorgaans besneden) nonnen en lesbiennes (geen gemeenschap).

Pap nul ken ik als 'geen cellen' (of te weinig), pap 1 als gezond.

@CalipsoLover: sterkte ermee!
De mededeling dat je lichaam het zelf moet doen is op zich valide, maar als verder niemand iets vertelt over 'wat je zelf wel en niet kunt doen aan zinnigs', blijf je achter met een soort van lege handen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:21

Dan was het 1. Er waren in ieder geval geen afwijkingen te vinden. Beide keren niet.
Dus vraag me af of ik nu weer moet gaan.