GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnelover

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 15:46

Ik moet even frustratie van me afschrijven kom net terug van de huisarts om te praten over behandeling met medicatie.

de huisarts gaat mij niet helpen want zij weten niet wat de medicatie in de toekomst gaat brengen voor je lichaam en zij hebben het idee dat je leven lang medicatie moet blijven prikken

Dus deze huisartspraktijk heeft onderling afgesproken dat ze gewoon hiermee niet helpen alleen als je een glitraject hebt gevolgen van 2 jaar Ze hebben me wel geadviseerd om met een Obesitas Kliniek contact op te nemen privéklinieken Verder hebben ze geen heil in en sinds alleen maar als commercieel.

Dat ik op dit moment last heb van mijn lichaam en veel te hoge bloeddruk en mijn BMI dus veel te hoog is daar kan de huisarts niet zo heel veel mee.

Ik heb gezien dat hij obesiatas kliniek 1195 kost en dan nog elke maand de kosten van de medicatie ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie daar kwijt voor zijn geweest.

dus hadden jullie begrijpen dat ik enorm baal en ik ben al vanaf januari bezig en ben nog geen steek verder gekomen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 15:52

Wat ontzettend balen zeg!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 15:56

Oh dat is balen. Apart hoe anders elke huisarts ermee omgaat. Je kan bij wellis kijken enzo. Dat is minder duur wat ik van anderen begrijp.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 16:07

Yazen is ook niet veel duurder dan wellis en ze zijn bezig met een nieuw programma uit te rollen dat als je voldoende bent afgevallen maar nog wel de medicatie wil dat je dan een heel stuk goedkoper uit ben doordat ze meerdere soorten programmas aanbieden. Oa dat je wel nog een recept krijgt maar geen arts, of juist wel als je dat wil, met of zonder coach etc. Dus misschien is dat nog een overweging waard als je (levens)lang op die medicatie wil blijven.

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 16:10

Heh bah, wat rot. ;(

Fjordjes, dat klinkt wel fijn :j

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 16:15

fjordjes schreef:
Yazen is ook niet veel duurder dan wellis en ze zijn bezig met een nieuw programma uit te rollen dat als je voldoende bent afgevallen maar nog wel de medicatie wil dat je dan een heel stuk goedkoper uit ben doordat ze meerdere soorten programmas aanbieden. Oa dat je wel nog een recept krijgt maar geen arts, of juist wel als je dat wil, met of zonder coach etc. Dus misschien is dat nog een overweging waard als je (levens)lang op die medicatie wil blijven.

[ Afbeelding ]

Dankjewel!! Weet je ook zo wat de kosten van de medicatie is bij hun?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 16:17

Een 15mg pen kost ongeveer 450 euro, maandelijkse kosten voor arts/coach traject is 89 euro per maand voor een jaar. Je kan ook kiezen voor een half jaar dan kost de arts/coach duurder. In de openingspost staan ook kosten bij verschillende aanbieders

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 16:23

Dankjewel!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 17:27

Via Wellis heb je het ook zo in huis. Ozempic is 250 per maand.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 07:52

Bonnelover schreef:
Dankjewel!!

Ik heb mijn GLI traject gestaakt afgelopen week, schoot er ook werkelijk helemaal niets mee op! Alles wat ze mij vertelden wist ik al wel dat het niet voor mij zou werken. Ook waren zij erg tegen het gebruik van medicatie om af te vallen. Ik ben gestopt. Mijn huisarts wil het me nu nog niet voorschrijven, maar wel vanaf januari, dan schijnen de regels wbt de vergoeding ook te veranderen. Ze steunt me dus wel en ik heb vanaf nu maandelijks een gesprek met de praktijkondersteuner (die notabene zelf ook het GLI traject volgt).

Maar goed, ik ben al wel 6,5 kilo op eigen krachten kwijt, maar mio may wat kost me dat een energie, dus heb ik nu echt de knoop door gehakt en volgende week krijg ik mijn eerste spuit, Ozempic, ik ben benieuwd.

Mijn huisarts raadde me aan om contact op te nemen met https://www.leeftstijldirect.nu

Dit gaat uit van een huisartsenpraktijk in Ederveen.

Je hebt een screening die kost 130 euro en per maand moet je wel een nieuw recept aanvragen die 30 euro kost, tja het blijft voorlopig een verdienmodel. Wel een prettige man (Bert van Dijk heet hij) en is ook officieel huisarts.

Ik betaal dan voor de Ozempic incl de verzendkosten 129,90 voor de 0,25 spuit.
Dus 1 malig 130 euro voor de intake (dat is met de huisarts en dan per recept 30 euro en voor de spuit 129,90.) Dus voor 300 euro ruwweg gezegd kan ik volgende week beginnen.

Ik heb dus wel de begeleiding van via mijn eigen huisartsenpraktijk.

Ik vind het gek dat mijn huisarts mij verwijst naar een andere huisarts die wel voorschrijft, maar goed ik maak me er niet meer druk om, dit is voor mij nu de beste keuze. Heb de afgelopen maanden al een hele tocht gehad en ook bij orthopeed geweest en slijtage in de heup geconstateerd, maar ook dat is geen indicatie voor het middel, jammer genoeg

Succes met je beslissing

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 08:28

@Karrij wat een gedoe nu nog, maar als ik dit lees, heb ik wel het idee dat er beweging zit in huisartsenland. Er zullen altijd wat voortrekkers zijn die het 'onbekende ' verkennen en dan volgt de rest. Ik ben benieuwd hoe het er over een paar jaar uitziet. Waarschijnlijk lachen we dan om die eerste jaren. Wie weet ooit gewoon bij de Drogist verkrijgbaar.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 08:34

SassyMoon schreef:
@Karrij wat een gedoe nu nog, maar als ik dit lees, heb ik wel het idee dat er beweging zit in huisartsenland. Er zullen altijd wat voortrekkers zijn die het 'onbekende ' verkennen en dan volgt de rest. Ik ben benieuwd hoe het er over een paar jaar uitziet. Waarschijnlijk lachen we dan om die eerste jaren. Wie weet ooit gewoon bij de Drogist verkrijgbaar.

Inderdaad dat laatste heb ik al meer gehoord. Maar echt raar/ belachelijk dat je door je eigen huisarts door verwezen wordt naar een andere huisarts die nu al wel voor schrijft en daar aan verdiend,niet dat de beste man voor niets hoeft te werken.

Ik krijg de Ozempic via thuisapotheek thuis gestuurd.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 08:57

Is best bijzonder inderdaad, maar voelt voor jouw huisarts waarschijnlijk 'veiliger'. Ik zie het maar als positief. Zijn wij een beetje de pioniers voor het nieuwe normaal? Ik heb recent het boek "Wondermiddel" van Johann Hari gelezen. Heel intessant en verhelderend. Belicht ook de verschillende kanten van de maatschappelijke discussies over dit middel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 09:04

Ik heb me vanmorgen gewogen, de uitgebreide versie -die dus niet kan volgens sommigen, maar ik doe het toch.
Daarom kom ik nog even terug op een uitspraak "1300 Kcal per dag is echt ongezond"
Mijn BMR is nu 1449 Kcal. Dus als ik rond de 1400 Kcal zit, moet ik afvallen -immers ik zit dan in de min. Dus 1300 (= bijna 1400) is ongezond is een bewering die niet klopt. Het kan ongezond zijn, zeker. Maar voor mij is het niet ongezond. Ik moet dit niet de rest van mijn leven doen, dat is duidelijk. Mijn man moet het nooit doen, dan valt hij om.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 12:38

Maar je bmr is wat anders dan je onderhoud. Bmr heeft je lichaam in coma nodig, om in leven te blijven. Daar zit je beweging niet bij in. En nu zijn sommigen inactief, maar onder je bmr eten is gewoon niet goed. En een keer een dagje of paar dagen ga je niet dood aan, maar structureel onder je bmr eten is niet goed voor je en helpt je metabolisme ook om zeep

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 12:41

En als je metabolisme al om zeep is?
Hoe verhoog je dat dan en val je ook nog af.

Met trage schildklier. En in de overgang?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 12:50

Jester_ schreef:
Maar je bmr is wat anders dan je onderhoud. Bmr heeft je lichaam in coma nodig, om in leven te blijven. Daar zit je beweging niet bij in. En nu zijn sommigen inactief, maar onder je bmr eten is gewoon niet goed. En een keer een dagje of paar dagen ga je niet dood aan, maar structureel onder je bmr eten is niet goed voor je en helpt je metabolisme ook om zeep

Ja, wat je zegt weet ik allemaal. En is hier ook al tig keer gezegd.
Nee, het metabolisme wordt niet om zeep geholpen als je het structureel doet. (Je lijf wel op den duur).
Ja, het is ongezond om het structureel te doen. Dan kom je in ondervoeding terecht.
Nee, je komt niet in een ongezonde situatie terecht als je dit eventjes doet.

Edit; waarom meer eten (= niet afvallen) om je vervolgens de tandjes te sporten omdat het er af moet. Dan zit je netto ook aan minder Kcal dan je inneemt.
Ik bedoel; jullie stellen dat je niet rond je BMR moet gaan zitten.
Ga er van uit dat ik dat niet doe, ik ga op 1600 zitten. Dan val ik niet af. Dan moet ik me de paasei sporten om dat er af te krijgen. Netto zit ik dan op 1300 Kcal. Eeehhh kan ik net zo goed 1300 Kcal innemen en mijn leven leven zoals ik dat normaal ook doe.
Inname minus verbranding is aankomen of afvallen.
Zo heel moeilijk is dat sommetje niet. En als verbranding -door ziekte, overgang of een inactief leven- op weinig staat, kan je weinig eten.

En nou heb ik me toch weer zelf in deze discussie gewerkt. Bah, had ik niet moeten doen.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 12:58

SassyMoon schreef:
Is best bijzonder inderdaad, maar voelt voor jouw huisarts waarschijnlijk 'veiliger'. Ik zie het maar als positief. Zijn wij een beetje de pioniers voor het nieuwe normaal? Ik heb recent het boek "Wondermiddel" van Johann Hari gelezen. Heel intessant en verhelderend. Belicht ook de verschillende kanten van de maatschappelijke discussies over dit middel.

Je moet ook niet vergeten wat een huisarts zich op de rug haalt als het wel fout gaat. Ergens snap ik de voorzichtigheid heel goed. Vooral grotere dosissen voorschrijven en klikjes tellen ed zou ik als arts ver van weg blijven, ondanks dat ik het zelf wel doe :')

Nu ben je toch in de val gelopen, Rien

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 13:04

Ja, I know. 8)7
Ik snap het wel van de artsen, je moet een patiënt vertrouwen dat hij het goede doet. Maar zou je dat niet met begeleiding kunnen oplossen? Middel in de praktijk bewaren, patiënt komt een keer per week een prikje halen? Zoiets, ik noem maar een zijstraat. Verregaande begeleiding dus.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 13:15

Maar als ik een strip slaapmiddelen meekrijg moet de huisarts er toch ook op vertrouwen ze niet in 1 keer op te vreten.

Dat is met alle middelen zo.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 13:17

Ja, dat is ook zo.
Hoewel vaak slaapmiddelen en verslavende pijnstillers strikt gelimiteerd worden uitgegeven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 13:21

Ik sport helemaal niet. En inderdaad, afvallen is eigenlijk gewoon je calorieverbranding omhoog of je calorieinname omlaag. Ik heb een hekel aan sporten en toen ik merkte hoeveel inspanning je moet verrichten om een paar honderd calorieën te verbranden was ik er helemaal klaar mee. Ik gooi liever de inname omlaag dan. Ik zorg liever dat ik die calorieën er niet af hoef te sporten.
En het werkt. 13 kilo kwijt zonder sporten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 13:23

Maar wat is strikt gelimiteerd?

Kreeg toen toch eens 10 of 12 pammetjes (weet niet meer precies) mee in 1 keer.

En pijnstillers na operatie idd maar voor 1 week.
En daarna zo nodig de rest ophalen.

Maar dag 1 kan ik daar toch echt een overdosis van pakken.

In die zin zie ik het verschil met de pennen niet.

Plus als je foute dingen van plan bent, ga je dan naar de huisarts of koop je het zo ergens.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 13:25

Je hebt een punt. Iemand die fout wil, die lukt het toch wel. Linksom of rechtsom.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 13:42

Mounjaro en Ozempic is natuurlijk wel off label gebruik. Misschien dat het daaraan ook ligt.