Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 08:57

Sizzle schreef:
Tja, je zou maar op het punt staan om een opleiding af te sluiten in richting hospitality of zo.
Al je stage bedrijven dicht, je potentiele werkgevers falliet, de ziektekostenverzekeringen gaan vast stijgen, pensioenen nog verder uitgemolken, geen huur zonder inkomen, je ouders hebben ook hun baan verloren,....etc.
Voor een helehoop mensen is het veel meer dan enkel nu op dit moment, hun toekomstplannen liggen overhoop. Om dat even weg te wuiven onder: watjes, is verschrikkelijk oneerlijk.

Klopt. om dan maar niet te spreken over de opgebouwde studieschulden die je toch ondanks alles zult moeten gaan aflossen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:14

Nikass schreef:
Wat jongeren tegenwoordig kunnen is zoveel meer dan 20, 30 jaar geleden. Het is dan wel behoorlijk droevig als je niet voor een jaar een stapje terug kunt doen..

Voor vele is het wellicht meer dan een stapje terug doen. Daarnaast zit je nou eenmaal op die leeftijd in een mentaal kwetsbare fase.
En wat kan er nu dan precies meer dan 20-30 jaar geleden? Uitgerekend in die tijd kon het geld zo ongeveer niet op. Huizen konden nog op 1 salaris, vakanties, het was de tijd dat men begon met 2 auto‘s te bezitten en op skivakantie gaan. Ik heb 25 jaar geleden gestudeerd en dat was nog de tijd van beurzen, ik was net een van de eerste „pech“ jaren dat met de prestatiebeurs moest doen ipv onbegrenst studeren, maar het was gratis. Bijbaantjes waren er voor het uitkiezen, ik kon zelfs een buitenlandstage bij elkaar sparen.
Uitgerekend de tijd van die generatie was een tijd waar juist heel veel kon, uiteraard niet voor iedereen maar dat lijjt me logisch. Juist over mijn generatie werd al gesproken over die verwende jeugd. Dat zijn nu de ouders.

Ouderen, jongeren, mensen die hun baan verloren hebben, mensen die familie verloren hebben, eenzamen, overwerkten, mensen die hun familie al een jaar niet kunnen zien.....er zijn een heleboel mensen waarmee het niet best gaat. Voor sommige tijdelijk, voor anderen zal het sporen nalaten. Ik gun iedereen een vaccin en dat gekat op elkaar vind ik afschuwelijk. Niemand kan voor iemand bepalen wie het het snelste nodig heeft, die vader op een uurloon tegen minimum loon die met zijn gezin op straat kan komen te staan als hij ziek wordt is net zo goed een vorm van risicogroep.
Als we zo doorgaan met dat verwijten dan komen we dadelijk in van die belachelijke situaties waarin mensen een ander mens ‚verspilling‘ gaan noemen omdat iemand overleden is vlak na de inenting bijv.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-02-21 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:26

Je hebt gelijk dat natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde geldt.
En het is ook helemaal niet dat ik geen begrip wil hebben voor de problemen die de maatregelen voor de jongeren teweeg kunnen brengen.
Ik heb alleen wel veel moeite met de mentaliteit om je er dan maar gewoon niet aan te houden.
Deze is niet bij alle jongeren aanwezig uiteraard, maar ik kom die houding helaas toch wel veel tegen. Heeft inderdaad ook te maken met ouders die hun kinderen hierin niet begeleiden, maar alles vergoelijken of zelf het verkeerde voorbeeld geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:30

De skigebieden zitten ook gewoon vol met mensen die hier niet vandaan komen, dat zijn geen jongeren. In iedere generatie zitten mensen die het geen hol kan schelen. Sterker nog, ik moest afgelopen week naar meerdere aannemers en slechts 1 had echte maatregelen, de rest zei meteen: u hoeft geen mondkapje op hoor als u geen zin heeft.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:32

Maar is dat niet de hele maatschappij op het moment veel mensen die het niet zien en het ontkennen
In alle groepen van de bevolking, jong, oud,ziek en gezond
Daar verander je niets aan

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:33

In Rwanda zijn ze begonnen met vaccineren als eerste land in Oost-Afrika. 1000 dosissen Moderna hebben ze gekregen. Beter als niks en het kleine begin is er eindelijk.

In Italie doen ze de gele skigebieden dan toch nog niet open zoals gepland omdat de besmettingen plots her en der stijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:35

Echwel, precies, dat vingerwijzen is stigmatiserend voor degene die wel hun stinkende best doen.
Het zijn niet DE jongeren, DE kerkgangers, DE buitenlanders etc etc.

Cer

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:38

Toch vind ik dat van die ski gebieden lastig... die gebieden zijn open, dus je kunt ernaartoe... Dan gaan er mensen naartoe... Ze gaan sluiten die gebieden blijkbaar niet? Zou dat dan niet beter zijn? Dan kan er ook niemand heen...
Zijn de cafe's en restaurants in die gebieden dan ook open?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:41

Nee de restaurants zijn niet open, enkel afhaal. De hotels doen het dit jaar dan ook niet zo goed, de chalets zijn uitgeboekt. En eerlijk is eerlijk, wij skieen ook. Specifiek ergens waar geen massavervoer is (geen treinen en grote gondels). Tot nu toe is er nog geen aanwijzing dat skieen bijdraagt aan de besmettingen, de piek was voor de opening van het seizoen en sindsdien is het enkel aan het dalen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:44

Maar wat is dan het probleem dat die ski-gebieden vol zitten?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:47

dat alle niet-essentiële reizen vanuit Nederland worden afgeraden? Dus dat je daar geen nederlanders zou moeten mogen treffen als die zich netjes aan de regels hielden?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:48

Ik las alleen "mensen die hier niet vandaan komen".. niet dat het Nederlanders zijn?
En afgeraden is nog steeds niet 'verboden'... Als mensen met eigen vervoer gaan en in een eigen huisje zitten, hoeveel mensen komen ze daar tegen dan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:49

Cer schreef:
Maar wat is dan het probleem dat die ski-gebieden vol zitten?

Ik heb er zelf geen moeite mee, maar ik ga er niet voor naar het buitenland. Nu tegen alle adviezen in, alle quarantaine regels negeren staat gewoon voor een grote groep die boetes voor lief nemen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat die mensen ook minder voorzichtig zijn, juist omdat ze blijkbaar met gemak regels negeren. Er zitten inderdaad nog een hoop Nederlanders en Engelsen, ik wilde eigenlijk geen land specifiek noemen aangezien in ieder land minder brave mensen wonen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:53

Je zult maar net degene zijn die uit een gebied komt met meer besmettingen en jij door bv je werk besmet bent.
Je gaat naar een gebied met weinig besmettingen en daar breekt het net uit als je weg bent omdat je bv toch een boodschap moest doen of what ever

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:56

Het lijkt mij wel lastig.. Klopt het dat je vanuit NL in Zwitserland 10 dagen in quarantaine moet? Dan is je skivakantie al grotendeels voorbij... dat kan de moeite toch niet zijn?
Oh ik lees nu dat ze dat negeren... dan is het helemaal een duur ski reisje..
Ik heb geen idee of de ski gebieden druk, heel druk, of rustig zijn... misschien als mensen daar onderling niet mengen dat t meevalt... maar ja.. dat geloof k dan ook niet perse inderdaad..

Maar de enige oplossing is dan gewoon alles dicht..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:58

In Oostenrijk mag je niet komen skieen als je niet oostenrijks bent toch leverde 1 controle al weer bijna 100 overtreders op, ondanks boetes van rond de 1000 euro, mensen gaan gewoon.
Om de boel dicht te gooien omdat de overheid inreizen gedoogd vind ik ook krom. Wij hebben bewaakte grenzen, altijd. En uitgerekend nu controlleren ze niet :roll:

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:01

de oplossing is gewoon dat mensen zich aan de regels moeten houden. Omdat het voor hun eigen bestwil is. Maar zo lijkt het niet te werken, volgens mij was dat ook de boodschap die Sizzle probeerde te geven, dat het niet alleen de jongeren zijn, maar dat alle leeftijdsgroepen gewoon hun eigen plan trekken daarin.

Onder het mom van "het is niet verboden" vind ik zo flauw. Nee, het is ook niet verboden om met 8 man in je huis te zitten. Maar het is wel dom en niet verstandig.

En als ze dan inderdaad zeggen "prima, we kletteren de boel dan wel dicht" dan loopt iedereen te mokken dat het steeds strenger wordt en dat er zulke kromme situaties ontstaan door de strenge regels.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:06

Dat ja, in iedere groep zitten rotte appels, zelfs bij de bewaking van de Engelse koningin (die waren betrapt op in de kroeg zitten terwijl ze eigenlijk virus geisoleerd leefden in het koningshuis).

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:17

Electra63 schreef:
purny schreef:
We passen ons al een jaar aan aan de chronisch zieken en ouderen dus mag het dan ook eens omgekeerd worden? Of denk je Karuna dat met het vaccin alles de volgende dag weer normaal is? Ik zal je uit de droom helpen, dat gaat niet gebeuren.

En vind je dat je depressief bent? Als je dat bent zal je niet op vakantie geweest zijn.

We passen ons niet aan voor de ouderen en chronisch zieken.
We passen ons aan,om de zorg niet verder te belasten.
Zodat noodzakelijke hulp en zorg beschikbaar blijft, ook voor jongeren.
Iedereen kan een auto-ongeluk krijgen of van de trap vallen (of door de gladheid, op straat of op het ijs). Een blindedarmontsteking krijgen, of nog erger een hartaanval of tia enz..
Daarom zijn de maatregelen.

En ook mensen die op vakantie gaan, kunnen depressief źijn.
Sterker nog, paar jaar geleden heeft een Nederlanse toerist zich opgehangen in het Griekse hotel waar ik verbleef. Depressief door huwelijksproblemen.

We passen ons dus wel aan voor de ouderen (nou ja, eigenlijk pakweg 50+) en chronisch zieken, want die belasten de zorg met Corona. Niet wij.

Dat is trouwens niet erg, maar de zorg niet belasten staat gewoon in lijn met de ‘ouderen’ en chronisch zieken beschermen.

En inderdaad heb je in elke groep rotte appels zitten. Vind het ook raar om te zeggen: jeugd heeft nog niks meegemaakt, Corona is niks vergeleken met wat ... heeft meegemaakt. Nou zijn mijn ouders 61 en 56 en die vinden Corona ook het ergste was ze meegemaakt hebben.
Kan er ook niets aan doen dat ik in 97 geboren ben en dus het geluk heb internet te hebben met een lockdown en niet de oorlog meegemaakt te hebben. Ik vind dit wel gewoon een heftige periode want mijn leven staat gewoon stil, of ik nu wel of niet verwend ben met internet. Die zoomborrels ben ik wel een beetje klaar mee :+
Laatst bijgewerkt door sureido op 15-02-21 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:19

Sizzle schreef:
Dat ja, in iedere groep zitten rotte appels, zelfs bij de bewaking van de Engelse koningin (die waren betrapt op in de kroeg zitten terwijl ze eigenlijk virus geisoleerd leefden in het koningshuis).

O dat is wel erg. Maar goed, ze heeft nu een prik gehad.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:23

secricible schreef:
de oplossing is gewoon dat mensen zich aan de regels moeten houden. Omdat het voor hun eigen bestwil is. Maar zo lijkt het niet te werken, volgens mij was dat ook de boodschap die Sizzle probeerde te geven, dat het niet alleen de jongeren zijn, maar dat alle leeftijdsgroepen gewoon hun eigen plan trekken daarin.

Onder het mom van "het is niet verboden" vind ik zo flauw. Nee, het is ook niet verboden om met 8 man in je huis te zitten. Maar het is wel dom en niet verstandig.

En als ze dan inderdaad zeggen "prima, we kletteren de boel dan wel dicht" dan loopt iedereen te mokken dat het steeds strenger wordt en dat er zulke kromme situaties ontstaan door de strenge regels.

Dat snap ik allemaal wel, maar ik heb ondertussen ook een beetje vraagtekens bij wat wel en niet verantwoord kan... Dus ik snap dat anderen dat ook hebben.
En je hoeft jezelf nog steeds niet helemaal af te zonderen (ook al doen sommigen dat wel)

70% van de IC opnames zijn (oudere) dikke mannen.. en ook al worden jonge gezonde mensen ook ziek, hoeveel op het totaal zijn dat er?
Vwb vaccinaties.. ik heb vriendinnen die ouderen dementenzorg doen, ook 90+.. Die snappen niet waarom hun bewoners, die in principe in een 'hospice' zitten (namelijk wachten tot de tijd op is, en die mensen worden echt geen 100, én ze gaan de IC niet op als ze ziek worden), ge-ent worden..

En in de buitenlucht dingen doen, geeft niet een heel hoge kans op besmetting..dus ik snap niet dat daar af en toe zo spastisch over gedaan wordt.. Gelukkig hebben heel wat mensen plezier gehad in de sneeuw en op het ijs.. :j

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:30

Ik geboren in 61 heb ook nooit dit meegemaakt wat betreft vrijheidsbeperking...
Dat wij onze kinderen verwend hebben is imo ook logisch, zelf kregen we het financieel pas beter in de jaren 70 en dus wilden wij onze kinderen geven wat we konden...
Het weerbaar maken ligt ook per kind anders, maar dat is altijd geweest, je kunt vroeger niet met nu vergelijken, financieel niet en wat mogelijkheden betreft niet..
Deze tijd van presteren geeft enorme druk op jongeren, denk meer dan vroeger toen je hard moest werken voor brood op de plank, maar er qua psychische belasting er veel minder druk was.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:36

sureido schreef:
We passen ons dus wel aan voor de ouderen (nou ja, eigenlijk pakweg 50+) en chronisch zieken, want die belasten de zorg met Corona. Niet wij.

Dat is trouwens niet erg, maar de zorg niet belasten staat gewoon in lijn met de ‘ouderen’ en chronisch zieken beschermen.

Is dat zo Sureido?

Er wordt geschat dat ongeveer 7 miljoen mensen vallen in de categorie 18-60 jaar zonder medische indicatie (laatste vaccinatiegroep). Daarnaast hebben we nog de kinderen (3.5miljoen), dus in totaal spreken we over 10.5miljoen mensen maar even geschat.
Zelfs als de kans 0.1% is dat deze mensen op de IC komen hebben we het nog over 10.500 IC bedden die we op 1 of andere manier moeten bemannen....
Cijfers hoe groot de kans is op een opname als je gezond bent zijn lastig te vinden, dus het is even een schatting obv meerdere cijfers die ik tegen ben gekomen.

Cer schreef:
secricible schreef:

Dat snap ik allemaal wel, maar ik heb ondertussen ook een beetje vraagtekens bij wat wel en niet verantwoord kan... Dus ik snap dat anderen dat ook hebben.
En je hoeft jezelf nog steeds niet helemaal af te zonderen (ook al doen sommigen dat wel)

70% van de IC opnames zijn (oudere) dikke mannen.. en ook al worden jonge gezonde mensen ook ziek, hoeveel op het totaal zijn dat er?
Vwb vaccinaties.. ik heb vriendinnen die ouderen dementenzorg doen, ook 90+.. Die snappen niet waarom hun bewoners, die in principe in een 'hospice' zitten (namelijk wachten tot de tijd op is, en die mensen worden echt geen 100, én ze gaan de IC niet op als ze ziek worden), ge-ent worden..

En in de buitenlucht dingen doen, geeft niet een heel hoge kans op besmetting..dus ik snap niet dat daar af en toe zo spastisch over gedaan wordt.. Gelukkig hebben heel wat mensen plezier gehad in de sneeuw en op het ijs.. :j

zie mijn reactie op sureido hierboven.
En een verpleeghuis is geen hospice, een hospice heeft een doorloop van 10 weken. Sommigen wonend in een verpleeghuis wonen daar nog maanden, hebben die geen recht op kwaliteit van leven? Juist een persoon met dementie heeft behoefte aan nabijheid, aan bekende personen, heeft baat bij zorg die niet overbelast is.

Ik vind het echt heel pijnlijk dat hun leven op "minder waard" wordt geschat. Laat hun maar overlijden aan corona, we kunnen die vaccins "beter besteden" zodat wij weer lekker naar buiten kunnen. Echt niet oke wat mij betreft, het maakt me zo boos en verdrietig dat we zo over deze mensen denken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:37

Maar als iedereen om deze ouderen heen geent is beschermen we hun toch ook?
Of zie ik dat verkeerd

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:40

Nou luister "We" denken niet perse allemaal zo over die mensen, en volgens mij worden ze nog steeds gevaccineerd, toch?
Maar ik geloof ook niet dat iedereen in demente verzorghuizen een joepiedepoepie leven leidt.. laten we dat nu ook niet mooier maken dan het is.
Iemand die onderuit in een rolstoel hangt en geen idee heeft wat er gebeurt en dan ook nog 90+ is.. is dat zo fantastisch? Hebben die nu kwaliteit van leven? Niet iedereen die daar zit krijgt bezoek van bekende personen... t klinkt nu alsof het allemaal helemaal leuk is in zo'n huis maar dat is natuurlijk ook niet zo. Daar zit best veel verborgen leed.. en dat verleng je dan, misschien, met een jaar .. omdat dat 'ethisch' is ?

Echwel, dat is ook een goed punt. Als de verpleging en de bezoekers, als ze die al krijgen, maar goed, niks meer mee kunnen nemen, heb je een soort van 2 vliegen in 1 klap misschien..
Laatst bijgewerkt door Cer op 15-02-21 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt