De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:41

Ik kan zo even snel niet zien of het al gedeeld is maar over het virus mbt honden kwam dit artikel nog online van de universiteit Utrecht:

https://www.diergeneeskunde.nl/nieuws/2 ... -2covid-1/

“Bovenstaande tekst is gebaseerd op de kennis die op dit moment (4 maart 2020) beschikbaar is over het infectiegevaar en de risico’s van het nieuwe coronavirus (SARS-CoV-2) voor dieren.”

tengeltje11

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:48

hier is het toch wel spannend.

er is in belgie een juf besmet,die nog 2 dagen lesgegeven heeft(kwam uit italie,niet uit een risicogebied,had geinformeerd,maar omdat ze niet uit risicogebied kwamen,was testen niet nodig. toen een van het gezelschap wat begon te hoesten hebben ze zich allemaal laten testen,allemaal positief(8 pers))

in haar klas zit het zoontje van mijn zus.
deze is deze morgen getest en nu wachten op de uitslag.
mijn zus heeft erge crohn,en die moeten net zorgen dat ze het niet krijgen door reeds verzwakt immuunsysteem....

de uitslag zou 2 dagen duren,ze hoopt deze voor het weekend te hebben,want dit weekend vieren mijn ouders hun huwelijksjubileum, en als hij positief zou testen,is de kans groot dat er nog leden van hun gezin positief zijn en gaat gaat sowieso ook dat feest niet door.
(ook onze kids en mezelf zagen hen gisterennamiddag nog,toen was nog niet bekend dat zijn juf pos was,dus mocht iedereen daar pos testen,hebben ook wij kans om pos getest te worden natuurlijk....)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:50

Gewone zeep? Of speciale zeep?

Ik belde gisteren met m'n vriendin in Duitsland, daar was in de supermarkt al vrijwel geen toiletpapier meer te krijgen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:50

@ Tengeletje: is het zoontje getest? Zonder klachten? (sta ik helemaal niet negatief tegenover hoor! Dus geen kritiek!)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:51

Tengeltje, zo komt het wel heel dichtbij, sterkte met de situatie .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:13

Ik hoorde het op het nieuws Tengeltje. Vervelend is dat.

Als ik het goed begrepen heb, komen al de besmette personen in ons land uit Italie.
Maar Maggie de Block zei net nog dat ze personen uit risicogebieden ook enkel maar testen als ze klachten hebben.
Dat lijkt mij dan weer een beetje mosterd na de maaltijd als je een virus wil inperken :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:15

vind ik ook.. met inmiddels 82 aangetoonde besmettingen verspreid over nederland weetje dat het er natuurlijk veel meer zijn.. en is er nu overal wel kans dat je iemand treft die jou besmet lijkt mij.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:16

Komt idd dichtbij Tengeltje, en ik hoop dat je neefje het niet heeft natuurlijk! Heb zelf ook Crohn en vind het dan ook spannend. Na alle egoïstische berichten hier en op fb, zit ik toch meer thuis dan anders op het moment. Mensen die zichzelf niet in de doelgroep vinden en ondanks klachten niet van plan zijn aan anderen te denken, want zelf is het voor hen maar vergelijkbaar met een griepje, word ik toch wat bang van. Wat het met mij zou doen, door medicatie die mijn afweersysteem plat leggen, weet niemand nog. Ik kan mijn kinderen en man niet thuis houden, zover wil ik ook zeker niet gaan, maar voel mij door de mensen die het allemaal onzin vinden, toch wat benauwd. Ik werk vanuit huis, en sla dus nu de winkel even over dan maar. Overigens ben ik normaal nooit ziek, met deze medicatie is Crohn onder controle op het moment, haal wel een griepprik op ieder jaar, maar dus wel huiverig wat dit nieuwe virus gaat doen indien je deze medicatie moet nemen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:20

Ik weet niet hoe dat tegenwoordig zit met die Crohn-medicatie maar vroeger kreeg men dan toch veel lagere doses dan bijvoorbeeld mensen die een donor-orgaan hadden. Misschien valt het mee. Ik heb vroeger ook Crohn gehad en ben nooit vreselijk ziek geweest door influenza of andere virussen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:23

Gelukkig nemen ziekenhuizen het serieus, ik ben afgelopen nacht plots flink verkouden geworden, tig járen niet geweest, grieperig gevoel.Volgende week dinsdag word ik geopereerd,ik heb ff nagevraagd of dat gewoon kan doorgaan als ik dan nog steeds verkouden ben.Ik moet maandag bellen om te laten weten hoe ik me voel enzo. Als de operatie morgen zou zijn geweest,was die niet door gegaan.
Wel goed hoor dat ze het zo serieus aanpakken!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:24

Ik weet niet hoe het vroeger ging natuurlijk Mysa, maar deze medicatie is geen kleintje helaas. Veel ziek zijn pak ik dus niet op, geen verkoudheidje verder, maar het gaat er om dat dit virus wellicht je immuunsysteem op een manier aanpakt, die vervelend uit kan pakken voor mensen die geen afweer meer hebben vanwege medicijnen. Van griep wordt je hooguit iets zieker dan een ander en duurt het iets langer voor het over is, maar dit kan evt zich heel anders uiten door de medicatie dan net iets zieker worden van het virus dan een ander. De onzekerheid maakt dat je dan toch wel voorzichtiger bent. Overigens, gehad, van Crohn kan je niet genezen, alleen periodes zonder opvlammingen hebben.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:26

Ja, dat snap ik best. Voorzichtig zijn is verstandig. Wat betreft medicatie kan ik me alleen prednison, immuran en cyclospirine herinneren. Er zijn nu vast weer heel andere middelen.

Edit: het kan, ik ben het levende bewijs!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:27

Er is een hele variatie medicijnen nu :o

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:30

Cookies schreef:
Gewone zeep? Of speciale zeep?

Ik belde gisteren met m'n vriendin in Duitsland, daar was in de supermarkt al vrijwel geen toiletpapier meer te krijgen.

Een fabriek in Neuwied (in de buurt van Koblenz) heeft nu extra diensten vanwege de grote vraag naar wc-papier _O-

Hier in Koblenz is nu ook 1 geval bekend die vanuit Italië terug is gekomen naar Duitsland en zij voelde zich niet lekker. Ze zit nu bij haar ouders in thuis-quarantaine, want ze voelt zich op zich prima.
Laatst bijgewerkt door Destination op 05-03-20 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:31

Het is echt wel een chronische ziekte helaas Mysa. Genezen kan dus niet, maar kan best zijn dat je je al jaren goed voelt en Crohn op de achtergrond licht tot bijna niet merkbaar aanwezig is. Dat lijkt me ook heerlijk om zonder medicatie te kunnen en weinig last te ondervinden en altijd fijn om te horen dat het anderen gegund is en er misschien een kansje in zit. Het is er in zoveel verschillende gradaties, ik heb het denk ik al jaren gehad waarbij ik prima functioneerde, voor ik bij de arts eindigde en nu met medicatie gaat het ook weer prima. Maar off topic natuurlijk.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:32

Wc papier was in Australie al enorm gehamsterd las ik ergens en van vrienden in Italie en Duitsland weet ik dat het daar ook lege schappen met toiletpapier zijn. Wel grappig op zich, ondanks Crohn dus hier, haha, zou toiletpapier niet het eerste zijn waar ik aan zou denken om te hamsteren..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:37

gohya schreef:
Gelukkig nemen ziekenhuizen het serieus, ik ben afgelopen nacht plots flink verkouden geworden, tig járen niet geweest, grieperig gevoel.Volgende week dinsdag word ik geopereerd,ik heb ff nagevraagd of dat gewoon kan doorgaan als ik dan nog steeds verkouden ben.Ik moet maandag bellen om te laten weten hoe ik me voel enzo. Als de operatie morgen zou zijn geweest,was die niet door gegaan.
Wel goed hoor dat ze het zo serieus aanpakken!

Dit is wel een standaard procedure. :) Heeft niets met Corona te maken.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:40

zonnebloem18 schreef:
Als je dit in wil dammen dan moet je wel goed testen. Zeker omdat gebleken is dat mensen zonder of met heel weinig symptomen wel positief kunnen testen.

Mensen die het wél hebben kunnen ook negatief testen. Als iemand besmet raakt, kan het even duren voordat dat zichtbaar wordt met een test. Dan krijg je dus iemand die denkt dat hij/zij niet besmet is omdat de test negatief was, maar dat wel is. Hoe wenselijk is dat?

@mightymike en @tengeltje: spannende tijden voor jullie. Sterkte daarmee.

Mijn ouders hebben hun reis naar de Canarische eilanden afgezegd. Mijn vader is ervan overtuigd dat als hij het krijgt, hij het niet overleeft. Nou is zijn gezondheid inderdaad niet best, hij is hartpatiënt én longpatiënt en dat maakt hem kwetsbaarder dan anderen. Maar ik vind het vooral sneu dat hij er zo over in zit. Ik had ze samen een fijne, onbezorgde reis gegund.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:42

https://www.telegraaf.nl/video/12870783 ... en-van-ggd
Hier een video van kamervraag die gesteld is omtrend de uiterst merkwaardige en lakse manier van handelen van de ggd. Mensen die zelf erachter aan moeten bellen (herkenbaar) en eenmaal besmet niks mogen zeggen.

Tengeltje sterkte en hard duimen dus.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:43

Gohya, maar gaat ie dan niet door vanwege Corona of omdat je gewoon niet fit bent, want dat is sowieso al een normale reden om operaties en narcoses af te blazen.

Ik heb vorige week flink wat zeep gekocht, heb altijd de Dettol automaat in de keuken staan, die was leeg, de navulverpakking voor de overige zeeppompjes in huis was ongeveer leeg, en in de garage ook een zelfde navulverpakking voor bij de wc daar en het spoelbakje, en die was ook op. Toevallig dus alles op, en heb dus 2 grote navulverpakkingen (1 liter flessen) gehaald en 2 navulverpakkingen voor de Dettol zeeppomp, maar zonder Corona zou ik die ook precies zo hebben aangevuld.

Wat betreft preventief testen, ik ben toch wel een voorstander. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik dierbaren besmet die in de risicogroep zitten en daardoor zouden komen te overlijden. Verder ben ik ook wel voorstander omdat je zo echte cijfers krijgt, en niet van die schijnveilige cijfers en daarbij ook nog roepen dat we het zo goed doen in Nederland en we het onder controle lijken te hebben.

Mijn collega met Crohn heeft wel instructies gekregen over medicatie mocht hij verkouden worden en mocht hij besmet raken. Nu is hij wel 1 van degenen die het juist niet zo nauw neemt met hygiene, zijn er hier genoeg die de ABW plekken ook niet schoonmaken, in het wilde weg blaffen en niezen.....

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:44

Kan me zijn bezorgdheid ook voorstellen Safina, maar sneu is het zeker. Hopelijk ontspringt ook hij de dans, nooit fijn als we niet weten waar we aan toe zijn..

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:46

Daar ben ik dan wel benieuwd naar Neonlight, maar kan me voorstellen dat je natuurlijk de details daarover niet weet. Ik bel natuurlijk wel de huisarts mochten er symptomen zijn die op Corona lijken, wellicht iets eerder dan wanneer je 'gezond' bent, maar voorlopig is het advies van de arts en de CCUVN vereniging (voor crohn) gewoon door gebruiken van medicatie en handen wassen etc, de adviezen voor iedereen.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 05-03-20 17:48, in het totaal 2 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:47

Ik wil wel en zou ook getest moeten worden van twee kanten maar ggd doet het niet, ik moest vandaag iemand helpen met iets ophalen. Ik mag van ggd en ben ook nu 3 dagen koortsvrij en inmiddels aardig hoestvrij ook (nog wel heel erg moe en slap) maar het voelt niet ok om overal te gaan rondlopen. Ben ook in mijn bus gewacht tot de stoel erin zat en heb ook niet meegeholpen met de stoel naar binnen tillen. Blijft een rare situatie,

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:47

safina schreef:
Mensen die het wél hebben kunnen ook negatief testen. Als iemand besmet raakt, kan het even duren voordat dat zichtbaar wordt met een test. Dan krijg je dus iemand die denkt dat hij/zij niet besmet is omdat de test negatief was, maar dat wel is. Hoe wenselijk is dat?

Is dat zo ? Dat had ik nog niet eerder gehoord.
Werpt wel een heel ander licht op die testen en wie er getest wordt uiteraard.

Niet leuk voor je ouders trouwens. Maar uitstel is geen afstel. Hopelijk kunnen ze snel weer op reis.