Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barbabientje

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:26

Ik tel ook geen kcal/koolhydraten of dat soort dingen :n Dan raak ik echt obsessief en dat is voor zowel mezelf als mijn omgeving (lees vriendje :') ) geen succes _O-

Daarbij hou ik ook van lekker buiten de deur eten, dus dat werkt dan ook niet altijd even fijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:28

Barbabientje schreef:
Ik tel ook geen kcal/koolhydraten of dat soort dingen :n Dan raak ik echt obsessief en dat is voor zowel mezelf als mijn omgeving (lees vriendje :') ) geen succes _O-

Daarbij hou ik ook van lekker buiten de deur eten, dus dat werkt dan ook niet altijd even fijn :+

Mijn huisgenoot weegt nu al zijn eten, echt tot het obsessieve. Dat zou ik zelf echt niet willen/kunnen. Als het voor anderen werkt is dat helemaal prima maar ik hoef niet tot op de laatste gram te weten wat ik binnen krijg.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:31

Doe ik ook niet..
Ik werk met handjes en grootte :j Daarnaast met 5 families, is ook niet echt een dieet maar meer een omschakeling om gezonder te leven :) Plus je kunt het heel makkelijk in je leven inpassen, want weet je dat je 's avonds een keer friet eet ( = familie koolhydraten) eet je overdag 1 portie minder aka 2 boterhammen ipv 4

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:34

Phoe, dat zou ik ook niet kunnen. := Gewoon weten qua kcal wat ik binnenkrijg, is meer dan genoeg en sinds ik dit doe is er echt een wereld voor me open gegaan, gewoon het verschil, een bepaald koekje is aan kcal bijna 200 meer dan een avondmaal.
Op die manier weet ik dan wel dat ik dàt koekje niet alle dagen moet eten. :+

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:39

Naja bij mij is het zo dat ik ook 2x in de week moet snoepen :j Dat wil zeggen dat ik zelf mag kiezen wat ik dan pak, maar wel weer binnen de grenzen.. Bv 1 grote stroopwafel of 2 kleintjes, bakje spekjes noem maar op..

Nu eet ik weinig vlees (alleen bij avondeten), dus mis ik in principe 1x eiwitten, maar dan mag ik 'savonds bakje pinda's/cashews, prima voor mij als snack :j

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:48

Ik vul alles globaal in op MFP. Daardoor heb ik beter inzicht in mijn kcal. Afwisseling is ook erg belangrijk voor mij, maar probeer wel mijn kcal op te vullen met 'gezond' eten en vooral bewuste keuzes.

Vandaag kreeg ik weer een nieuw schema op de sportschool. Ik was helemaal gesloopt, mijn armen doen zo'n pijn :+ trillen helemaal. Moest ook pull-ups doen.. "doe maar zoveel als je kunt". Heel zielig, ik kon er maar 3 :'). Ik verwacht dat ik morgen mijn armen niet meer kan gebruiken.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:25

_sharonnn schreef:
Fabels, definitie: onwaarheden

Ik heb het niet over wat het beste werkt, maar neem als voorbeeld de spaarstand die behandeld is, een fabel.

Een ieder moet het voor zich weten, maar nogmaals, ik vind dat er op ongezonde dingen gewezen mag worden.

Ik denk inderdaad dat een ieder gebaat is bij kritische vragen. Jammer dat dat zo vaak gelijk als aanval wordt gezien. En dat daar dan vervolgens wel weer heel verontwaardigd of aanvallen op wordt gereageerd . En een langlopend topic wordt vaak niet door nieuwe mee schrijvers helemaal doorgelezen (heb ik tenminste niet gedaan en ik denk vele met mij) dus het kan zomaar zijn dat een kritische vraag of een foutieve dan wel bediscusieerbaar inzicht meerdere keren langskomt.
Uiteindelijk kunnen we er allemaal van leren of ideeën van opdoen. Kunnen we leren dingen te relativeren. Maar als we niet kritisch zijn en blijven op elkaar zal niemand verbeterde inzichten krijgen, nieuwe tips opdoen of juist bevestiging vinden in waar men mee bezig is.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:35

Kayleigh_ schreef:
Wat mij betreft is dat een prima streven! Beweging kun je invoeren voor jezelf, om een beeld te krijgen van wat je verbrandt (ik vind dat MFP vaak meer calorieën aftrekt dan je werkelijk verbrand hebt) maar ik zou de verbrande kcal er niet bij eten. Gewoon elke dag 1650 kcal eten en twee weken aankijken wat dat met je doet :)

En juist de verbranding bij bewegen wordt vaak in tabellen zwaar overschat is mijn ervaring. Als ik met hartslagmeter en mijn horloge waar gewicht, maximale hartslag , leeftijd worden meegenomen in de berekeningen verbrand ik soms nog geen 2/3 van wat aan gehouden wordt in tabellen. soms haal ik die 2 /3 nog niet eens.
Eigenlijk ook wel logisch want iemand die een bepaalde sport een tijd beoefenden traint zichzelf om dat steeds energie zuiniger te doen. dus het is onzin te stellen dat twee personen van bv 50kilo die een uur op 30km/hr fietsen evenveel zouden verbranden.
Met zoveel vaagheden kun je feitelijk niet zo veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:53

Dat is precies wat ik bedoelde Greetje, de app geeft veel meer verbrande kcal aan dan dat er in werkelijkheid is verbrand. Daarom kijk ik daar ook niet naar, ik heb een vast aantal kcal dat ik per dag mag eten en heb daar gemiddelde beweging al in doorberekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:54

Greetje63 schreef:
_sharonnn schreef:
Fabels, definitie: onwaarheden

Ik heb het niet over wat het beste werkt, maar neem als voorbeeld de spaarstand die behandeld is, een fabel.

Een ieder moet het voor zich weten, maar nogmaals, ik vind dat er op ongezonde dingen gewezen mag worden.

Ik denk inderdaad dat een ieder gebaat is bij kritische vragen. Jammer dat dat zo vaak gelijk als aanval wordt gezien. En dat daar dan vervolgens wel weer heel verontwaardigd of aanvallen op wordt gereageerd . En een langlopend topic wordt vaak niet door nieuwe mee schrijvers helemaal doorgelezen (heb ik tenminste niet gedaan en ik denk vele met mij) dus het kan zomaar zijn dat een kritische vraag of een foutieve dan wel bediscusieerbaar inzicht meerdere keren langskomt.
Uiteindelijk kunnen we er allemaal van leren of ideeën van opdoen. Kunnen we leren dingen te relativeren. Maar als we niet kritisch zijn en blijven op elkaar zal niemand verbeterde inzichten krijgen, nieuwe tips opdoen of juist bevestiging vinden in waar men mee bezig is.

Dat is helaas vaak zo, kritische vragen worden als aanvallend/kleinerend/denigrerend gezien, maar zo helemaal niet bedoeld. Niet dat dat me ervan weerhoudt kritisch te blijven :Y)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 16:55

Ik verbrand altijd meer dan de app aangeeft :D
Gebruik de hartslagmeter erbij, vandaar dat ik het weet!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:10

bakkabouter schreef:
Ik vind het heel knap dat jullie dat kunnen. Hier is het voorlopig nog een beetje een alles-of-niets-fenomeen, hopelijk kan en durf ik binnenkort ook wat meer een balans zoeken :)

Bij mij is het eigenlijk mijn hele leven alles of niets geweest. En bij mij werkt het prima , mijn hele leven al , vooral ook omdat er zoveel hele lekkere gezonde alternatieven zijn. En niet dat ik altijd de gezondste keuze maak (kan ook niet want wat is het gezondste- een gezonde maaltijd wordt altijd nog gevormd door een combinatie van vele producten die op zich niet per definitie gezond of ongezond zijn). voor mij is het dus niet moeilijk om dingen als cho9colande, chips, taart, koekjes helemaal te schrappen. En ik schrap ze dus niet omdat het per definitie slecht is een gebakje te eten. Maar ik schrap ze omdat een enkel gebakje op een verjaardag me doet beseffen dat het wel heel vaak feest is. En heel eerlijk een bakje yoghurt met muesli vind ik eigenlijk gewoon lekkerder.
Mijn balans heb dus gevonden binnen een voedingspatroon waarbij sommige 'lege' kcalbronnen niet voorkomen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:14

Bij mij is het ook heel vaak alles of niets hoor, vind die balans houden ook heel lastig, ik zou bijvoorbeeld niet een zak snoep thuis hebben kunnen liggen en daar een maand mee doen, op een zwak moment gaat het dan mis. Dus vandaar dat ik dat soort dingen ook niet in huis haal.
Wat ik dan wel weer van mijzelf mag is als ik bijvoorbeeld in de supermark loop en er ligt wat te proeven (zoals vandaag kleine stukjes van een cake of blokjes kaas) dan mag ik daar wel wat van pakken, dan geniet ik er extra van en maat houden is geen probleem, want je kan moeilijk in de supermarkt die schaal gaan leeg eten :')

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:15

_sharonnn schreef:
Ik verbrand altijd meer dan de app aangeeft :D
Gebruik de hartslagmeter erbij, vandaar dat ik het weet!

Maar heb je ook je maximale hartslag daarin meegenomen. En ook het feit dat je maximale hartslag bv bij fietsen veel langer is dan bij hardlopen. Zo ja dan zou dat inhouden dat je alles op een relatief hoog percentage van je maximale hartslag doen, of te wel een nog vrij slechte conditie hebt voor betreffende activiteiten.
Heb je je maximale hartslag niet correct ingevoerd dan kan het helemaal misleidend zijn want dat gaat men uit van de standaard 120 minus leeftijd hetgeen een hele grove schatting is waar je als individu niets aan hebt omdat het zomaar 20 of meer kan afwijken in je persoonlijke geval.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:16

Jaime ik heb geen probleem met 'verboden 'producten in huis. Ben waarschijnlijk goed getraind in ene gezin waar alles en iedereen wel gewoon snoept.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:17

Jaime_ schreef:
Bij mij is het ook heel vaak alles of niets hoor, vind die balans houden ook heel lastig, ik zou bijvoorbeeld niet een zak snoep thuis hebben kunnen liggen en daar een maand mee doen, op een zwak moment gaat het dan mis. Dus vandaar dat ik dat soort dingen ook niet in huis haal.
Wat ik dan wel weer van mijzelf mag is als ik bijvoorbeeld in de supermark loop en er ligt wat te proeven (zoals vandaag kleine stukjes van een cake of blokjes kaas) dan mag ik daar wel wat van pakken, dan geniet ik er extra van en maat houden is geen probleem, want je kan moeilijk in de supermarkt die schaal gaan leeg eten :')

Oeh dat ken ik.. Daarom doe ik dingen in bakjes, zolang het dan in de kast ligt kan ik er prima tegen.. Ligt de zak voor mn neus = leeg

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:22

Even in de discussie meegaand mijn BMR berekend waarbij ik uitkom op 1421. Volgens MFP zou ik er nu met licht actief beweegpatroon 1720 mogen. Naar mijn idee wel redelijk kloppend :j

Ik zit nu wel met een voor mij moeilijke kwestie, ik neem even gisteren als voorbeeld.
In de ochtend wezen hardlopen en daarna in de horeca op een feest bediend. Dat houdt volgens mijn stappenteller daarbij 14870 stappen gezet en 719 calorieën verbrand.. Hoe eet ik daar nu tegenop.

Heb toen gewoon gemiddeld gegeven, maar als ik nog zoveel moet eten om aan mijn BMR te kunnen komen na het lopen.. Jeetje weet niet hoe ik dat haal. Ik gok dat ik die dag rond de 1600 calorieën gegeten heb, maar dus 719 zeker verbrand. Hoe pakken jullie dat aan? Pakken jullie dat uberhaupt wel aan? Of eet je gewoon volgens standaard schema?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 17:23

Greetje: ik heb een flut conditie :')

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:27

_sharonnn schreef:
Greetje: ik heb een flut conditie :')

Maar zo zie je maar weer ieder nadeel heeft zijn voordeel. Je hoeft nu minder te sporten voor dezelfde omzet.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:31

Barbabientje schreef:
Oeh dat ken ik.. Daarom doe ik dingen in bakjes, zolang het dan in de kast ligt kan ik er prima tegen.. Ligt de zak voor mn neus = leeg

Dat ken ik ook ja :D
Met als kleine toevoeging dat ik de "verboden kast" beter zo veel mogelijk gesloten houd...

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:33

_Yasmine_ schreef:
Even in de discussie meegaand mijn BMR berekend waarbij ik uitkom op 1421. Volgens MFP zou ik er nu met licht actief beweegpatroon 1720 mogen. Naar mijn idee wel redelijk kloppend :j

Ik zit nu wel met een voor mij moeilijke kwestie, ik neem even gisteren als voorbeeld.
In de ochtend wezen hardlopen en daarna in de horeca op een feest bediend. Dat houdt volgens mijn stappenteller daarbij 14870 stappen gezet en 719 calorieën verbrand.. Hoe eet ik daar nu tegenop.

Heb toen gewoon gemiddeld gegeven, maar als ik nog zoveel moet eten om aan mijn BMR te kunnen komen na het lopen.. Jeetje weet niet hoe ik dat haal. Ik gok dat ik die dag rond de 1600 calorieën gegeten heb, maar dus 719 zeker verbrand. Hoe pakken jullie dat aan? Pakken jullie dat uberhaupt wel aan? Of eet je gewoon volgens standaard schema?

Zou me geen zorgen maken om wat je wel niet verbrand met gewoon dagelijks in beweging zijn. Ik loop zelf 80-120km per week hard, fiets gemiddeld 200-400km per week en werk 30 uur per week waarbij ik nooit zit (sta , loop , tillen, bukken). als je dan nog weet dat ik een groot gezin te runnen heb een hond die uitgelaten moet worden, varkens en kippen waarvan het hok regelmatig uitgemest moet worden en ook nog af en toe paard rij dan denk ik echt die die stappen gezet zo door de dag reuze meevallen in verbruik "Dus ook voor iemand in de horeca die best af en toe de benen onder zijn kont vandaan moet lopen maar het lijf is daar gewoon op ingesteld als je dat gewend ben.Dan doe je die dingen gewoon heel energie zuinig. Net als vroeger toen mensen nog urenlang achter hun prooi aanliepen totdat die uitgeput neerstortte.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:36

Greetje63 schreef:
_Yasmine_ schreef:

Zou me geen zorgen maken om wat je wel niet verbrand met gewoon dagelijks in beweging zijn. Ik loop zelf 80-120km per week hard, fiets gemiddeld 200-400km per week en werk 30 uur per week waarbij ik nooit zit (sta , loop , tillen, bukken). als je dan nog weet dat ik een groot gezin te runnen heb een hond die uitgelaten moet worden, varkens en kippen waarvan het hok regelmatig uitgemest moet worden en ook nog af en toe paard rij dan denk ik echt die die stappen gezet zo door de dag reuze meevallen in verbruik "Dus ook voor iemand in de horeca die best af en toe de benen onder zijn kont vandaan moet lopen maar het lijf is daar gewoon op ingesteld als je dat gewend ben.Dan doe je die dingen gewoon heel energie zuinig. Net als vroeger toen mensen nog urenlang achter hun prooi aanliepen totdat die uitgeput neerstortte.

Klinkt heel logisch als je het zo zegt, maar ben zowel net begonnen met werken daar & net begonnen met hardlopen. Geloof niet dat ik dan standje zuinig al gevonden heb in mijn lijf :+
Lijkt me op de een of andere manier gevoelsmatig dat je toch meer zou moeten eten als je meer beweegt?

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:38

_Yasmine_ schreef:

Je beweging hoort niet bij je BMR. Je BMR is wat je lichaam nodig zou hebben als je in coma ligt. Mede door die 720 kcal die je verbrand hebt creëer je een calorie tekort waardoor je dus afvalt

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:42

BMR is in totale rust, dat haal ik normaal iedere dag :j Maar ik beweeg natuurlijk ook, en dan verbrand ik dus meer --> dan moet ik ook meer eten dan BMR. Zo bedoel ik het meer.
En afvallen is bij mij meer puntjes op de I dan heel veel kwijt raken. Dus ben bang voor een te groot tekort.

LadybirdJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:00

MPF deed ik niet, maar ben er na vandaag wel weer mee begonnen. Het heeft me in die 5 weken dat ike cht afgevallen ben, wel echt goed geholpen. omdat ik dan echt zie hoever ik ben. Anders gaat het mis bij mij denk ik..